Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

Hallo Jongens,

Ik heb een probleem, Tenminste dat denk ik.
Ben bezig met het maken van een lumax dac. Deze is nu totaal in elkaar gesoldeert maar nu heb ik begrepen dat je de atamega 8515 moet programeren. Nu was het de bedoeling dat je die opstuurd naar de maker van lumax. ( tobias )
Maar ik heb hem een mailtje gestuurd en hij vertelde mij dat het project lumax stil ligt. Is er iemand met een werkende lumax? Of die de sourcecode heeft? Of heel toevallig eentje over heeft. Heb ik een mooi gesoldeerd bordje en dan kan je er niets mee. Beetje sneu.

Misschien komt die jongen ook wel op laserfreaks in duitsland als dat zo is dan mag hij daar die chip wel ff flahen. Maarja ik hoop dat ik hier meer reacties op heb.

Verder ben ik nog steeds bezig met mijn laserbank, is een tijdje stil gelegen. Ben ook terug van vakantie.
Heerlijk gehad en ga misschien weer terug in de zomervakantie. Maarja dat heefd niets te maken met lasers.

Alvast bedankt voor de moeite.

Grtzzz Antoine

Kan je hem niet mailen voor de source code? Er is vast wel iemand in de buurt die een avr kan programmeren denk ik zo.

En toen ontplofte mijn TDA1521 versterker. Ik was aan het rommelen met het niet werkende kanaal X, zette een blokgolf op de ingang van het galvo bord, maar er gebeurde niks met de galvo. Toen ging ik handmatig aan de galvo draaien (terwijl de blokgolf nog aan stond), ik voelde hem wel trillen, en toen ineens een felle knal en een mooi gaatje in het midden van de tda1521... Ik wordt er echt een beetje gek van, waarom wil kanaal X niet gewoon werken...:? Ik heb de eerste opamp al vervangen (wegens voedingsproblemen zou deze wel eens kapot kunnen zijn) maar toen werkte hij nog steeds niet:(

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

@ muddy.
jup, bijmij kwam er ook rook uit met een gebarste voorkant, probleem lag aan de voeding die ik verkeerd op gebouwt had.

btw, als je geen vaantje op je terugkopeling doet doet de galvo ook niet echt nuttigs.

terugkopeling zou moetten werken als je de galvo naar links draait dat er bv 2v- erop staat, en int midden 0v en naar rechts 2v+. als dat niet zo is dan is er wat verkeerds.

voltage's kunne hooger of lager zijn, het is maar een voorbeeld dus.

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

heho weer een berichtje van mij

waarom word er hier meestal gewerkt met een dac0832 en niet met een andere aangezien de 0832 zo slecht verkrijgbaar is. en misschien een andere beter verkrijgbaar is.

oja ff googlen en ik heb een verkoop adres gevonden maar nout weet ik het niet meer zeker maar is de dac0832 die hier gebruit word hetzelfde als DAC08.32LCN zo staat deze aangegeven bij stuut en bruin

alvast bedankt voor de info

[Bericht gewijzigd door arcch op donderdag 10 mei 2007 22:24:54

volgens mij heeft www.elektronica-online.nl em wel als je even mailt, voor een euro of 5. Tja waarom, guido's dac is ontworpen met de dac0832 (geen idee waarom), en waarom moeite doen met dat schema aanpassen voor een andere dac, als je met een beetje moeite gewoon aan de dac0832 kan komen. Ik heb er eentje besteld bij eijlander en de andere bij reichelt (hoezo nutteloos).
Net zoiets als dat de galvo versterker van chan is ontworpen met de LM675, alleen deze is wel makkelijk te vervangen door een wikkeleurige (audio) opamp.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

ok maar is die dac0832 nou die dac0832lcn?????

ik zat ook te denken om de galvo's zelf te bouwen net als vele anderen hier. maar nou zit ik met een paar dingen 1 ervan is waar hebben jullie die magneten vandaan. de lagers weet ik van conrad of iets dergelijks. dus dat komt wel goed.

[Bericht gewijzigd door arcch op zaterdag 12 mei 2007 21:52:57

Heej

Die dac is idd hetzlefde.
Ik heb die ook en bordje werkt met poppelscan en mamba.

Grtzzz DjAntoine

he antoine bedankt voor de info nou kan ik hem bestellen heb de dac board al bijna klaar zat alleen te kloten met iemand te vinden die ze verkocht.

nou nog die mageneten voor die zelfbouw galvo's van chan wie o wie helpt mij hiermee

hallo
ik heb gedacht hoe komt het dat de zelfbouw galvos niet hoger komen dan 10 a 15kps ,lagertjes koolstof asjes totaale massa spoel .
Bij de profs is dit het zelfde iets minder massa door kleiner magneetje 3 mm in plaats van 6 mm.
maar het grote verschil zit hem in de gelijding van het magneetveld. Het bundeld de magneet lijnen in de spoel
het ijzer aan de buitenkant doet het .
Dus moet je het magneetje plaatsen in het midden van het buisje van ijzer zoo dat het magneetje neutraal in het midden kan draaien zonder invloed van het magnetisme .
alleen als er stroom door de spoelgaat vormt het huis met de spoelen een magneet en trekt het anker {magneetje} aan.
het magneet veld zal door het ijzer veel sterker zijn dan een luchtspoel, zoo als nu veel gebruikt wordt.
Dan de versterker deze moet zoveel mogelijk werken als komperator dus zoo wijnig mogelijk terugkoppeling .
terug koppeling is alleen nodig voor de ofzet spanning en de massa van het syteem te compenseren ,te veel terugkoppeling vertraagt het het syteem .
En geen terugkoppeling zal ocileren tot gevolg hebben en
uitgebrande eintrappen voor al tda uit de 20 serie zijn hier gevoelig voor tda 2030 2040 enz (hoge versterking factor)
Tevens krijgje dan dat het anker trilt op een hoge freq.
Op de scoop zie je ocilaties om het nulpunt heen.
De uitgang klap dan in een keer over van +naar - spaning en visa versa, en als de voedings spanning ruim bemeten is en niet inzakt krijg je dat uitgebrande plekje in je to220.
Te veel terugkoppeling vervormt je ingangs signaal en maakt het stysteem traag dikke punten en uitslingerings verschijnsels.
Dit zijn mijn bevindingen en ik hoop op, aanvulingen kritieken andere meningen technieken enz
gr jt

Een stator om het veld te concentreren zal zeker helpen, maar welke materialen zijn -afgezien van meer ingewikkelde magnetische eigenschappen- in bruikbare vorm beschikbaar en geschikt om > 10 kHz gebruikt te worden ?
Gewoon ijzer zal al snel een kortgesloten wikkeling vormen.

Qua terugkoppeling begrijp ik uw punt niet geheel, de PID moet correct afgeregeld zijn voor de gekozen ILDA snelheid, en zowel de mechanica als de elektronica moeten die snelheid kunnen halen en de bijbehorende energie leveren zonder in rook op te gaan.

ok en nu zoek ik nog steeds die mageneten voor een galvo zoals die van elm

jullie hebben ze ok gebruikt help me ff waar kan ik ze kopen

Op 14 mei 2007 09:18:24 schreef haan:
hallo
ik heb gedacht hoe komt het dat de zelfbouw galvos niet hoger komen dan 10 a 15kps ,lagertjes koolstof asjes totaale massa spoel .
Bij de profs is dit het zelfde iets minder massa door kleiner magneetje 3 mm in plaats van 6 mm.
maar het grote verschil zit hem in de gelijding van het magneetveld. Het bundeld de magneet lijnen in de spoel
het ijzer aan de buitenkant doet het .
Dus moet je het magneetje plaatsen in het midden van het buisje van ijzer zoo dat het magneetje neutraal in het midden kan draaien zonder invloed van het magnetisme .
alleen als er stroom door de spoelgaat vormt het huis met de spoelen een magneet en trekt het anker {magneetje} aan.
het magneet veld zal door het ijzer veel sterker zijn dan een luchtspoel, zoo als nu veel gebruikt wordt.
Dan de versterker deze moet zoveel mogelijk werken als komperator dus zoo wijnig mogelijk terugkoppeling .
terug koppeling is alleen nodig voor de ofzet spanning en de massa van het syteem te compenseren ,te veel terugkoppeling vertraagt het het syteem .
En geen terugkoppeling zal ocileren tot gevolg hebben en
uitgebrande eintrappen voor al tda uit de 20 serie zijn hier gevoelig voor tda 2030 2040 enz (hoge versterking factor)
Tevens krijgje dan dat het anker trilt op een hoge freq.
Op de scoop zie je ocilaties om het nulpunt heen.
De uitgang klap dan in een keer over van +naar - spaning en visa versa, en als de voedings spanning ruim bemeten is en niet inzakt krijg je dat uitgebrande plekje in je to220.
Te veel terugkoppeling vervormt je ingangs signaal en maakt het stysteem traag dikke punten en uitslingerings verschijnsels.
Dit zijn mijn bevindingen en ik hoop op, aanvulingen kritieken andere meningen technieken enz
gr jt

een tekeningetje van je verhaal zou het misschien duidelijker maken?
je wil de magneet in een buisje doen...en om het buisje de spoel wikkelen?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

hallo
inderdaad het magneetje draai binnen en de buis van ijzer"(inderdaad zullen er ijzer verliezen optreden maar vermogen toevoegen is niet zon probleem de winst is groter)
en in het midden zodat hij magnetiche neutraal draait .
ik had een galvo gemaakt en wilde die afschermen met mu metaal het efect was duidelijk betere werking ,
als je het helemaal goed wil doen moet je hem eigenlijk bouwen in een ferriet pot .
trouwns ijzer gaat best hoog in freq kijk naar de oude buizen versterkers met hun uitgangs trafo`s, en het ijzer zit niet in de kern van de spoel
ik zal op mijn webzijd een tekening maken en scoop beelden van de terugkoppeling van de versterker.tevens staat daar een reparatie van een prof galvo op met ijzeren stator
gr jt
http//members.home.nl/jt.dehaan/index.html

Op 19 maart 2007 19:03:23 schreef pcnerd:
[...]
ik denk dat ik voorlopig hier wel genoeg aan heb, 2 khz 12v, dat moet een 555 en een mosfetje wel lukken denk ik, :). wat is de stroom die je er door laat lopen? of gewoon maximale stroom er door persen?

om hier nog maar even op terug te komen, ik heb nu een setupje gemaakt met mijn functiegenerator en een power tor (die overigens gloeiend heet wordt, maar da's voor later, 't blijft nu toch bij korte testen).
ik heb de cascade op 12v gerunned op 2khz, maar geen licht. ik heb het idee dat ik nog wat moet doen met het 3e kabeltje dat ook naar de cascade gaat..

zie hier nog meer voorgaande posts:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/43390/6#588582

dus, moet ik met een of andere d naar de 3e draad gaan oid?

en nog iets, mijn blokgolf vervormd nogal heftig, komt waarschijnlijk door de inductieve last, ff een deftige diode eraan hangen?

Take a parachute, and jump!

Hoi Haan,
Leuk zo je site.
Even een vraagje over je kristallen. Het yvo4 kristal en het ktp kristal veranderd daar de laser frequentie door puur alleen als je hem er doorheen straalt of werkt het zoiets als een aom/ pcaom. Daar bedoel ik mee dat je het met een bepaalde frequentie moet laten resoneren?

Verder ga vooral door met je site! Heb nu een defecte terascan45 misschien dat ik die ook eens open moet maken als de garantie verlopen is. Wat is overigens de perfomance van die galvo die je opnieuw gewikkeld hebt?

mazzel

net slecht nieuws gehad van stuut en bruin dat deze de dac niet meer kunnen leveren. nou was ik ook even op eijlander aan het kijken. en daar kan ik een dac vinden maar ik weet niet zeker of het dezelfde is (ik wil de dac0832)

Artikelnummer 08 DAC
Omschrijving 8-BIT D/A-CONVERTER
Merk BRAND

ik weet dat hier meer mensen hebben besteld dus wie weet het???

ff geedit deze kan ik van elektronica online krijgen ook hier weet ik dus niet of het de goede is:

We hebben alleen deze: (ik weet niet waar de toevoegingen voor
zijn....32LNC)

DAC08EN-MBR
dac 1x8b i-out 70ns mltpl

jongens help me ff nu zie ik een bos en ik wil maar 1 boom thnx for the help

[Bericht gewijzigd door arcch op dinsdag 15 mei 2007 23:27:56

hallo
het yvo4 kristal resoneert op de derde overtone dat doet hij door de opgenomen energie weer af te staan
hij neemt 808 nm in gaat 1064 uit het ktp doet het zelfde maar dan in de overtone 1064 in 532 uit het dubbele dus.
de nieuw gewikelde galvo doet 15kpss meschien kan hij sneller maar de versterker is daar op afgeregeld .
en dit is nu net het punt ik wil eigenlijk een versterker die je niet hoeft afteregelen
Een die afgeeft wat je er in stopt.
En dan verval je aan mosfets in de eindtrap en comperator en pcm(puls code modulatie)
Ik had het graag digitaal gehad .
maar zit met de omzetting verdraaiing van de as naar digitaal
Zelf denk ik aan de opnemer van een cd player
een cd branden met oplopende kode en steeds herhalen stukje uit de cd knippen en op de as van je galvo en daar je picup van de cd op .
maar dit is een klusje voor de winter zomers heb ik weinig tijd.
Meschien zitten hier mensen op dit form met een idee voor digitaal, hoe gek ook spuien, met elkaar krijg je van zelf de oplossing .
Zelf heb ik al geprobeert magnetiche opnemer (te gevoelig aard magnetisme speelt een rol en afscherming geeft vervorming)
opnemer element van een platenspeler piezo een kanaal (alleen bruikbaar op een bepaalde freq (geen signaal bij rust moet dus konstand bewegen redelijk maar niet ideaal)
een piezo en daar een spiegeltje op kleine uitslag een heleboel achterelkaar zou moeten kunnen de ene schijnt op de andere enz
Al met al een hoop werk in de hobby en daar tussen door ook nog airbrushen (tweede hobby) het houd je van de straat
zullen we maar denken
gr jt

hallo arcc ik denk dat ik nog wel een paar dac heb liggen en ook nog magneetjes
gr jt

hallo ik ben ook nog opzoek naar die magneten zijn dat de CYL0275

inderdaad 6mm rond gaatje van 2 mm,tevens nog laser dioden 635nm 20 mw

[Bericht gewijzigd door haan op vrijdag 18 mei 2007 18:56:30

je hebt ook mail van mij

alvast bedankt

Op 4 mei 2007 22:16:26 schreef roelke.nl:
ff wat anders maar ik kan het toch niet laten.

ik vind dat kermitscan een idee overneemt van mylaserpage
Zij verkochten vroeger ook setjes met mot-1 steppers + dac

Klopt, het idee is overgenomen. Maar 'onze' Guido is geheel gestopt met verkoop van MOT1's en printjes. Hij schrijft zelfs dat 'ie er helemaal niks meer mee te maken wil hebben!
Dan lijkt het me juist goed dat iemand anders verder gaat met die setjes. Iedere laserist is er ooit mee begonnen, dus zullen er ook in de toekomst mensen blijven komen die deze setjes willen hebben.
Overigens is het schema met de DAC0832 niet van hem, maar van John Volz.

En over de prijs: leuke berekening, maar Guido vroeg ook al een groot bedrag van wel 140 euro in die tijd.

Ik vind het ook goed van je, wist helemaal niet dat guido gestopt was. Zolang iemand dat soort dingen blijft verkopen voor een redelijke prijs, en zo de laser hobby bereikbaar houdt, alleen maar goed.

Wel wil ik een ding aanmerken op je verhaaltje: niet iedereen is begonnen met mot-1:D Alleen om nu te zeggen dat dat een goede zet is... Nog steeds krijg ik geen enkele beweging uit mijn X galvo.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Dit topic is gesloten