Schema voor Laguna PA600 en clip problemen

Hoi,

Ik ben in bezit van 2 Laguna PA600 versterkers.
Ieder 2 x 300 watt en kan zowel stereo als mono geschakeld worden.

Echter 1 versterker schiet al bij minimale input op protect.
Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn of heb je toevallig een schema.

Ik kan namelijk helemaal niks op internet vinden van deze versterkers.

Sorry voor de schop maar kan iemand me helpen met mijn vraag.

Kijk de eindtrap elco's eens na, als deze versleten zijn (oftewel uitgedroogd, bolkoppie o.i.d.), dan komt er DC spanning op de uitgang terrecht, dit kan een oorzaak zijn van het in protect springen van de versterker

je zal toch meer informatie moeten geven aan ons.
De vraag die jij nu stelt is hetzelfde als:
Mijn auto start niet hoe kan dat?
Misschien kunne we je an wel helpen.
Schroef hem eens open.
Wordt er iet warm?
Schroeivlekken?
Noem maar op

Ehm hoe herken je precies een uitgedroogde elco. Kun je een elco gemakkelijk doormeten.
Zo op het eerste oog zien de elco's er nog goed uit lekken niet en geen vervormingen.

1 Versterker heeft wel op de versterker printen ontplofte elco's die gaan we nu vervangen. Het rare is dat we uit die wel geluid kregen aan 1 kant.

De ander is het printje om te selecteren tussen mono stereo hi or low mee geprutst. Deze gaan we terug zetten naar oude situatie. In deze versterker zit echter nog 1 raar ding aan 1 kant is de elco vervangen door waarschijnlijk een keramische weerstand. Helaas niet goed te zien en die wordt bloedje heet.

Deze ook maar vervangen ???

Wat er nu precies aan de hand is weten we zelf ook niet helaas.
1 versterker deed gewoon helemaal niks. Ging wel aan leds op de correcte stand. Hier later wel muziek uit gekregen aan 1 kant. Deze heeft dus ontplofte elco's.

De andere deed het wel in mono maar met vervormingen in het geluid. Later begon deze steed minder geluid te produceren en sloeg deze constant op clip waarna die in protect schoot en lange tijd bleef.

alvast bedankt voor de hulp heeft iemand nog een idee???

Sorry voor alweer een kick maar heeft iemand nog idee.

De versterkers komen waarschijnlijkvan een bedrijf in tilburg maar dat weet ik nog niet zeker.

Moet ik nog nagaan.

Springen allebei de kanalen in de protect? In dat geval moet je de oorzaak zoeken in een functie die de 2 losste eindversterkers gezamelijk delen, dus zoiets als de voeding. Kan ook zijn dat het protection circuit is ontworpen om beide kanalen uit te schakelen als er 1 defect gaat dus dat moet je eerst effe uitzoeken. Ik denk zelf teveel DC offset op de uitgang, of een foute bias gain? Of nog erger: ergens een tor defect? Kan zoveel oorzaken hebben. En dat weerstandje dat hoort helemaal niet thuis op een plek waar een elco hoort te zitten!!! Ik snap wel dat dat gloeiend heet word!

[Bericht gewijzigd door DJohnny op donderdag 11 september 2003 01:09:12

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Hoe kan ik torren testen want daar zit ik zelf ook aan te denken namelijk.

Van 1 versterker doet 1 kant het nu weer goed. De andere geeft geen geluid. Maar schiet niet meer op protect. ???

Dat zou echt vanalles kunnen zijn. Ik denk niet de eindtorren, want meestal als er een eindtor sneuvelt dan gaat het hele zaakje in de protect.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

We hebben al tal van dingen geprobeerd maar niks wil werken.
HEt probleem is dat we helaas niks goed kunnen uit testen geen ervaring met meten van de verschillende onderdelen.

Het enigste wat constant is dat de zekeringen knappen. En de tal van rookpluimjes die we nu al hebben gehad :)

Tsja, als je er geen verstand van hebt dan heb ik als advies blijf er vanaf. Soms gaat er meer stuk dan je lief is (spreek uit ervaring uit de tijd dat ik nog maar heenklootte...) en aangezien een PA eindtrap niet bedoeld is om zomaar wat mee te experimenteren...

Als de zekeringen eruit vliegen dan zou je eens moeten kijken waar de rookwolkjes vandaan komen. Mischien is je gelijkrichter of je voeding gaar. Mischien TOCH een tor kapot. In dat laatste geval zou ik hem maar effe wegbrengen naar iemand die er verstand van heeft, want als een tor kapot is kun je er vanuit gaan dat er meer stuk is.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

nha we hebben er wel wat verstand van hoor maar niet zo heel veel dat we gemakkelijk kunnen zien wat er kapot is.
Maar ik zal nog eens kijken naar die eindtrap daar kwam de rookpluim vandaan. Ik heb gelukkig nog zo'n eindtrap liggen.