Pled probleempje

Ik heb bij een webwinkel een PLED schermpje aangeschaft. Er is alleen een probleem, wanneer ik alle pixels "aanzet" gaat maar het halve schermpje branden.

De datasheet is hier te vinden http://www.vandijkenelektronica.nl/site/preview.php?index=424&tabl…

Ik stuur het schermpje aan met een Atmega16.
De Atmega maakt de nReset hoog, waarna het display wordt ingeschakeld. Daarna worden alle pixels "hoog" gemaakt.

Het resultaat is dan:
http://gpsgek.rijmgein.nl/pled2.jpg
Niet zoals het hoort dus :-(

Verder vraag ik me ook af waarvoor Vref (Pin 5) dient. Typical wordt er 3V gespecificeerd, maar een maximale en minimale waarde wordt niet gegeven...

Ik hoor graag suggesties!

Hugo Welther

Moderator

Ik vraag mij toch echt af wat ik nu op die foto moet zien.
Iets grijzigs met groen, Mondriaan-achtig schilderijtje?

Wil je een duidelijk antwoord? Maak eens een duidelijke foto. Heeft de camera geen tulp-stand?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Met Tulp-stand bedoel je denk ik de Macro stand, zodat er van dichtbij gefotografeerd kan worden.
Bij deze stand zie je vaak een tulpje in het display.

Nog een poging dan... Hij geeft ook niet erg veel licht, vandaar ;-)
http://gpsgek.rijmgein.nl/pled2.jpg

Overigens, een schrijf-actie zou er volgens mij zo uit moeten zien. De clock draait op 8MHz

code:


	LDI R16, 0xFF
	OUT 0x1B, R16 ;Zet puntje op DB0..7
	SBI 0x15,7 ;Set RS
	NOP
	NOP
	SBI 0x15, 6 ;Set E
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
	LDI R16, 0x00
	OUT 0x1B,R16 ;Clear DB0..DB7
	CBI 0x15,7 ;Clear RS
	NOP
	NOP
	NOP
	NOP
        NOP
	NOP
        NOP
	NOP
	CBI 0x15,6 ;Clear E
Busy:
	SBIC 0x13,4 ;0x13,4 = busy
	RJMP Busy

[Bericht gewijzigd door Mr. M op zaterdag 16 december 2006 09:27:21

Ik zou als eerste de kolom- en rij-voedingsspanningen verdenken. Kunnen die voldoende stroom leveren? Zijn ze netjes gestabiliseerd?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 16 december 2006 09:25:16 schreef pros:
Ik zou als eerste de kolom- en rij-voedingsspanningen verdenken. Kunnen die voldoende stroom leveren? Zijn ze netjes gestabiliseerd?

Jazeker, 12V uit een pc-voeding... Zou voldoende moeten zijn..

Nog maar even een kleine 17V erop gezet.
http://gpsgek.rijmgein.nl/pled3.jpg
Geeft beter resultaat maar nog steeds zijn niet alle rijen gevuld. Is dat normaal bij dit soort displays?

Ik heb zelf nooit met zo'n display gespeeld, maar het is alvast duidelijk dat die voedingsspanningen een invloed hebben. Een scoop kan je wijzer maken. Maar als je daar niet over beschikt, kan je alvast proberen om alle voedingslijnen (pinnen 1, 2, 4 en 5) zo dicht mogelijk bij het display (of op de aansluitlippen van het display) te ontkoppelen met een geschikte condensator (elko 100uF parallel met MKT 100nF).

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hang hem eens aan lcdsmartie ofzo. Het doet je denken aan verkeerd aangesloten. 17V vindt ik wel een beetje veel hoor. Heb je een datasheet bij de hand? Kijk eens naar de specs en de pinout.

Zoals ik dat zie op de foto gaat hij rechtsonder bijna kapot van de hoge spanning maar licht linksboven nog niet eens op?

Druk- en typfouten voorbehouden.

ik heb even in de datasheet zitten kijken. 17V is echt te gek! Heb je hem precies zo aangesloten als op pagina 13?
En je hebt volgens mij ook je wait routines veel te kort.

[Bericht gewijzigd door elektrohenri op zaterdag 16 december 2006 11:01:35

Ik heb wel gewerkt met 2x16 karakters pled displays.

Ik kan me herinnneren dat mijn helderheidsinstelling zo rond de 3V ingesteld moest zijn. Is die Vref toevallig geen ingang daarvoor?

Geen idee wat er te zien zou zijn op het display als je deze niet aansluit of een extreme spanning aanbied.

Met de Vref pin stel je de helderheid van het pled in (meestal tussen de 0v en 5v) als deze te laag of te hoog is hebben de drivers niet genoeg power om alle pixels te laten oplichten.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Op 16 december 2006 11:00:55 schreef elektrohenri:
ik heb even in de datasheet zitten kijken. 17V is echt te gek! Heb je hem precies zo aangesloten als op pagina 13?
En je hebt volgens mij ook je wait routines veel te kort.

Jazeker, alles is op de goede manier aangesloten.

Waarom zouden de wait-routines te kort zijn? 8 klokslagen is 1 us, dus 16 klokslagen is 2 us... Of reken ik dan verkeerd?

Met de Vref pin stel je de helderheid van het pled in (meestal tussen de 0v en 5v) als deze te laag of te hoog is hebben de drivers niet genoeg power om alle pixels te laten oplichten.

Ok, dat zal ik even proberen...

In dit type PLED displays zit een fout. Ik heb ook eens geprobeerd er zo een aan de praat te krijgen, zonder succes. Zie foto hieronder.

http://img502.imageshack.us/img502/3866/pled12864onmega32kn4.jpg
Het enige wat ik eruit kreeg, vertikale lijnen...
Ik kocht er een aantal via Marktplaats.

RES

Op 16 december 2006 12:13:16 schreef RES:
In dit type PLED displays zit een fout in. Ik heb ook eens geprobeert er zo een aan de praat te krijgen, zonder succes. Zie foto hieronder.

[afbeelding]
Het enige wat ik eruit kreeg, vertikale lijnen...
Ik kocht er een aantal via Marktplaats.

Hmmmm :-(
Waarom zou men de schermpjes dan verkopen?
Overigens is jouw schermpje véél helderder dan die van mij. Heb je de code waarmee je het schermpje aanstuurde nog? Wellicht is dat in mijn geval het probleem...

Trouwens, Vref aanpassen helpt een klein tikkeltje in de helderheid...

Waarom zou men de schermpjes dan verkopen?

Omdat ze het niet weten. Heb er dus ook nog 2 liggen, die zou ik kunnen weggooien. Maar er schijnt er af en toe wel een te werken een tijdje (een tijdje, iemand schreef eens dat ie ongeveer 2 uur bleef doen en daarna de geest begaf.)

Overigens is jouw schermpje véél helderder dan die van mij. Heb je de code waarmee je het schermpje aanstuurde nog? Wellicht is dat in mijn geval het probleem...

Ik kan die code wel geven, alleen is ASM (dit .include "m32def.inc" even veranderen in .include "m16def.inc".) Ik zal em mailen.

RES