Vervanging 74C928

Voor mijn GIP (een digitale metronoom) heb ik een frequentiemeter nodig.
Deze heb ik hier gevonden.
http://home.scarlet.be/~friantl/07_elek_tellers/Frequentiemeter.html

De 74C928 die hier wordt gebruikt is nogal vrij duur, €26.
Weet iemand hoe of met wat ik deze kan vervangen?

Alvast bedankt.

Turbokeu

Golden Member

De serie MM74C92x counters zijn al geruime tijd obsolete, dus ga je ze ook duur betalen als je ze nog vindt.

Voor zover ik weet zijn er geen vervangers.

Ik had het geluk (voor mijn flowmeterproject) dat ik de laatste 2 exemplaren van de 74C925 van mijn elektroboer heb kunnen opkopen voor 9.99 Euro/stuk.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Vervangers zijn er niet maar als je tijd genoeg hebt is een PIC of AVR een optie.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

of de 74HC928 nabouwen met 4 maal een bcd counter(4510) en 7 segment led driver(4511)

?
free_electron

Silicon Member

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 3 november 2006 16:12:55 schreef johne:
of de 74HC928 nabouwen met 4 maal een bcd counter(4510) en 7 segment led driver(4511)

Zou je me hiervan een schema kunnen bezorgen?
Ik weet nl. niet hoe dit te doen...

zoek de datasheets van de cd4510 en cd4511.
in de datasheets staat hoe meerdere aan elkaar te koppelen.
het is allemaal recht toe recht aan verbinden.
naampjes van de aan te sluiten pinnen blijven gelijk.
preset van de counter wordt niet gebruikt.
carry-in/carry-out van de counters wel gebruiken.

?

kijk eens in dit datasheet op bladzijde 6 staat een 6-digit teller (is nog 2 meer als de 74hc928) met totaal 4 IC's

@ DC2PCC
nog makkelijker :) met een kompleet schema
ik heb nog ergens mijn cmos-family databoek,zo groot als een telefoonboek maar toch onvindbaar

[Bericht gewijzigd door johne op woensdag 8 november 2006 14:41:36

?
Turbokeu

Golden Member

@Merovingian:
Moet dat specifiek de 74c928 (3.5 digit counter) zijn?

Ik heb anders nog een 74C925 (4 digit counter) over voor 10 Euro + verzendkosten.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 8 november 2006 13:46:20 schreef DC2PCC:
kijk eens in dit datasheet op bladzijde 6 staat een 6-digit teller (is nog 2 meer als de 74hc928) met totaal 4 IC's

Het originele schema is dit:

http://home.scarlet.be/~friantl/07_elek_tellers/frequentiemeter.gif

Dus kan ik dat ic toch niet vervangen door het schema van de 6 digit display?
Op het schema zie je dus ook nog een reset en een latch...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 9 november 2006 10:58:55 schreef Merovingian:
[...]

Het originele schema is dit:

http://home.scarlet.be/~friantl/07_elek_tellers/frequentiemeter.gif

Dus kan ik dat ic toch niet vervangen door het schema van de 6 digit display?

ja hoor, kan prima, het deel met de 74C928 mag je vervangen dooe het 4-ic-schema in dat datasheet, de rest met de NE555 etc. moet je wel bijbehouden.
een Drop-in replacement voor jouw 74C928 is er niet, je zult er een beetje omheen moeten werken.

Maar ik word nieuwsgierig naar de toepassing, is het vervangen van iets bestaands, of gewoon een schemaatje van internet geplukt en dat wil je nu gaan bouwen, maar moet vaststellen dat de gebruikte IC's niet meer te krijgen zijn ?

Henry S.

Moderator

Op 8 november 2006 13:56:06 schreef johne:
@ DC2PCC
nog makkelijker :) met een kompleet schema
ik heb nog ergens mijn cmos-family databoek,zo groot als een telefoonboek maar toch onvindbaar

Die van Motorolie? Die zweeft hier ook rond.

Op 3 november 2006 12:52:33 schreef Merovingian:
De 74C928 die hier wordt gebruikt is nogal vrij duur, €26.

$9 bij DigiKey (gebruik www.findchips.com !)

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 9 november 2006 18:04:40 schreef Henry S.:
[...]
Die van Motorolie? Die zweeft hier ook rond.

ja,die
waar lag ie nou?

Op 9 november 2006 10:58:55 schreef Merovingian:
[...]

ik krijg het idee dat het niet helemaal duidelijk is voor je.
als je een heel beperkte/geen kennis hebt van electronica zou ik zoeken naar een ander compleet schema.
of het dure ic toch maar kopen

?
Henry S.

Moderator

Op 9 november 2006 18:03:23 schreef DC2PCC:
[...]
ja hoor, kan prima, het deel met de 74C928 mag je vervangen dooe het 4-ic-schema in dat datasheet, de rest met de NE555 etc. moet je wel bijbehouden.
een Drop-in replacement voor jouw 74C928 is er niet, je zult er een beetje omheen moeten werken.

Maar ik word nieuwsgierig naar de toepassing, is het vervangen van iets bestaands, of gewoon een schemaatje van internet geplukt en dat wil je nu gaan bouwen, maar moet vaststellen dat de gebruikte IC's niet meer te krijgen zijn ?

Het probleem is dat de gebruikte IC's in je datasheet op pagina 6, IC's zijn die ik nog nooit gezien heb...

Als je de toepassing van de freq.meter wil weten-->
http://gip.wandels.com/

ja, het is me duidelijk wat je wilt, maar als je de IC's uit dat datablad niet 'begrijpt' kom het wel eens verrrekte lastig worden dit project tot een goed einde te brengen. Want welke IC's 'begrijp' je dan wel ?

je hebt een 'domme' frequentieteller nodig (overigens is een tijdbasis op basis van een 555 voor een frequentieteller niet echt aan te raden.

D'r heeft ooit eens in een elektuur een schema gestaan voor een simpele frequentiemeter ('t was een HGG, kon wel eens 1996 of 1997 geweest zijn) met een lek in het daaropvolgende decembernummer, waar dan het 'correcte' schema in stond.
't was op basis van het schema in dat datablad, met nog een 4093 voor de 'besturing' en een 4521 voor de tijdbasis.

Als je dat schema te pakken kunt krijgen ben je een heel eind.

Shiptronic

Overleden

waarom de frequentie meten, je kunt toch ook aangeven wat je gaat sturen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Turbokeu

Golden Member

Als je met 3 digits en een bereik van 1 tot 999Hz toekomt kan je het volgende schema gebruiken:

http://www.turbokeu.com/myprojects/flowmeter/flowmeterlc.jpg

Dit is een 'low cost' versie met 4553 counter en 4543 decoder van mijn flowmeter met 74C925 counter.

De +12V gebruik ik omdat de gebruikte displays blauw zijn (hogere Uf), voor rood/groen/geel kan je gewoon de +5V gebruiken.

Ik ga het oplossen met de 74C925 te gebruiken. Ongeveer hetzelfde IC maar eenvoudiger.

Bedankt voor al jullie reacties.

Nog een klein vraagje: Weet er iemand welke waarde de weerstand R3 moet hebben in dit schema
-->
http://home.scarlet.be/~friantl/

Henry S.

Moderator