"Buizen" Tutorial

Ik ben eigenlijk best nieuwsgierig hoe buizenversterkers nu eigenlijk werken, het hele gebeuren is een beetje met mystiek omgeven, voor mij dan...

Zijn er goede site waar dit begrijpelijk wordt uitgelegd of komt er misschien op dze site een mooie tutorial ? ;)

grtn, Martin.

bloep....

ik denk dat Hugo (Mod op dit forum)er wel heel veel van af weet :)

Hieper de piep!

Yah misschien kan hij een tutorial in 25 delen schrijven ;) en nu beginnen met deel 1 wat zijn ze wat doen ze etc...

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

lijkt me wel leuk, mischien ook wat beginger schakelingen met "betaalbare" buizen?

Het begong met een weerstandje, nu ben ik eraan verslaafd

* Aedolon heeft echt geen zin om zich bezig te houden met oude "rommel"

mosfet versterkers geven een signaal met veel minder vervorming ;)

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 30 juni 2003 15:12:33 schreef Aedolon:
* Aedolon heeft echt geen zin om zich bezig te houden met oude "rommel"

mosfet versterkers geven een signaal met veel minder vervorming ;)

Dan is zoiets niet aan jou besteed, en een discussie gaan voeren in deze topic over wat beter is vindt ik ook niet wenselijk aangzien deze dan oneindig lang wordt, het is nml. aan de ene kant de perfectionisten die 'hun'gelijk hebben en aan de andere kant de mensen die op hun emotie af gaan met 'hun' gelijk. Water en olie gaan ook niet samen ;)

bloep....

Lijkt me ook wel leuk zo'n tutorial, ik heb nog 500 buizen liggen, misschien is er nog wat mee te doen! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hugo Welther

Moderator

Op 30 juni 2003 15:12:33 schreef Aedolon:
* Aedolon heeft echt geen zin om zich bezig te houden met oude "rommel"

mosfet versterkers geven een signaal met veel minder vervorming ;)

Wat nu zo leuk is dat je een buis buis kunt vergelijken met een FET.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 30 juni 2003 16:23:56 schreef Hugo Welther:

[...]

Wat nu zo leuk is dat je een buis buis kunt vergelijken met een FET.

dus ik moet het fet principe kennen om buizen te begrijpen ??

bloep....

ik weet er ook wel wat van af, zou wel wat erover willen schrijven

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 30 juni 2003 17:09:07 schreef ledlover:
ik weet er ook wel wat van af, zou wel wat erover willen schrijven

Klopt de geboortedatum in jouw profiel? Geboortedatum 04-12-1991? (Ga ik weer, leeftijd verbinden aan kennis, maar het is eerder gebleken dat dat redelijk klopt hoor...)

jep ik ben nu 11 jaar oud

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Op 30 juni 2003 16:56:59 schreef Prutsertje:

[...]

dus ik moet het fet principe kennen om buizen te begrijpen ??

Komt iets meer bij kijken maar een buis werkt volgens het zelfde principe als een fet, spanningsversterking.

Een buis kent een anode (drain), kathode (source) en een rooster (gate). Doormiddel van een spanning (negatief) op het rooster stuur je een buis meer of minder open.

De kathode is meestal een holbuisje van barium oxide of een ander stof die bij verhitting grote hoeveelheden electronen uitzend. In die kathode zit de gloeidraad.
De katode wordt -al dan niet via een weerstand- aan de GND gelegd.

Tegenover de kathode zit de anode. Die wordt verbonden met een positieve (hoge) spanning ten opzichte van de kathode. De electronen stromen nu van de kathode naar de anode en er loopt een stroom door de buis van anode naar kathode.

Tussen de kathode en anode kan je een rooster (ook meerdere) aanbrengen. Door nu het rooster negatief te maken ten opzichte van de katode voorkom je dat electronen naar de anode stromen.
Als je nu een wisselspanning, van bv de CD-speler- aansluit op dat rooster, wisselt de stroom door de buis mee met de aangeboden wisselspanning. Aan de anode kan je op deze manier via een C de wisselspanning afnemen.

Voorbeeld van een eindversterker (±11 Watt) en het vervangingsschema.
http://www.expandctss.com/upload/download.php?file=versterker%20origineel.gif

Vervangingsschema
http://www.expandctss.com/upload/download.php?file=versterker%20vervangingsschema.gif

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ziet er stoorveldig uit :P maar ok ik weet niks van buizen

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Als ik dit zo bekijk mag ik aannemen dat dus voorral de voeding en uitgangstrafo bij een buizen-amp de grootste moeilijkheden zijn en ook de grootste kostenpost ??

bloep....
Hugo Welther

Moderator

Ja, dat kan je wel van mij aannemen.
Een goede uitgangstrafo voor het voorbeeld kost minimaal een €80,- per stuk.
Een voedingstrafo ook zoiets.

Als je nog beter wilt of voor een versterker met andere type buizen kan dit oplopen tot een €500,- per stuk.

Amplimo maakt goede trafo's voor dit soort versterkers.
of anders deze http://www.ae-europe.nl/audio.htm
handgewikkelde trafo's enzo.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hugo,

Da's heldere uitleg ! Jammer dat het zo duur is, anders wou ik zoiets ook wel eens proberen.

Groeten
Antoine

Hugo Welther

Moderator

Voor mij is het soms ook een te dure hobby.
Meestal struin ik Marktplaats of eBay af voor tweedehands trafo's.
Je kan dan voor een redelijk bedrag aan trafo's komen.

Er zijn ook nog wel wat electronica winkels die oude voorrad hebben. Maar die weten ook de prijzen.

Overigens zijn de trafo's niet de enig onkosten post. Sommige buizen zijn ook zéér kostbaar.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

met laagspanningsbuizen en een hoogohmige koptelefoon kom je op wat minder, buizen kan je dan voeden met een gewone adapter of een accu en mijn versterker kan gewoon in een laagohmige koptel geven dus dan heb je ook geen dure trafo nodig
alleen gelukkig dat hugo nog ecc86's had anders had het een duur geintje geworden
de versterker: http://www.b-kainka.de/bastel17.htm
dus die onderaan

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 30 juni 2003 19:29:29 schreef Hugo Welther:

[...]

De kathode is meestal een holbuisje van barium oxide of een ander stof die bij verhitting grote hoeveelheden electronen uitzend. In die kathode zit de gloeidraad.

[...]

Is dat spul echt zo gevaarlijk? Ik zal er vroeger wel veel van hebben binnengekregen denk ik. Heb heel wat buisjes volledig ontmanteld namelijk... Ben ook niet echt gezond meer te noemen, vandaar de vraag.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hugo Welther

Moderator

Echt gezond is het niet. Maar zolang je buizen heel laat kan er natuurlijk niks gebeuren.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 2 juli 2003 14:50:24 schreef Benadski:

[...]

Is dat spul echt zo gevaarlijk? Ik zal er vroeger wel veel van hebben binnengekregen denk ik. Heb heel wat buisjes volledig ontmanteld namelijk... Ben ook niet echt gezond meer te noemen, vandaar de vraag.

*Stopt z'n buisjes nu veilig weg, uit bereik van kleine kinderen*

* Gerwin gaat buizen radio terug vragen uit poppenhoek (bedank voor een goed argument :P)

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

* Aedolon geeft zijn buisjes aan de vervelende buurjongentjes

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 2 juli 2003 15:06:06 schreef GeRwIn:
* GeRwIn gaat buizen radio terug vragen uit poppenhoek (bedank voor een goed argument :P)

Even een waarschuwing: lange tijd geleden (Hugo weet het vast nog wel :) ) waren er zg. U toestellen op de markt. Goedkope radiotjes, vaak in een bakelieten kast, die wel een uitgangstrafo voor de LS hadden maar geen voedingstrafo. Gloeidraden van de buizen staan dan in serie met nog wat power weerstanden etc. De 220VAC was dus niet gescheiden en als je de stekker verkeert in het stopcontact deed stond er 220VAC op het chassis.. Mijn advies is dan ook; voordat je aan een oude radio gaat sleutelen, let er even op dat er idd een voedingstrafo in zit.

ciao 4 now.....