welke type dc-dc converter kiezen?

Nu ik mijn eigen auto heb, wil ik deftige geluids-installatie plaatsen die ik zelf wil ontwerpen (met wat hulp van anderen natuurlijk).
Denk aan een vermogen van 100W à 300W.

Welk type dc-dc converter gebruik ik hiervoor het best?
- buck converter
- boost converter
- flyback converter
Of is er nog een andere mogelijkheid. Welke is de beste?

Is een switching frequency van 56kHz genoeg? Welke is de beste?

Heb een tijdje zitten zoeken op het net en deze ic's lijken mij goed
http://www.national.com/appinfo/power/0,1768,383,00.html

Kortom, ik weet niet wat juist te kiezen en wie heeft er
praktische, theoretische tips die nie direct op het net te vinden zijn?

DaVidL,

Als je een audioverterker wilt maken voor zo'n groot vermogen dien je een grotere voedingsspanning te hebben dan de 13.8V van de autobatterij. Voor zo'n vermogen is een boost-converter (Vout > Vin) uiterst geschikt. Maar die IC's die jij voorsteld zijn exemplaren met ingebouwde powertransistor. Indien ze een paar watt wil omzetten zijn die uiterst gechikt. Om een paar honderden Watt om te zetten heb je mosfets nodig als schakelaar. (zie www.irf.com). Als controllerIC zou ik de TL494 gebruiken. Deze bezit alles wat je nodig hebt: PWM-comparator, occilator, stroom en spanningsregellus.

Ik heb al redelijk wat ervaring met SMPS-en. o.a. uit m'n eindwerk: 65V/2kW full bridge converter. Een goede raad: Een grondige studie, dimentionering, simulatie (Psice, Matlab-powertoolbox) is het eerste waar je moet aan beginnen. Uit m'n ervaring deel ik mee dat het vermogengedeelte (filterspoel) en de regelkring het moeilijkste zijn. Ook zal het uiterst moeilijk zijn om als particulier aan de mosfets en de kern (voor de zelf te wikkelen spoel) te geraken.

Ik ben altijd bereid tot meer uitleg. (liefst vanaf juli)

Veel succes STIJN.

[Bericht gewijzigd door stijndepraetere op zaterdag 11 mei 2002 18:36:11

Stijn,

ben je zeker dat de controller ic een tlc494 is.

Heb al zitten zoeken op het net en ik heb nog niks gevonden.

Inderdaad, dit klopt niet, het dient de TL494 te zijn. Deze wordt ook veelvuldig in PC-voedingen gebruikt.

[Bericht gewijzigd door stijndepraetere op zaterdag 11 mei 2002 18:37:41