thermische koppeling geisoleerd of niet???

als je 2 torren thermisch koppeld moetten deze dan altyd geisoleerd zijn?

ff een foto http://steve.sky.net.ua/Audio/semi/IGBT/igbt_thermal.jpg
het gaat om de 2 torren op koelplaat waarbij staat: thermal coupling of driver trancistors

ik kan het namelijk niet uit de foto of beschrijving halen

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Niet noodzakelijkerwijs. Maar als het niet om TO-3 behuizingen gaat zou ik eerst op de print kijken of daar al dan niet een elektrische verbinding bestaat tussen de pennen die met de behuizing zijn verbonden. Meet je daar al een verbinding dan hoef je dus niet te isoleren. Meet je die niet, dan zou ik dat wel doen totdat bewezen is dat het wél moet (lees: hij doet't niet). Maar het blijft natuurlijk beter om het schema er bij te pakken, dan zie je't vanzelf.

Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...

Het lijkt me wel dat je deze moet isoleren ja. Het metaaltje van zo'n behuizing zit meestal aan de middelste pin (vaak collector). Je kunt ze gemakkelijk isoleren met een isolatieplaatje, wat pasta en een (nylon...) boutje.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

En mochten ze op de print aan elkaar zitten, isoleer ze dan toch maar. Anders creer je een lus en die gaat als antenne werken. Dan hoor je je mobiele telefoon straks twee keer zo hard als de muziek die je draait. Altijd isoleren dus (of twee aparte koelplaten, maar dan heb je geen thermische koppeling meer...)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Zo te zien heeft die thermische koppeling niet veel invloed. Thermische koppelingen zijn efectief als de transistors tegen elkaar geplakt worden. De 5 cm, 10 x 10 mm alluminium strip zal niet veel doen op korte termijn vrees ik.

ciao 4 now.....

Op 22 augustus 2003 17:41:48 schreef Atlantis:
Zo te zien heeft die thermische koppeling niet veel invloed. Thermische koppelingen zijn efectief als de transistors tegen elkaar geplakt worden. De 5 cm, 10 x 10 mm alluminium strip zal niet veel doen op korte termijn vrees ik.

nee inderdaad zn idee had ik ook (ma ja als het er bij staat he) het lijkt mij er meer dat het een extra koel provieltje is al denk ik niet dat de stuur torren voor de eindtrap erg heet worden of heb ik het mis?

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Aluminium laat erg snel de warmte doorstromen, ik denk dat het best wel goed komt, vooral als de torren koel blijven en je het aluminium blokje isoleert met steen of staalwol.

Je moet goed je best doen wil je een blok aluminium van 10x10x1 cm 1 graad van temperatuur laten schelen op de uiteindes, hou maar eens een aansteker onder een alu buisje en voel hoe snel je vingers eraan vast zijn gebakken... Gebruik desnoods een beetje boter om wat minder last te hebben van aangebrand vlees. :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!