Rare Potmeter

Hoi, onlangs liet ik mijn radiospeler met cd- en cassettedek vallen. Met het gevolg dat de knop om het volume te wijzigen kapot ging.
Deze knop bestaat uit een potmeter, maar die vind ik nogal raar :s.
Normaal heb je bij een potmeter 3 aansluitingen om te solderen aan je printplaat, maar hier zijn het er 7.
Op de onderkant van de plaat staan er naast de aansluitingen wel enkele letters: l cen, gnd, l out, r out, l in, r in, r cen (dit slaat dus op de kanalen van de luidsprekers).
Het is zo'n blauwe fuse-potmeter, met bovenaan nog de tekst "503B" en "011C".

Weet er iemand of dit wel een potmeter is, of die in de elektronicawinkel te verkrijgen is en eventueel ook hoeveel die ongeveer kotst.

nb: dit is het enige dat door de val beschadigd raakte, maar als ik mijn audio aanschakel merk ik dat er slechts heel weinig geluid door de boksen heenkomt. Volgens mij komt deze fout enkel voor uit de beschadigde potmeter.

Hello, I'm a signature virus. Copy me into your signature to help me spread.

hij ziet eruit zoals die blauwe "Bourns Ø 6 mm Mono", maar dan met 7 aansluitingen ipv hier drie.

kon je je volume met een afstandsbedieng sturen? zo ja dat is het een pot meter met stappen moter

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

euhm neen, t is gewoon om handmatig aan te draaien,
dus gewoon een simpele alledaagse potmeter, maar dan met 7 aansluitingen ipv drie

is het niet gewoon een stereo potmeter :)
of.. heefd je volume knop een eindaanslag? zo nee dan is een rotary encoder

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

zijn der nerges afbeeldingen van zo stereo-potmeters te vinden (kheb gans google al tevergeefs afgezocht), dan kan ik zien of da der ongeveer t zelfde uitziet

Gaat de potmeter meteen naar de uitgang, of zit ie in een circuit mee "gebakken"?????

Hugo Welther

Moderator

Gewoon een standaard stereo potmeter, met een massa aansluiting (GND) voor afscherming.
'cen' is de loper. 'out' 'in' zijn resp. de beide uiteinden van de weerstandsbaan.
Waarde: 500k (503) logaritmisch (B). Een (A) is een lineaire potmeter.

Een potmeter zit in de regel aan de inputkant van de schakeling, tenzij er gelijkspanning gestuurde regel IC's inzitten.

Staat er een merk op die potmeter? Er bestaan een hoop custom-made potmeters en die zijn vrij moeilijk tot niet te verkrijgen bij de reguliere electronicaboer.
Wellicht bij de importeur/fabrikant van de radio?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Der zit nog een klein stukje schakeling tussen deze potmeter en de luidsprekers (een ICLA4227 en enkele condensators).
Een merk staat er niet op, maar ik ga vanmiddag eens naar den elektronicaboer (als die open is tenminste) en dan zie ik wel verder.
Maar dan zou ik best (indien ze er zo een in stock hebben) een met de waarde van 500K nemen?

Hugo Welther

Moderator

ICLA4227 zou een LA4227 zijn. Dit is een 2,5 Watt stereo versterker IC van Sanyo.
Als je electroboer niet dezelfde potmeter heeft dan zou ik gewoon een andere 50k log stereo potmeter nemen. Mits die er in past kwa afmetingen.

LET OP. Had bij de vorige post een foute gemaakt met de waarde :D
503 is 50 met drie nullen, dus 50k ohm en niet 500k.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 19 juli 2003 13:49:35

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Oke alvast bedankt voor je hulp. Dinsdag zal ik eens gaan horen (vandaag was hij gesloten :().
In een vorige post werd er ook gevraagd naar het merk van deze potmeter; ik weet niet of het een merk is, maar aan de rechterkant staan er de initialen "ALPS" ingedrukt.

met vriendelijke groeten

Op 19 juli 2003 18:27:05 schreef henkerchief:
Aan de rechterkant staan er de initialen "ALPS" ingedrukt.

Ja, ALPS is een merk, en maakt idd ook pot meters. Kijk eens hier