Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

ik zie daar bovenin 2 pinnetjes, misschien die? Zelf zou ik hem niet kopen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

2de connector naast de laser connector is een blank ingang 5volt. Dit is een standaard voeding voor simpele rode diode laser. Wel zeer gevoelig zeker niet aanraken wanneer hij aanstaat bij mij ging het toen direct kapot. Ik vind het ook helemaal niks eerlijk gezegt maar vaak wel goedkoop..

[Bericht gewijzigd door laserdesign op woensdag 14 februari 2007 20:48:51

ik heb een lasertje uitgevist van een laserwaterpas van de blokker. eerst deed hij het goed maar toen ik er een tijdje niks mee deed, 30 min ofzo. als ik het nu aanzet zie ik geen stipje meer :( aleen een vlek wat groter wordt

m.v.g. tolunay

Ja, dat ken ik.
Aan een andere spanningsbron gehangen?

[Bericht gewijzigd door Scoob op vrijdag 16 februari 2007 19:08:56

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

Of hang hem aan een stroombron!. Een laser is stroom gestuurd, en ik weet uit ervaring dat het geen overbodige luxe is om voor iedere diode een lm317 stroombron te maken.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

devilmastah weet daar ook alles van
die heeft zijn 100 mw rood diode gesloopt doordat hij teveel spanning kreeg

daarom heb jij toen die zener gebruikt

AVR powerd

Inderdaad, ik begon met een spanningsbron voor mijn laser, maar een stroombron werkt wel veel fijner (en je hebt minder onderdelen nodig)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

ik heb een paar galvos gekocht op ebay ,te goedkoop .
spoeltjes waren doorgeband nouw zaten er spoeltjes in 100 windingen in een gaatje van 5mm en daar draaide ook nog een magneetje in van 3mm .
ik heb deze galvo gerepareerd en heb daar wat fotos van gemaakt , want ik denk dat er wel meer galvos zijn met dit probleem.
maar hoe plaats ik hier foto`s
gr jt

foto's plaatsen :

[ img] linkje hier [ /img]

maar dan zonder spaties
foto's hosten kan bij uploadarchief.net

[Bericht gewijzigd door roelke.nl op zondag 18 februari 2007 13:06:46

AVR powerd

Op 4 februari 2007 22:48:46 schreef Arjan Swets:
@Dnstje:

Gebruik jij ook de TDA2030 als vervanging van die LM675T
die Chan gebruikt?
en heb je schema's en foto's van je electronica?

Ik geloof dat dnst een andere opamp gebruikt heeft, een twee in één, maar dewelke is me even ontglipt.
Zelf gebruik ik ook de TDA2030. Mijn scanners zijn werkende maar vertonen ruis en af en toe ongewenste oscillatie's. Als voeding gebruik ik +/-15V en +/-12V voor de low power opamps. Mss ligt het wel aan de TDA2030, wieweet...

by the way, pass me the laserbeam ook maar is even :p leuk speelgoed zeg

hallo
ik heb ook de tda2030 gebruikt en ook ocilatie en opblazen ic, remedie hiervoor de terugkoppeling van de galvo eerste trap ic kan de weerstand verkleind worden naar 2k2 was 100k daar na geen moeilijkheden meer gehad en de totale versterking is meer dan genoeg
verder heb fotos geplaatst op upload ach net en verder geen idee img

je zult dit bedoelen: geen imag, maar img

Dit zijn dus de plaatjes van Haan:
http://www.uploadarchief.net/files/download/bewerkte%20onderdelen%20galvo.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/houder%20led%20en%20fdioden.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/kern.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/nieuwe%20kern%20met%20100%20windingen.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/weer%20gemonteerd.jpg

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

oke hans bedankt voor je hulp
dit is een fabrieks galvo waarvan de spoelen waren doorgebrand. Deze spoelen zaten in een gaatje van 5mm en waren 100 windingen .
ik heb het huis uitgeboord tot 9mm en daar een plexiglas kern ingemaakt op die kern de spoelen weer gewikkeld en aan een kant het lagertje.
Daar na kon ik het geheel weer het huis in schuiven draadjes weer solderen en hij werkt weer als van ouds
Ik heb hem vergeleken met het nog wel werkende exemplaar en moet hem iets meer uitsturen voor het zelfde resultaat
gr jt

Mooi om te horen dat het best te repareren is. Goed bezig nu weten we meteen hoe zo'n prof galvano er van binnen uit zien. Eigenlijk wel simpel. Dat 1 lager systeem zal evt. voor de zelfbouwers ook wel enorm de prestaties omhoog halen denk ik. Dit is wel na te bouwen lijkt mij zo?
zie vraag en aanbod voor dpss laser.

die dpss laser lijkt mij erg duur hoor
laserexpert kost 40 mw groen 199 euro

AVR powerd

ben dit topic ook tegen gekomen en geintereseerd geraakt, maar ben op het moment nog maar bij deel 3.
maar ik kwam dit tegen bij speurders. http://www.speurders.nl/muziekinstrumenten/lichtenlaser/17299035/blauw…

blauwe laser pointer

misschien is dat al eerder vermeld hier maar net als ik al zeg ben pas bij deel 3

kijk eens naar de prijs, daar worden de meeste normale mensen niet vrolijk van.

@ haan: dat ziet er een beetje uit ala norm galvo 7 en 8:)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/galvo%20tester.jpg
ben nu bezig met een galvo in plexiglas met een magneetje 6rond "bekend exemplaar"maar met spoelen ,met een wikkeling van 0.5 en een mosfet versterker dus weinig wikkelingen dik draad en grote pulsstroomsterkte daar door weinig tegen emk
geen afregeling door gebruik van lm339 in voortrap en foto dioden met een verschuivend kantelpunt dat overeen moet komen met de verdraaiing van de magneet.
om het te kunnen kontroleren heb ik eerst een galvo tester gebouwd met een micpr in het met regelbare feedback
ik houw julie op de hoogte
de galvo op de foto doet het prima voor beamshow
gr jt

Op 23 februari 2007 21:05:51 schreef muddy:
je zult dit bedoelen: geen imag, maar img

Dit zijn dus de plaatjes van Haan:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]

Heej Haan,

Dit lijkt verrekte veel op een setje wat ik thuis heb liggen. Zijn ongeveer 15 k toch?
Heb je hier ook al drivers voor of ga je die net als mij het driverboard van chan maken?

Stuur maar eens een mailtje als je meer wilt weten. Of iets wil laten zien.

Bij mij ligt het nu ff rustig. Ben aan het wachten om mijn vervangende groene laser module daarna kunnen we weer RGBen. Verder lumax onderdelen zijn besteld en liggen in bergen op zoom dus ik moet erg snel die kant een keer opgaan.

Voor de rest. Ik zal weer zo snel mogelijk een paar plaatjes schieten.

Grtzzz

deze galvo zijn inderdaad 15 tot 24 k 'hangt af van de electronica '
ik heb het driverboard er ook bij maar was ook defect
die heb ik aan de kant gezet de besturing daar van zit in gegoten eind strap is zo wie zo defect daar zaten 6 potmeters op om hem af te stellen
ik heb zelf een schakeling gemaakt met tda2030 werkt nu goed maar heb hem nog niet getest op volle snelheid .
Wil een versterker zonder afregeling en liefst liniar .
met die potmeter instellingen werkt het goed op een bepaalde freq ga je hoger moet je hem eigenlijk weer afstellen en bij lager ook.
op de keper beschoudt moet je eigenlijk pcm toepassen op de galvo ,het syteem van galvo met feedback lijk hier wel voor gemaakt, en ga ik zeker proberen
ik verwacht hier wel problemen mee met de massa wan het systeem . maar als je het niet probeert weet je het niet
gr jt

Anoniem

hallo allemaal, zoals ik eeder al had voorgesteld ga ik ook maar is met laser aan de gang, maar kep een vraagje: ik heb nu een regelbare spanningsbron gemaakt die ik precies op de 'perfecte' spanning kan instellen voor mijn laser, met een bereik van 1 tot 6 volt, maar hoe kan ik het beste de stroom begrenzen die door de diode loopt? Als ik bijv. 30 mA bij 4 volt wil hebben, mag ik dan gewoon een weerstand van ongeveer 133 ohm in serie met de weerstand zetten, of gaat dat niet werken?

Edit: misschien handig om te weten, mijn spanningsbron is een trafo van 6 VAC, gelijkgericht en afgevlakt, en dan een LM317 als spanningsregelaar.

Edit2: Nu heb ik iets gevonden, http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/sccs.htm. Zou ik deze kunnen gebruiken na mijn eerste LM317 om eerst de spanning te kunnen regelen, en daarna de stroom?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 26 februari 2007 23:33:52

Je hebt maar 1 LM317 nodig, en wel als stroombron. Laserdiode's zijn net als ledjes: ze zijn stroom gestuurd.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

hallo ik heb hier nog een partijtje laser dioden 635 nm 20 mw liggen
als ik er een aansluit en normaal brand +-10 mw en ik koel hem met koude spray geeft hij ineens ongeveer 100wm??
wie heeft een idee

Op 28 februari 2007 17:06:30 schreef haan:
hallo ik heb hier nog een partijtje laser dioden 635 nm 20 mw liggen
als ik er een aansluit en normaal brand +-10 mw en ik koel hem met koude spray geeft hij ineens ongeveer 100wm??
wie heeft een idee

nou nee hoor enigste wat er gebeurd is dat de laser een paar nm zakt maar het vermogen wordt echt niet meer

Dit topic is gesloten