Warm worden van BUZ11

http://home.planet.nl/~steenb/vraag.jpg

Ik wil een lamp van 21W en 12v via een BUZ11 laten schakelen. Volgens de datasheet kan de BUZ11 maximaal 50v en 36A aan. Ik verwacht dan ook dat die met die 21/12 = 1,75A geen moeite heeft. Maar tot mijn verbazing wordt de BUZ11 vreselijk heet, zo warm dat ik hem niet meer kan aanraken en dat die zelfs te ruiken is.
Klopt dit? en wie kan mij verklaren waarom dat dan klopt?

Dan nog een 2e vraagje waar ik mee zit. Ik kan die buz tussen de gnd en de - van me lamp langen, dat gaat perfect. Maar de buz tussen de +12v en de + van mijn lamp werkt niet. Dat zou toch ook gewoon moeten gaan?!

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Ik zou om te beginnen de BUZ11 met een koelblok(je) uitrusten. Dan kan je hem misschien aanraken. Dat hij zo heet wordt komt waarschijnlijk door de inwendige weerstand. Als er een (redelijk) grote stroom gaat lopen, wordt er een deel van de energie omgezet in warmte.

Voor je 2e vraag heb ik geen verklaring.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Bedankt voor je antwoord.

Op 1 augustus 2003 16:04:09 schreef Tommyboy:
Ik zou om te beginnen de BUZ11 met een koelblok(je) uitrusten. Dan kan je hem misschien aanraken. Dat hij zo heet wordt komt waarschijnlijk door de inwendige weerstand. Als er een (redelijk) grote stroom gaat lopen, wordt er een deel van de energie omgezet in warmte.

Maar zou je dan niet zeggen: "wat is nou 1,75A op die 36 die die aan kan". Dan ontploft die bij die 36 als die nou al zo heet wordt.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 1 augustus 2003 16:04:09 schreef Tommyboy:
Voor je 2e vraag heb ik geen verklaring.

Hierbij Tommyboy: de BUZ11, zoals getekend, heeft net zoals elke andere transistor of MOSFET een bepaalde spanning nodig tussen gate en source (basis en emittor voor transistoren) om open te gaan. Voor transistoren is dat vrij constant maar voor MOSFET's kan dat behoorlijk varieren.
In elk geval, als je de BUZ11 tussen de +12V en het lampje zet en dan de gate aanstuurt met 5V dan zal de BUZ11 in eerste instantie in geleiding komen en de stroom door de BUZ11 en het lampje zal daarbij zo'n 12V over het lampje ontwikkelen. De 5V die aan de gate was aangelegd is dan niet meer genoeg om de BUZ11 open te sturen omdat op het lampje en de source dan bijna 12V staat. De gate is dan dus negatief t.o.v. de source.

ciao 4 now.....

Op 1 augustus 2003 16:05:40 schreef Bastiaan:
Bedankt voor je antwoord.

[...]

Maar zou je dan niet zeggen: "wat is nou 1,75A op die 36 die die aan kan". Dan ontploft die bij die 36 als die nou al zo heet wordt.

Als hij 36 ampere moet schakelen, zal er ook wel een groot koelblok op moeten. Wat ook wel eens voor komt bij transistoren, is dat er bijvoorbeeld wel staat: 100V 50A, maar dat hij maar 250 watt kan schakelen, ik weet niet hoe dit met de BUZ11 zit.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 1 augustus 2003 16:49:50 schreef Atlantis:

[...]

Hierbij Tommyboy: de BUZ11, zoals getekend, heeft net zoals elke andere transistor of MOSFET een bepaalde spanning nodig tussen gate en source (basis en emittor voor transistoren) om open te gaan. Voor transistoren is dat vrij constant maar voor MOSFET's kan dat behoorlijk varieren.
In elk geval, als je de BUZ11 tussen de +12V en het lampje zet en dan de gate aanstuurt met 5V dan zal de BUZ11 in eerste instantie in geleiding komen en de stroom door de BUZ11 en het lampje zal daarbij zo'n 12V over het lampje ontwikkelen. De 5V die aan de gate was aangelegd is dan niet meer genoeg om de BUZ11 open te sturen omdat op het lampje en de source dan bijna 12V staat. De gate is dan dus negatief t.o.v. de source.

Duidelijk :)
Maar als ik het goed begrijp kan je die opstelling dan wel toepassen als je gatepspanning hoger is dan 12v?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Zoals ik al eens gezegd heb is de gate spanning te laag..
Ik vind niet direct een goede datasheet brb

[Bericht gewijzigd door Aedolon op vrijdag 1 augustus 2003 17:40:34

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 1 augustus 2003 17:34:37 schreef Aedolon:
Zoals ik al eens gezegd heb is de gate spanning te laag..

En dus?
Helpt het trouwens tegen de hitte als ik de gate ook 12v maak?

Ik zie trouwens nu opeens in de datasheet staan, operating voltage 75 graden. Bedoelen ze daarmee dat die dat al snel wordt?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 1 augustus 2003 17:22:15 schreef Bastiaan:

[...]

Duidelijk :)
Maar als ik het goed begrijp kan je die opstelling dan wel toepassen als je gatepspanning hoger is dan 12v?

Yep, volgens de datasheet kun je tot zo'n 20V boven de aangelegde spanning gaan om de BUZ11 helemaal open te sturen!!

ciao 4 now.....

Nope een Mosfet is dus een regelbare weerstand die vanaf een bepaalde gate spanning "begint" met zijn waarde

bij een gewone mosfet is hij in saturatie als de gatespanning rond de 10V bedraagt. Bij 5V is Rdson namelijk veel te hoog.. (nog veel te hoog en hoger dus dan de aangegeven waarde +- 0.115 ohm zag ik ooit in een sheet)

als je dan zonder vinnetje gaat werken....

als je nu 21W gaat schakelen is er direct een spanningsvalletje over de fet dat groot genoeg is om snel zijn eigen temperatuur te laten stijgen...

gevolg: Rdson vertoont PTC gedrag en zijn weerstand stijgt nog.... waardoor hij weer minder gaat geleiden...

[Bericht gewijzigd door Aedolon op vrijdag 1 augustus 2003 17:47:03

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Het gaat dus wel om de verschilspanning tussen Gate en Source: een zenertje van 18V tussen gate en source is hierbij geen luxe..

ciao 4 now.....
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

wat hier stond is bij nader inzien onzin:

aedolon (via msn):
thermische werstand junction naar omgeving: 75 graden per W:

75 * 0,84 = 63 graden verhoging

25 + 63 = 88 graden, is best nogal heet.

hij mag maximaal 150 graden worden bij gebruik dus het KAN wel, maar klein vinnetje is niet erg.

[Bericht gewijzigd door Martijn Berntsen op vrijdag 1 augustus 2003 20:12:54

pe4mb

Je voelt niks omdat je gatespannign groot genoeg is ? of je een BUZ11 hebt waarvan Rdson vrij laag is bij 5V (zijn niet allemaal zelfde)
of omgevingstemp is lager natuurlijk

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 1 augustus 2003 19:03:19 schreef Martijn Berntsen:
ik heb al veel met de buz11 gedaan maar als hij heet wordt bij 1,75 A dan is het niet helemaal juist geloof ik, ik stuur er vaak stappenmotoren mee die 1 A nemen, en dan voel je niets, ook een bobine aansturen ging prima, dus ik vind het wat vreemd...

Wat is jouw gatespanning in dat geval?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

bobine is vast in pulsen anders doet hij niks en stappenmotoren zijn over het algemeen 12V waarom 5V stuurspanning gebruiken

een BUZ11 is GEEN logic fet (niet in saturatie bij 5V)

en niet in saturatie bij hoog stroom toepassingen is niet zo goed als je wilt schakelen :P

[Bericht gewijzigd door Aedolon op vrijdag 1 augustus 2003 19:29:34

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Op 1 augustus 2003 19:28:03 schreef Aedolon:
bobine is vast in pulsen anders doet hij niks en stappenmotoren zijn over het algemeen 12V waarom 5V stuurspanning gebruiken

een BUZ11 is GEEN logic fet (niet in saturatie bij 5V)

en niet in saturatie bij hoog stroom toepassingen is niet zo goed als je wilt schakelen :P

maarre ik heb hier wat logic level fets liggen, maar die hebben toch echt 13 volt oid nodig om in volledige geleiding te komen. Is het niet zo dat de gate spanning gewoon nooit lager mag zijn dan de ds spanning, no matter wat voor mosfet?

13V, dat kan maar een logic fet is op 5V veel dichter bij saturatie dan een gewone fet... daar kan je wel gelijk hebben maar m'n punt is

BUZ11 en gate spanning 5V om te schakelen gaat niet samen (tenzij je stuurtrapje erachter zet)

[Bericht gewijzigd door Aedolon op vrijdag 1 augustus 2003 20:09:48

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Ik heb alles een beetje vlug doorgelezen dus mischien een dubbel antwoord.

BUZ11 aan de massa..... genoeg stroom op de gate aanbieden, hoe groot had je de gate weerstand?

BUZ11 in de + , de gate spanning moet hoger zijn dan de aangelegde spanning.

Ik schakel behoorlijke stromen en de fets worden nauwelijks warm.

ik gebruik geen koelplaat

Op 2 augustus 2003 00:39:22 schreef Rob Keij:
Ik heb alles een beetje vlug doorgelezen dus mischien een dubbel antwoord.

BUZ11 aan de massa..... genoeg stroom op de gate aanbieden, hoe groot had je de gate weerstand?

BUZ11 in de + , de gate spanning moet hoger zijn dan de aangelegde spanning.

Ik schakel behoorlijke stromen en de fets worden nauwelijks warm.

ik gebruik geen koelplaat

Bedankt voor je reactie Rob! :)

Ik heb nu 12v gatespanning ipv de 5v die ik eerst had, en geen weerstand meer aan de gate.
En zover ik het nu heb getest wordt die niet meer heet.

Meer spanning op de gate dan aangelegd kan ik niet want ik heb alleen +12 en +5v aanwezig.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Meer spanning op de gate dan aangelegd kan ik niet want ik heb alleen +12 en +5v aanwezig

Waarom bekruipt me het gevoel dat het hier om een TL in een pc-behuizing gaat? :P

Op 2 augustus 2003 00:42:29 schreef Bastiaan:

[...]

Bedankt voor je reactie Rob! :)

Ik heb nu 12v gatespanning ipv de 5v die ik eerst had, en geen weerstand meer aan de gate.
En zover ik het nu heb getest wordt die niet meer heet.

Meer spanning op de gate dan aangelegd kan ik niet want ik heb alleen +12 en +5v aanwezig.

In dat geval gebruik ik cascade schakeling (wat torren, elco's en dioden) en een blokgolf uit een microcontroller o.i.d. Ik stuur de fets dan met een spanning welke met een 5V stabilisator boven op de normale spanning (drain kant van de FET) staat zodat de fet goed open gaat.

Mooi dat je de warmte kwijt bent.

Ter leering ende vermaeck: deze grafiek geeft de relatie tussen RDSon, Vgs en Id van de BUZ11.
http://www.expandctss.com/upload/download.php?file=BUZ11.JPG

ciao 4 now.....

Op 2 augustus 2003 01:06:30 schreef Raymond:
[...]
Waarom bekruipt me het gevoel dat het hier om een TL in een pc-behuizing gaat? :P

;), dat zou je denken inderdaad, maar toch is het niet zo.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer