Sony STR-KSL5 geeft "Protect"

Ik heb een:

Sony FM/AM Stereo Receiver
Model:STR-KSL5.

Na korte tijd (ca. 1-2 min) knipperd er in het display "Protect" en doet het apparaat niets meer. Uit- en weer aanzetten geeft hetzelfde, heel even gewoon en dan direct weer "Protect".

KT88

Overleden

Beveiliging komt in.
Ofwel slechte solderingen, ofwel slechte elco's hier of daar.

Handig met een soldeerbout?
Dan eens openmaken en de gehele print goed doorsolderen, met name rondom de eindversterkers (neem aan dat dat ICs zijn en geen losse transistors).
9 van de 10 keer helpt dit.

Zoniet, dan graag wat duidelijke foto's van het inwendige posten (http://imageshack.us en dan de klikbare link hier posten).

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Eindversterkers zijn inderdaad euhh ... transistoren. Deze zitten met z'n alle op een soort holle koelbuis waarvoor een ventilator is geplaatst. Vreemd vind ik het ook dat de ventilator niet draaid maar het zou ook zo kunnen zijn dat er dan eerst een bepaalde temperatuur moet zijn bereikt.

Omdat er bijna meteen al een melding "Protect" kwam dacht ik: eerst maar even informeren ..

Bedankt voor de reactie, ik ga zeker eerst de solderingen even nakijken / doorsolderen en dan hoor je het resultaat ..

Bedankt voor de snelle reactie.

@KT88:
Na een kwartiertje de print te hebben afgespeurd op breuken in de solderingen was ik ervan overtuigd dat een keer goed doorsolderen geen kwaad kon.
Zeker de eindtrap(pen) die per ongeluk toch geen transistoren waren maar 5 potige SIL IC's.
Na een grondige soldeer actie de boel weer in elkaar geknutseld en zowaar .... hij doet het nog steeds goed, zelfs de ventilator draaid.

Mijn dank voor het reageren en helpen met oplossen!!

KT88

Overleden

Goeie actie van Pearl.....eh.....Eibersite :-)

Gefeliciteerd!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Geruime tijd kijk ik geregeld op deze site cq forum maar nu werd het tijd voor een aanmelding :).

Ik heb deze versterker ook en waarachtig heb ik precies hetzelfde probleem. Echter het komt alleen voor als ik de rear speakers aanstuur. Zodra ik "stereo" via front afspeel dan is er niets aan de hand. Weet iemand misschien welke componenten ik moet vast solderen of zeggen jullie van geef al die eindtrappen een APK beurtje :)?

Aangezien de garantie er inmmiddels al af is lijkt me dit geen kwaad kunnen.

Henry S.

Moderator

Een APK beurtje kan geen kwaad als je maar netjes soldeert en er geen tinbad van maakt. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Zo wat ben ik blij dat ik hier ff heb gekeken zeg :) :). It works like a charm. Kan die er weer ff tegen aan. Bedankt

Ik zit met exact hetzelfde probleem en nu ik weet dat ik het zelf op KAN lossen wil ik geen kosten maken. Helaas ben ik iets minder technisch dan de meeste aanwezigen hier, maar solderen moet toch lukken. Kan er iemand iets specifieker zijn over het hoe en wat voor ik aan de slag ga om het probleem te verhelpen.
BVD!

Op 3 november 2006 16:26:43 schreef Hans76:
Ik zit met exact hetzelfde probleem en nu ik weet dat ik het zelf op KAN lossen wil ik geen kosten maken. Helaas ben ik iets minder technisch dan de meeste aanwezigen hier, maar solderen moet toch lukken. Kan er iemand iets specifieker zijn over het hoe en wat voor ik aan de slag ga om het probleem te verhelpen.
BVD!

Ja dat is al even geleden maar goed even in mijn geheugen graven.
Als je de boel openschroefd zie je op een grote koelplaat (soort holle koelbuis, zie eerder bericht)een aantal eindtrappen zitten (soort zwarte ic's met ik geloof 5 pootjes). Deze eindtrap-pootjes zullen door het regelmatig warm worden de solderingen op de print 'scheuren'. Als je heel goed kijkt moet dat ook te zien zijn. Ook kun je de eindtrappen losschroeven en ze dan voorzichtig heen en weer bewegen en dan kijken of er pootjes los zitten.
Ikzelf zou gewoon alle pootjes van de eindtrappen opnieuw solderen en dan kijken of het probleem verholpen is ...

Veel succes ...

KT88

Overleden

Kijkkijk, dat vind ik nu leuk, iemand die eens geholpen is geeft nu op zijn beurt hulp terug!

Het forum op zijn best :D

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dag,

Ik heb dezelfde receiver en een vraag.
Bij mij doet de center speaker niets meer. Hij werkt zelf nog wel, maar niet op de uitgang van center???
Iemand een idee hoe te fixen?

KT88

Overleden

Volg het advies van Eibersite maar op, dus doorsolderen van de print.
9 van de 10 keer heeft dat succes.

Ben jij die tiende, zien we je vanzelf terug ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Het is natuurlijk wel heel erg bevredigend als er ook een antwoord komt of het gelukt is ..

Henry S.

Moderator

Op 6 november 2006 21:27:48 schreef KT88:
Volg het advies van Eibersite maar op, dus doorsolderen van de print.
9 van de 10 keer heeft dat succes.

Ben jij die tiende, zien we je vanzelf terug ;-)

Nee, de 4e nog maar ;)

Maar dit is idd forum ten top. :D

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hmmm, heerlijk!, ook IK vind dit geweldig! (ik moest het ff kwijt!)

CO Rules!!!:)

Inderdaad goed om te zien dat een forum soms ook wel functioneerd.
Bedankt voor de reactie. Mijn Sony ligt inmiddels in de Kliko. Solderen is niet mijn vak...

ha hier een technics met overload (protect)word ook kliko denk ik waar is de oude kwaliteit gebleven heb een jaren 80 akai int hok en speelt als een tierelier.

KT88

Overleden

Buurtsuper, maak er liever iemand van de zelfbouw-community blij mee ipv. het in de afvalberg te storten.

Maak je woonplaats eens bekend, genoeg beginners die die onderdeeltjes goed kunnen gebruiken.

Geldt ook voor Hans 76 trouwens.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Henry S.

Moderator

Trafo's en koelblokken zijn altijd welkom op m'n adres ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dag,
Ik heb hier al eerder gereageerd en heb de receiver open gemaakt. De printplaat bekeken en alle onderdelen gezien die jullie beschrijven. Echter ik ben niet zo technisch dat ik het zie waar het zit. Tevens ben ik niet zo'n held met solderen. Wordt waarschijnlijk een tinbad. Is er iemand die mij wellicht wilt helpen. Ik kom zelf uit Duiven bij Arnhem.

Graag jullie reactie.

KT88

Overleden

Heb je een soldeerbout, goede loodhoudende tin en kun je solderen, Marcharem?
Als je eens een plaatje post van de *onderkant* van de print, kan ik je wel aanwijzen waar je moet zijn.

Kun je best zelf, maar als je dat gaat doen, trek dan de stekker er eerst uit en laat hem een dagje zo staan, dan zijn de elco's wel ontladen en kun je zonder gevaar voor sluitingen ermee aan de gang.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dit onderwerp is al heel oud, maar ik heb het afgelopen week geprobeerd. Ik heb de transistoren opnieuw gesoldeerd en hij werkt weer als een zonnetje. Wat een superadvies! thanks. Scheelt weer een paar honderd euro voor een nieuwe.

Ja, al zo oud dat ik me het apparaat al niet meer kan herinneren.
Maar dat is het leuke aan een forum, berichten blijven bestaan zolang het forum bestaat en kunnen altijd iemand verder helpen.

En ik word weer keurig geinformeerd met een email en kom zo ook nog eens op het forum ...

Hallo Allen,

Heb zelf ook zo'n mooie Sony receiver welke ook hetzelfde probleem gaf.

Aan de hand van de uitleg op dit forum ben ik aan de slag gegaan en heb de print verwijderd en volgens uitleg de transistoren allen opnieuw een soldeerbeurtje gegeven.
Heb dit nog nooit gedaan en had niet verwacht dat ik hem weer tot leven zou wekken. Hij speelt weer als een zonnetje. Mijn vrouw vond het wel stoer dat ik dit voor elkaar gekregen heb, echter zonder jullie uitleg was mij dit niet gelukt, waarvoor mijn dank.