Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

@ KT88
In de schema van de WK staat de gelijkrichter van de NRS fout getekend. :p (ligt er aan hoe je het bekijkt ;))

Wat zijn trouwens de spanningen voor en na de 3K9 en 10K weerstanden? (voedings lijn - helemaal boven in de schema)
Dan kan ik het een en ander uit rekenen.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Op 14 oktober 2006 05:37:03 schreef beertje_01:
ben ondertussen klaar geraakt met men pcl84 versterkertje.
hij werkt echter als je de potmete raan de ingang wat verder draait oscilleert hij.
heb al vanalles geprobeert.

Tegenkoppeling is meekoppeling geworden?
Trafoaansluitingen aan 1 zijde omdraaien.

Het kan ook zijn dat die trafo geen UL tap heeft, maar een bromcompensatiewikkeling.
Die zit in tegengestelde richting gedraaid, dus dan zal de boel zeker oscilleren ;-)

Op 14 oktober 2006 11:03:44 schreef chipje:
Enne, die ECC82's zij ook weer te verwisselen met 6sn7?
Welke stroom/spanning heb je door/over de driver trap? (en de andere buizen?)

Yep, 6SN7 kan voor de 82.
Spanningen en stromen: moet ik eens meten, ik meen dat de driver 10 mA neemt, fasedraaier weet ik zo niet.
Kijk even in het schema, is wel na te gaan (heb geen trek om hem open te halen, maar moet dat morgen toch wel doen ivm. inbouw van de bias servo, dus zal het even nameten voor je.

Op 14 oktober 2006 17:53:41 schreef chipje:
@ KT88
In de schema van de WK staat de gelijkrichter van de NRS fout getekend. :p (ligt er aan hoe je het bekijkt ;))

???Brugcel? Aan de polariteit van de elco kun je toch zien hoe die moet staan???? Ik zie 't probleem niet, eerlijk gezegd.
Symbool (en tekening als geheel) is wat slordig, maar een beetje vent moet met dat schema wel uit de voeten kunnen >:-)

Wat zijn trouwens de spanningen voor en na de 3K9 en 10K weerstanden? (voedings lijn - helemaal boven in de schema)
Dan kan ik het een en ander uit rekenen.

Zie vraag hierboven, kom ik op terug, morgen wordt er gemeten.
Ik heb na het rekenen nog weer allerlei wijzigingen aangebracht, durf het nu niet meer met zekerheid te zeggen.

BTW vandaag bij Baco even gezocht naar 100 ohm 2 watt draadgewonden potjes, maar niet gevonden.
Wel onderstaand schattig tellertje voor 10 euri (en werkend, met CD61 nixies, zit nog zeer veel licht in!) :
http://img127.imageshack.us/img127/6263/nixievc8.jpg

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 14 oktober 2006 21:40:18 schreef KT88:

BTW vandaag bij Baco even gezocht naar 100 ohm 2 watt draadgewonden potjes, maar niet gevonden.

Jij ook bij Baco geweest vandaag? Ik heb me daar vandaag (om een uur of vier) tegoed gedaan aan allerhande keramische buisvoeten. Heb nog wel gekeken of er nog leuke sloop-apparatuur stond, maar ik kon zo snel niets vinden.

Baco doet me trouwens denken aan sommige tweedehands platenzaken; je moet daar eigenlijk een of twee keer in de week binnenlopen om te kijken of ze niet wat leuks hebben binnengekregen. Moet je natuurlijk wel in de buurt wonen.

Op 14 oktober 2006 21:40:18 schreef KT88:
.....enz..
Yep, 6SN7 kan voor de 82.
Spanningen en stromen: moet ik eens meten, ik meen dat de driver 10 mA neemt, fasedraaier weet ik zo niet.
Kijk even in het schema, is wel na te gaan (heb geen trek om hem open te halen, maar moet dat morgen toch wel doen ivm. inbouw van de bias servo, dus zal het even nameten voor je.
....enz...
BTW vandaag bij Baco even gezocht naar 100 ohm 2 watt draadgewonden potjes, maar niet gevonden.
Wel onderstaand schattig tellertje voor 10 euri (en werkend, met CD61 nixies, zit nog zeer veel licht in!) :
[afbeelding]

6SN7 is toch ietsje steiler? Gaat dat geen problemen geven, wat instel punt enzo betreft?
-
Spanning en stroom kan ik zo niet uit de schema afleiden. Heb vandaag al een hele tijd zitten kijken. Als je dat even wil meten, zal mooi zijn. :p
-
Leuk apparaat met die nixies.:p Moet daar ook maar eens een keer gaan kijken dan. Bij de kringloop winkel kom ik zoiets niet tegen. Ieder geval bedankt dat je nog voor de pots heb gekeken. (wat mag zoiets eigelijk kosten? heb er een paar op ebay gezien.)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Kringloopwinkels zijn sowieso ruk omdat die malloten denken dat ieder electronisch apparaat 'veel geld' waard is. :D

Ja, en wat echt wat waard is 'verdwijnt' al voor het op de schap komt.
Its not what you know, but who you know...

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Ze zijn trouwens niets gewend op dat zelfbouwaudioforum zeg :D

KT88

Overleden

Wat is er verwijderd daar, Alex? Kun je dat hier eens posten?
Ligt ook aan de " mod van dienst " hoor, Henk-Jan is vrij makkelijk meestal.

Overigens heb ik de meetcijfers iets uitgebreider neergezet, met name de laag- en hoog frequente vervorming ligt hoger.
Ik heb helaas (nog) geen mogelijkheid om IM te meten.

@Chipje: ik heb er nog wel een paar liggen, als je nog eens komt luisteren dan mag je ze meenemen.
Zijn wel 3- of 5 watters, maar in de buizentechniek houden we ervan om alles als een tank op te bouwen, dus daar geen problemen >:-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op zondag 15 oktober 2006 01:58:45

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 15 oktober 2006 01:41:48 schreef KT88:
Wat is er verwijderd daar, Alex? Kun je dat hier eens posten?
Ligt ook aan de " mod van dienst " hoor, Henk-Jan is vrij makkelijk meestal.

Is ook weer niet zo relevant; 't was eigenlijk 'n beetje 't klassieke verhaal dat de 'goeroes' (ik had 't met name over TD) vaak wel de theorie als autoriteitsargument aanhalen, maar tegelijkertijd allerlei dingen roepen die alleen maar gevoelsmatig onderbouwd zijn.

(En ik had nog geeneens iets gezegd over zilverdraad :D )

Overigens, ik zag bij baco nog twee 807's liggen, en dat zijn wel erg mooi gevormde buisjes. Jammer van die topcap, alleen. Heb ze laten liggen omdat ze van twee verschillende merken waren.

Op 15 oktober 2006 01:41:48 schreef KT88:

Overigens heb ik de meetcijfers iets uitgebreider neergezet, met name de laag- en hoog frequente vervorming ligt hoger.
Ik heb helaas (nog) geen mogelijkheid om IM te meten.

Is er ook iets bekend wat het 'prettigste' vervormingsgedrag is van versterkers op de tijd-as (dwz. 3d-vervormingsplaatjes met op de ene as frequentie, en op de andere as tijd? Zeg maar, interferentie tussen twee tonen die een kleine periode vanelkaar zitten.)

[Bericht gewijzigd door alex278 op zondag 15 oktober 2006 11:38:42

KT88

Overleden

Niet bij mij in ieder geval.

Ik weet wel dat er een principieel verband bestaat tussen THD en het spectrum daarvan, en het IMD getal.
Kennelijk is er een bepaalde tonale balans die menigeen als prettig ervaart, maar waar sommige anderen van gruwelen.

Ik denk dat het ook een beetje iets van een maskeringseffect is, immers een "blameless amplifier" zal ongenadig alle fouten in een opname laten horen, terwijl bijv. de WK wat vergevingsgezinder is naar met name schelle en platte digitale opnamen.

Dat is trouwens iets wat Sander Sassen ook op was gevallen, en ondersteunt dus kennelijk het bovenstaande.

Maar wat ik vreemd blijf vinden is dat mensen het grillige karakter van luidsprekers voor lief nemen en het dan over smaak hebben, maar zodra je een versterker een kleurtje gaat geven dan is het ineens not done.

Ik ben allang van het idee af dat een ideale versterker ook het beste geluid voortbrengt.
Je kunt een aantal eisen opstellen waaraan een versterker in het algemeen moet voldoen, zoals stroomreserve, uitgangsspanning, en ik denk zelfs een bepaald THD en IM getal, gekoppeld aan het spectrum van vervorming.

Maar daarbinnen is genoeg "tuning" mogelijk, en aangezien we tijdens het muziek draaien de interacties tussen versterker, speaker en ruimte niet kunnen meten (of niet geheel weten hoe of wat we moeten meten, laat staan de correlaties die onze hersenen leggen tijdens het luisteren), vind ik het argument dat de rechte draad met versterking *per definitie* het absolute einde moet zijn, nogal discutabel.

Maar enfin, die discussie is al zo oud als het Audion van Lee deForest, dus op de kop af 100 jaar nu! ;-)

Ik wil die discussie ook niet meer aangaan eigenlijk.
Ik bouw en luister naar wat *ik* prettig vind, en noem dat dan ook geen "hifi" meer, maar "myfi".
Vindt iemand anders het toevallig ook mooi, dan is dat meegenomen.
Zoniet, ook best.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 15 oktober 2006 17:45:30 schreef KT88:
Niet bij mij in ieder geval.

Jammer. Over een tijdje maar eens de UB van de TU delft binnenlopen om wat jaargangen van de JAES door te spitten.

Kennelijk is er een bepaalde tonale balans die menigeen als prettig ervaart, maar waar sommige anderen van gruwelen.

Ja, dat wil ik wel geloven.

Ik denk dat het ook een beetje iets van een maskeringseffect is, immers een "blameless amplifier" zal ongenadig alle fouten in een opname laten horen, terwijl bijv. de WK wat vergevingsgezinder is naar met name schelle en platte digitale opnamen.

De beruchte 'deze CD zou goed kunnen klinken als de opname niet verpest was', waarop de ware audiofiel zegt 'en wat hoor je dat goed he' :P

Dat is trouwens iets wat Sander Sassen ook op was gevallen, en ondersteunt dus kennelijk het bovenstaande.

Ik heb liever een versterker die wat minder gedetailleerd en precies is, maar muzikaler is en minder vermoeiend luistert dan andersom. Maar d'r zijn natuurlijk genoeg mensen die 't liever andersom horen. Is ook deels cultureel bepaald.

Maar daarbinnen is genoeg "tuning" mogelijk, en aangezien we tijdens het muziek draaien de interacties tussen versterker, speaker en ruimte niet kunnen meten (of niet geheel weten hoe of wat we moeten meten, laat staan de correlaties die onze hersenen leggen tijdens het luisteren), vind ik het argument dat de rechte draad met versterking *per definitie* het absolute einde moet zijn, nogal discutabel.

Ach, die rechte draad... Ik zie 't meer als 'een goede electronicus/vakman zet een versterker neer die min of meer klinkt zoals-ie 'm bedoeld had, en is eigenlijk een 'artiest' met geluid.' Daar heb je veel meer lol aan dan dogmatisch een vervormingsvrij geluid proberen af te dwingen.

Afgezien daarvan, d'r zijn meer audioliefhebbers dan alleen maar 'rechte draad' liefhebbers. Als audiofielen eens wisten wat muzikanten allemaal doen met buizen :D

ontopic: KT88, ik zie dat je in je voorversterker (en ook in je WK-versterker) hier en daar stukken afgeschermde kabel hebt gebruikt. Wat is eigenlijk een beetje prettig werkende 'afgeschermde draad' (dwz, wel voldoende afscherming, maar niet zo stug dat je d'r helemaal gek van wordt)?

KT88

Overleden

Wat er in de voortrap zit is MIT MI330, daar had ik nog een meter of 20 van "over" toen ik de fa. R. te H. verliet :+

Gaat er overigens uit, want heeft teveel demping in het hoog, teveel capaciteit en te weinig afscherming.
De rest is coax RG58U, is wel wat stug maar prima bruikbaar.
Vootrap gaat zowiezo op de schop, ik bouw de zaak weer terug naar alleen phono, de WK wordt geintegreerd met ingangskeuze, volume en HP filter, en de hybrid krijgt een LP filter voor aparte aansturing van de speakers.
Eerst nog wat demotjes hier en daar, maar daarna is het over met het gesleep met versterkers.
Alles wat ik verder bouw, is voor de leut/verkoop/demo, maar dit systeem blijft zoals het is.
(Tenzij ik voor een prikkie een set 988s kan krijgen....)

In de eindversterkers zit microfoonkabel, dubbeladerig en dubbel afgeschermd, waarvan de mantel aan 1 zijde is verbonden en 1 ader als retour dienst doet (zie ook mijn post over EMC maatregeltjes + foto's een stuk terug in deze thread). Loopt onder het weerstandbordje door naar voren.

Voor interne bedrading bestaat er een erg fijne coaxsoort die en dun is en zeer goed afgeschermd, dit wordt ook veel in die GHz verbindingen gebruikt.
Op de eerstvolgende radiobeurs wat van dat spul scoren, dit is oa. ook wat Johan Ketelaar gebruikt, algeheel bekend als "de Dunne" van Ketelaar.

Met dit verschil dat je op die radiomarkt dan 50 meter hebt voor de 1 meter prijs van Ketelaar :+

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 16 oktober 2006 21:49:48 schreef KT88:
De rest is coax RG58U, is wel wat stug maar prima bruikbaar.

Ah, standaardspul. Bon.

Eerst nog wat demotjes hier en daar, maar daarna is het over met het gesleep met versterkers.

Da's 't grote nadeel van buizenbakken: 't gewicht :P

In de eindversterkers zit microfoonkabel, dubbeladerig en dubbel afgeschermd,

Het was mij ook al opgevallen dat microfoonkabel fijn spul is. Lekker flexibel, klinkt ook prima, en niet te absurd duur.

Voor interne bedrading bestaat er een erg fijne coaxsoort die en dun is en zeer goed afgeschermd, dit wordt ook veel in die GHz verbindingen gebruikt.

Oh ja, dat ken ik nog wel. Was altijd een heel gedoe om daar SMA connectortjes op te zetten.

Met dit verschil dat je op die radiomarkt dan 50 meter hebt voor de 1 meter prijs van Ketelaar :+

:D

bij mij is he gewoon simpele goede microfoonkabel :)
alhoewel dat miss voor de phonotrapjes coax geen slecht idee is met name voor instraling ofzo.
voor standaard line niveau vind ik het precies wat overkill die coax :)

My Tube is bigger then yours

Ik gebruik nu getwist draad, en eigenlijk is dat knap naatje. Dus vandaar.

Op 16 oktober 2006 21:49:48 schreef KT88:
(Tenzij ik voor een prikkie een set 988s kan krijgen....)

Ah, ESL's :D

Henry S.

Moderator

Op 16 oktober 2006 22:21:57 schreef beertje_01:
bij mij is he gewoon simpele goede microfoonkabel :)
alhoewel dat miss voor de phonotrapjes coax geen slecht idee is met name voor instraling ofzo.
voor standaard line niveau vind ik het precies wat overkill die coax :)

Ik gebruik veel RG174, soepel met een goede volle afscherming, juist op line nivo!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 16 oktober 2006 23:11:24 schreef Henry S.:
[...]
Ik gebruik veel RG174, soepel met een goede volle afscherming, juist op line nivo!

Da's waarschijnlijk de GHz-coax waar KT88 't ook al over had.

Henry S.

Moderator

Nee, dat is ander spul, RG-174 dempt al 18dB per 100m op 30Mhz...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Is zogenaamd 'gitaar kabel' ook bruikbaar?
Dubbele afscherming door gevlochten mantel en carbon laag.

(o.a. conrad 600650-11)

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Henry, is die RG174 ca. 1.5 mm dik, met een Teflon coating?
Ik denk toch dat het een andere is, want die Ketelaar wordt ook gebruikt voor S/PDIF verbindingen.

Chipje, die kabel is rotzooi.
Goeie Oehlbach, Tasker of Belden nemen, eens zoeken op een radiomarkt (of bij je werkgever......oeps, de mijne dan).
Vergeet die carbon afscherming, vrijwel niet te strippen en het doet niets tot weinig als afscherming, behalve sluiting maken als je een piertje eruit laat steken......

[Bericht gewijzigd door KT88 op maandag 16 oktober 2006 23:28:02

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

:p
Heb voor mijn huidige ampje ook 'gewoon' microfoon kabel gebruikt. Dubbeladerig vertind met een vertinde mantel.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Henry S.

Moderator

Op 16 oktober 2006 23:26:53 schreef KT88:
Henry, is die RG174 ca. 1.5 mm dik, met een Teflon coating?
[...]

Nee gewoon die RG58-prut. Doorzichtige vulling en zwarte PVC buitenkant. Zeker geen GHz kabeltje van de markt, nu snap ik wat je er mee doet. :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten