Het Grote Ets-vragen Topic!

(dit topic ja... :-))
Even hier doorheen lopen of via de zoekfunktie het forum afstruinen naar "zoutzuur"

Oja, je bedoeld waterstofperoxide.

Staat in dit ^topic ook veel over in.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Als ik alles een beetje samenvat, heb ik hier dan een goede samenvatting van gemaakt?

http://oege.ie.hva.nl/~slotbo05/Mitchell/Hoofdstuk2.doc

of heeft er iemand tips, weetjes, opmerkingen, kritiek of wat dan ook? Ik sta voor alles open :)

van die gele vlokken (ijzerIIIcholirde) staat dat op de verpakking wat de verhouding moet zijn kwa water en die vlokken. Allee hoeveel van dat geel spul bij hoeveel water.
Ik ga koud etsen en een kleine hoeveelhetid, (een bodem van een glazen plaat) ets maar één a twee printen in een maand.

Op school, en ik thuis, gebruiken i.p.v. sheets calquepapier. Ik vind het veel prettiger werken, je kunt het gebruiken voor de laserprinter en je kunt er gigantisch presies mee etsen. Ik heb het ook eerst met transparante sheets gedaan, maar dat bevalt me echt niet.

calquepapier heb ik gekocht bij de Bruna, kost ong. 11 euro voor 50 vel.

Gr William

Op 6 februari 2007 22:31:58 schreef WillyHul:Ik heb het ook eerst met transparante sheets gedaan, maar dat bevalt me echt niet.

Calque gaat goed idd, maar ik doe het toch met transparantjes. Gewoon van die overheadsheet rommel, eerst uitprinten(zelfs met inkjet!) en daarna drogen met een föhn, super scherp resultaat!

Op 7 februari 2007 01:04:22 schreef SMD lover:
[...]Calque gaat goed idd, maar ik doe het toch met transparantjes. Gewoon van die overheadsheet rommel, eerst uitprinten(zelfs met inkjet!) en daarna drogen met een föhn, scherp resultaat!

uhm foutje :'(

Weet iemand misschien een winkel in den haag, delft of rotterdam waar je een etsbak (zoals de velleman etsbak) kunt kopen?

[Bericht gewijzigd door alex278 op woensdag 7 februari 2007 09:18:05

Op 7 februari 2007 09:17:38 schreef alex278:
Weet iemand misschien een winkel in den haag, delft of rotterdam waar je een etsbak (zoals de velleman etsbak) kunt kopen?

Heck in delft
Stuut en Bruin in Den Haag (ff bellen en vragen of ze het kunnen bestellen/hebben)
En natuurlijk Dill in rotterdam

Zonet bij stuut en bruin 'n te-10 gekocht. Is eigenlijk tegen m'n principes, maar allez.

Ander vraagje: hoe zaqen/knippen jullie stukken printplaat enigszins op maat?

Ik zaag grote stukken, dus langer dan 10 cm met een decoupeerzaag en anders met een beugelzaag/ijzerzaag.

Ik print mijn etsen op gewoon kopieerpapier en dat gaat prima hoef alleen langer te belichten. Doet niemand anders dat?

Op 9 februari 2007 08:55:50 schreef alex278:
Ander vraagje: hoe zaqen/knippen jullie stukken printplaat enigszins op maat?

Met een Dremel, gemonteerd op een stand (samengesteld uit restjes). Een diamantschijfje snijdt door de print als boter.
http://www.uploadarchief.net/files/download/AardappelSnijder.jpg

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ieuw,,,... dat is niet zo tof voor je longen.. Die deeltjes zijn heel fijn en maken je kleine luchtblaasjes kapot als je er teveel inademt,.. Beter een stofzuiger erbij houden als je gaat slijpen.

Daarom dat ik eigenlijk zit te denken aan een soort van hakblok/hakmes (zeg maar, zo'n ding waar je ook papier en karton mee kunt snijden). Maar ik heb geen idee of je daar een beetje nette randen mee krijgt; als je heel veel rafels, brokstukken en scheuren krijgt dan is zagen ws. beter.

Op 30 december 2006 20:50:41 schreef pros:
[...]
Ik heb daar het volgende voor verzonnen:
[afbeelding]
Een Dremeltje met een diamantschijf, wat overschotjes van houtwerk, een draadstang, een motortje, een wisselschakelaar (up/down) en een drukknop. En het werkt nog ook! :-)

Hoe werkt het precies?
Ik kan niet zagen dus ik zoek ook niet zoietes!
Ik kan binnenkort programeren dus kom maar op als er een PIC in zit >:)
Niels

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

De vertikale stangen zijn ijzeren CV-buizen. De Dremel is gemonteerd op een houten blok, waarin 2 precies-passende gaten geboord zijn, zodat het geheel op- en neer kan schuiven. Daarnaast is er nog een M5-draadstang voorzien, waarmee de verplaatsing bepaald wordt. Bovenaan die draadstang (nog voor de helft zichtbaar op de foto) is een ronde houten schijf geschroefd. Een motortje, dat naar keuze linksom of rechtsom kan draaien, drijft via een rubberen snaar de houten schijf (en bijgevolg de draadstang) aan.
Verder is alles --behalve Dremel, diamantschijf en draadstang) uit restjes opgebouwd. In de rechtopstaande houten balkjes herken je wellicht 2 tegen mekaar gelijmde onderdelen uit een lattenbodem... :-)

En ja, dat stof... Gezond is het niet, maar gelukkig wordt het van je weg geblazen. Zelf heb ik de rare gewoonte om bij het zagen (maar ook bij boren e.d.) de adem in te houden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Heb je misschien bouwontwerpen? is het haalbaar voor mij?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ik wil wel iets tekenen, hoor. Of het haalbaar is voor jou, daar vraag je me wat! Ik vermoed van wel, indien je over het nodige gereedschap (kolomboor, draadtap, ed.) beschikt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 25 februari 2007 19:06:58 schreef pros:
Ik wil wel iets tekenen, hoor. Of het haalbaar is voor jou, daar vraag je me wat! Ik vermoed van wel, indien je over het nodige gereedschap (kolomboor, draadtap, ed.) beschikt.

Als je dat zou kunnen doen heel er bedankt,
Ik beschik wel over een kolomboor maar niet over draadtap maar mn pa wel :D
We hebben ook kant-en-klaare soort stang met daar al schroevdraad op
Niels

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Anoniem

Op 30 januari 2007 15:11:26 schreef Mitchell S:
Als ik alles een beetje samenvat, heb ik hier dan een goede samenvatting van gemaakt?

http://oege.ie.hva.nl/~slotbo05/Mitchell/Hoofdstuk2.doc

of heeft er iemand tips, weetjes, opmerkingen, kritiek of wat dan ook? Ik sta voor alles open :)

ik vind het een goed geschreven stuk,
en als je boek uitkomt(als ie af komt)
wil ik hen wel gebruiken om te etsen!

en als je nog wat meer feeback wilt, er is nog een artikeltje over printjes etsen

Op 25 februari 2007 19:20:13 schreef Technojunk:
Als je dat zou kunnen doen heel er bedankt,

't Zal wel iets voor morgen worden, vrees ik.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

dan ben ik nog wel wakker :)
En werkt hij met een pic ofow?
Niels

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Geen pic, geen avr, zelfs geen Z80. 't Is gewoon handbediend: 1 schakelaar waarmee je kan kiezen tussen omhoog en omlaag, en 1 drukknop waarmee je de motor bekrachtigt. Fijninstellen kan zo nodig, door de schijf bovenop de draadstang handmatig te verdraaien.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Maar hoe?
Zet je de printplaat erin?
Nou ik hoor het wel als je tekening af is

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Pfffttt... Dat bouwkundig tekenen is toch niets voor mij hoor. Maar misschien maakt dit de zaak wat duidelijker:
http://www.uploadarchief.net/files/download/Kolomzaag.png
Het gebruik is eenvoudig: Dremel zodanig instellen, dat de afstand tussen slijpschijfje en werktafel overeenkomt met de gewenste breedte v/d printplaat. Veiligheidsbril opzetten. Dremel starten. Printplaat vertikaal op de werktafel drukken, en horizontaal langs het slijpschijfje verplaatsen. Opletten voor de vingers!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)