Heldere ingeving: Foto's van een werkend Breadboard

Ik ga het niet wijten aan mijn slechte geheugen, maar meer aan mijn impulsitiviteit.
Ik bouw een project op mijn Breadboard, test het succesvol en breek uiteindelijk hem weer af...
Als ik dan een paar weken later weer eens tegen een probleem aanloop en het weer even wil testen, ben ik soms helemaal de draad kwijt.

Daarom neem ik tegenwoordig maar standaard een foto van een werkend Breadboardje. Iets om te archiveren. Misschien een stukje text erbij of even wat pijltjes erbij Bitmappen en ik heb weer wat naslagwerk.

Een octrooipuntje of loop ik achter en ben ik niet de enige die zo werkt? :-D

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

ik heb sinds een paar dagen een groot breadboard en heb er tot nu toe geen last van

maar het grootste wat ik heb gebouwd was een lm3915 vu meter

Geen last van, heb een fotografisch geheugen.
Als ik jouw zo hoor ben jij in staat om de foto's zodanig op te bergen dat je ze nooit meer terug vind.
Mischien is het handig om schema's te tekenen en wijzigingen direct te verwerken?

klein is fijn

Moderator

Op 24 december 2006 22:12:21 schreef The Headhunter:
Mischien is het handig om schema's te tekenen en wijzigingen direct te verwerken?

Inderdaad, een breadbord bouw je vanaf schema op, dus het is handig om weer een schema van een veranderd breadbord te maken. Althans, dat is wat ik probeer te doen.

Ik heb nogal wat aan mijn hoofd en mijn projecten, die ik heb geschreven in PICbasic willen nog wel eens veranderen wanneer ik andere randcomponenten ga gebruiken.
Dus dat er een hele poort van B naar C gaat oid.
Dan moet ik vanalles omzetten.
Dus in mijn hoofd houden lukt niet altijd.

Van een schama af werken doe ik ook wel, maar gaande weg test je je een slag in de rondte. Je elimineerd componenten bij het zoeken naar een storing en wilt dan nog wel eens de boel de boel laten.
Kom je later terug (later als in een paar dagen (werk, Gezin, bestelling materialen etc)) mis je al gauw de draad.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik print bij het zoeken naar storingen altijd ff een schema uit, dan kan je doorstrepen welke componenten je getest en uitgesloten hebt.

Je gelooft toch zelf niet dat als een schema direct bijwerken op een kladpapiertje teveel werk is dat je er foto's en verslagen van gaat maken?.

Op 24 december 2006 22:34:59 schreef The Headhunter:
Je gelooft toch zelf niet dat als een schema direct bijwerken op een kladpapiertje teveel werk is dat je er foto's en verslagen van gaat maken?.

Hoop ik in de komende tijd achter te komen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik heb gewoon 7 breadbords, en dan elk project in een eigen doos :P

-

Op 24 december 2006 23:07:41 schreef Ganzz:
Ik heb gewoon 7 breadbords, en dan elk project in een eigen doos :P

Dat heb ik ook serieus overwogen. Het is alleen at ik soms componenten gebruik die ik op een ander BreadBoard heb zitten. Het zijn die delen die net te duur zijn voor een extra aanschaf.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 24 december 2006 22:15:58 schreef klein is fijn:
[...]Inderdaad, een breadbord bouw je vanaf schema op,

http://gathering.tweakers.net/global/smileys/bloos.gif ow... ik bouw zover altijd uit het hoofd met datasheets bij de hand en teken er later wel een schema van _als het me uitkomt_ ;)

IF you can't convince them, then confuse them!

"offtopic"

is een breadboard een print die je zonder etsen en dergelijke steeds weer opnieuw kunt gebruiken?

geld en stopcontacten heb je nooit teveel
Sine

Moderator

Het foto idee is zo gek nog niet ... als een apparaat uit elkaar haal waar bij het in elkaar zetten makkelijk fouten te maken zijn wil ik wel eens foto's maken van hoe de connectors zitten ed.

Op 24 december 2006 23:58:06 schreef ruud1980:
"offtopic"

is een breadboard een print die je zonder etsen en dergelijke steeds weer opnieuw kunt gebruiken?

nee, dat is weer wat anders
een breadboard is dit:

http://www.clarkzapper.net/breadboard.jpg

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 25 december 2006 00:26:29 schreef Sine:
als een apparaat uit elkaar haal waar bij het in elkaar zetten makkelijk fouten te maken zijn wil ik wel eens foto's maken van hoe de connectors zitten ed.

Yeah, doe ik ook wel eens als ik iets uit elkaar haal dat ooit weer in elkaar moet - reuzehandig, die digicams.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Ik ben blij dat meer mensen het licht hebben gezien.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik teken altijd de schema's bij als ik aan ontwerpen wat verander. Meestal doorstreep ik de componenten in het eerste schema en teken ik die blok opnieuw uit op een ander stuk papier. Als alles werkt, ga ik daar een definitief schema van maken.
En geloof me, als je geen schema's maakt ga je binnen een jaar of zo niet meer weten hoe het werkt, zeker als je vele projecten maakt.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Op 25 december 2006 13:22:48 schreef cosphi:
En geloof me, als je geen schema's maakt ga je binnen een jaar of zo niet meer weten hoe het werkt, zeker als je vele projecten maakt.

Dat is een absoluut feit.

Ik ben het al "kwijt" na een paar dagen andere dingen doen. ;-(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik maak er ook altijd een fotootje van voor ik hem afbreek... Erg makkelijk... Schema's tekenen vind ik veel te veel werk

[Bericht gewijzigd door ZX6RR op maandag 25 december 2006 15:03:35

Henry S.

Moderator

Tijdens het breadboardprikken meteen tekenen, dan is het nog vers en kost het ook weinig extra tijd. Foto's maken van die warboel heeft geen nut, helemaal niet als je per jaar een hele rits van die dingen maakt...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Shiptronic

Overleden

ik zou de foto's kwijt raken :(

(eis op een verbod van te grote harde schijven)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Neee, grotere schijven ... schijfruimte heb je altijd te kort. 680GB aan schijfruimte en geen 50GB vrij. Als je rap iets kwijt speelt kun je jezelf ook opleggen van een structuur in je mappen te maken. Zo heb ik het toch.

Ik begin meestal ook met een schema. ik heb niet zoveel componenten op stock.
1.Schema tekenen ->
2.dinge berekenen/opzoeken ->
3.schema aanpassen ->
4.goto(2.) until( berekeningen juist lijken) ->
5.componenten kopen ->
6.testen ->
7.goto(2.) until(werkt) ->
8.uiteindelijk een printje halen/etsen ->
9.solderen

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b