spanningsdeler en stroomdeler

ik ben aan het oefenen voor mijn examen morgen en we moeten de stroom en spanningsdeler kennen. Ik denk dat we deze dus ook gaan moeten bewijzen... ik heb ongelooflijk lang gezocht hoe ik dat moet doen en heb enkel de stroomdeler kunnen bewijzen...

weet er iemand hoe je de formule U1 = U * R1/(R1+R2) kan bewijzen?

alvast bedankt voor de hulp!

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

geef dat bewijs voor die stroomdeler is, zo kunnen we afstemmen op welkniveau jij wilt "bewijzen" ;).

Take a parachute, and jump!

I1 = U/R1

I1 = (1/R1)*(I/((1/R1)+(1/R2)))

I1 = I * R2/(R1+R2)

toevallig niet het kaho zekers :P

-----R1------R2-----
|                  |
|                  |
 -------U-----------

spanningsdeler, dus voltage over 1 weerstand...

U1= R1*I

I=U/R
=U/(R1+R2)

substitueren in eerste vgl

U1=R1*(U/(R1+R2))
= (R1*U)/(R1+R2)

ah, zo makkelijk... nu voel ik mijzelf dom dat ik het niet gevonden heb :)

Op 8 november 2006 20:45:20 schreef jdjere:
ah, zo makkelijk... nu voel ik mijzelf dom dat ik het niet gevonden heb :)

missen is menselijk, vragen kan nooit kwaad, ge kunt maar niet zekers genoeg zijn

das een feit...

daarmee isda hier over en uit, bedankt!

free_electron

Silicon Member

formules 'bewijzen' is voor de les wiskunde.
spanningsdelers uitrekenen is voor de les electronica.

geef die leraar electronica maar een paar oorvegen als ie met wiskundige bewijzen zijn lessen moet vullen.

f_e has spoken ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 8 november 2006 21:02:34 schreef free_electron:
f_e has spoken ...

En mathieuke zag dat het goed was ( wat f_e dus schreef ) wij zien dus in ons lessen elektronica nooit bewijzen want dit is echt nutteloos en tijdverspilling.

Als je snapt waar een formule vandaan komt waarom moet deze dan bewezen worden ?? Leer ze liever degelijke gebruiken dan er te zitten rond lummelen.

Maarja .. Sommige scholen hé ..

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 8 november 2006 21:07:27 schreef Mathieuke:
[...]

En mathieuke zag dat het goed was ( wat f_e dus schreef ) wij zien dus in ons lessen elektronica nooit bewijzen want dit is echt nutteloos en tijdverspilling.

Als je snapt waar een formule vandaan komt waarom moet deze dan bewezen worden ?? Leer ze liever degelijke gebruiken dan er te zitten rond lummelen.

Maarja .. Sommige scholen hé ..

of topic:
In het begin van mijn studies vond ik dit ook, maar na 3 jaar een oneindig veel formules bewezen te hebben. Ken ik de meest nog en zoniet kan ik ze afleiden, dus moet je ze niet van buiten leren (want die vergeet je)! Maar als ik binnen 2 jaar afgestudeert ben zal ik er mssn anders over denken. Langleven het technisch vadimecum :D