Audio buffer

Ik ben behoorlijk onbekend met audio toepassingen, dus vergeef me als deze vraag een open deur is..

Ik wil een line-signaal splitten naar 25 (identieke) line signalen om die vervolgens verder te bewerken.
Mijn idee hiervoor is om het (originele) line-signaal aan te bieden op 25 unity gain versterkers (simpele opamp schakelingetjes dus).

Ik heb 1 zo'n buffertje gebouwd en een line-signaal aangeboden (rechtsstreeks uit m'n audioversterker).
De uitgang blijkt echter een DC-signaal te zijn...
Doe ik iets fout, of is het idee van de unitygain versterker verkeerd?

Werkt dat ding op symmetrische voeding?

Is de ingang van de opamp DC neutraal, ontkoppeld?

Beide ja -> versterker fout.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

Symmetrische voeding: ja +-15V
DC ontkoppeld: Ik heb het ingangssignaal via een 10nF condensator aangeboden op de +ingang van de opamp.
De uitgang direct teruggekoppeld op de -ingang.

Het koppelvraagstuk vind ik een goeie..kan iemand daar iets verhelderends over zeggen? Of een goeie link?
Die 10nF condensator was maar een gok..

//EDIT: Ik heb ondertussen het signaal op de uitgang, foutje met de aarding van m'n probe..

[Bericht gewijzigd door DIY op vrijdag 29 augustus 2003 15:15:02

Neem die condensatoren wat groter, 1uF bijvoorbeeld.

No pain no gain

De differentiele ingangstrap van de opamp heeft een bias-stroompje nodig. Zet daarvoor een weerstand van bijv 100k tussen de + ingang van de opamp en ground. Hiermee krijgt zowel de ingang als de uitgang van de buffer een DC spanning van ca nul Volt.

Zonder deze weerstand staat de uitgang van de opamp vermoedelijk op een DC spanning dicht bij de positieve of negatieve voedingsspanning.

Yup, dat weerstandje naar ground is inderdaad nodig. Anders zweeft de ingang wat DC betreft (en de uitgang dus evenredig mee)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

Dit klinkt als zinnige tips..dank jullie wel.
Ik ga weer vrolijk verder.

Toch nog 1 vraagje..Ik heb al heel wat zinnige links op het net gevonden die over de ingangstrap van een audioversterker handelen. Toch is er geen 1 die echt vertelt wat ik wil lezen..Weet iemand een goeie site waar audio verwerking wordt uitgelegd met schema's?
Als het effe kan dusdanig dat ik het begrip AC-koppeling eens een keer echt snap.