IC's in breadboard

Ik lees wel aaltijd dat je dan IC voetjes moet gebruike met gedraaide pennen, maar die blijve bij mij niet zitten.. Volgensmij zijn de pennen te kort of zo... Ze zijn nou namenlijk 4mm...
Heeft iemand hier een oplossing voor?

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Arco

Special Member

Waarom zou je een ic-voetje gebruiken in een breadboard?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je zet dus een IC-voet in het breadboard, en in de voet weer een IC?
Zo ja: dat heeft geen enkel nut. IC kan direkt in het breadboard. Wat zou het voordeel van een voetje zijn dan volgens jou?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Omdat ik dat vaak lees dat dat beter werkt, maar ik doe nou mijn IC's ook direct in het breadbord... Nou deed een IC wat raare dingen en ik dacht dat het door slecht contact kwam.. Dus dacht ik, misschien moet ik dan wel een IC voed met gedraaide pennen gebruiken...
Maar heb net ff alles doorgemete, maar het blijkt wel allemaal goed contact te hebbe, maar de schakeling gedraagd zich nog steeds raar..

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Een voet heeft maar een nut: je kunt het ic vervangen zonder te solderen. Bv als het ic stuk gaat, of in het geval van een processor, de software wilt updaten. Als het niet nodig is, geen voet gebruiken. Geeft alleen maar extra contact overgangen.
Moraal van het verhaal: altijd zelf blijven nadenken voordat je klakkeloos iets aanneemt. :)

[Bericht gewijzigd door flipflop op donderdag 5 juli 2007 19:46:47 (16%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Jaja ik ben nog wel zo slim dat ik weet waar een IC voet voor dient...

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Het heeft te maken met het breken van icpootjes bij het in doen en er uithalen.

Voetjes kosten geen drol dus daar maakt niet bij uit.

LED there be light

ik gebruik op een gesoldeerde print soms wel 2 voetjes op elkaar, dit omdat het ic veel in en uit de schakeling moet gehaald worden, denk bijvoorbeeld aan een µC die niet via ICSP geprogrameerd kan worden.
Dit doe omdat ik liever een ic-voetje van 30 cent kapot maak dan een µC van 3,5 €.
Met IC voetjes in een breadboard heb ik enkel slechte ervaringen.

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

OKé dan heb ik daar vanaf nou ook duidelijkheid over, danku :)
Vond t ook maar vaag...

[Bericht gewijzigd door Nieko op donderdag 5 juli 2007 20:02:24 (17%)

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Ik gebruik wel IC voetjes met gedraaide pennen op mijn breadboards omdat sommige grote IC's weer uit het breadbord 'wippen' doordat de pinnen dik zijn.

Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!

Op 5 juli 2007 19:47:57 schreef Nieko:
Jaja ik ben nog wel zo slim dat ik weet waar een IC voet voor dient...

En desondanks was het nog nooit bij je opgekomen dat het nogal zinloos is om er een in een breadboard te zetten? ahum...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Neen ze zegge t alleen, maar ik gebruik t zelf ook nooit... Ben er zelf ook wel achter gekomen dat IC's direct in t breadboard beter werkt.. Maar ik dacht dat ik misschien iets verkeerd deed dat iedereen het daar dan over heeft...

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.

Nieko zo raar is het niet ,ikzelf gebruik bijna altijd een voetje ertussen.
1 standaard staan de pootjes van een chip iets naar buiten, in een voet plaatst iets makkelijker.
2 eruit trekken gaat veel makkelijker.
3 pootjes van je chippie blijven heel.

Je was me net voor theramin...

Op 5 juli 2007 20:04:04 schreef flipflop:
[...]
En desondanks was het nog nooit bij je opgekomen dat het nogal zinloos is om er een in een breadboard te zetten? ahum...

'ahum' ja....

Dit geldt overigens niet voor alle breadboards: er zijn er genoeg die wel prima contact maken, maar ze bestaan dus ook die liever een rond/lang pootje zien en bij IC's slecht contact maken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Precies wat ik zei dus. Ik heb dat type breadboard van Dick Best :) Dat probleem doet zich bij mij vooral voor met grote IC's. Contact is het probleem niet, maar het ICtje wipt eruit.

Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!

Op 5 juli 2007 23:33:16 schreef Babylon:
Precies wat ik zei dus. Ik heb dat type breadboard van Dick Best :) Dat probleem doet zich bij mij vooral voor met grote IC's. Contact is het probleem niet, maar het ICtje wipt eruit.

Bij de meeste breadbords zo, dickbest is goed! ;)
Ik gebruik btw altijd een voetje met vergulde ronde pinnen en altijd perfect contact en blijven beter! zitten dan platte pennen.
Zoals Dickbest zei:
Let op, IC's en IC voeten met platte pennen maken géén goed kontakt, gebruik hiervoor de IC voeten met gedraaide pennen. Dit geldt voor alle . types boards

Een zak tuinaarde opescheuren

Daar bedoelt hij denk ik de breadboards op zijn site mee, want ik heb andere breadbords zonder dit probleem.

Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!

Met IC-voetjes heb ik slechte ervaringen. Als ik toestellen herstel, dan is er bij 5% dat de IC-voetjes niet goed meer zijn :S