autospeakers op 8 ohm

Ik wil auto speakers op mn gewone versterker aansluiten maar aangezien de meeste auto speakers 4 ohm zijn gaat dat dus niet als ik nog een weerstand van 4 ohm in serie zet met de auto speaker kan ik hem dan wel aansluiten op mn gewone versterker?

Wat gebeurt er trouwens als ik een 4 ohm speaker op een 8 ohm uitgang zet ?¿?
iemand alvast bedankt
Greetz mitchell

O ja heeft iemand nog een simpel subwoof filter schema liggen want die op hier op c.o staat moet je een speciale voeding hebbem en niet zo veel zin om te maken
dus heeft iemand een simpel maar goed werkend schema
?

[Bericht gewijzigd door MiTcHeLL op donderdag 9 mei 2002 23:43:12

May The Source Be With You

Je kan een weerstandt in serie zetten maar je kan ook 2 speakers van 4 Ohm in serie zetten = ook 8 Ohm

Het aansluiten van 4 Ohm speakers op een 8 Ohm versterker is niet goed voor de versterker. Men zegt dat het de levensduur van de versterker verkort.

I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone

Michaël .... 2 speakers in serie zetten... is ook niet goed om dat je dan niet het hele frequentie bereik meer kan berijken... dus dan lijkt het mij nog beter om er een 4ohms weerstand ertussen te zetten (misschien nog het beste zoeentje met maar 1% verloop)

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

Op do 09-05-2002 23:48:45 schreef Michaël:
Je kan een weerstandt in serie zetten maar je kan ook 2 speakers van 4 Ohm in serie zetten = ook 8 Ohm

Het aansluiten van 4 Ohm speakers op een 8 Ohm versterker is niet goed voor de versterker. Men zegt dat het de levensduur van de versterker verkort.

Denk eraan dat als je een weerstand in serie zet dat hij voldoende vermogen aan kan, en liefst een beetje ruis arm is.

Zo heb ik nog een vraagje :
Onze radio(auto) heeft een uitgang van 4 Ohm. Nu heeft mijn vader achter 2 speakers van 8 Ohm (volgens mijn vader 4 Ohm) Parallel met de voorste (ook 4 Ohm).
Nu is mijn vraag dit verkort dan toch ook de radio zijn versterker leven?? en moet ik er dan ook weerstanden voor zetten dat hij op 4 Ohm komt??
Edit; Kan dit de radio ook gevoeliger maken voor storing??

[Bericht gewijzigd door MADdie op donderdag 16 mei 2002 19:09:39

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

2 van 8 Ohm parallel maakt 4 Ohm, dat weer parallel met 1 van 4 Ohm maakt 2 Ohm. Dat is waarschijnlijk te weinig weerstand. Kijk in de specificaties van de versterker wat hij aan kan.

Marcel

High met Henk

Special Member

Op vr 10-05-2002 10:26:58 schreef Erik:
Michaël .... 2 speakers in serie zetten... is ook niet goed om dat je dan niet het hele frequentie bereik meer kan berijken... (misschien nog het beste zoeentje met maar 1% verloop)

Ehh Erik, dit hoeft niet hangt af van de impedantie van de inductieviteit van de spoel bij de frequentie die binnekomt, het kan wel, maar hoeft niet. Moet je even kijken wat de zelfinductie van de spoel is. Met een beetje mazzel vindt je die in het datasheet van de speaker, dan kun je het zo narekeken. Met een kwaliteitsspeaker (hier blijft de impedanite over het hele bereik dus vrijwel gelijk en de formule = btw wortel(ohmse weerstand in het kwadraat + inductieve belasting in het kwadraat imagionair weergegeven)= totale impedantie. Maare de impedantie verlopt dus ook iets met behulp van de tijd om het heleverhaal nog leuker te maken. Maar dit is vrij nihil bij goede speakers

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Uhm jah, nu snap ik het niet meer echt :)
Moet ik dus een voorschakel weerstand ofzo gebruiken??
Of als ik het verkeerd begrijp wil dan iemand het opnieuw en duidelijker uitleggen(overzichtelijker?)?? Want ik weet eigenlijk niet zoveel formules e.d.
BvD

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Ik wist niet dat dat met die ohm's zo prezies moet zijn!!
Ik heb er eigenlijk nooit op gelet.
Als het gevaarlijk/schadelijk is wil iemand dat dan zeggen?

groetjes van een nu bezorgde jarno

[Bericht gewijzigd door Jarno op vrijdag 17 mei 2002 20:21:30

Op do 16-05-2002 19:47:45 schreef Marcel:
2 van 8 Ohm parallel maakt 4 Ohm, dat weer parallel met 1 van 4 Ohm maakt 2 Ohm. Dat is waarschijnlijk te weinig weerstand. Kijk in de specificaties van de versterker wat hij aan kan.

Marcel

En als je nu 2 boxen van elk 150 watt 8Ohm parralel op één uitgang van de versterker (150 watt 4Ohm) zet, blijft dan het vermogen hetzelfde? Dus dat het volume hetzelfde blijft?

Op vr 17-05-2002 20:34:13 schreef Joost:
En als je nu 2 boxen van elk 150 watt 8Ohm parralel op één uitgang van de versterker (150 watt 4Ohm) zet, blijft dan het vermogen hetzelfde? Dus dat het volume hetzelfde blijft?

Een versterker die op 4Ohm 150Watt levert, kan op 8Ohm soms nog maar de helft leveren. Wel heb je dan twee speakers met dat vermogen, dus dat compenseert nog weer. Maar het lijkt me sterk dat je die 150Watt volledig gaat gebruiken in de auto. Dan moet je met oordopjes achter het stuur.

Marcel

Anoniem

Ja, als je de luidsprekers in fase zet, dwz

Versterker-->|-->rood(LS1)zwart-->|-->versterker
|-->rood(LS2)zwart-->|

of plus aan plus min aan min.

Op vr 17-05-2002 21:48:50 schreef Marcel:

[...]

Een versterker die op 4Ohm 150Watt levert, kan op 8Ohm soms nog maar de helft leveren. Wel heb je dan twee speakers met dat vermogen, dus dat compenseert nog weer. Maar het lijkt me sterk dat je die 150Watt volledig gaat gebruiken in de auto. Dan moet je met oordopjes achter het stuur.

Marcel

is niet voor in de auto :)

Anoniem

Marcel, hij gaat er '2' van 80 Ohm parallel zetten ! :*

High met Henk

Special Member

Op vr 17-05-2002 22:38:39 schreef palieter:
Marcel, hij gaat er '2' van 80 Ohm parallel zetten ! :*

hmmm 80 ohm? dat zoudena lleen piezo tweeters kunnen zijn of zeer specuiale dingen. Typvoutje denk ik 8 ohm. Kan wel hoor, maar het kan idd als een Low pass filter gaan werken. Dan vervallend us de hoge tonen. Daarom kun je dit meestal bij woofers wel doen.
Je ziet het ook vrij vaak bij woofers gebeuren om 8 ohm tye krijgen 2 x 4 ohm in serie of 2x 16 ohm parallel.

Maar bij tweeters & middentoners raad ik het je absoluut niet aan.

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op za 18-05-2002 12:50:37 schreef High met henk:

[...]

hmmm 80 ohm? dat zoudena lleen piezo tweeters kunnen zijn of zeer specuiale dingen. Typvoutje denk ik 8 ohm. Kan wel hoor, maar het kan idd als een Low pass filter gaan werken. Dan vervallend us de hoge tonen. Daarom kun je dit meestal bij woofers wel doen.
Je ziet het ook vrij vaak bij woofers gebeuren om 8 ohm tye krijgen 2 x 4 ohm in serie of 2x 16 ohm parralel.

Maar bij tweeters & middentoners raad ik het je absoluut niet aan.

Groetjes

Sven

Dus in plaats van:
versterker 150 watt 4ohm=> scheidingsfilter => tweeter + midrange + woofer(8ohm).

kan dit?:
versterker 150watt 4ohm=> scheidingsfilter => tweeter + midrange + 2 woofers(4ohm) serie.

groeten, Joost

edit: parralel moet serie zijn

[Bericht gewijzigd door Joost op zaterdag 18 mei 2002 14:45:46

Op vr 17-05-2002 22:38:39 schreef palieter:
Marcel, hij gaat er '2' van 80 Ohm parallel zetten ! :*

Twee van 8Ohm parallel bedoel je waarschijnlijk. Dat vormt voor de versterker inderdaad een last van 4Ohm, maar dat vroeg hij niet, hij vroeg wat voor consequenties dat heeft voor het geluidsniveau.

Marcel

High met Henk

Special Member

Op za 18-05-2002 14:44:04 schreef Joost:

[...]

Dus in plaats van:
versterker 150 watt 4ohm=> scheidingsfilter => tweeter + midrange + woofer(8ohm).

kan dit?:
versterker 150watt 4ohm=> scheidingsfilter => tweeter + midrange + 2 woofers(4ohm) serie.

groeten, Joost

Moet wel werken mits je tweeter + midrange natuurlijk wel 8 ohms zijn.

Maare. stomme opm. maybe die 150W is die continu piek of muziekvermogen, want anders moet je al een stuk zwaardere spoelen pakken voor een passief filter. kijk ff of dit idd, nominaal/RMS/sinus vermogen is, want dit is het vermogen waar je rekening meej moet houden. Kijk een spoel of C of R kan wel heel ff een iets hogere stroom aan, maar als het duis continu gaat, moet je zwaardere spoelen hebben.

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op za 18-05-2002 15:06:02 schreef High met henk:

[...]

Moet wel werken mits je tweeter + midrange natuurlijk wel 8 ohms zijn.

Maare. stomme opm. maybe die 150W is die continu piek of muziekvermogen, want anders moet je al een stuk zwaardere spoelen pakken voor een passief filter. kijk ff of dit idd, nominaal/RMS/sinus vermogen is, want dit is het vermogen waar je rekening meej moet houden. Kijk een spoel of C of R kan wel heel ff een iets hogere stroom aan, maar als het duis continu gaat, moet je zwaardere spoelen hebben.

Groetjes

Sven

Ik denk RMS, er staat niets bij, behalve 75watt 8 ohm en 150 watt 4 ohm. Er zitten 2 uitgangen op, voor 2 boxen dus. En ik zou graag meer volume dmv meer boxen willen maar ik weet niet hoe??

groeten, Joost

High met Henk

Special Member

Op zo 19-05-2002 14:59:49 schreef Joost:

[...]

Ik denk RMS, er staat niets bij, behalve 75watt 8 ohm en 150 watt 4 ohm. Er zitten 2 uitgangen op, voor 2 boxen dus. En ik zou graag meer volume dmv meer boxen willen maar ik weet niet hoe??

groeten, Joost

Idd, het vermogen op de versterker is waarschijnlijk een RMS vermogen, maar meer volume uit eruit, kan alleen met 4 ohm speakers, maar over het algemeen zijn die wel minder stabiel. dus je kwaliteit gaat wel achteruit. Je kan ook speakers nemen met een hogere geluidsdruk. Maare met 75 W dreun je de deur al uit. ik heb geen flauw idee wat je er nu aan hebt hangen, maar 10 W is al meer dan genoeg om elkaar in een huiskamer niet meer fatsoenlijk te kunnen verstaan.

Groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op ma 20-05-2002 10:48:01 schreef High met henk:

[...]

Idd, het vermogen op de versterker is waarschijnlijk een RMS vermogen, maar meer volume uit eruit, kan alleen met 4 ohm speakers, maar over het algemeen zijn die wel minder stabiel. dus je kwaliteit gaat wel achteruit. Je kan ook speakers nemen met een hogere geluidsdruk. Maare met 75 W dreun je de deur al uit. ik heb geen flauw idee wat je er nu aan hebt hangen, maar 10 W is al meer dan genoeg om elkaar in een huiskamer niet meer fatsoenlijk te kunnen verstaan.

Groetjes

Sven

Deze boxen + versterker gebruik ik voor m'n drive-in discootje. De boxen zijn van het merk BIC venturi (Amerikaans) en op hun site staan alleen maar boxen van 8 Ohm dus dat zullen deze ook wel zijn. Maar ik weet niet hoeveel watt ze zijn. Meer dan 75 zeker want ik hoor tot nu toe nog geen vervorming.

groeten, Joost

en als ik nu per uitgang 2 boxen 8ohm 150 watt RMS in serie zet? Of word dit 75watt 4 ohm, dus dat ik 2 boxen 8ohm 300 watt RMS in serie moet zetten?

[Bericht gewijzigd door Joost op maandag 20 mei 2002 20:49:04

High met Henk

Special Member

de spoel van de 1e werkt als low pass, dus je tweeters zul je neit meer horen, je zal gaan filteren, werkt alleen met woofers die truc

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op ma 20-05-2002 22:09:39 schreef High met henk:
de spoel van de 1e werkt als low pass, dus je tweeters zul je neit meer horen, je zal gaan filteren, werkt alleen met woofers die truc

oke dan haal ik maar 2 boxen van 150 watt RMS 4 ohm, evengoed bedankt allemaal

Ik heb m'n boxen eeens doorgemeten en m'n multimeter wijst 4 ohm aan. Zijn deze boxen dus 4 ohm? ER zit 1 basbox in, als er 2 in zitten geeft de box dan meer bas en/of volume? of is dit niet hoorbaar? Deze boxen zijn al best oud, kan ik beter nieuwe kopen?

wel wat vragen maar dit wou ik ff vragen

groeten, Joost

[Bericht gewijzigd door Joost op woensdag 22 mei 2002 20:07:41