500 watter defect door MPS?

ik heb een vraag over een type "tor" TO-92.

ik heb een 500 watt amp. bestaande uit 12 eindtorren. 6 keer MJ15022 en 6 keer MJ15023. de linker amp is nu defect.

nu is het geval dat de linker amp een keer is gerepareerd.
de twee stuurtorren van de eindtorren zijn 2N3584 en 2N6421. nu zit er een stroom beveiliging die de bassis van deze stuurtorren naar massa kort gesloten via een diode.

deze beveiliging bestaat uit de MPS A06 en de MPS A56. in de specs staat dat dit ampl/switch types zijn. nu is het geval dat de MPS A56 was vervangen door een BC640.

wat is nu precies een MPS type? ik denk dat de amp is overleden door de verkeerde tor (BC640).

iemand een iedee?

Hugo Welther

Moderator

MPSA56 is een transistor type van Motorola en wordt ook door Fairchild gemaakt. Is een gangbare transistor van $0,05 (bulk)

De MPSA56 is een PNP general purpose versterker transistor.
Max spanning Vce 80V, max stroom Ic 500mA.

De BC640 is een aardige vervanger ervoor. Iets grotere Ic zelfs (1A). Of hierdoor je eindtrappen stuk gaan??

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

die waardes ken ik wel.

bij JVC gebruiken ze veel MPSA06 torren. heb deze vervangen door de BC639 en dit werkte niet. de voeding ging niet meer aan. bij het vervangen van de orginele tor werkte het wel. in het schema stond geen transitor afbeelding maar een vierkantje met daarin een tor met een weerstand tussen CB en BE.

en de MPSA06 is een complementair van de MPSA56.

Hugo Welther

Moderator

Dan zijn die torren waarschijnlijk als stroombron of als currentsensor geschakeld.
Als je dat dan zonder meer vervangt door een BC6xx bijvoorbeeld kloppen van de instellingen niet veel meer.

Zou het schema moeten zien om er wat van de maken. Mocht je ze niet te pakken kunnen krijgen kan ik je wel aan de MPSA55 helpen. Zelfde specs. alleen max 60V.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

maar die weerstanden zaten niet op de print. ik ga gewoon de orginele torren vervangen.

wel stom is dat de amp eruit geklapt is zonder veel vermogen te hebben gelevert. wel blij dat de DC-protectie gewerkt hebt. anders 90 volt op 8 ohm.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op zaterdag 21 juni 2003 22:14:29

Hugo Welther

Moderator

En geen zekering in je LS leidingen? Of power protectors, lichten mooi op bij sluiting. Bose gebruikt die dingen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 21 juni 2003 22:25:53 schreef Hugo Welther:
En geen zekering in je LS leidingen? Of power protectors, lichten mooi op bij sluiting. Bose gebruikt die dingen.

jawel, zekeringen van 10 A. powerprotector heb ik beschreven. aansluiting doormiddel van speakon. bose gebruikt deze "lampjes" alleen in de hoge tonen speakers en niet voor gehele box!

sluiting lijkt me uitgesloten.

Hugo Welther

Moderator

Dan kan ik alleen voorstellen dat de instellingen niet meer kloppen na vervanging door een BC640.

Een MPSA56 (en ook de MPSA06) hebben een specifieke ON voltage op de basis nodig. Hierbij schakelt de BE (BC) overgang heel snel van sper naar geleiding.
Deze overgang is sterk omgevings temperatuur afhankelijk. Misschien toch te warm geworden?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

er staat een 220 volt fan te knallen voor de koeling, per kanaal.

het rare is dat er 2 eindtorren uitgeklapt zijn (npn en pnp) van de 12. 1 stuurtor is defect (vervanger van de 2n3584(bux84)) en de mps torren zijn stuk (npn en pnp).

mischien is de BUX geen goede vervanger?

Hugo Welther

Moderator

Lijkt mij een aardige vervanger als ik naar de specs kijk.
De 2N3584 is overigens gewoon te koop. ff google.
kost rond de €5,-

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 21 juni 2003 23:39:31 schreef Hugo Welther:
Lijkt mij een aardige vervanger als ik naar de specs kijk.
De 2N3584 is overigens gewoon te koop. ff google.
kost rond de €5,-

ik hoop het te kunnen kopen bij stuutenbruin want ik heb geen idee waar het anders kan. ik dacht trouwens dat de TO-66 behuizing niet meer gemaakt werd?

de rechter amp is gewoon goed met de orginele parts. dus ik hoop op de verkoop van deze parts.

Hugo Welther

Moderator

Volgens de site van Stuut hebben ze deze torren of kunnen ze ze bestellen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 21 juni 2003 21:39:15 schreef Hugo Welther:
MPSA56 is een transistor type van Motorola en wordt ook door Fairchild gemaakt. Is een gangbare transistor van $0,05 (bulk)

stuut heeft alles op voorraad, echt super. (verzendkosten maar 2 euro).

Die MPSA56 kost 1,85 euro. dus geen bulk, ze hebben er maar 4 op voorraad.

of het is een speciale tor of ik word word genaaid.

nou, na het vervangen van de componenten en testen van de amp, zekeringen erin gedaan. 5 sec. goed toen ploften de zekeringen erweer uit. 2 eindtorren defect.

ik ga het nog 1 keer proberen. ik wil dit nu veilig doen. welke waarde aan weerstand ipv de zekeringen? voeding 2 keer 80 volt DC.

iemand nog tips voor het testen van een eindtrap

rekengewoon als je kortsluiting hebt dat je max 1A laat lopen i=u/r dus r=u/i dus 80/1 = 80 ohm
pakt dan voor de veiligheid 100 ohm ofzo
maar tzullen wel stevige weerstanden moeten zijn :s
1*80 = 80 watt mmmmmmmm miss toch maar een kleinder stroom pakken en dan op de + en de - leiding een weerstand zetten
let er wel op dat als je die weerstanden hebt je je amp niet ver open draait want ik dacht dat dat slecht afliep

My Tube is bigger then yours

ik had de linker en rechter amp aangesloten met 1k2 weerstanden (in de + en de - leiding). de rechter is gewoon goed.

de rechter had een spanningsval van 30 volt over de weerstand.

in de linker amp heb ik 2 fouten gezien. de bias potmeter was 500 meg in plaats van 5 K. de zener bias tor was een 2SB5489 in plaats van een BC549. en verkeerd aangesloten (stelletje klunsen).

alles vervangen en met de bias pot de spanningsval over de 1.2K weerstanden ingesteld op 30 volt (hetzelfde als de rechter)

alles leek te klopen, maar na 5 sec weer stuk :(

ik ga het u maar met die 100 ohm (10 watt) weerstanden proberen.

ik wacht nog ff op mijn scoop want ik zit te denken aan oscillatie in de amp. de bassis van de eindtorren zitten aan elkaar en er zit geen c'tje over de CB.

De 2SB5489 is toch een pnp en de BC549 een npn?
( -> bc559), maar 2sb is 'hogere vermogens'.
Wellicht de bc489 (npn) bc490 (pnp) combi proberen (80V/1A)

ik heb hem toch kunnen maken. ik heb de variabele zener vervangen door 3 in serie geschakelde diode, lekker veilig.

nu loopt er geen ruststroom, maar maakt niet uit voor frequenties tot 120 Hz.

bijna hetzelfe schema: http://www.sound.westhost.com/project68.htm