1hz via kristal, 4060 en 4013

Ik gebruik volgend schema :
http://www.uploadarchief.net/files/download/1hz.JPG
Ik heb al verschillende waarden voor de weerstanden en condensatoren gebruikt maar krijg geen 1hz.
(vb: 330k ipv 2k2 en 10M ipv 4M7)
Wat ik ook al gehad heb is dat er aan pin 9 van de 4060 geen 32khz is maar 190khz. zodat ik 6hz heb ipv 1hz.
Ik werk met 12V, iemand een idee welke waarden ik moet gebruiken om 1hz te bekomen?

[Bericht gewijzigd door robmatthys op maandag 23 oktober 2006 20:53:13

en als je die 2k2 en 4M7 omwisselt?
100pF vervangen voor 22pF en trimmer vervangen voor 82 pF
owja, kristal moet dan wel 4,194304MHz zijn....

Ik gebruik dan ook dit schema.. http://www.bader-frankfurt.de/nix/secgen.GIF

Op die site staat ook een variant van jou schema, en dan lijkt het wel te kloppen, alleen werkt het op 5 v...

[Bericht gewijzigd door Henk hobby op maandag 23 oktober 2006 20:57:22

Op 23 oktober 2006 20:53:15 schreef Henk hobby:
en als je die 2k2 en 4M7 omwisselt?
100pF vervangen voor 22pF en trimmer vervangen voor 82 pF
owja, kristal moet dan wel 4,194304MHz zijn....

Waarom 4Mhz? De schakeling deelt 15 maal door 2, dus om 1hz te bekomen moet je kristal hebben van 32768hz eh.

zat ff in de war met mijn gebruikte schakeling... maar die werkt gegarandeerd (heb hier 3 klokken lopen op dat ''uurwerk''

Op 23 oktober 2006 20:53:15 schreef Henk hobby:
Ik gebruik dan ook dit schema.. http://www.bader-frankfurt.de/nix/secgen.GIF

Op die site staat ook een variant van jou schema, en dan lijkt het wel te kloppen, alleen werkt het op 5 v...

Mja allemaal goed en wel, maar het moet werken op 12V en kvind de juiste waarden niet voor de weerstanden en condensators.

Op 23 oktober 2006 20:59:07 schreef Henk hobby:
zat ff in de war met mijn gebruikte schakeling... maar die werkt gegarandeerd (heb hier 3 klokken lopen op dat ''uurwerk''

En werken die op 12V?
Welke waarden heb je gebruikt?

Hugo Welther

Moderator

Op 23 oktober 2006 21:03:51 schreef robmatthys:
[...]

En werken die op 12V?
Welke waarden heb je gebruikt?

De weerstandswaarden zijn hier ondergeschikt. De ocsillatorferquentie wordt door het kristal bepaald. Die trek je hooguit een 10-tal herz van zijn frequentie af.
Lijkt mij dat het kristal op een overtoon staat te ocsilleren.

Te lange draden, voeding genoeg ontkoppeld met 100nF en een elko-tje bij de 4060?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 23 oktober 2006 21:08:49 schreef Hugo Welther:
[...]
De weerstandswaarden zijn hier ondergeschikt. De ocsillatorferquentie wordt door het kristal bepaald. Die trek je hooguit een 10-tal herz van zijn frequentie af.
Lijkt mij dat het kristal op een overtoon staat te ocsilleren.

Te lange draden, voeding genoeg ontkoppeld met 100nF en een elko-tje bij de 4060?

Heb die 100pF vervangen door 100nF, zonder succes.

Hugo Welther

Moderator

Op 23 oktober 2006 21:13:16 schreef robmatthys:
[...]

Heb die 100pF vervangen door 100nF, zonder succes.

Volgens mij begrijp je het niet. Pin 16 van de 4060 is de Vcc. Ontkoppel die eens met 100nF en 10µF. Korte draadjes!
Hoe heb je dit opgebouwd, breadbordje?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 23 oktober 2006 21:16:03 schreef Hugo Welther:
[...]
Volgens mij begrijp je het niet. Pin 16 van de 4060 is de Vcc. Ontkoppel die eens met 100nF en 10µF. Korte draadjes!
Hoe heb je dit opgebouwd, breadbordje?

Ja, breadbordje.
Heb 100nF aan voedingsspanning gekoppeld, maar weer zonder succes.
Heb 3 nieuwe kristallekes gekocht vorige week en alle 3 zonder goed resultaat.
Heb al 15M en 10M gebruikt ipv 4M7.
Ook al verschillende waarden voor die 2 condensatoren.
Al verschillende ic's 4060 en 4013.
Dus ik ben ten einde raad...

Hugo Welther

Moderator

Zou gewoon moeten werken, dit is uit de app. note van de CD4060.
http://forums.parallax.com/forums/attach.aspx?a=7968

Je hebt toch wel een 32,678 kHz kristal en geen MHz kristal.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op maandag 23 oktober 2006 21:30:52

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 23 oktober 2006 21:29:40 schreef Hugo Welther:
Zou gewoon moeten werken, dit is uit de app. note van de CD4060.
http://forums.parallax.com/forums/attach.aspx?a=7968

Je hebt toch wel een 32,678 kHz kristal en geen MHz kristal.

Er staat 32.768 op dus ik vermoed dat dat khz is, heb ik ook zo gevraagd in de winkel...

[Bericht gewijzigd door robmatthys op maandag 23 oktober 2006 21:33:22

Het moet echt iets in je manier van aansluiten zijn hoor, hier werkt hetzelfde schema perfect! Momenteel heb ik hem op breadboard geprikt staan en ook op gaatjesprint, beiden werken perfect op 12V. Ik heb echter de volgende dingen anders:

- twee condensators 100pF en 4 - 40pF vervangen voor twee vaste 27pF C's.
- Weerstand van 2k2 vervangen, wordt 330K en de 4M7 wordt 10M (zoals je al geprobeerd hebt).

Heb je een oscilloscoop? Je zou op op pin 10 van de 4060 een (waarschijnlijk erg zwakke) sinus van 32,768kHz moeten zien.
Als je geen scoop hebt kun je eens een LED via een weerstand van 1K tussen pin 3 van de 4060 en de GND steken. Je moet dan wel het draadje tussen de CD4060 (pin 3) en de 4013 (pin 3) even weghalen om fouten uit te sluiten. De LED zou 2x per seconde moeten knipperen. Als dat zo is, zit je fout in het circuit van de 4013, dus achter de 4060. Knippert hij niet terwijl de 4013 los is, dan zit de fout in het 4060-circuit.

Op 23 oktober 2006 21:45:07 schreef Buzz:
Het moet echt iets in je manier van aansluiten zijn hoor, hier werkt hetzelfde schema perfect! Momenteel heb ik hem op breadboard geprikt staan en ook op gaatjesprint, beiden werken perfect op 12V. Ik heb echter de volgende dingen anders:

- twee condensators 100pF en 4 - 40pF vervangen voor twee vaste 27pF C's.
- Weerstand van 2k2 vervangen, wordt 330K en de 4M7 wordt 10M (zoals je al geprobeerd hebt).

Heb je een oscilloscoop? Je zou op op pin 10 van de 4060 een (waarschijnlijk erg zwakke) sinus van 32,768kHz moeten zien.
Als je geen scoop hebt kun je eens een LED via een weerstand van 1K tussen pin 3 van de 4060 en de GND steken. Je moet dan wel het draadje tussen de CD4060 (pin 3) en de 4013 (pin 3) even weghalen om fouten uit te sluiten. De LED zou 2x per seconde moeten knipperen. Als dat zo is, zit je fout in het circuit van de 4013, dus achter de 4060. Knippert hij niet terwijl de 4013 los is, dan zit de fout in het 4060-circuit.

Zo doe ik het al een paar uur (zonder 4013) en toch wil ie niet werken...
Heb ook al 27pF, 33pF en 39pF gebruikt maar ook niets...

Hugo Welther

Moderator

Zet eens een foto neer van hoe je e.e.a. heb opgebouwd.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 23 oktober 2006 22:03:16 schreef Hugo Welther:
Zet eens een foto neer van hoe je e.e.a. heb opgebouwd.

Volledig zoals op schema, geen extra draadjes gebruikt en klemmekes van de componente zo kort mogelijk, zoals het hoort dus, maar tevergeefs...

Dan zou ik hem even van je breadboard halen, en stap voor stap alles opnieuw aansluiten. Wellicht zie je een verkeerd gestoken draadje over het hoofd (reset pin 12 bijvoorbeeld aan VCC ipv GND, of misschien een pinnetje er naast gestoken). Gelukkig is de schakeling niet zo complex, je zult hem zo weer opgebouwd hebben.

Heb hier ergens op CC gelezen dat de 32Khz kristallen niet goed werken op hogere spanningen en dan "overbelast" worden.
Kijk even of het cristal ook warm wordt??
probeer het op 5 V of lager dan gaat het vast wel goed.

Op 23 oktober 2006 22:21:26 schreef bitbanger:
Heb hier ergens op CC gelezen dat de 32Khz kristallen niet goed werken op hogere spanningen en dan "overbelast" worden.
Kijk even of het cristal ook warm wordt??
probeer het op 5 V of lager dan gaat het vast wel goed.

Waar heb je dat gelezen?
Zal eens proberen om er een 7805 voor te zetten, maar dat zal voor morgen zijn...
Alvast bedankt allemaal voor de reacties, zal iets laten weten als het werkt op 5V.

[Bericht gewijzigd door robmatthys op maandag 23 oktober 2006 22:38:02

Henry S.

Moderator

Op 23 oktober 2006 22:11:22 schreef robmatthys:
[...]

Volledig zoals op schema, geen extra draadjes gebruikt en klemmekes van de componente zo kort mogelijk, zoals het hoort dus, maar tevergeefs...

Hmmm, een beschrijving is wat anders dan een foto... ;)

Je hoeft niet elke post van je voorganger te quoten als dat niet nodig is, onderaan de pagina staat een link om te beantwoorden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 23 oktober 2006 23:23:00

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 23 oktober 2006 22:36:28 schreef robmatthys:
[...]

Waar heb je dat gelezen?
Zal eens proberen om er een 7805 voor te zetten, maar dat zal voor morgen zijn...
Alvast bedankt allemaal voor de reacties, zal iets laten weten als het werkt op 5V.

Hogere voedingsspanningen hoeven geen probleem te zijn. Het is het vermogen wat een crystal mag dissiperen wat beperkt is. Een 32KHz crystal zal vaak een max van rond de 1uW hebben. Verlagen van het vermogen doe je dan door de serieweerstand van de uitgang te verhogen. Op 5V is een 3k3 weerstand niet ongebruikelijk.
Zoek op google eens naar "drive level" voor kristallen rond deze frequentie.

Op 23 oktober 2006 22:21:26 schreef bitbanger:
Heb hier ergens op CC gelezen dat de 32Khz kristallen niet goed werken op hogere spanningen en dan "overbelast" worden.
Kijk even of het cristal ook warm wordt??
probeer het op 5 V of lager dan gaat het vast wel goed.

Op 23 oktober 2006 22:36:28 schreef robmatthys:
Waar heb je dat gelezen?

Klopt, dat was een post van mij, weet niet meer waar, maar ik heb dat een poosje terug gezegd.

het is inderdaad zo dat die kleine ronde tonnetjes voor 32 kHz bij teveel signaal overstuurd raken en dat heeft 2 gevolgen.
1. ze gaan vreselijk in de frequentie afwijken
2. ze worden heet.
en inderdaad bij de hier getoonde schakeling is dat risico zeer wel aanwezig. een 4060 gevoed met 12 volt. de 2k2 weerstand aan de oscillatoruitgang dempt wel, maar toch, de energie in het kristal is ws. te hoog.
oplossing: vergroot de 2k2 naar 10k oid. niet groter maken, dan slaat de oscillator af. (of werkt als RC-oscillator met de 4M7 en de trimmer) EN verlaag de voedingsspanning naar 5v of minder.

Een andere oplossing is een 4521 met een 4.193 MHz kristal.
Dan ben je zelfs met 1 enkel IC klaar. (komt 1 Hz, 2Hz, 4Hz, 8Hz en 16 Hz uit)

In mijn ogen is het kristalcircuit ietwat verkeerd opgebouwd. Degene in de application note lijkt me stukken beter.

Direct over je kristal een weerstand van hoge waarde (zoals DC2PCC zegt: 10k) maar liever nog veel hoger dan dat, bijv 1Mohm. Je wilt het kristal niet teveel belasten, dan stopt het circuit om de haverklap met oscilleren. Je hebt dan al kans dat wanneer je een probe op een poot van het kristal steekt, de boel stopt. (Laat staan wat er gebeurt als je een air-esd ontlading in de buurt hebt, maar laten we dat maar even buiten beschouwing). Toch wil je het kristal forceren te oscilleren, dus vandaar die weerstand.

Dan in serie hiermee een lage weerstand (22-33ohm) om de drive te beperken. Dit noemt men ook wel anti-veroudering.
Dit alles (icm je c's) sluit je aan op de Xin-Xout van je ic, met de serieweerstand aan de Xout.

Het lijkt erop dat je kristal op een 6e overtone oscilleert, maar dat lijkt me raar, dit is een even harmonische.

Succes Jordi

Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!

parallel aan het xtal of parallel aan de oscillator mag beide. MAAR dit moet dan wel een grote R zijn >1 Mohm.

IN SERIE met het kristal en de uitgang van de oscillator (pin 10) komt een weerstand om oversturing van het kristal te verhinderen. deze kan bij normale kristallen idd. ~20 ohm zijn, maar bij horlogekristallen, die voor veel lagere energie gemaakt zijn wel degelijk in de orde grootte van enkele tot 10 kilo-Ohm. met 33 ohm overstuur je de boel in dit geval nog steeds behoorlijk.
De meeste 32 kHz kwartskristallen (kleine ronde tonnetjes) zijn zo gemaakt dat ze bij 1,5 volt oscillator-voedingsspanning fatsoenlijk werken. duidelijk lagere nivo's dus als de 'gewone' kwartsen.