Electreet Mic Voorversterker

Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een VV voor een elektreet capsule. Het gebruikte schema is Deze (ik gebruik niet de opampversie)

Nu heb ik deze helemaal in elkaar gezet, aangepast voor 9v
(R10 en 11 weggelaten en de 100uF's omgedraaid)
Alles nagemeten, (op contactjes enz)
De scoop en toongenerator eraan gehangen, (vergelijkende meting) echter wat ik ook probeer hij versterkt helemaal niks.
Hebben jullie misschien nog een idee :s

Bijvoorbaat hartelijk Dank

Nah, geen idee. Als het je niet lukt kun je ook gewoon deze IC microfoon versterker Die heb ik zelf ook gemaak en werkt zowel met dynamische alsook electret microfoons.

ciao 4 now.....

Jah, ik heb alles gesoldeerd, maar volgesmij zie ik iets over het hoofd, Alles lijkt te kloppen (heb het zo gesoldeerd dan het (bijwijzevan) een kopie van het schema is. Alles is meteen te herkennen.

-Er zitten geen elko's verkeerd om
-als het goed is zitten de transistors ook goed
-alle contactjes zijn goed

Ik heb een toongen. aan de IN gehangen met daarover een probe v/d scoop en aan de andere kant ook een probe en natuurlijk de + spanning van 9 volt (de aarde is ook aangeloten)

Ik wordt gek, wat kan er nog fout zijn :????

de ground van je toongenerator signaal aan de ground van je versterkertje gehangen?

Probeer het anders zonder toongenerator en gebruik de electreet microfoon en spreek erin ofzo :p

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Jah, dat had ik natuurlijk ook al geprobeert, (erin spreken. Het werkte eerst wel, maar toen stond er nog een transistorretje andersom (lol). Nu ze allemaal naar behoren aangesloten zijn laat hij geen signaal meer door.

(eerst werkte het dus wel, maar het wert niet versterkt, dus kon ik net zo goed de Pre ertussenuit halen)

Net nog ff het kapsel getest, en die werkt gewoon naar behoren...

ik snap er nu ff helemaal niks meer van.

Als ik het verhaal op de ESP website goed begrijp, is het circuit dat je gebouwd hebt eigenlijk bedoeld als line driver voor een symmetrische microfoon kabel (met XLR connector), waarbij het circuit ingebouwd wordt in de behuizing van de microfoon. De versterking is volgens mij gelijk aan 1 + R8/R5, dus ca 4x. Aan het andere eind van de kabel heb je dan nog de echte microfoon versterker met symmetrische ingang nodig. Zo'n versterker is beschreven in project 66 op de ESP website.

Een goede microfoon versterker met symmetrische ingang kun je ook maken met het IC type INA217 van Texas Instruments. Een schema kun je vinden in de Elektuur Halfgeleidergids 2003 (juli/augustus nummer). Dit schema is afkomstig uit de datasheet van de INA217.

PS: Als je het niet te ingewikkeld wilt maken, kun je ook een gewone assymetrische versterker maken. Zie bijvoorbeeld de preamp2 van Eric Wallin.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op woensdag 23 juli 2003 21:12:11

Dat is ook het enige wat ik wil bereiken, als het signaal op lijn nivo is kan ik het toch gewoon gebruiken?

Maar heb je enig idee hoe ik hem werkend maak?

De schakeling die je nu gebouwd hebt kun je meer laten versterken door weerstand R5 te verlagen naar bijvoorbeeld 680 Ohm. De versterking wordt dan ca. 50x. Verder kun je voor een asymetrische uitgang C6 en R13 gewoon weglaten. Elco C6 van 100uF zou ik dan in de plaats zetten van C3, omdat je anders door de lagere waarde van R5 afval in het laag zult krijgen.

Om uit te vinden wat de fout in de huidige schakeling is, zou ik eerst met een multimeter eens controleren of de DC instelling wel goed is. De spanning op de collectors van Q3 en Q4 zou volgens mijn berekening ca 2.5V moeten zijn.

Oke ik zal eerst ff kijken of die spanning klopt, Als dit het geval is zal ik hem proberen te vermaken voor een hogere versterking...

Edit: Veranderen de aansluitingen niet als ik hem zoals jij voorsteld a-symetrisch maak? Dan heb ik dus geen - meer om aan te sluiten :s ? Waar haal ik die dan vandaan?

(sry ik ben nogal noob op electronika gebied...)

Mmmm, Ik heb nu dus een +9V aangesloten op de V+ terminal.
Er staat ook 9v op de collector van bijde transistors.
(ik heb R10 en R11 wel weggelaten)

Edit2: Er staat (bij nader inzien :D) 3volt over Q3, en Q4 zit verkeerd gemonteerd zie ik nu...

[Bericht gewijzigd door Exision op woensdag 23 juli 2003 22:11:35

De '-' uitgang wordt massa (ground), ofwel aansluiting 1 van de schakeling. Je kunt de uitgang van de microfoonversterker via een afgeschermde kabel met een versterker verbinden, waarbij de afscherming aan massa komt te liggen.

Als de collectors van Q3 en Q4 een spanning van 9V hebben, dan is vermoedelijk Q4 niet goed aangesloten (zit de emitter wel aan massa?), of Q4 is defect, zodat deze geen stroom kan afvoeren naar massa.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op woensdag 23 juli 2003 22:13:35

Dus als ik het goed begrijp en ik de door jouw voorgestelde veranderingen doe,

-wordt dadelijk de audio uit over 2 en 1 naar de computer/versterker

-versterkt het beestje dadelijk 50x

- Audio uit is inderdaad terminal 2 en 1, waarbij de binnenader van de afgeschermde kabel met 2 verbonden wordt, en de afscherming met 1.

- De versterking zou inderdaad ca. 50x moeten worden.

Als jij dezelfde Exision van GOT bent, ga je nu vermoedelijk proberen om de frequentie-karakteristieken van je luidsprekers te meten mbv de geluidkaart van je PC. Welke software ga je hiervoor gebruiken?

Edit: foutjes verbeterd...

Uhm, ik heb de npn nu veranderd (hij zat dus verkeerdom (STOM)), en nu lijkt het op de scoop dat ik een versterking heb, (al is het niet veel).

Ik zal nu ff proberen of ik nog ergens een weerstandje kan vinden van rond de 680Ohm, en de de "modificatie" maken :D

Ik ben idd dezelfde als van GoT, ik gebruik ATM Speaker Workshop voor het simuleren, echter doet deze naar het schijnt iets raars met de fase. (bij het meten, niet als je simuleert)

Om te meten gebruik ik LsP Lab. Is best een makkelijk programma.

Edit: volgensmij heb ik toch fout gekeken, er blijkt nu ineens weer geen versterking te zijn....

De spanning over de Emittor van Q3 is 1.6/1.7 en over Q4 rond de 8.7 (wat er ook in gaat (in het printje dan))

[Bericht gewijzigd door Exision op woensdag 23 juli 2003 22:37:16

Voor het gemak even het schema:
http://sound.westhost.com/p93-f6.gif

Als er op de collector van Q4 8.7V staat, is er echt iets mis. Zit de emitter wel vast aan aarde?
Welke spanning staat op de basis van Q4? Zou ca. 0.6V moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op woensdag 23 juli 2003 22:45:53

De Emitter zit Zeker vast aan de aarde,
Er staat op alle aansluitingen 9v nu, wat in hemelsnaam zit er fout? :S

Cornelis, heb je misschien msn? (dat slowchat wat makkelijker....)

[Bericht gewijzigd door Exision op woensdag 23 juli 2003 23:01:05

Ik heb geen MSN.

Op ALLE aansluitingen 9V, weet je dat zeker?

Enkele suggesties:
* Is de aarde van de schakeling wel verbonden met de - van de batterij?
* Is Q1 wel goed aangesloten?
* Meet eens de spanning op het knooppunt van R1 en R3. Moet ca 0.9 zijn, anders de weerstandswaarden kontroleren.
* Idem de basis van Q1, moet ca 0.9 a 1.0V zijn.
* Emitter van Q1 moet ca. 0.7V hoger dan de basis zijn, dus ca. 1.6V.

Algemeen:
Probeer de schakeling te begrijpen, en controleer of de DC spanningen overeenkomen met wat je verwacht. Q2/Q3 samen met R7 vormt een stroombron van ca 2.7mA. Als deze stroom niet afgevoerd wordt door Q4 (doordat Q1 en Q4 geen stroom geleiden), zal de spanning op de collector van Q3/Q4 omhoog schieten naar bijna de batterijspanning.

Oke, bedankt ik zal het vanavond even proberen.
Dan zoek ik meteen ff die andere weerstand.

(btw ik heb die transistors aangesloten volgens de info op deze siten,

dus als de platte kant zo "_" staat (vanbovenaf gezien) is de rechtse aansluiting de emitter (uitgaande van de BC559 dus pnp transistoren)

mm, hier de antwoorden..

- de aarde is aangeloten (ik gebruik wel een voeding nu)
- Q1 is naar mijnsinzien goed aangeloten (zie post hierboven hoe)
- De spanning over het knoop punt is veel te veel 7.8 (1v lager als de ingangs spanning)
- Op de basis van Q1 staat 7.8 maar hij werkt volgensmij wel, omdat op de emitter idd 0.7 volt meer staat.

Wat ik nu ga doen is ff Alle weerstandswaarden controleren...

Misschien R1 en R3 qua waarde verwisseld, dat zou de veel te hoge spanning op knooppunt van R1 en R3 verklaren...

nee, dat is het niet.
Al doet R3 wel erg raar, hij begint bij 1.3 MOhm en dan telt hij af (doet ie bijna een min over) naar ongeveer 100K.

wel ben ik erachter gekomen dat Q3 nu volgensmij de goede waarden over zich heeft staan, namenlijk:

Emitter: 0.5
Basis: 1.2
Collector: 5.3

(dit bij een ingang van 8.7)

Zou er misschien iets anders fout zitten?

[Bericht gewijzigd door Exision op donderdag 24 juli 2003 20:33:27

Ik heb het idee dat je de spanningen tov de voeding meet, klopt dat? In dat geval kunnen de genoemde spanningen op de aansluitingen Q3 wel kloppen.

Het is gebruikelijk om de spanning tov ground te meten, dwz dat je de min van de voltmeter aan ground moet leggen (net '1' van de schakeling). Is in dat geval de spanning op de basis van Q1 wel ca. 0.9V?

Ja, je hebt idd gelijk, het kwam omdat ik de plus van mijn mutlimeter al over de voeding had staan (moest voedingsspanning controleren).

Ik was het gewoon vergeten.

Het printje heb ik nu niet bij de hand, maar ik had hem straks ff helemaal gemeten (wel op de goede manier).
Morgen zal ik een digitaal bewerkt schema posten met de door mij gemeten waardes over alle componenten :).

Hier het beloofde schema: (met de bijbehorende spanningen)
http://www.xs4all.nl/~bverhoev/pics/DIYwedstrijd/Schema.gif

Je ziet dus aan de tekening hoe ze gemeten zijn.
Die ene loze 1.3 (staat niet bij vanwaar hij gemeten is is van voor de weerstand en over de aarde.

Als je nog andere dingen wilt weten, roep het maar :)

[Bericht gewijzigd door Exision op vrijdag 25 juli 2003 20:52:08

De DC spanningen zijn allemaal ongeveer wat ik zou verwachten, dus het lijkt me dat de schakeling DC-matig goed staat ingesteld. Alleen de 2.1 volt tussen collector en basis van Q4 is volgens mij de spanning tussen collector en ground, kan dat kloppen?

Volgens mij zou de schakeling gewoon moeten werken.

Je hebt blijkbaar de beschikking over een toongenerator en scope. Om te controleren of de schakeling werkt, zou ik het volgende doen:

* Zet met de toongenerator een AC spanning van ca. 50mVtt op Mic+ met frequentie 1kHz. De min van de generator aan Mic- leggen.

* Zet de scope ingang op AC, verbind de massa van de scope probe met Mic-, en meet vervolgens met de probe de AC spanning op de volgende punten (tussen haakjes de AC spanning die er zou moeten staan):

Mic+ (50mVtt)
basis Q1 (50mVtt)
emitter Q1 (50mVtt)
collector Q4 (200mVtt)
punt 2 = uitgang (200mVtt)

Scope probes verzwakken meestal een factor 10, dus de spanning op de scope is dan een factor 10 lager.
Als dit niet helpt, dan weet ik het ook niet meer. Als er iets fout is, dan is het vermoedelijk iets heel lulligs.