zoeken in topic NIEUW??

een vraagje:

bij de zoekfunctie, als je op relevantie laat sorteren, staat er nu een relevantie percentage, maar hoe wordt deze berekend?

Henry S.

Moderator

Op 18 juni 2007 21:02:29 schreef Jeroen:
[...]
Je kunt wel zoeken op alleen onderwerp met een trucje. Als je title: voor de zoekopdracht zet zoekt ie alleen in de titel.
Bijvoorbeeld: http://www.circuitsonline.net/forum/search.php?query=title%3Azoekmachi…

Leuk... maar dan moet het wel werken. ;)
BTW meer resultaten met titel:
http://www.circuitsonline.net/forum/search.php?query=titel%3A+versterk…

ipv title:
http://www.circuitsonline.net/forum/search.php?query=title%3A+versterk…

Waarom worden er dan wel topics getoond zonder het gezochte woord in de topictitel?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 19 juni 2007 18:40:11 schreef Henry S.:
[...]

http://www.circuitsonline.net/forum/search.php?query=titel%3A+versterk…

ga daar eens naar de 3de pagina, en plots komt er een 4de pagina ook tevoorschijn(ca 170 results, ga dan naar pagina 4, dan ca 178 results), net zoals dat soms bij google results is

klein is fijn

Moderator

Op 19 juni 2007 18:40:11 schreef Henry S.:
Leuk... maar dan moet het wel werken. ;)

Volgende keer de spatie tussen title: en de zoekterm weglaten. Doet wonderen. :)

Henry S.

Moderator

Bloody H&ll...
Ok dan:
http://www.circuitsonline.net/forum/search.php?query=title%3Aversterke…

Bug fixed :+

Op 19 juni 2007 18:52:31 schreef Tim Blanckaert:
[...]

ga daar eens naar de 3de pagina, en plots komt er een 4de pagina ook tevoorschijn(ca 170 results, ga dan naar pagina 4, dan ca 178 results), net zoals dat soms bij google results is

Daar mag Jeroen nog even over nadenken ;)

Ga ik even verder door met zagen:

Op 18 juni 2007 16:21:39 schreef timmie:
de nieuwe doet dat ook maar je kan dan wel vervoglens de posts uit het topic vissen door in het topic zelf te zoeken zie onderaan de page

hij zal dan alle posts achter elkaar plakken waar je trefwoorden in voor komen

Mijn vraag is dan een extra button om per getoonde post de totale pagina te tonen, zodat je weet in welke context de post geplaatst is.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 19 juni 2007 19:41:14 schreef Henry S.:
/knip
Ga ik even verder door met zagen:
[...]
Mijn vraag is dan een extra button om per getoonde post de totale pagina te tonen, zodat je weet in welke context de post geplaatst is.

dat is inderdaad wel een goede(of in ieder geval opzetten/linken op welke pagina het staat)

maar je kan niet alles tegelijk willen he H:P

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Henry S.

Moderator

Maar ik had het vandaag al nodig! :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Jeroen

Moderator

Op 19 juni 2007 16:41:16 schreef Tim Blanckaert:
bij de zoekfunctie, als je op relevantie laat sorteren, staat er nu een relevantie percentage, maar hoe wordt deze berekend?

Waarschijnlijk onder andere op basis hoevaak het zoekwoord in het topic voorkomt. Dit is standaard functionaliteit van de gebruikte searchsoftware (Xapian).

Op 19 juni 2007 18:52:31 schreef Tim Blanckaert:
ga daar eens naar de 3de pagina, en plots komt er een 4de pagina ook tevoorschijn(ca 170 results, ga dan naar pagina 4, dan ca 178 results), net zoals dat soms bij google results is

Dat hoort zo, er staat ook:

Resultaten 1 tot 1 van ongeveer 103:

De searchsoftware haalt niet alle resultaten op als ze niet nodig zijn.

Op 19 juni 2007 19:41:14 schreef Henry S.:
Mijn vraag is dan een extra button om per getoonde post de totale pagina te tonen, zodat je weet in welke context de post geplaatst is.

Kan al, klik bij de zoekresultaten maar eens op het regeltje 'Gepost <datum>' van een post :).

Henry S.

Moderator

Och ja, natuurlijk, zat al ingebakken... :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Take a parachute, and jump!
klein is fijn

Moderator

Nee dat gaat werken..
Daar staat er al "Topics van 1 tot 50 van de 6989", kan je voorstellen wat hier gebeurt?

Zoiets van "U zocht op Printplaat, resultaat 1 tot 100 van 20.000 posts waarin het woordt Printplaat voorkomt."?

Henry S.

Moderator

Prachtig... Als je in een topic zoekt krijg je de complete replies te zien, ik weet niet wat dit toevoegt...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 juli 2007 20:16:43 schreef klein is fijn:
Nee dat gaat werken..
Daar staat er al "Topics van 1 tot 50 van de 6989", kan je voorstellen wat hier gebeurt?

Zoiets van "U zocht op Printplaat, resultaat 1 tot 100 van 20.000 posts waarin het woordt Printplaat voorkomt."?

als je nou is zo slim bent dat je met meerdere parameters zoekt (wat zozo moet) is het toch opeens stukken beter? en zoek je in een enkel (groot) topic, is het probleem helemaal opgelost.

maargoed, misschien moet er maar gewoon gezorgt worden dat de paginanummers van topics waarin de posts met jou zoekargumenten overeenkomten onderstreept, vet of op een andere andere manier worden weergegeven.

@henry: dan snap ik niet waarom ze het in een forum als bulletinboard toch toevoegen als functie? dan is er blijkbaar toch een nut voor!

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Zie

Op 19 juni 2007 22:27:51 schreef Jeroen:
[...]
Kan al, klik bij de zoekresultaten maar eens op het regeltje 'Gepost <datum>' van een post :).

En je zit op de bijbehorende pagina.

De door jou aangehaalde pagina geeft de paginanummers ook niet...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Jeroen

Moderator

Op 2 juli 2007 20:19:15 schreef pcnerd:
maargoed, misschien moet er maar gewoon gezorgt worden dat de paginanummers van topics waarin de posts met jou zoekargumenten overeenkomten onderstreept, vet of op een andere andere manier worden weergegeven.

De huidige zoekmachine weet niet in welk bericht het gezochte gevonden wordt, dus je voorstel is niet mogelijk. Als je gaat zoek in berichten ipv topics moeten berichten ook in de zoekresultaten gegroepeerd worden per topic, waarbij er ook redelijk gehouden moet worden met relevantie etc. Dat is vrij ingewikkeld.

Als je goede zoektermen gebruikt krijg je als het goed is niet veel zoekresultaten. Bij grotere topics kun je altijd de zoek in topic functie gebruiken, dat lijkt mij wel voldoende toch? :)

Op 2 juli 2007 20:24:35 schreef Henry S.:
Zie
[...]

En je zit op de bijbehorende pagina.

De door jou aangehaalde pagina geeft de paginanummers ook niet...

Trouwens, ik zie die link nergens staan als ik bijvoorbeeld zoek op laser met gebruikersnaam pcnerd...

en btw, heb ik beweerd dat de aangehaalde zoekmachine het wel kon?

@jeroen: ow, dat wist ik niet, en waar is de zoek in topic functie dan als ik vragen mag? <== lama, al gevonden.

maar ik neem aan dat je database uit postst bestaat, en niet enkel uit topics? dan zou het toch makkelijk moeten zijn om een bijbehorend idee uit de database te plukken? Ik heb vanaf hier weinig inzicht in je database, maar ik neem aan dat die een beetje slim is ontworpen, wat zou moeten resulteren in voorgenoemde mogelijkheden.

[Bericht gewijzigd door pcnerd op maandag 2 juli 2007 20:46:57

Take a parachute, and jump!
Jeroen

Moderator

Op 2 juli 2007 20:38:55 schreef pcnerd:
maar ik neem aan dat je database uit postst bestaat, en niet enkel uit topics? dan zou het toch makkelijk moeten zijn om een bijbehorend idee uit de database te plukken? Ik heb vanaf hier weinig inzicht in je database, maar ik neem aan dat die een beetje slim is ontworpen, wat zou moeten resulteren in voorgenoemde mogelijkheden.

De database is zeker slim ontworpen, het zoeken wordt echter gedaan met een externe library/programma, en daarin wordt alleen de complete inhoud van topics geïndexeerd. Het kan per bericht worden geïndexeerd, maar zoals gezegd moet ik dan zelf gaan groeperen per topic, de relevantie berekenen, en één keer alle resultaten ophalen ipv een beperkt aantal.
Overstappen naar een andere zoekmachine is ook geen optie omdat we pas hiernaar zijn overgestapt en deze library echt de beste keuze is :).

mag ik (uit nieuwschierigheid) weten welke dat is? ik neem aan dat je in php werkt, of is zoeken cgi-bin?

en trouwens, de relevantie berekenen is toch niet zo akelig moeilijk als je de relevantie per topic hebt? naja, je moet zelf maar zien wat je doet. Bij mijn weten is je todo lijst ellenlang en heb je zelf weinig tijd ;). Hier hetzelfde verhaal met veel dingen.

Take a parachute, and jump!