eindtrap stuk of beetje stuk?

Ik heb een vraag over audio-eindtrappen.
Kan het zijn dat een eindtrap een beetje kapot is, of gaat zon ding altijd in een keer kapot?
Het is namelijk zo: alleen bij hogere volumes vervormt het geluid verschrikkelijk. Nou wilde ik weten of een einversterker IC ook alleen bij hogere volumes raar gaat doen, of dat zon IC of kapot is, of niet kapot is...

bij voorbaat dank , hendrik

zal eerder een elco zijn om de dc component te verwijderen en voor de voeding van het 2de deel (alleen bij versterker op principe van halve voedingsspanning)

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Aedolon,

dat heb ik Hendrik al gemeld, maar dat was niet het geval.

Hendrik,

welk type IC zit er in de eindtrap?

Zie hier voor het aansluitschema...

http://www.geocities.com/dosmen/electron/ampl/stk0039.htm

Na de eindtrap zit er geen grote condensator meer tussen, dus daar ligt het volgens mij niet aan...
Maar heb nog steeds geen antwoord op mn vraag: Kan dit type IC gedeeltelijk kapot zijn, of werkt dan gelijk het hele IC niet meer?
bvd, Hendrik

Waarschijnlijk zijn alleen de eindtorren van de module defect, zolang het volume laag blijft hoor je de muziek via de drivers van de eindtorren, zodra er meer stroom geleverd moet worden gaat de boel vervormen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Transistoren zijn normaal gesproken goed of kapot. De kans dat je eintrap het geluid verziekt is minimaal. Je zou beter de voedingsspanning kunnen checken op belastbaarheid of anders de omliggende componenten.

ciao 4 now.....

De voedingsspanning is wel goed, ook bij belasting. Het andere kanaal werkt op dezelfde spanning, en die is wel goed, dus hier ligt het niet aan.

Welke omliggende componenten komen in aanmerking om te checken? Ik zou niet weten welk component er het eerst uit zou branden... Volgens mij is het eindversterker-IC het enige wat het te verduren krijgt tijdens hoge belasting.

Probeer ze eens om te wisselen, dan weet je meer!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 2 september 2003 10:48:54 schreef Hendrik:
Volgens mij is het eindversterker-IC het enige wat het te verduren krijgt tijdens hoge belasting.

Die is er voor gemaakt. Je hebt het schema dus meet de externe componenten na. Het kan van alles zijn.....

ciao 4 now.....

Heeft iemand trouwens een datasheet met pin-layout enzo? Is wel makkelijk om te weten namelijk!
Zo kun je de voeding al wegstrepen, die is goed...

Ook een IC bestaat uiteindelijk uit onderdelen, die plaatselijk stuk kunnen zijn door oververhitting, chemische verontreiniging, enz.

Er is geen enkele reden waarom een IC niet 'half kapot' zou zijn.

Kijk maar eens naar digitale ic's bijvoorbeeld buffer chips.
Daar zitten vaak meer kanalen in en er is bijvoorbeeld 1 kanaal stuk door bijv overbelasting...