Acculader met PB137

Ik ben van plan om een acculader te maken met onderstaand schema.

http://www.uploadarchief.net/files/download/bp137.jpg

De PB137 kan 1,5 A leveren nu las ik ergens op internet (http://watersport.hcc.nl/bootbits.php?nummer=34) dat je gewoon meerdere BP137's parallel kan zetten om aan een hoger Amperage te komen.

Weet iemand of dit klopt of is dit een onzin verhaal?

De PB137 is een spanningsregelaar, en zover ik weet mag je nooit spanningsregelaars parrallel zetten.

Ik

Door kleine tolerantieverschillen zal er eentje zwaar gaan stoken, terwijl een andere nauwelijks meedoet.
Kan je voorkomen door weerstanden in de uitgangen op te nemen.

Theo

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

Door kleine tolerantieverschillen zal er eentje zwaar gaan stoken, terwijl een andere nauwelijks meedoet.
Kan je voorkomen door weerstanden in de uitgangen op te nemen.

Okay wat voor weerstanden en hoeveel watt zouden die moeten zijn?

2R2 en 5 watt.
(just a wild guess)

Theo

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
Evarist

Golden Member

Op 18 mei 2007 16:44:53 schreef Maurice S.:
De PB137 is een spanningsregelaar, en zover ik weet mag je nooit spanningsregelaars parrallel zetten.

Volgens mij in dit geval wel. Hij gaat in stroombeveiliging bij 1.5A. Als je er 2 plaatst krijg je stroombeveiliging tot 3A. Als de spanning verhoogt neemt een van beide het over voor het druppelladen en die kan dat makkelijk aan.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Volgens mij in dit geval wel. Hij gaat in stroombeveiliging bij 1.5A. Als je er 2 plaatst krijg je stroombeveiliging tot 3A. Als de spanning verhoogt neemt een van beide het over voor het druppelladen en die kan dat makkelijk aan.

Ik dacht ook dat het kon.
Ik wil de schakeling gebruiken om een accu in een boot bij te laden.
Bovenstaande schakeling wordt op een buitenboordmotor aangesloten (met gelijkrichter uiterraard).
De lichtspoel in de buitenboord motor kan max. 5A leveren.
Als ik de PB137 parallel kan zetten wil ik er 3 of 4 gebruiken.

fred101

Golden Member

Ik begrijp dat jij de lichtspoel van je motor gaat gebruiken.Ik weet niet of het verstandig is om zo'n regelaar daar voor te gaan gebruiken. een buitenboardmotor zal geen gewone lichtspoel hebben zoals een brommer (mijn BBM tenminste niet) en die spoel moet wel de hoeveelheid ampere kunnen leveren die de accu vraagd anders gaat de spoel kapot en heb je ook geen ontsteking meer. Je moet de stroom dus regelen en dat doe je zo op een redelijk lompe manier.
Een normale dynamo wordt geregeld door de veldspanning te regelen en niet het teveel aan volt weg te stoken in een spanningsregelaar. Als de spoel ook bedoeld is om te laden dan zal er ook een regelcircuit zijn.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred.
Volgens de dealer kan het, ik heb een 8pk mercury die identiek is aan de 9.9pk echter iets geknepen en werd verkocht als 8pk.

Op de 9.9pk zit een 12 volt aansluiting om bijv. je accu op te laden.
Op de 8pk hebben ze deze aansluiting weggelaten.

Bij de dealer kan ik ook een bijbehorende gelijkrichter/spannigsregelaar kopen die ik zo in de motor kan plaatsen.
Kosten: €120,=

Dit vind ik echter een beetje onzin als het ook voor een paar tientjes kan.

Volgens mij in dit geval wel. Hij gaat in stroombeveiliging bij 1.5A. Als je er 2 plaatst krijg je stroombeveiliging tot 3A. Als de spanning verhoogt neemt een van beide het over voor het druppelladen en die kan dat makkelijk aan.

Men zegt ook van de 78XX dattie beveiligd is, maar mooi dat je hem eruit kan blazen...

Theo

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...
fred101

Golden Member

het gaat er om dat die spanningsregelaar die jij nu wilt gebruiken de uitgangsspanning van de motor omlaagbrengt door het verschil op te stoken en het mogelijk is dat het orginele geval de uitgangsspanning regelt door de veldspanning terug te regelen. En dat is een ander principe. Zou zonde zijn als je je spoel molt.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja daar heb jij gelijk in.
Voordat ik iets ga ondernemen zal ik nog eens goed gaan informeren bij een Mercury dealer.

Sorry dat ik dit topic omhoog schop

Echter zit ik ook met een dergelijk probleem.

Ik wil een lader bouwen voor mijn 12v 38AH Gel accu (10 stuks)
Gezien ik met 1.5A te lang bezig ben om hem vol te laden. Vroeg ik mij nu nog steeds af of je ze nu wel of niet parallel kan zetten? Zodat ik de laadstoom verhogen kan.

Want ik wil het er niet op gokken zodat ze er allemaal uit branden

Volgens mij kunnen ze wel parallel.
De PB137 is geen spanningsregelaar maar een acculader.
Naarmate de accu voller wordt kun je wel een ongelijke stroomverdeling krijgen tussen de 2 PB137's, maar dat maakt verder niets uit.

Dank voor de snelle reactie

Zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen?
Want dan ga ik er meteen een paar bestellen.

Sine

Moderator

Een PB137 is een constante spannings / stroombron.

Dus het klopt wat zonnepaneeltje zegt, zolang de accu geladen wordt zullen ze beiden hun maximale stroom leveren, komt de spanning boven de spanning van een van de laad ic's zal de andere misschien nog een paar mV door gaan, maar dat mag verder geen probleem zijn.

Kijk aan, als er 2 mensen dat zeggen moet het toch kloppen.

Moet ik dan ook nog de waarden van de condensatoren aanpassen in de schakeling?
Of moet ik gewoon de schakeling 3x bouwen en dan de uitgangen parallel zetten?
Of kunnen ze gewoon zo parallel in de schakeling zonder aanpassing?

Als voeding heb ik een 19v 4.74A Max geschakelde laptop voeding.

Ik zou op safe spelen; elke PB137 z'n eigen 2 condensators, vlakbij de pootjes gemonteerd.

De waarde van de condensators 't zelfde houden als aangegeven in 't schema.

@mods: titlechange PB137?

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Oke bedankt, ik zal snel eens van die dingen gaan bestellen.

Ik ben eigenlijk -zelfs na zovele jaren- toch nog wel benieuwd hoe dit is afgelopen, RutgerK

(...omdat ik op dit moment met ongeveer eenzelfde dingetje zit.)

Get your facts first, and then you can distort them as much as you please - Mark Twain
Arco

Special Member

Zoals gezegd kunnen ze dus wel parallel. Maar ik zou het niet aanraden.
(beter iets maken met een zware regulator als de MIC29502/29752, of beter: een switcher als de LT1074)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com