wie kan er een looplicht voor mij maken

Beste circuit-online mensen,

Ik heb een vraag aan jullie.
Ik zit op de Rietveld Academie en ben voor een opdracht bezig met het volgende:
Ik wil 10/20 bouwlampen naast elkaar op een muur projecteren met een afbeelding ervoor (als een dia projector)
Deze bouwlampen wil ik laten werken als een looplicht, dus de eerste lamp licht 1 sec. op daarna de volgende enzovoorts.
Nu ben ik absoluut geen held in het werken met electronica en wilde ik vragen of iemand dit voor mij zou kunnen doen (uiteraard tegen betaling)

Mijn eerste idee was om dit te doen met bewegingsmelders maar dit zou nogal een duur experiment worden. Misschien heeft iemand een oplossing om de kosten hiervan te drukken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!!
Floris

email adres verwijderen uit post voor spam bots...

staat in je profiel, en daar kunnen bots niet aan...

bewegingmelders?? hoe ging jij dat doen?

ik wilde tien bouwlampen kopen waar standaard al een bewegingsmelder aanzit. deze lampen naast elkaar zetten zodat wanneer je erlangs loopt de lamp aan springt.

leuk; dan gaan ze allemaal tegelijkertijd aan, en pas weer uit als er geen beweging niet meer is...

maar dat van projecteren heb ik ng niet zo goed, want een dia voor zo een lamp steken geeft geen deftig beeld lijkt me zonder lenzen

help

Golden Member

Dit schema http://www.circuitsonline.net/circuits/view/14
i.c.m. deze http://www.circuitsonline.net/circuits/view/67

En dan dat SolidState relais i.p.v. de Transistoren uit het looplicht

Op 16 november 2006 17:09:45 schreef Blanckaert Tim:
...
maar dat van projecteren heb ik ng niet zo goed, want een dia voor zo een lamp steken geeft geen deftig beeld lijkt me zonder lenzen

Ook goed opletten met de warmte bouwlampen kunnen best warm worden ..

[Bericht gewijzigd door help op donderdag 16 november 2006 17:13:38

ja idd. met de bewegingsmelders is de minimale instelling dat het licht aan blijft 5 sec.

ik wilde over de beweginsmelder een kokertje doen zodat deze niet zo een groot bereik zou hebben.

het beeld zou idd wat "blur" worden maar daarom niet minder mooi :)

Ben even de weg kwijt... Moet het nou op beweging reageren en een persoon volgen? Of moet het gewoon een looplicht (al dan niet voorzien van wat speciale patronen) zijn?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

mijn ideaal zou zijn dat de lampen zouden reageren op beweging maar omdat sensors nogal prijzig zijn ben ik waarschijnlijk gebonden aan een looplicht

en een cobinatie van looplicht en beweging sensor? Een bewegeing sensor die aangeeft dat er iemand in de buurt is en het looplicht aan zet.

dat zou een goede oplossing zijn als dit mogelijk is!

Met een uController die de sensoren inleest en met triac's de lampen bestuurt kan je elk gewenste functie en effect realiseren, en als je wensen later veranderen is dat gemakkelijk in software aan te passen.

Sensoren zij gemakkelijk van torretjes te maken (Euro 0,5/st), en triac's (c.a. Euro 0,6/st) zij per optocoupler te besturen.
Niet zo duur dus en alles is mogelijk.
Ik kan dat eventueel voor je maken tegen kostprijs, stuur maar een mailtje.

[Bericht gewijzigd door bitbanger op donderdag 16 november 2006 18:20:24

Rietveld in DTC?

Help gaf al een mooie oplossing, let alleen wel op het vermogen van de triac die je gebruikt. De tic206 in het schema kan max 4a aan dus daar kan per print een lamp op van 240*4=960 watt. Lijkt me voldoende. Let ook op dat de meeste groepen zijn afgezekerd met een 16A zekering en daardoor max 3840w op de groep mag. Stel je lampen zijn 500w stuk dan kan je 3840/500=7,68 lampen op een groep plaatsen wanneer je ze tegelijk laat branden.

Je kan die solidstates ook aan je PC hangen, via de parallele poort zou je er 8 aan kunnen sturen. Of je bouwt inderdaad een looplicht, of gebruikt een uC.

Ik denk beter dat je http://www.circuitsonline.net/circuits/view/132 kan pakken als solid-state relais maar dan wel met een MOC die nuldoorgangsdetectie heeft. Die schakeling kost je nog geen 2 euro, hoewel er 8 bij staat!

[Bericht gewijzigd door ReDdiE op donderdag 16 november 2006 18:24:05

Gerrit Rietveld kunstacademie in Amsterdam

Das iets anders, maar je project is goed en vrij simpel uitvoerbaar.