dvd speler leest geen dvd's meer, tips voor reparatie gezocht!

Beste mensen,

Ik ben bezig met een kunstwerk (videokunst), waar voor ik veel dvd-spelers nodig heb.
Ik begin al een aardige collectie van (defecte) dvd-spelers aan het opbouwen. Tja, dat heb je met die goedkope dingen maarja ik ben er blij mee.
Voor mij is het de bedoeling juist weggegooide matrialen te gebruiken, ik weet dat dvd-splers niks meer kosten maar het is niet mijn instelling om voor dit project allemaal nieuwe spelers te kopen. Het project hoeft ook niet af binnen 2 maanden of zo dus ik heb de tijd om te verzamelen en te prutsen.

Nu heb ik een proline dvd 2100 die weigert dvd's af te spelen.
Ik heb natuurlijk de lens al proper gemaakt maar het mocht niet baten. Hebben jullie nog andere tips om deze (en waarschijnlijk nog vele andere)aan de praat te krijgen?
Zijn er nog andere dingen waarna ik kan/moet kijken bij spelers die weigeren dvd'af te spelen?
Kun je net als bij cd spelers ook de lens bijstellen?
Vroeger deed ik door gewoon de laser iets hoger in te draaien maar dat is niet de juiste methode.
Alle tips zijn welkom. net als andere tips voor het repareren van dvd-spelers en schema's van'"pechmerken" dvd-spelers mocht iemand ze bezitten.

Henry S.

Moderator

Laser opfokken is de enige optie... daarna een zwier richting kliko, of je maakt een kunstobject van de printen ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo brains,

Ja kan bellen met sound video shop in Epe, dat is de importeur je vraagt welke type laser erin zit en klaar !!

Meest voor de handliggende oplossing.

Mvg guylke

PS. je zal zien die laser kost je via nedis of aswo misschien 20 euro en klaar !!

Economisch niet verantwoord.
Een nieuwe speler die alles eet kost ca 30 euro.

Op 11 december 2006 21:15:49 schreef TV Don:
Economisch niet verantwoord.
Een nieuwe speler die alles eet kost ca 30 euro.

Zelfs al vanaf 19.95 bij een winkelketen die normaal voeding verkoopt:+

Beste mensen,
Zoals ik al zei gaat het mij niet om of het economisch verantwoord is of niet maar 20 euro voor een nieuw binnnenwerk gaat me toch iets te ver voor een pechmerk.
Economisch is het toch niet verandwoord want alle tijd die je erin steekt is toch al meer dan het apparaat waard is.

Maar zijn er nog andere dingen behalve de laser die de oorzaak kunnen zijn van het niet lezen van dvd's?
Mechanisch misschien?

@ Henri Printen voor een kunstwerk heb ik genoeg :P daar hoef ik een dvd speler niet voor op te fokken.

Aan een DVD speler kun je zo goed als gewoon niet repareren.
Zo een loopwerkje is al bijzonder teer en kwetsbaar.
Als er wat mechanisch aan is, mag je het vergeten.
Ook als er een flatkabeltje van de laser gebarsten is, gooi maar in de vuilbak, hoe ga je zoiets vervangen en solderen.
En zo is het met veel toestellen. Gemaakt om weg te werpen als't niet meer marsjeert.
Enkel als er wat is met de voeding maak je nog een kans om die terug te doen werken.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

@ cosphi, hier wil i ktoch even off-topic.
de meeste dvd-spelers zijn echt wel te repareren, en idd de laser vervangen is econmoisch niet verantwoord, maar vrijwel elk probleem is op te lossen, of het nou in de electronica of mechanica ligt.

dus...

Ik ben het niet helemaal met cospi eens dat je aan een dvd speler niets kan repareren. Het is erg moeilijk om de flatkabel van laser te vervangen maar als je zoveel dvd-spelers krijgt als mij kun je het apparaat gemakelijk wegzetten als donortoestel.

Off topic
De mensen nemen er de moeite tegenwoordig niet meer voor en mijten het in de vuilbak omdat het te duur is om te repareren of anders gezegd de apparaten kosten niet meer. Uitgedrukt in geld wel te verstaan Maar uitgedruikt in vervuiling, verspilling van materialen, energie etc die het te weeg brengt vind ik dat het absoluut niet dat het weinig kost.
Maar dit is te veel off topic. Ik denk dat het wel een interressante discussie kan opleveren in een andere post voorzo ver hij al niet gevoerd is.

@ aard, heb je nog tips voor het repareren?

@brains, als je genoeg geduld hebt, is zelfs het bruine flatcabletje aan de laser te vervangen, het is mij iig wel eens gelukt

dus...

juh, alleen reparen kost wel vaak geld,
je moet soweiso eerst kijken wat de fout is:
niets doen = voeding
display zegt: no disc controleer = laser
slippend geluid = motor of motorbandje.

natuurlijk is dit niet altijd zo, maar uit eigen ervaring weet i kdat het wel vaak zo is

dus...
High met Henk

Special Member

JA en die diagnose kost bij een reparatiebedrijf al 50 euro vooraf + het vervangen van het component. Das dus al 150 euro verder. En dat allemaal voor een DVD speleer van 40 euro (was een dure :+)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Op 13 december 2006 08:49:11 schreef aard:
juh, alleen reparen kost wel vaak geld,
je moet soweiso eerst kijken wat de fout is:
niets doen = voeding
display zegt: no disc controleer = laser
slippend geluid = motor of motorbandje.

Laadje wil niet open = motor of bandje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Henry,

Lade wil niet open kan ook defectje in voeding zijn, sluiting in c'tje spanning die weg valt lade wil dan ook niet meer open, heb het al meermaals gehad.

Mvg guylke

PS. als het zo door gaat kunnen we een DATABASE met controle punten maken hahaha

het kan ook zijn dat (oudere) dvd spelers niet alle formaten ondersteunen!, let op als je eigen films gebruikt!.

sommige dvdspelers werken alleen met originele DVD9 dvd's, andere ook met dvd+5 of dvd-5, en de andere weer met dvd9dl etcetera.. probeer als er geen disc staat even met een ander type dvd te testen (dvd+ of dvd- of originele dvd?)...

als de dvd helemaal niet opspint kan het aan nog meer dingen liggen, en lijkt mij de reparatie niet alleen een schroefje aandraaien...

I'm a Computer Angel! not a Computer God!
Henry S.

Moderator

Op 13 december 2006 14:16:46 schreef guylke:
@Henry,

Lade wil niet open kan ook defectje in voeding zijn, sluiting in c'tje spanning die weg valt lade wil dan ook niet meer open, heb het al meermaals gehad.
[...]

Dat kan natuurlijk ook, onder motto 'verder kijken dan je neus lang is'.

Op 13 december 2006 14:20:08 schreef IT_Renee:
het kan ook zijn dat (oudere) dvd spelers niet alle formaten ondersteunen!, let op als je eigen films gebruikt!.

sommige dvdspelers werken alleen met originele DVD9 dvd's, andere ook met dvd+5 of dvd-5, en de andere weer met dvd9dl etcetera.. probeer als er geen disc staat even met een ander type dvd te testen (dvd+ of dvd- of originele dvd?)...

als de dvd helemaal niet opspint kan het aan nog meer dingen liggen, en lijkt mij de reparatie niet alleen een schroefje aandraaien...

Als een DVD afgesloten wordt dan hou je een DVD-ROM over, wordt gelezen door bijna elk apparaat, het enige addertje is het verkeerde booktype waar sommige spelers over vallen.
Het enige wat bij hele oude spelers dan nog voor kan komen is dat de laser te zwak is voor DVDR's, iets wat ook voorkwam bij de eerste generatie cd-spelers.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 13 december 2006 14:26:24

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 12 december 2006 14:34:49 schreef aard:
@ cosphi, hier wil i ktoch even off-topic.
de meeste dvd-spelers zijn echt wel te repareren, en idd de laser vervangen is econmoisch niet verantwoord, maar vrijwel elk probleem is op te lossen, of het nou in de electronica of mechanica ligt.

Leg dat eens even uit als het om een DVD gaat.
Stel dat Laser en voeding OK zijn.
Ik ben benieuwd.

Groetjes
Ward

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening