433 Mhz kanaal scanner

Iemand enig idee hoe een apparaatje te maken dat weergeeft in welk kanaal op de 433 Mhz band uitgezonden wordt ?

Als ik een signaal uitzend met eender welke zender op deze frequentie (neem nu een draadloze deurbel) dan zou deze schakeling het kanaal waarop uitgezonden wordt moetten kunnen achterhalen.

eigenlijk een soort scanner voor 256 kanalen

Om te beginnen heb ik waarschijnlijk al een 433 mhz ontvanger nodig van velleman : RX433 http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=18729

is hier een oplossing voor ?

greetz

Je moet de PLL van de ontvanger kunnen veranderen, de VCO spanning zodat je kan afstemmen op verschillende frekwenties.
Dan met een microcontroller en op een display of 256 heel kleine SMD ledjes laten weergeven welk kanaal actief is. (dus data voert)

RES

'de' 433 MHz band is niet ingedeeld in 256 'kanalen'
voor de LPD-portofoons heb je een 25 kHz anaalindeling, dat van 433,05 tot 434,79 MHz loopt.

Verder is er voor toepassingen als draadloze afstandsbedieningen en garagedeuropeners geen kanaalindeling vastgesteld.

zie ook hier (alhoewel enigszinds gedateerd)

Veel meer maakt de laatste groep gebruik van een relatief breedbandige modulatie (voordeel: de selectiviteit en vooral frequentienauwkeurigheid van de ontvanger 'mag' slechter zijn) (dus goedkoper te maken) en een codering.

Je zult dus moeten detecteren waar je signaal zit (kwa frequentie) en dan wat voor modulatie je hebt (FSK, ASK, PSK) en de gebruikte codering. een simpel 'scannertje' voor 256 kanalen, in de trant van kijken 'waar' signalen voorkomen is dus slechts het halve werk.
je zult ook de inhoud van de signalen uit elkaar moeten halen.

@res: de 'ontvagertjes' voor 433MHz spul hebben vaak geen PLL, maar zijn gewone enkelsupertjes met als referentie een SAW-oscillator, of nog erger, superregjes.

Evarist

Golden Member

Alle draadloze kastjes hebben dezelfde freq, nl 433.92MHZ.
Waar ik mee bezig ben is het decoderen van de signalen die die dingen uitzenden.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Frequency Shift Keying, Amplitude Shift Keying en Phase Shift Keying. Dat zijn modulatie principes.
meer info

[Bericht gewijzigd door JuuL op maandag 20 november 2006 20:26:49

Evarist

Golden Member

Bedankt. FSK kende ik al. Alsook PSK, maar niet ASK. Heb de link nagelezen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

ASK of ook wel OOK genoemd is een amplitude modulatie.
ASK betekent ampltude-shift keying, OOK betekent On-OFF keying.

FSK en PSK komt in principe op hetzelfde neer, waarbij FSK met een kristaloscillator als basis slecht mogelijk is (frequentie van kwartskristal 'tunen') en PSK (faseverschuiving) daar simpeler te realiseren is.

@ ervarist

hoe ver zit je al met het decoderen van die signalen ?
en hoe geef je ze weer ?

en het is idd de 433.92 mhz die ik bedoel.
Zitten daar dan geen 256 kanalen op, of heb ik het verkeerd?

bedankt voor de reacties