Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

k ondertussen heb ik een heleboel gratis buisjes gekregen en wat zat daar nu bij??? 2 keer een mooie 6as7. ook nog wat 6sn7 en ook nog 6sl7's etc....
tijd om miss eens iets te doen met de 6as7
als ik de datasheets na ga dan geven ze een prim impedantie van 6k. kathode bias en in class A uitgangsvermogen zou dan 13w zijn???
ik kan echter nergens iets terug vinden van een klasse AB instelling?
tenzij dan voor OTL maar dat wil ik niet.
opzich is het voordel dat de inwendige weerstand van de buis laag is dus de demping zal redelijk zijn.
iemand eravringen hiermee? ik dacht dat kt88 al eens ene ampje hiermee heeft gebouwd.
kan ik gewoon ze verder biassen in klasse AB met dan wel een grote spanning op het rooster aangezien de versterking vrij laag is. dus een goede driver zal een must zijn.
of gaat dit nadelige gevolgen hebben?

My Tube is bigger then yours
KT88

Overleden

6AS7 heeft een forse sturing nodig, 100Vtt zeker wel.
mu is maar 2, maar Ri is ook lekker laag.

PP of SE?

Die 13 watt is Pa per sectie, nooit het uitgangsvermogen en al zeker niet in A.

Wat is er met je multi-torretjes project geworden?

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Volgens mij is dat een typisch geval van het 'er zijn teveel leuke projecten'-syndroom :P

Henry S.

Moderator

Daar kom je nooit weer vanaf... trust me ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 19 januari 2007 13:07:24 schreef alex278:
Volgens mij is dat een typisch geval van het 'er zijn teveel leuke projecten'-syndroom :P

;-( ken ik ook...

KT66 project gaat voorlopig even in de koelkast door tijdgebrek. Heb nu wel mijn printje compleet voor een regelbare HS voeding. Word lineaire voeding met een LR8 regelaartje die een paar fetjes aanstuurd. Volgende week eens etsen en testen.

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.

ben aant wachten op email van dickbest voor men bestelling daarmee en anders miss vanavond op de club van iemand een zakje met paar 100 torretjes.... ik heb nu niet bepaald even 300 torren liggen dus dat komt eens ik die bestelling hebt....

en die instelling volgens svetlana gaf in klasse a pp 10w had me even verkeken maar hoevele zou je er uit krijgen in class ab... ;)
dus ik ben echt van plan om verder te doen hoor moet binnenkort miss eens wat foto's posten van men projecten die af zijn ;)

KT88

Overleden

Push pull met beide secties per helft in parallel kan inderdaad 10 watt in A doen.

AB het dubbele met gemak, waarbij je tot een 5 watt in A zit.

Maar weet waar je aan begint, je hebt een stevige driver nodig.
Beter ook de spanning voor de driver verdubbelen, een 6SN7 op 700V met grote anodeweerstanden dus.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 19 januari 2007 14:12:55 schreef KT88:
Push pull met beide secties per helft in parallel kan inderdaad 10 watt in A doen.

AB het dubbele met gemak, waarbij je tot een 5 watt in A zit.

Maar weet waar je aan begint, je hebt een stevige driver nodig.
Beter ook de spanning voor de driver verdubbelen, een 6SN7 op 700V met grote anodeweerstanden dus.

had al zoiets in gedachten. als ingangstrap dan de 6sl7 aangezien di egenoeg evrsterking heeft en deze die dan de 6sn7 aanstuurt en idd op hogere spanning en grote anodeweerstanden. het lijkt me gaaf aangezien je zomaar 20w (of zelf 25w miss....) uit een enkele lamp tovert en het is dan nog eens triode!
heb nog een leuke trafo met middenaftakking liggen dat is ideaal voor de gewone en dubbele spanning te genereren.

maar ik vind het echt raar in die datasheet spreken ze echt maar over 2 lampenhelften in pushpull class A
allé ja mijn bedoeling is om pushpull met 1 lamp te doen maar dan class AB opzich lijkt me dan wel wat power voor handen.

KT88

Overleden

Ik ontwerp niet op maximaal uitgangsvermogen, maar op grooste lineairiteit van de eindtrap.

Met een hogere load staat de buis meer lineair ingesteld, dus ik ga uit van twee stuks 6AS7G in PP voor 10 W in A.

25W in AB met 1 buis lijkt me niet doenlijk, dat wordt zwaar B, als het al lukt.
En roosterstroom, ook.

bwa 15w is ook al goed ze :) allé ja
ze zeiden een load van 6k maar de trafo die ik standaard kan bestellen bij edcor is 6k6 dus dat lijkt me wel doenbaar.
zelfs miss 7k5 heb ik wat minder vervorming. en dat het uitgangsvermogen wat daalt vin dik niet zo erg.
uiteindelijk is 10+ voldoende en dat lijkt me nu wel doenbaar met 1 buis.

Hoi beste buizenridders! (klinkt wel netjes he!)
Ik heb hier thuis nog een oude buizenradio liggen waar niets uitkomt.
Nu het probleem! hij werkt niet, een zekering is door, en heb gisteren geprobeerd om deze te overbruggen met een 5A model(het zwaarste wat ik op de moment had liggen) maar deed nog niets! Wil deze radio wel graag terug werkend krijgen, maar weet zelf niets van deze mooie buisjes!
Als iemand mij hiermee wilt helpen zou ik heel dankbaar zijn.
Foto's zijn er ook:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QECED8DL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VCCHHFVP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PK8ERZNR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4DZSFOZL.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IYWJNXFD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S4KPDYPF.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EUCNEHCD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HWAOBDYI.jpg
Als jullie hier liever een nieuw topic voor zien, zeg het dan maar!

Bedankt al he!

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

ten eerste ONMIDDELIJK die zekering van 5 vervangen door eentje van 500 of 630mA. testen doe je altijd eerst met een 60w lamp in serie, zodat bij een kortsluiting de schade beperkt is. als de lamp normaal fel brandt, is er een kortsluiting. brandt hij eerst fel, maar neemt dat af, dan is het normaal (bij inschakeling verbruiken buizen veel)
kijken wat voor buizen erin zitten: E of U buizen?
indien U buizen, zorgen dat je het chassis NIET aan kan raken, want in zulke schakelingen staat dat onder spanning. het lijkt me waarschijnlijk dat het een U toestel is, aangezien ik geen dikke voedingstrafo zie. bij E buizen is het vrijwel altijd veilig.
daarna de koppelcondensator (de condensator(en) aan het rooster van de eindbuis) vervangen, om de eindbuis te sparen.
controleer de voedingselco's op lekstroom.
en ten slotte... sluit nooit, NOOIT je radio aan zonder dat er een speaker op is aangesloten!!! anders verniel je je uitgangstrafo.
als de lamp bij inschakeling niet begint te branden: controleer het netsnoer of schakelaar, en die grote weerstanden op het netspanningsbordje. als die stuk zijn werkt het niet.

als je de radio aansluit op de 230, en hij speelt, eerst ten minste een uur met de lamp in serie laten staan om de voedingselco's wakker te laten worden (als ze al stuk zijn heeft dat uiteraard geen zin)
en natuurlijk die 2 papierzekeringetjes ook even bekijken, als die stuk zijn werkt het ook niet... (die oranje papieren dingen bij de spanningskiezer)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

oops, van die zekering wist ik niet, dom van me eigenlijk * Monster_Henry bashes head into a wall

dat die papieren dingen ook zekeringen waren dacht ik al, want had de weg al helemaal gevolgd en die gaven alletwee door dus goed
zal direct eens zien of ik hier nog ergens een 60W lampje vind!
Van die speakers had ik ook al gehoord, had ze daarom voor de veiligheid zoiezo al aangesloten!
de buizen die er inzitten:
UL 41
UY 41
UBC 41
UCH 41/42
UAF 41/42

Heeft er misschien iemand een mooi linkje waar ik wat kennis kan vergaren over deze mooie (oude) dingen
Weet er ook toevallig iemand hoe oud deze radio ongeveer is?

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
Sine

Moderator

Zoals ledlover al zei , kijk uit met die radio !!

Die ( waardeloze ) constructie is NIET gescheiden van het net en daarmee levensgevaarlijk !

Als je dat ding toch wilt gebruiken het liefste voeden via een scheidingstrafo.

als je hem wil gebruiken, gewoon in de kast zetten. meestal zijn ze wel voldoende geïsoleerd. wel nakijken natuurlijk!
60w lamp mag ook 40w zijn, maakt niet zo heel veel uit.
je radio is eind jaren 40/begin-midden jaren 50 aan de buizen te zien.
als je het merk en type eens post, kunnen we wat meer info vinden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

dank voor deze waarschuwing, ben meestal wel voorzichtig maar hier pas ik liever mee op!
Een scheidingstransfo staat al een tijdje op de lijst, misschien ineens een bestellen (iemand tips hiervoor?)

Hebben geen lamp meer liggen thuis, dus morgen gaat ons ma er een meebregen voor mij!
en ook nieuwe zekering gaan kopen, heb er zulke lichte niet meer liggen!
alvast bedankt voor de moeite!
Edit:
merk = Novak, maar staat precies geen type op
Edit: na wat gegoogel!
http://www.radiomuseum.be/novak.php
is dit novak tegenwoordig of iets anders? http://www.teamnovak.com/

Edit2:
Type=502? kan dit, staat vanachter op zo'n kartonnen plaat die de achterkant verborg

[Bericht gewijzigd door Monster_Henry op woensdag 24 januari 2007 19:36:56

Sine

Moderator

Als snelle test zou je kunnen meten of de gloeidraden van de buisjes nog ok zijn ....

Die staan in serie, dus 1 buisje kapot = hele radio dood.

Pinouts zijn online te vinden ( Hier bijvoorbeeld )

bedankt voor die link!
gloeidraden dat is toch de "f" in de datasheet?
http://www.tubecollector.org/ul41.htm
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/030/u/UL41.pdf
dus die moeten nog doorgeven?

Goed nieuws! (denk ik) alle gloeidraden hebben een waarde van rond de 30 Ohm, kan ik dit aanzien als doorgeven, is wel een fluT ding (geen fluke :p) van een multimeter want de andere ligt op school!

mooie site die je daar hebt gegeven BTW, echt goed georganiseerd!

Hallo,

ik wil me ook eens een beetje gaan verdiepen in de buizenwereld. Het blijft toch een stukje cultuur he;). Toevallig zag ik vorige week een doosje buizen staan op marktplaats, vlakbij in de buurt, en dat heb ik gekocht. Nu wil ik met deze buizen eens gaan experimenteren. Wat ik precies wil:
Kijken hoe een buis werkt, zodat ik zelf in staat ben buizen versterkertjes te maken.
Een versterker maken voor mijn FM zender (als dat enigsinds lukt met deze buizen).
Misschien een audio versterker maken.

dit is een lijstje:
12BH7A 3BH2 6AQ8 6DJ8 85A2 DY802 EABC80 ECH84 EF183 EF89 EL84 FCC85 GY501 PCF200 PCF80 PCF802 PCH200 PCL805 PCL84 PCL86 PD510 PDF200 PL504 PL508 PL509 PL519 PL802 PL95 PY500A PY81 PY88 UABC80 UL84 UY85.
Er zaten ook nog 16 buisjes tussen zonder nummertje. Ik heb er hiervan al 4 geïdentificeerd door middel van veel overeenkomsten zoeken met anderen.
Laat maar horen:p

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
KT88

Overleden

Het schaalverlichtingslampje staat ook nog in serie met de gloeidraden, en die dikke witte weerstand rechts ook.

Die beiden kunnen ook defect zijn............

Linke dingen, die U-tjes. Pas dus op.

Ok, heb de twee schaalverlingingslampjes (Scrabble!!) ook doorgemeten, ook nog goed!
Die dikke weerstand, moet die uit de schakeling gehaald worden voor te meten of staat daar normaal niets parallel over, want hij meet 138 Ohm.
Ben vandaag ook zekeringetjes gaan halen, even testen met een 500mA zekering en nog een 60W lamp in serie.

Bedankt KT88 en de rest! I'll keep the updates coming!

KT88

Overleden

Als je de kathode van de UY41 even losmaakt, en dan test met een 800 mA zekering, dan weet je of de sluiting in het gloeidraadcircuit zit, of in de plus hoogspanning.

Ratelcondensator over de UY defect?

Heb de UY42, heb even gekeken maar die UY41 is ook een gelijkrichterbuis(scrabble!)
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/030/u/UY42.pdf

Dus pin 7 is de kathode? die proberen los te halen? zekering plaatsen en hopen dat die niet doorbrand?

Had derjuist ook al geprobeerd met de zekering van 500m en de lamp, maar de radio bleef zo dood als een pier.

Wa is een ratelcondensator? soort van bufferelco?

ga nu terug testen!
Bedankt al he!

Dit topic is gesloten