Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

Op 26 oktober 2006 19:19:42 schreef alex278:
Het 'grote' verschil zit 'm erin dat met een voedingstrafo de primaire wikkeling in z'n geheel onderop ligt, met direct daarbovenop de hele secundaire wikkeling; bij outputtrafo's worden primaire en secundaire windingen 'interleaved' in verschillende pakketjes om de capaciteit tussen de wikkelingen zo laag mogelijk te houden. Zie voor iets meer achtergrond en voorbeelden http://www.lundahl.se/papers.html

Kijk, ik bedoel maar. En bij balans is dan ook nog van belang om het ook gebalanceerd te houden. Met name bij enkelbeens toepassingen (of hoe je dat ook noemt) een leuke uitdaging.

Overigens is dit wel weer een stukje waar je heel religieus en goeroe-achtig over kunt gaan doen, maar uiteindelijk is 't aantal manieren waarop je een hoeveelheid koperdraad zinvol op een kern kunt wikkelen nogal beperkt. Komt nog bij dat de keuze van je kernmateriaal (en afmetingen) ook een belangrijke vinger in de pap heeft.

Mee eens, maar hoe je e.e.a. met elkaar doorverbindt, kan al een ervaring op zich zijn. Maak maar eens een trafo met een 8-tal winding pakketjes, en merk hoe het (meet-technisch) uitmaakt in welke volgorde je e.e.a. doorverbindt.

(Zie ook mijn motto hieronder, soms kan je ook maar beter niet teveel meten of weten)

Op 26 oktober 2006 19:43:21 schreef QRO_man:
[...] Mee eens, maar hoe je e.e.a. met elkaar doorverbindt, kan al een ervaring op zich zijn. Maak maar eens een trafo met een 8-tal winding pakketjes, en merk hoe het (meet-technisch) uitmaakt in welke volgorde je e.e.a. doorverbindt.

Ik zie geen probleem hoor. Verhoog het aantal pakketjes tot 16 of 32, plak er het labeltje 'Outputtrafo construction kit' op, en iedereen mag zelf z'n eigen ideale outputcombinatie samenstellen >:). Ideaal voor de tweakurts :D

Overigens, de outputtrafo's op m'n huidige versterker hebben een primaire zelfinductie van plusminus 300-500 H (uit m'n hoofd). D'r moet nog wel wat aan gesleuteld worden, en ik ga er niet vanuit dat 't meteen 'raak' is, maar OTOH, 't klinkt nu al niet verkeerd.

KT88

Overleden

Waar stuur je dat mee aan, Alex?
klinkt wel interessant, misschien eens een proefje doen op de WK om te zien of die trafo's het beter doen dan die van Groothuizen.............

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

2x EL34, volgens 't schema van Menno's 30W-versterker op p 161 van z'n 'high-end-trafo-boek'. ( http://flickr.com/photos/23966711@N00/141539533/ )

Daarbij heb ik deze outputtrafo's bedoeld als 'nulmeting': domweg een dikke primaire wikkeling, en een secundaire daar direct bovenop. Zonder interleaving, da's voor binnenkort.

Edit: overigens wil ik je met alle plezier een sample toesturen, zodra ik zelf denk dat ik 'n exemplaar heb wat de moeite waard is om wat steviger aan de tand te voelen..

[Bericht gewijzigd door alex278 op donderdag 26 oktober 2006 21:10:07

KT88

Overleden

Right, 5 K ra-a, en interleaved secundaries zodat ik weer 2.83 ohm (en evt. 8) heb als vergelijking.
Geen UL aftakkingen graag!

Paartje zou mooi zijn, betaling geen probleem.

Ben wel benieuwd, ik heb eerder Amplimo's te leen gehad, vielen me wat tegen eerlijk gezegd (maar waren ook 6k6 op 8, dus te laag op 4 ohm).

Ik hang boven mijn brievenbus.... >:-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op donderdag 26 oktober 2006 21:16:31

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 26 oktober 2006 21:12:04 schreef KT88:
Right, 5 K ra-a, en interleaved secundaries zodat ik weer 2.83 ohm (en evt. 8) heb als vergelijking.
Geen UL aftakkingen graag!

Paartje zou mooi zijn, betaling geen probleem.

Ben wel benieuwd, ik heb eerder Amplimo's te leen gehad, vielen me wat tegen eerlijk gezegd (maar waren ook 6k6 op 8, dus te laag op 4 ohm).

Ik hang boven mijn brievenbus.... >:-)

Staat genoteerd; paartje wordt wat lastiger, kan misschien wel. Kan alleen wel even duren, maar dat had je al wel begrepen. :P

(Tot die tijd zul je 't moeten doen met frequentieplotjes en THD-plotjes met dikke pijlen die aangeven waar de detaillering te vinden is :D )

KT88

Overleden

LOL!

Die Sander Sassen toch.....en arme Jacco......

Ze weten nog niet dat ze uiteindelijk op dezelfde bestemming uitkomen als wij, om dan te ontdekken dat wij daar al jaren zitten te genieten.... >:-)

;)

Maar waar ik 'm wel gelijk in moet geven, is de opmerking die jij al eerder maakte: pas als je een aantal versterkers hebt gebouwd (liefst 'van scratch') weet je echt waar je over praat.

Maar goed, dat soort discussies worden natuurlijk hartstikke saai als je 't meteen al met elkaar eens bent :D

Op 26 oktober 2006 19:43:21 schreef QRO_man:

(Zie ook mijn motto hieronder, soms kan je ook maar beter niet teveel meten of weten)

Wat je zegt. Vanavond wat met RMAA aan 't stoeien geweest, en als je ongelukkig aan 't meten bent, dan wordt je daar niet heel veel wijzer van.

KT88

Overleden

Op 26 oktober 2006 21:51:18 schreef alex278:
Maar waar ik 'm wel gelijk in moet geven, is de opmerking die jij al eerder maakte: pas als je een aantal versterkers hebt gebouwd (liefst 'van scratch') weet je echt waar je over praat.

Nuja, dat voordeel heb ik dan, plus dat ik ook nog eens de nodige kennis heb op kunnen doen in reparatie van high end in de jaren '80 en '90.
Dat is me van onschatbare waarde gebleken, alhoewel ik soms het gevoel heb de aansluiting met de meer moderne richtingen als SACD, DVD en multi channel wat te missen.
Klasse D daarentegen ben ik wel wat bekender mee geworden, deels ook door mijn werk.
Wat zijn die UcD's goed geworden zeg!
Daar kan Powersoft nog wel een puntje aan zuigen............

Maar ik vermoed tegelijkertijd dat er weer een terugkomst naar stereo bezig is, en wel de betere kwaliteit.
Accoord, het is een niche marktje, maar er wordt wel lekker heel wat afgebouwd in ons landje, en ik heb zomaar het idee dat CO en ZBA daar zo hun steentje aan bijdragen!

Henry S.

Moderator

SACD mis je niet ;)

Dat kan naast DCC in het museum.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 27 oktober 2006 00:30:24 schreef Henry S.:
SACD mis je niet ;)

Dat kan naast DCC in het museum.

direct naast de CD-i?

Henry S.

Moderator

Die staat een plankje lager.

Op 27 oktober 2006 00:12:52 schreef alex278:
[...]
Wat je zegt. Vanavond wat met RMAA aan 't stoeien geweest, en als je ongelukkig aan 't meten bent, dan wordt je daar niet heel veel wijzer van.

Tja, vroeger 'flansde' je wat in elkaar en als er geluid uit kwam, kon je dag niet meer stuk. Tegenwoordig moet er gemeten en geplot worden en zie je overal 'beren op de weg'. Dit terwijl het in de praktijk allemaal wel meevalt is mijn ervaring.
Maar goed, ben benieuwd wat er uitkomt. Zal het in elk geval een beetje blijven volgen.

Op 27 oktober 2006 09:58:49 schreef QRO_man:
[...]Tja, vroeger 'flansde' je wat in elkaar en als er geluid uit kwam, kon je dag niet meer stuk. Tegenwoordig moet er gemeten en geplot worden en zie je overal 'beren op de weg'. Dit terwijl het in de praktijk allemaal wel meevalt is mijn ervaring.

Klopt, ja. Volgens RMAA heeft m'n huidige versterker een ruisvloer van -40 dB (en een vergelijkbare dynamiek). Overigens doet m'n geluidskaart daar ook leuk bij mee: met 'loopback', dus microfoon aan signaalingang zit ik op -66dB ruis. Wat daar volgens mij ook niet echt aan helpt is dat er er nog een 'prettig' spanningsverschil is tussen de nul van mijn PC en de massa van m'n versterker.

Maar als je die cijfers ziet dan denk je 'bagger, kan niks wezen'. Terwijl 't best meevalt als je ernaar luistert. Ik had al wel gehoord dat de dynamiek niet je dat is, maar volgens mij moet dat nog wel op te lossen zijn met een snufje feedback, en wat outputtrafomodificaties (bandbreedte kan en moet wel wat groter).

Henry S.

Moderator

mic ingang gebruikt? Die ruist nogal, pak de line-in.

Brommerij icm PC's is wel vaak een ramp.

btw iemand een idee hoe je op een deftige manier een EI voedingstrafo uit elkaar krijgt. het probleem is dat die helemaal onder de vernis zit allé ja ik wete niet of het vernis is. het is in ieder geval hard en houd de kern extra bij elkaar. als ik zelf wil wikkelen moet ik dat wel uit elkaar krijgen :)

My Tube is bigger then yours

Opstoken tot een graad of 80, hopen dat de lak dan smelt. Wel uitkijken voor hete stukken koper.

Maarre...je hebt dan toch al een gewikkelde voedingstrafo? :D

was een trafo van 230v => 12v
niet spêciaals maar de kern was wel mooi van materiaal.

My Tube is bigger then yours

Stukje info wat ik net op de site van elektuur tegen kwam:
Eenjarige cursus buizenversterkers ontwerpen
oftewel
Opleiding tot Gediplomeerd Ontwerper van Buizenversterkers

Voor wie er serieus mee aan de slag wil.
Voor meer info: www.mennovanderveen.nl -> TubeSociety
Kost wel wat, nl. € 1831,- incl. BTW

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
KT88

Overleden

Juist.

Ik weet toevallig een beetje hoe dat in elkaar zit, en dit is mijn mening hierover: ik mag Menno graag, maar waarschijnlijk leer je meer van een jaar CO (en ZBA) volgen dan op die cursus.

En er is altijd nog RDH4, en de nodige boeken.
Van dat geld zou ik toch echt een mooi (tweedehands) setje Maggies halen >:-)

- edit -
Post taalkundig iets aangepast.

[Bericht gewijzigd door KT88 op zaterdag 28 oktober 2006 23:21:36

Henry S.

Moderator

En geef CO en ZBA dan die €1831,- ;)

Ik las het gister ook en schrok ook even van het lesgeld... Ok je krijgt er veel voor terug maar het is pas het begin, er komt nog een beste hap geld voor lesmateriaal bij.

Met wat zefstudie kan je jezelf een diploma geven.

Kan een set magnepans niet ens betalen, laat staan die cursus. :p
Maargoed, Menno zal zijn klas evengoed wel vol krijgen.
Enne, ja, ik zal volgende week maar een bescheiden bijdrage aan CO overmaken. (Nee, geen €1831).

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

Dit topic is gesloten