Een vaststelling

Dit topic is gesloten

De laatste tijd valt het mij op dat op het forum TV de "oude rotten" nog maar zelden reageren op een onderwerp.
Misschien wordt het gras voor hun voeten weggemaaid door nieuwe specialisten. Dit is op zich zelf niet erg ware het niet dat behoudens enkele uitzonderingen het niveau van de antwoorden abominabel is.

Mvg

Ward

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening

Ik begrijp waar je op doelt, maar hier is mijn inziens weinig aan te doen.
Nieuwkomers verbieden een oplossing te geven die achteraf abominabel is lijkt me erg waanzin.

IF you can't convince them, then confuse them!

Zou een simpele melding onder de nickname niet een oplossing zijn?

Een soort titel voor personen die een goede bijdrage leveren aan dit forum. Waarvan kan dan ook kan verwachten dat ze niet de eerste beste onzin uitkramen.

Maar de grote vraag is dat, waar moet je de grens trekken? Ook moet je oppassen dat het niet 1 grote onduidelijke chaos wordt met allerlei titels.

Dan is het ook geen forum meer, maar een vraagbaak. En wie bepaald of iemand "expert" is en wie niet?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik kan me ook voorstellen dat je als 'oude rot' een keer genoeg hebt van het oplossen van TV problemen voor niks.

Zeker als er van een nieuwkomer met een vraag komt die begint met: "Ik heb TV merk X type Y en hij geeft geen beeld" dan voel je je als specialist toch erg gauw misbruikt.

Als de vraag nou zou beginnen met probleem in de uitgangstrap van de horizontale module van deze TV 'foto' met dit schema 'foto', ik heb hier en daar al gezocht en dit en dat al gedaan, dan zouden er wel meer specialisten reageren denk ik.

Als de vraagsteller er enkel op uit is om een reparateur uit te sparen dan denk ik velen hier eerder aan de kant van de reparateur staan en en zoiets hebben van: "Betaal die reparateur maar of koop anders gewoon een nieuw toestel". Zo verdient de electronica branch er ook nog wat aan.

Op 3 juni 2007 12:18:54 schreef Brokencore:
Zou een simpele melding onder de nickname niet een oplossing zijn?

Een soort titel voor personen die een goede bijdrage leveren aan dit forum. Waarvan kan dan ook kan verwachten dat ze niet de eerste beste onzin uitkramen.

Maar de grote vraag is dat, waar moet je de grens trekken? Ook moet je oppassen dat het niet 1 grote onduidelijke chaos wordt met allerlei titels.

precies, de discussie die hieruit voort gaat komen leidt tot stress en ruzies onderling. iedereen is gelijk hier op CO. Dus of je nou veel of minder veel bijdraagt.
Wij gaan in ieder geval geen systeem invoeren waarbij iemand een beoordeling moet geven om de kennis die iemand denkt te hebben.

IF you can't convince them, then confuse them!

Het komt op het gehele forum voor, en is na droofjes die om onduidelijke redenen de mod uit willen hangen voor mij een belangrijke ergernis.

Het is ook niet leuk altijd maar weer te corrigeren, ik heb het idee dat mensen met kennis hier vanaf zien als het antwoord alleen dom en niet gevaarlijk is.
Aan de andere kant betreft het in mijn beleving vaak vrij simpele (opzoek / uitzoek / doorreken-) vragen.

Je kunt er op allerlei manieren iets aan proberen te doen, van puntensystemen tot VIP / proeftijdleden zoals op het forum van NewLine.

Betrokken mensen met de nodige kennis `VIP lid' maken en toegang geven tot een besloten forum om zo ook een wat groter klankbord te hebben voor het Co Team leek mij in het verleden wel een leuk en opbouwend idee :)

Overigens is het huidige titelsysteem (mod / member / golden member / special member ? )en wat daar bij hoort ook al wat onduidelijk, mss dat wat duidelijkere termen prettiger zijn. - Maar dat geheel offtopic.

miss een simpel systeem waarbij iedereen in zijn profiel kan aangeven welke van de fora hij het meeste van af denkt te weten? heb je in iedergeval iets ter indicatie?

Digitaal - Mijn ding :P

En aanvullend op jeroen: niemand kan alles van elektronica kennen, een specialist heeft doorgaans een brede en uitgebreide basiskennis, en een/enkele vakgebieden waarin ie specialist is.
Iemand die alles kent van buizen, zal wellicht niet zo goed zijn in µC, dan kan je em als geniaal beoordelen (als het om buizen gaat), of als "dommerik" over µC.
Er is gewoon geen lijn in te trekken, met basiskennis en google kan iedereen "expert" lijken.
@rimco: het lijkt me ook moeilijk om zo scherp de lijn te trekken, iemand die alle Sony TV's kent maar niets van Philipsen, is dat dan een expert of niet?

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op zondag 3 juni 2007 12:36:12

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op 3 juni 2007 12:29:23 schreef rimco:
miss een simpel systeem waarbij iedereen in zijn profiel kan aangeven welke van de fora hij het meeste van af denkt te weten? heb je in iedergeval iets ter indicatie?

Dan zit je weer met het probleem van mensen die iets weten en mensen die DENKEN iets te weten. Het blijft een lastig probleem om hier een passende oplossing voor te vinden. Met puntensystemen krijg je misschien weer dat mensen met zin slechte beoordelingen gaan geven aan iemand die juist wel een goed antwoord geeft. En zoals Videomodulator al aangeeft waar trek je de lijn.

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

@ Videomodulator: Dat is zo, maar voor een succesvole deelname aan een forum zijn meer dingen van belang dan alleen technische kennis en goed gebruik van zoekmachines.

Mensen welke proberen zaken op een originele manier goed uit te leggen, anderen te helpen, de sfeer vriendelijk te houden en daar duidelijk plezier in hebben zijn veel waard voor Co :)

Als iemand bij een niet-triviale vraag na verloop van enige tijd zonder betere antwoorden iets niet geheel corrects post maar er netjes bij zet er niet geheel zeker van te zijn is er imo weinig aan de hand.

Om kort te gaan, de manier waarop het een en ander verloopt vind ik minstens zo belangrijk als de technische inhoud.

Een prettige `manier waarop' zou misschien te stimuleren zijn met het invoeren van een speciale en gewilde status voor gebruikers die in die lijn handelen.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 3 juni 2007 12:44:15

ik zit vol met ideeën:P

een Nuttig Post percentage, een moderator kan van een post zeggen dat hij nuttig is.
als je een bepaald percentage nuttige posts heb, ben je nuttige poster.
een nuttige poster mag dan ook van andere posts zeggen of die nuttig zijn?

Digitaal - Mijn ding :P
Evarist

Golden Member

Ik ben al een poosje erg druk met andere dingen, maar Ward heeft gelijk.

Niemand leest eerst het sticky, en daarin staat al heel veel informatie.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 3 juni 2007 12:50:14

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Als je vaker op dit forum komt dan weet je wel een beetje wie de specialisten zijn en wie de nieuwkomers. Daarnaast kun je in het profiel zien sinds wanneer iemand hier actief is, hoe veel hij/zij per dag post en wat voor soort reactie hij geeft. Ik denk dus dat er al redelijk veel mogelijkheden zijn waarmee je kunt beoordelen of iemand beginner of eerder expert is.

[edit, was @ rimco] Dat soort meer technische oplossingen liggen geheel buiten de lijn welke Co op dit soort gebieden volgt.

Het kan vast, maar ik zou er niet snel voor kiezen en betwijfel of het een succes zou worden.

[edit @ richardbloe] Dat is zo :)

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 3 juni 2007 12:51:14

Op 3 juni 2007 12:47:59 schreef rimco:
ik zit vol met ideeën:P

een Nuttig Post percentage, een moderator kan van een post zeggen dat hij nuttig is.
als je een bepaald percentage nuttige posts heb, ben je nuttige poster.
een nuttige poster mag dan ook van andere posts zeggen of die nuttig zijn?

Goed idee maar ik vrees dat je dan een leger mods moet hebben , want alles moet doorgelezen worden. Enja als je het andere mensen laat doen. Als ze eerlijk zijn geen probleem maar als er iemand systematisch een ander slechte punten geeft ...

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn
GJ_

Moderator

Op 3 juni 2007 12:47:59 schreef rimco:
een Nuttig Post percentage, een moderator kan van een post zeggen dat hij nuttig is.

Hela, hoeveel tijd denk je dat we hebben? Bovendien weet ik niet veel van elektronica, dus in erg veel gevallen kan ik dat ook niet echt beoordelen.
Het idee is op zich leuk maar ik ben ban dat het wat moeilijk uitvoerbaar is.

GJ_

Moderator

Op 3 juni 2007 12:49:42 schreef richardbloe:
Als je vaker op dit forum komt dan weet je wel een beetje wie de specialisten zijn en wie de nieuwkomers. Daarnaast kun je in het profiel zien sinds wanneer iemand hier actief is, hoe veel hij/zij per dag post en wat voor soort reactie hij geeft. Ik denk dus dat er al redelijk veel mogelijkheden zijn waarmee je kunt beoordelen of iemand beginner of eerder expert is.

Juist.
De tips/adviezen die men opdoet op een forum moeten toch altijd gewogen worden.
Dat is net als bij bv de wikipedia: een erg leuk projekt maar neem niet alles blind voor waar aan.

De verantwoording ligt bij jezelf.

Op 3 juni 2007 12:47:59 schreef rimco:
ik zit vol met ideeën:P

een Nuttig Post percentage, een moderator kan van een post zeggen dat hij nuttig is.
als je een bepaald percentage nuttige posts heb, ben je nuttige poster.
een nuttige poster mag dan ook van andere posts zeggen of die nuttig zijn?

Ik denk dat de mod's hier niet echt op zitten te wachten. Gaat namelijk heel veel tijd in zitten.

En posters elkaar laten beoordelen, zal van wegen sommige types die hier af en toe rond hangen (zie onderandere het "ban" topic) ook niet echt een succes worden.

Als vervanging kan het wel dat je als "topic starter" een post (of meerdere) als "de oplossing" kan aanmerken. Zo kunnen posters wel weer een bepaalde status opbouwen.

dan moet je ook mijn laatste zin lezen, een nuttige poster kan dan ook weer aangeven wat nuttige post zijn, piramide systeem, steeds minder werk voor mods.

Digitaal - Mijn ding :P

je kunt ook een puntensysteem maken. dat een topicstarter per post in zijn topic aan kan geven hoe nuttig betreffende post was/is.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Dit is natuurlijk een thema/trend die heel wat aandacht en dergelijke meer vereist als je het wilt oplossen.

De beste oplossing is meestal dat iedereen gewoon zijn mond houdt als ze het echt niet weten. Ik post normaal gezien toch ook niet als ik besef dat ik geen enkele bijdrage kan leveren tot het onderwerp.

Sommige topics zijn soms ook gewoon compleet uit luiheid hé, het is precies alsof niemand www.google.be gebruikt. Dan komen ze allemaal zagen dat de moderators arrogant zijn :p

Terwijl de persoon in kwestie gewoon eens moet leren zoeken, maarja, probeer da maar eens uit te leggen.

Een oplossing is meestal ver te zoeken, een puntensysteem vraagt veel tijd om degelijk in mekaar in te steken. Verder betekent de titel special/golden member eigenlijk nix want je koopt gewoon die titel. Dat maakt u daarom eigenlijk niet meer.

Terwijl ge bijvoorbeeld beter met titels zou werken zoals :

Specialist in :
TV
Audio

enzo enzo ..

Mensen waarvan ge vind dat ze wel nuttige antwoorden geven maar eigenlijk niet echt specialistisch die moet ge dan ook geen titel geven hé.
Stel mij nu, ik vind van mezelf dak soms een goed antwoord kan geven maar ik zou niet weten waarom ik een titel zou verdienen, ik hoef ook geen titel want ik heb veel kennis tekort.

Maar het zou wel handig zijn moest je bepaalde type'tjes hier op het forum een extra titel geven zodat er een overzicht komt van wie waar goed in is.

Dat de jongere members zullen zagen omdat ze denken da ze pro zijn is een feit maar laat ze maar zagen :p

Tja, elke "Oude rot" is ooit een nieuwkomer geweest...

Stof tot discussie:
Wie is aansprakelijk voor een fout antwoord op een
"openbaar" forum...?

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.
Shiptronic

Overleden

je bent altijd als eerste zekf verantwoordelijk voor wat je doet

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 juni 2007 21:27:42 schreef shiptronic:
je bent altijd als eerste zekf verantwoordelijk voor wat je doet

Mijn idee. Maar de wetgever in Open Inrichting Nederland ziet dat meestal anders...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Dit topic is gesloten