Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een eenvoudige functiegenerator gebaseerd op de AD5932. E.a. wordt aangestuurd door een uC.
Hetgeen waar ik op blijf hangen is de uitgangstrap. Ik zoek hier wat tips/ideeen voor. Heeft er misschien iemand een idee hoe een uitgangstrap van een "standaard"-functiegenerator opgebouwd is?

Wat meer info over hetgeen waar ik tegen aanloop:
1) bandbreedte van de uitgangstrap.
Om een blokgolf van 25 Mhz te kunnen produceren moet er een redelijke bandbreedte zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een circuit op basis van een opamp. Is er een (gangbare) opamp die hiervoor aan te raden is? Uitgangsbereik minimaal 5 Vtt, de outgangsimpedantie moet 50 ohm worden. (Ik zit er aan te denken om een videodriver hiervoor te gebruiken.)

2) het instelbaar maken van de amplitude.
Bij voorkeur moet de uitgangsamplitude instelbaar zijn, maar het liefst wil ik geen potmeter op het frontpaneel die direct in het signaal circuit zit (ivm de "lange" draden). Het mooiste zou een digitale potmeter zijn, maar tot nu toe heb ik alleen D-potmeters met beperkte bandbreedte (audio bereik) gevonden en de resolutie is erg beperkt (4 tot 8 bits). Hoe wordt dit opgelost in een echte functie generator?

Bij voorbaat bedankt,
JoVi

Edit: misschien niet verkeerd om een frequentiebereik te vermelden. De DDS-generator gaat tot van 1kHz tot 25 MHz sinus en blok.

Een AD811 heeft heel wat in zijn mars.

ELV heeft zoiets discreets gepubliceerd icm de MAX038, helaas staat het niet in hun pdf's.

Dan maar een scan:

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/ELVfuncgenout.jpg

Ik heb deze schakeling http://www.amqrp.org/kits/dds60/ werkend gezien bij een collega. De uitgangs trap werkt mooi maar was 4Vtt. Waarschijnlijk is iets meer ook haalbaar als de voeding hoog genoeg is.

Amplitude instellen is moeilijker. Je kunt verschillende dingen doen zoals: 1) weerstanddelers met relais zoals in het schema van Henry S. met snelle switches werkt het misschien ook low R en low C. 2) Een AD variable gain amplifier hoewel die erg makkelijk gaan oscilleren als je niet oppast. Heb ik weinig ervaring mee 3) een 2 of 4 kwadrant snelle multiplier bijv AD835 met een regelbare DC-spanning. Werkt maar die multipliers zijn behoorlijk duur. Je kunt er wel een mooie AM-modulatie mee maken.

Als je de amplitude in kleine stapjes wilt kunnen instellen zou ik toch eens een VGA proberen (let wel op de plaats in de signaalketen want hij zou wat ruis kunnen genereren en let natuurlijk goed op de layout)

Als grotere amplitude stappen goed genoeg zijn dan zijn de weerstandsdelers met relais ook wel een mooie optie. Echter relais zijn wel vrij groot en gebruiken aardig veel stroom. Met snelle switches (bijv. ADG704 kapt echter bijv 50 Ohm al af bij 200MHz of anders RF switches bijv. ADG919 o.i.d.) moet het ook kunnen.

Natuurlijk hoeft het ook niet allemaal van Analog Devices te komen. Texas intruments, Maxim, National, Linear etc hebben ook mooie componenten.

@Henry S.
Tot welke snelheid werkt deze versterker? De NE5532 heeft bijvoorbeeld een GBW van 10 MHz. Ik ben nog wel op zoek naar een (discrete) eindtrap die meer dan 20 Vpp kan leveren boven de 10 MHz zonder meteen een klasse D ding te bouwen met switchende mosfets en grote ferriet transfo's. Die Max038 is trouwens een leuk chipje maar een beetje uit de tijd met die nieuwe DDS dingen.

De bijbehorende generator heeft een bereik van 0.1Hz - 20MHz (MFG9000).

Bedankt voor de tips en bedankt voor de schema's, ik zal dit weekend eens proberen uit te vogelen hoe het schema van Henry S. werkt.

Relais zie ik niet zo zitten,
Het idee om hier een VGA voor te gebruiken spreekt me wel aan. Ik heb even op de site van AD zitten kijken, maar zijn deze dingen inderdaad verschrikkelijk duur, helemaal bij farnell. Gelukkig heb ik er maar een nodig, ik zit nu datasheets te vergelijken.
Mochten de VGA's te prijzig zijn dan ga ik verder naar de multipliers.

een multiplying DAC nemen voor de volume regeling.
o.a. analog devices maakt die. (een exact typenummer is me even ontschoten, maar ik heb met een max038 en zo'n DAC wel eens een functiegenrator gebouwd.

De Max038 was inderdaad een handig dingetje.
Was, want hij is een tijdje geleden obsolete geworden en nu wordt hij naart schijnt niet meer gefabriceerd. Jammer.
Het was een Maxim-Dallas Semiconductor telg.

Het is misschien niet slecht om eens op hun site Maxim rond te neuzen en te kijken wat er verkrijgbaar is met welke eigenschappen. Maxim heeft altijd "speciallekes" gemaakt op verschillende vlakken.

- - big bang - -

Was er niet een chipsbakker die obsolete ICs waar nog wel vraag naar is, in productie neemt of houdt?

Free heeft ooit eens de naam genoemd, maar ben het even kwijt.

Was dat niet Harris Semiconductor?

De simpelste uitgangsbuffer kan je volgens mij maken met bv. een BUF634. Da's gewoon een unity-gain buffertje met ballen: 180MHz bandbreedte, 2000V/us, 250mA uitgangsstroom. Ideaal voor dit soort applicaties.

AD815 kan serieus 'pulle' geven
811 en 812 ook
8016 ook

er was vroeger ook een LM0032 en LM0033 van national semi maar ik weet niet of dat nog bestaat... in het databoek stonden die gecatalogeerd onder 'Fast Driver' en 'Damn Fast driver'

Op 19 januari 2007 17:29:24 schreef DC2PCC:
een multiplying DAC nemen voor de volume regeling.
o.a. analog devices maakt die. (een exact typenummer is me even ontschoten, maar ik heb met een max038 en zo'n DAC wel eens een functiegenrator gebouwd.

Erg interessante optie alleen lijkt de analoge bandbreedte te beperkt (bijv. 10MHz voor de AD5424). Snellere DAC worden volgens mij niet aangeduid als multiplying DAC dus ik weet niet of dat gaat werken.

@de rest, ook van mij bedankt voor de typenummers van de breedbandige buffers/drivers

Overigens staat in de datasheet van de AD811 een voorbeeld van een 80MHz VCA (voltage controled amp) gebouwd op basis van een multiplier AD834 die dus ook erg duur is maar misschien te samplen is.

kijk eens naar ad633 das ook ene multiplier . die is een stuk goedkoper ( maar heeft minder bandbreedte )

en zo duur is due 834 nu ook weer niet hoor. voor rond de 10 euro moet je dat vinden