thermische wet van ohm,

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/10/2

de thermische wet van ohm, kloppen hier de berekeningen wel...???

een 1,11k/w koellichaam op een mosfet die 10V 3A schakelt?

in de berekeningen wordt uit gegaan van 10x3 = 30W.. als warmte!! dit zou volgens mij betkenen een rendement van 0,00%???

of doe ik ergens iets verkeerd?

1,11K/w de K staat hier voor kelvin hé, dus kelvin per watt (temperatuursstijging)

[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op dinsdag 12 juni 2007 21:27:56

Mama look, -a-booboo

Voorbeeld 2: junctietemperatuur gegeven

Een BDX53C moet een vermogen dissiperen van 20W. In de Power Derating curve is af te lezen dat de junctietemperatuur niet hoger mag zijn dan 110°C. De thermische weerstand tussen junctie en mountingbase is 2K/W. Het totale temperatuurverschil tussen junctie en omgeving is:
ΔTj-a = Tj - Ta = 110 - 35 = 75°C

De maximale totale thermische weerstand Rth j-a is nu te berekenen:
Rth j-a = ΔTj-a / P = 75 / 20 = 3,75 K/W

De transistor is met een Sil-Pad K10 gemonteerd, dus Rth mb-h is 0,2 K/W. De thermische weerstand van het koellichaam kan nu berekend worden:
Rth h-a = Rth j-a - (Rth j-mb + Rth mb-h) = 3,75 - (2 + 0,2) = 1,55 K/W

Een Fischer koellichaam SK-04/100 heeft een thermische weerstand van 1,5 K/W.

bij 30W kom ik dus al uit op een 1,11k/W terwijl dit gaat om een mosfet die 30W wordt toch nooit volledig omgezet in warmte of ben ik nou gek?

[edit] - sorry, ik begrijp je niet.

30 W energie is 30 W energie, die moet je af zien te voeren bij een bepaalde max temperatuur. Des te beter de koeling, dus lager de Rth, des te lager de bereikte maximale temperatuur.

Die 30W volgt enkel en alleen uit de elektronische berekeningen van de dissipatie en met enkel dat gegeven reken je verder aan de koeling op basis van gegevens als de max. temp en de Rth.

[Bericht gewijzigd door Aart op dinsdag 12 juni 2007 21:35:28

moet je me toch eens wat duidelijker uit leggen? volg het nu half.

hmm kraak kraak begin het te snappen. als die schakelt dan is de uitgaande spanning nagenoeg gelijk aan de ingaande spanning spanningsval van de interne diode dus 0,7V. en zou die dus veel minder warmte omzetten als ik dat goed begrijp

EDIT: is me nu duidelijk ;), heb dus inderdaad daar de fout gemaakt ;)

[Bericht gewijzigd door veenie op dinsdag 12 juni 2007 21:37:16

Op 12 juni 2007 21:31:24 schreef Aart:
[edit] - sorry, ik begrijp je niet.

30 W energie is 30 W energie, die moet je af zien te voeren bij een bepaalde max temperatuur. Des te beter de koeling, dus lager de Rth, des te lager de bereikte maximale temperatuur.

Die 30W volgt enkel en alleen uit de elektronische berekeningen van de dissipatie en met enkel dat gegeven reken je verder aan de koeling op basis van gegevens als de max. temp en de Rth.

de fout die ik maakte ik nam de werkspanning en niet de spanningsval. daar ging ik de fout in. ik nam de 10V (werkspanning) in plaats van de 1,5V spanningsval.