Voor mijn studie moeten we een handprothese maken.
Wij willen een druksensor in de vingers zetten die de motor aan en uit kan zetten naargelang de druk.
dit is onze schakeling:
Het probleem is dat we er nog vermogenversterking voor de motor willen zetten door middel van een FET.
Nu zoeken we een FET (mosfet, hexfet,...) met Vgs(th) tussen de 5V en 10V. (vb. min:6V max:8V)
Alle FET's die ik vind hebben allemaal Vgs(th) min:2V max:4V
(Ik zoek op datasheetcatalog.com, is er een betere manier?)
Kan iemand mij een FET noemen met Vgs(th) tussen de 5V en 10V liefst min en max zo dicht mogelijk bij elkaar?
motor: 12V, 0.5W, 70mA
MGP
LDmicro user.
Op 19 november 2006 15:55:13 schreef HaR:
..............Kan iemand mij een FET noemen met Vgs(th) tussen de 5V en 10V liefst min en max zo dicht mogelijk bij elkaar?
motor: 12V, 0.5W, 70mA
Wat is daar de bedoeling van??
Een weerstandsdeling kan dat evengoed...of ontsnapt er mij iets?
Bedoel je dmv weerstanden (naar de grond) de spanning te doen dalen waardoor er bijvoorbeeld 2V is op de FET ipv 8V?
Dat kan idd een oplossing zijn.
Stom van me.
[Bericht gewijzigd door HaR op zondag 19 november 2006 17:14:55 ]
MGP
LDmicro user.
Op 19 november 2006 17:05:30 schreef HaR:
Bedoel je dmv weerstanden (naar de grond) de spanning te doen dalen waardoor er bijvoorbeeld 2V is op de FET ipv 8V?
Ja, dan kun je een courante mosfet nemen.
Wat ik niet versta is, als die mosfet nu bestaat (Vgsth= >8V) dan zal er heel wat meer moeten ingestuurd worden dan die 12V om die goed open te krijgen.
Ik denk zelfs dat die niet bestaan.
Misschien eens het schema posten hoe de schakeling eruit ziet met die mosfet. Wordt die gebruikt als regebare weerstand (serie-spanningsregeling) ?
De bedoeling is dat de FET voor de motor komt, dat ze als relais gebruikt wordt.
Als de opampschakeling 8-10V geeft moet de FET open zijn, als ze minder dan 8V geeft moet ze sluiten.
de weerstandsdeling heeft als probleem dat ze het verschil tussen Vgsth min en max vergroot.
MGP
LDmicro user.
Een opamp/comparator (als schmitt-trigger)erachter zetten en dan uw mosfet?
Op 19 november 2006 17:37:53 schreef HaR:
......
de weerstandsdeling heeft als probleem dat ze het verschil tussen Vgsth min en max vergroot.
Is Vgsth niet 2.5 of 3 of 4V bij een bepaalde Id stroom?
En kan liggen tussen Vmin en Vmax (th)?
Dit geeft u geen schmitt trigger werking!
Edit:
En is in principe niet bruikbaar en is te onvoorspelbaar.
Wat is onbruikbaar, wat ik wilde doen?
Die schmitt-trigger is inderdaad interessant!
Daarmee zal het wel lukken, bedankt.
MGP
LDmicro user.
Op 19 november 2006 18:18:20 schreef HaR:
Wat is onbruikbaar, wat ik wilde doen?
De Vgsth spanning is onbruikbaar als referentie voor het al dan niet schakelen van de mosfet.
Dat wilde ik zeggen.
Dat had ik begrepen.
Je bent enorm bedankt voor je hulp, de schmitt-trigger schakeling kende ik niet (sinds jou en google nu wel) en die zal nog veel van pas komen.