Brom in zelfbouwradio op brommer

Hoi,

Ik heb zelf een soort radio gebouwd die ik op mijn brommer wil bouwen. Hiervoor heb ik de inhoud van een kleine fm-radio gebruikt en deze in een zelfgeslagen metalen behuizing gemonteerd.

Nu is het probleem dat de metalen behuizing (uiteraard) contact maakt met het frame van mijn brommer. De 'fase'-draad gaat naarbinnen en wordt samen met het frame op een gelijkrichter en een spanningsregelaar aangesloten, waar uiteindelijk 4,8V uit komt. Hiermee wordt de radio gevoed, het probleem is dat ik in mijn koptelefoon een gigantische brom hoor door mijn audiosignaal wat nogal irriteert.

Weet iemand of er een mogelijkheid is om dit eenvoudig op te lossen? Afgezien van het aarden van de ijzeren behuizing want deze heeft niet dezelfde potentiaal als de massa van de radio. Als ik ipv. wisselspanning gelijkspanning op de voeding aansluit, is het gebrom namelijk weg.

is de radio gevoed door je brommer?

probeer hem afzonderlijk te maken en de "huls" geen contact met de brommer te laten maken
waarsch door de ontsteking van de bougie......

Als ik de huls geisoleerd moet opstellen kom ik in de problemen, die behuizing is juist bedoeld om de radio robuust te maken en tegen weer en wind te beschermen, als ik die moet isoleren wordt het geheel er niet robuuster en compacter op, en de kans op kortsluiting wordt dan groter.

Ja, de radio wordt gevoed door de lichtspoel van mijn brommer, maar ook als ik hem op een gewone (50hz) wisselspanning uit het lichtnet aansluit heb ik een overduidelijke brom.

Zit er wel een elco na die gelijkrichter?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 8 september 2003 21:02:50 schreef Benadski:
Zit er wel een elco na die gelijkrichter?

lol!!!!!!!!!!!!!!!!!!
zit er wel een gelijkrichter in ;)

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...
Anoniem

is dit als de brommer aan staat? dan kan het zijn dat je geen ontstoorde bougie dop hebt dan krijg je geknetter.
Een ontstoorder wil ook wel eens helpen is wel te verkrijgen bij de autozaak.

Als ie 'm aan een trafo hangt op het lichtnet hoort ie ook gebrom. Hij zegt wel een gelijkrichter gebruikt te hebben, dus dat is het niet.

De brommer zelf zal vast ook storen, maar ik denk dat er gewoon iets niet goed zit aangesloten of mist.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Tsja, ik ben natuurlijk niet helemaal gek he :) Uiteraard zit er een elco achter de gelijkrichter. Het probleem licht bij het kastje, zonder kastje bromt m'n radio niet. Ook als ik gewoon gelijkspanning ipv. wisselspanning op mijn voeding aansluit is de brom weg, hij pikt dus echt het signaal op ergens via een hoogohmige ingang op de print oid.

Ik vroeg me alleen af of iemand hier een idee heeft om deze brom te verhelpen :) Het probleem ligt dus _niet_ bij mijn brommer, omdat ik het ook heb als ik hem gewoon op mijn treintrafootje aansluit

[Bericht gewijzigd door Airbag op dinsdag 9 september 2003 13:20:51

Hoe heb je de print gecontrueerd?
Of te wel:
Weet je zeker dat de voedingslijnen op de print geen lussen vormen?
Zijn de IC's (voedings-)ontkoppeld?
Gebruik je bij draadbruggen/verbindingen afgeschermd draad?

Dit zijn vaak de bromveroorzakers.

Hmm, thanks, dit zijn handige tips. Wat bedoel je met het ontkoppelen van de voedings-ic's?

Helaas heb ik de print niet zelf geconstrueerd, hij komt uit een kleine one-chip wereldontvanger (met wat HF-componenten, weerstanden en condensatoren eromheen).

de bobine in een brommer brengt een hele hoge spanning voort. Dit is daarom ook een enorme storings bron, als je je brommer uit hebt en hem aan de accu hangt bromt hij dan nog? zoja dan heb je denk ik een probleem. vooral omdat de antenne natuurlijk die stoorsignalen opvangt

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

veranderd de frequentie van de brom, met het toerental van de brommer mee?

Hij bromde ook als hij aan een trafo werd gehangen... --> aardlus!

Sterkte...

broem, broem, broem....

Op 11 september 2003 09:55:39 schreef EXPERT:
veranderd de frequentie van de brom, met het toerental van de brommer mee?

Als dat zo is, dan kan het helpen om de versterker te aarden op het kleppendeksel. Tenminste dat is in auto's zo.

En het ontkoppelen van de IC's betekent dat je een klein C-tje over de voedingspennen zet. Deze C'tjes 'trekken' het hoogfrequent weg uit je voeding, zodat dat niet IN het IC aankomt. Keramisch 100nF doet wonderen.

En voor de rest: AFSCHERMING!!

Op 11 september 2003 15:53:58 schreef DIY:

[...]

Als dat zo is, dan kan het helpen om de versterker te aarden op het kleppendeksel. Tenminste dat is in auto's zo.

LOL

Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...

had dit ook voor toen ik mijn velleman versterker in een koekendoos stak
heb probleem opgelost door de massa (meestal verbonden met negatieve voedingsdraad) van het geluidssignaal met de behuizing te verbinden

netraam