Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

Die Galvo's heb ik ook.
Zijn rond de 5 - 8 k qua snelheid. puur omdat ze zo groot zijn. Ik heb deze nu openloop draaien en werkt goed.
Ik ze redelijk goed belasten. Moet idd nog een goed gaan kijken hoe ik dat ga doen met de galvo's.

Maar we leren steeds meer bij,

GRtzzz

Op 21 maart 2007 22:39:04 schreef Dj Antoine:
Die Galvo's heb ik ook.
Zijn rond de 5 - 8 k qua snelheid. puur omdat ze zo groot zijn. Ik heb deze nu openloop draaien en werkt goed.
Ik ze redelijk goed belasten. Moet idd nog een goed gaan kijken hoe ik dat ga doen met de galvo's.

Maar we leren steeds meer bij,

GRtzzz

He Antoine,heb jij ook met die galvo's dat ze een beetje resoneren?
Af en toe dan gaan ze een eigen leventje leven.
Als ik de stuurspanning klein hou dan blijven ze redelijk netjes,maar als ik de spanning iets hoger maak dan gaan ze ongecontroleerd bewegen.
Ga nu ipv 2 voeding 1 voeding maken,zodat ik geen 0volt verschillen meer heb.
Dus ben al zeker wel een stuk verder alweer,maar als ik heb als nare eigenschap dat als ik iets wil dat ik dat dan NU wil.....hahaha.
Grtz

hoi hoi allemaal

ben nu ongeveer een week aan de gang geweest met het doorlezen van dit forum en het kijken wat jullie allemaal hebben gemaakt. Super gewoon. Nou loop ik al lang met het idee om dit een beetje als hobby te gaan doen. je moet toch wat doen toch en nou ben ik begonnen met de DAC hiervoor thnx roelke voor het schema.

wat ik nu weet is dat ik een dac nodig heb (is onderweg) een driver voor de galvo's of steppers en naturlijk een laser hehehe.

Nou zat ik te denken aan mot-1 steppers (het is ook maar hobby en echte figuren hoeft van mij nog niet) dus die zoek ik als iemand ze kwijt wil laat het me even weten.
Ook zoek ik een leuke laser iets van 10 mW groen met blanking. (als dat mogelijk is) dat weet ik eigenlijk niet maar dat hoor ik vanzelf wel.

Oja @ roelke je hebt me dat schema gedaan vorige week ofzo van die dac en nou zoek ik nog een schema voor de driver voor de mot-1 steppers.

voor de rest weet ik niet wat ik nodig heb behalve software maar daar heb ik ook al links voor dus dat komt ook goed.

thnx for the help en ik zie wel wat er komt en oja ook ik zal het een beetje in leven houden met foto's etc

Hee, leuk om te horen:)

Ik denk zelf dat 10mW groen een beetje sterk is (heb zelf 5mW en dat is ook al best sterk). Verder is mijn mening dat groen pas echt groen wordt als je er ook een rode bij hebt.

Je kunt de laser of als module kopen, dan heb je standaard een blank ingang, of je kan een (goedkopere, je blijft een nederlander) pointer kopen en daar wat mee gaan rommelen.
Wat kan je al met elektronica? Ik weet niet hoe veel je kan, maar als je al voldoende kennis hebt kan je makkelijk zelf een pointer aanpassen.
Roelke weet je (op msn evt) wel te vertellen hoe je de mot's aan moet sluiten.

succes

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 26 maart 2007 22:54:16 schreef arcch:
hoi hoi allemaal

ben nu ongeveer een week aan de gang geweest met het doorlezen van dit forum en het kijken wat jullie allemaal hebben gemaakt. Super gewoon. Nou loop ik al lang met het idee om dit een beetje als hobby te gaan doen. je moet toch wat doen toch en nou ben ik begonnen met de DAC hiervoor thnx roelke voor het schema.

wat ik nu weet is dat ik een dac nodig heb (is onderweg) een driver voor de galvo's of steppers en naturlijk een laser hehehe.

Nou zat ik te denken aan mot-1 steppers (het is ook maar hobby en echte figuren hoeft van mij nog niet) dus die zoek ik als iemand ze kwijt wil laat het me even weten.
Ook zoek ik een leuke laser iets van 10 mW groen met blanking. (als dat mogelijk is) dat weet ik eigenlijk niet maar dat hoor ik vanzelf wel.

Oja @ roelke je hebt me dat schema gedaan vorige week ofzo van die dac en nou zoek ik nog een schema voor de driver voor de mot-1 steppers.

voor de rest weet ik niet wat ik nodig heb behalve software maar daar heb ik ook al links voor dus dat komt ook goed.

thnx for the help en ik zie wel wat er komt en oja ook ik zal het een beetje in leven houden met foto's etc

schema is overgens van dnst he
een mot-1 eraan hangen is niet zo lastig
je moet op een spoel moet je het x of y signaal zetten
en op een spoel remspanning

AVR powerd

Ik wil binnenkort 20 MOT-1 motoren bestellen.
Zal zeggen als ze binnen zijn. Kun je er 'm paar overnemen.

ik wil eventueel wel helpen met bestellen ed :)
neem ff contact met me op vanavond op msn

AVR powerd

nou ik kan me redden met de electronica. ook niet meer dan dat lol. ok 5mw is ook leuk maar geen ppointers aangezien daar gen blanking op zitten. dat is toch wel handig om dat te hebben. de bedoeling van mij is om het een beetje te proberen programma's te leren kennen etc en ook meerdere kleuren om te beginnen met groen en rood daarna.

btw ik heb wel belangstelling bij die mot-1

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op dinsdag 27 maart 2007 23:38:05

eindtrap hoef je niet persee te belasten, je kan ook gewoon uit de uitgang een weerstandje van 20k naar de +input doen oid. ( een feedback weerstand geven voor de eind opamp)

en de terugkopeling pin op de GND.
bij optische terugkopeling U5 weglaten uit het schema van chan en de norm koppeling erop aansluiten.

schema's op http://dnst.ath.cx
dat 15v- op het optische schema is gewoon GND.
~~~~~~~~~~

Ik heb trouwens een paar dagen geleden analoog kleur op de LPT poort gekregen via mamba :D. werkent.

[Bericht gewijzigd door Dnstje op maandag 2 april 2007 20:25:09

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

In je schema op http://dnst.ath.cx vraag je je af of de 4 outputs onder de kleuren voor 'n fogger zijn.
Dat is niet zo. De fogger-knop in Popelscan stuurt de RTS-aansluiting aan van je COM-poort, niet je LPT-poort. Dit is pootje 7 van je COM-connector...

Kan je in mamba ook ergens een fogger aansturen? zou opzich wel handig zijn.

Als er iemand nog twee LD242 of andere IR ledjes voor optische terugkoppeling heeft liggen, ik houd me graag aanbevolen, en wil best de hoofdprijs betalen (allé, t moet toch een keer af komen he)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Nee, MambaBlack kan dat niet.
Je kunt wel een trukje uithalen:

Je fogger sluit je aan op uitgang 'blauw' van je DAC.
Maak een show op tijdbalk 1 in bijvoorbeeld rood.
Maak een 2e tijdbalk aan.
Dan copieer je de show van balk 1 naar balk 2 en maak díe scenes blauw, waarbij je wilt foggen. De fogger maakt dan onderdeel uit van de schow en alles gaat automatisch.

Wil je de knop van de fogger zelf bedienen, dan doe je hetzelfde als hierboven, maakt tijdbalk 2 helemaal blauw. Door nu het vinkje voor tijdbalk 2 aan of uit te zetten, gaat je fogger aan of uit wanneer je dat zelf wil.

ga naar de plaatselijke elctronica boer die heeft vast wel een paar defecte afstandsbedieningen liggen waar ifr dioden
inzitten

Op 3 april 2007 20:53:00 schreef ScanTech:
Nee, MambaBlack kan dat niet.
Je kunt wel een trukje uithalen:

Je fogger sluit je aan op uitgang 'blauw' van je DAC.
Maak een show op tijdbalk 1 in bijvoorbeeld rood.
Maak een 2e tijdbalk aan.
Dan copieer je de show van balk 1 naar balk 2 en maak díe scenes blauw, waarbij je wilt foggen. De fogger maakt dan onderdeel uit van de schow en alles gaat automatisch.

Wil je de knop van de fogger zelf bedienen, dan doe je hetzelfde als hierboven, maakt tijdbalk 2 helemaal blauw. Door nu het vinkje voor tijdbalk 2 aan of uit te zetten, gaat je fogger aan of uit wanneer je dat zelf wil.

Lekker handig als je net regenboog kleur functie kies :P.

@ henk: wil wel weer mee. hopelijk moetten we veel vroeger vertrekken :P

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

Moet je wel eerst een blauwe laser hebben eh;) Ik weet niet waar jij werkt maar vind het toch behoorlijk knap als je die nu een kan kopen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Nuja, ik zag pas nog op MP een stel "50 mW" 488 nm Ar buizen voorbij komen.
Geen idee hoeveel er nog daadwerkelijk uit komt en je moet op zoek naar een voeding (of er zelf een maken :) en liefst een AOM, maar blauw is het.

473 nm DPSS is nog vrij kostbaar, aan de andere kant gaat dat ook op voor een goede set galvo's en andere benodigdheden.

Op 5 april 2007 12:54:41 schreef Dnstje:
[...]

Lekker handig als je net regenboog kleur functie kiest :P.

Geen probleem. Dan pak je een AND-poortje met 3 ingangen uit de doos en sluit deze aan op R/G/B. Op spoor 2 kun je dan foggen als je de kleur wit kiest.

Ik heb even een vraagje over het calibreren van de scanner electronica. Ik heb Cambridge 6210 scanners met drivers van Medialas. Deze scanners hebben een snelheid van 60K. Nu zijn de scanners als het goed is al gecalibreerd door Medialas.

Wat ik niet begrijp is de relatie tussen de snelheid waarmee de bestanden worden afgespeeld en de gecalibreerde snelheid van de electronica.

Ik heb de volgende informatie hierover gelezen:
http://www.laserist.org/Laserist/tech_tips_5.html

Als ik het goed begrijp wordt de electronica gecalibreerd op 30K en moet de computersturing met 30K uitsturen. Wat ik niet snap is dat de scanners maximaal ongeveer 60K moeten halen. Waarom wordt er met de 30K maat gewerkt?

Voor de duidelijkheid ik heb een linux systeem met daaraan een DA converter. Daarop draait software die ik heb geschreven voor het uitlezen van ILDA files en het aansturen van de DA converter. Momenteel kan ik de software aanpassen hoe snel ik de bestanden kan afspelen.

Als ze op 60K afgeregeld zijn moeten er ook met 60K snelheid nieuwe punten in, anders worden de hoeken volgens mij te scherp - hoewel dat niet zo storend zal zijn.

Allicht heb je meer aan deze informatie.

Kijk ook eens op deze link. (is pagina 2 van het topic)
Hier staat ook het 1 en ander over het waarom afregelen op 30K.

Hallo allemaal,

Ik ga even van een 60 K scanner discussie terug naar euhhhh 2..3 K :-)

Even in het kort, ik ben binnenkort jarig en heb mezelf maar een -very- low budget laser apparaat cadeau gedaan,stond op MP en onder het motto tís geinig voor weinig heb ik hem toch maar gekocht (139 euro)

Er zit in: een 40 mW dpss groen,met blanking ,- een soort X/Y scanner en je kan het nog met 4 kanalen DMX aansturen ook ;-)

To the point, ik heb zelf een 100 mW unit en ik heb deze dus voor de scannertjes gemaakt (even tijdelijk, je kent dat wel)
Dat ziet gelijk allemaal lekker fel uit , maar wat ik niet had verwacht was dat mijn laser min of meer dwars door die kleine spiegeltjes brand, er wordt behoorlijk wat licht verspild.....dus, wie kan mij een goed adres geven waar ik voor een leuke prijs betere spiegeltjes kan aanschaffen?! (Ze zijn 10x5 mm en 0,8 dik)

Verder ben ik benieuwd of er nog iets meer uit deze scannertjes te halen valt,bv door middel van betere aansturing, dus mocht iemand daar iets voor weten?!

Tot slot nog even een plaatje van het uit elkaar gehaalde setje:

http://img259.imageshack.us/img259/4225/dsc07714pswa1.jpg

Op deze foto staat de laser die er in hoort, je ziet van de mijne alleen rechts de voeding staan op de tafel.
Dus als je op zoek bent naar een 40 mW groene unit,de persoon waar ik hem van gekocht heb,heeft er nog twee op voorraad staan! PB me maar voor z'n 06 nummer, of zoek op marktplaats...

hoeveel kost een laser die een paar honderd meter ver kan gaan

en waar zou ik deze kunnen kopen aub

shiwa

`Hoe ver' een laser komt is van zeer veel zaken afhankelijk, ik noem de bijbehorende optica, (de omstandigheden in-) het medium waar de bundel doorheen moet en de methode van detectie.

Waar U een laser kunt kopen lijkt mij sterk afhankelijk van uw eigen mogelijkheden.

hallo ik heb een paar rode lasers besteld en gekregen uit china binnen 8 dagen voor de ogelovige prijs van 4.99 euro
en een voor 0.99 euro een van 16 euro en een van 22 euro
de invoer rechten waren 22.50 vervoer 49euro allen rood 100mw
ben nu bezig een 8 track te maken 6 maal rood 2 maal groen
dmx bestuurd de straal kan worden afgebogen met een dmx kanaal 0 10 is aan daarna afbuiging horizontaal tot 255 en 25 graden de stralen komen boven het publiek en kunnen op de maat van de beat worden afgebogen fotos op
http//members.home.nl/jt.dehaan

Dit topic is gesloten