VHF-UHF oscillator met een BC547.

Op het forum komen veel "bugs" voorbij, de bekende en geliefde FM zendertjes die vriend en vijand in beroering brengen.

Meestal worden die bugs gemaakt met een (LF) BC547 transistor en dat blijkt te werken volgens de succesvolle bouwers.
Een aantal mensen hier, waaronder Grotedikken, stellen dat het gebruik van een LF transistor uit den boze is in een dergelijke VHF oscillator. En terecht, je verhuist immers ook geen Steinway vleugel met je opa's bakfiets ...

Toch was ik nieuwsgierig geworden, hoe hoog die BC547 nou kan gaan als oscillator en of dat nog een beetje op frequentie blijft staan. Andere zaken, als spectrale zuiverheid, kan ik hier helaas (nog) niet meten.

Voor de test, volgend schema uitgewerkt:

http://www.uploadarchief.net/files/download/buktest.png

Het geheel is zo HF mogelijk opgebouwd, met extra ontkoppeling van de voeding en het voor HF "opkrikken" van de emitter met een ferrietkraaltje. Het torretje staat redelijk pittig op Ic = 12 mA ingesteld.

Dit is hem dan geworden:

http://www.uploadarchief.net/files/download/testbuk.jpg

L3 is dus een soort lus met LxB ~ 19x16mm van 1,2mm verzilverd koperdraad, het draad is rond een penlight batterij gebogen.
De trimmer had ik nog liggen, het is een zg. High Quality keramische trimmer met een vergulde rotor, maar een gewone folie trimmer zal het ook doen, is echter mechanisch minder stabiel.

Resultaat:
Ik had het niet verwacht maar het werkte gelijk, ik kan het ding afstemmen van 241 MHz tot 365 MHz! Het heeft nog een pittige output ook, het koppellusje naar de frequentiemeter kan ik 8cm afstand tot L3 laten houden om een stabiele uitlezing op de meter te krijgen. Stabiliteit valt erg mee, na opwarmen ongeveer 1 kHz per 15m op 365 MHz.

http://www.uploadarchief.net/files/download/356mhz.jpg

Met een kleiner spoeltje haal ik 400 MHz, maar niet stabiel, ik hoef maar naar de kring te wijzen of de oscillator slaat al af.

Conclusie:
Voor het gebruik in een FM-bug op ~100MHz slaat de BC547 geen gek figuur, maar het blijft een jute zak op een stoomboot ....

(Zelf gebruik ik, bij voorkeur, fet's in oscillatoren.)

Wie haalt met zijn bug-oscillator met BC547, wel de 450 MHz?
Het kan wel want Fmax=1,5*Ft! Fmax is de frequentie waarbij een transistor nog kan oscilleren en Ft (datasheet) van een BC547 = 300 MHz.

Hallo Eat,
je gebruikt de tor in Common-base mode, waarbij de 'gebruikelijke Ft' niets zegt over de maximale frequentie, maar een maat is voor de basis-emittercapaciteit als de transistor in common-emitter mode bedreven wordt.

Dat het oscillatortje werkt is duidelijk, ik wil wel eens proberen hoever je met deze setup kunt gaan met een BFR96.

Waar kan ik trouwens het beste uitkoppelen, aan de Emitter, de 270 ohm in de emitterleiding of liever toch aan de doorvoer C bij de collector aan het koude einde van de kring ?
Of liever een koppellusje in het ferrietkraaltje van de emitter stoppen ?

Dat zo'n LF-tor nog best aardig gaat is helemaal geen punt hoor, en dat GD dat altijd weer zo negatief moet beoordelen is nou eenmaal zo.
Kortegolf-amateurs bouwen met lijnbuizen(PL519) lineairs Dat zou dan ook niet mogen want een PL519 is helemaal geen HF-buis. Daar moet je dan ook een 819 of een 576 nemen.
Toch werkt die lineair met PL519's heel aardig hoor.

Of de vele kortegolftrapjes met de IRF510, in de BITX-bouwsels bijvoorbeeld.

@DC2pcc: Ja, en niet te vergeten het 100W EL34 'FM-bug'-schema :D

300MHz, het verbaast me niets. Op de FM-band werkt ie altijd fijn en betrouwbaar. Nooit moeilijkheden mee gehad. Ik snap dan ook niet waar GD laatst zo moeilijk over deed.

Maak C3 ook trimbaar, dan kan je er misschien nog wat meer uit persen...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Henry S.

Moderator

Mooi gedaan Eat, grote dikke prestatie :P
Als een BC547 al op 365MHz werkt wat zou een BF494/495 dan kunnen halen? ;)

De 450MHz grens... Dat vraagt om een uitdaging.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 juli 2007 19:07:31 schreef (Z)weetvoetje:
@DC2pcc: Ja, en niet te vergeten het 100W EL34 'FM-bug'-schema :D

tsja, 100 W, da's toch niet op de idzerda-manier gerekend ?

(Die had het idee dat het uitgestraalde vermogen ongeveer de helft moest zijn van het opgenomen DC-vermogen als ik het me juist herinner)

of zijn dat 100W op een CB-wattmeter ?

300MHz, het verbaast me niets. Op de FM-band werkt ie altijd fijn en betrouwbaar. Nooit moeilijkheden mee gehad. Ik snap dan ook niet waar GD laatst zo moeilijk over deed.

Maak C3 ook trimbaar, dan kan je er misschien nog wat meer uit persen...

Voor hogere frequenties misschien C3 weglaten !

@henry S: wat een BF199 dan al niet zou moeten kunnen !

Henry S.

Moderator

Nog veel meer, ik kijk net in de datasheet van de BF494/495 en dat is niet echt hoopgevend...
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/B/F/4/9/BF494.shtml

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 9 juli 2007 19:26:51 (17%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 juli 2007 19:25:24 schreef Henry S.:
Nog veel meer, ik kijk net in de datasheet van de BF494/495 en dat is niet echt hoopgevend...
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/B/F/4/9/BF494.shtml

daar staat toch helemaal geen Ft in ?

Dat het oscillatortje werkt is duidelijk, ik wil wel eens proberen hoever je met deze setup kunt gaan met een BFR96.

Waar kan ik trouwens het beste uitkoppelen, aan de Emitter, de 270 ohm in de emitterleiding of liever toch aan de doorvoer C bij de collector aan het koude einde van de kring ?
Of liever een koppellusje in het ferrietkraaltje van de emitter stoppen ?

Hoi DC2PCC,
Zoals je kan zien, gaat mijn f-meter niet hoog genoeg voor experimenten met een BFR96(s)! Probleem lijkt mij ook om, in deze setup, een goede kring te maken voor meerdere GHz's maar ik vertrouw erop dat jou dat zeker gaat lukken.

Ik pak het signaal dus van de koude kant van L3, je idee om dat van de kraal af te pakken via een koppelwinding is misschien beter. Zal ik ook proberen! Bedankt voor het idee!

@(Z)weetvoetje,
Ik moet nog ergens een buistrimmertje hebben liggen van 0-6p, het gaat wel een mechanische job worden om dat ding te monteren, maar misschien de moeite waard.

@Henry,
Ja, een uitdaging! :) Break the Barrier!

Geinig experiment,

In het kader een versterker oscileerd en een oscilator versterkt al eerder meegemaakt dat er opeens behoorlijk hoog frequent uit LF achtige torretjes komt.

Wellicht is de 3055 uit het experiment van rob ook wel leuk in oscillatie te brengen ;)

in ieder geval goed bezig vind dat wel lol :)

Op 9 juli 2007 19:28:14 schreef DC2PCC:
[...]
daar staat toch helemaal geen Ft in ?

In die van Flipse staat een beschamende Ft van 120 MHz.
@Henry, oh vandaar!
Mijn Jaeger vermeldt: Ft=200 MHz
BF199 volgens Jager: Ft=550MHz.

@Pulsar,
Dat verhaal van die versterker en oscillator ken ik maar al te goed! ;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op maandag 9 juli 2007 19:48:42 (30%)

Henry S.

Moderator

Idd, beschamend.

Op 9 juli 2007 19:40:08 schreef Rd12tf:
@Henry,
Ja, een uitdaging! :) Break the Barrier!

Ik hou wel van een uitdaging.

@DC2PCC: Ik had de verkeerde URL gepost, en sneller dan m'n schaduw gecorrigeerd. :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Op 9 juli 2007 19:07:31 schreef (Z)weetvoetje:
300MHz, het verbaast me niets. Op de FM-band werkt ie altijd fijn en betrouwbaar. Nooit moeilijkheden mee gehad. Ik snap dan ook niet waar GD laatst zo moeilijk over deed.

Omdat ik een geboren zwartkijker ben natuurlijk.

Maar als je absolut HF schakelingen wil maken met LF componenten, je doet maar.

Of een schroef indraaien met de verkeerde schroevendraaier, want het lukt wel.

Of tfkabelblokken kableren met je bankkaart.
Scheelt weer een dure tang.

Of hardnekkig accusets parallel zetten op een lader die daar niet voor geschikt is.

Of een Wienbrug maken op 20 MHz.

Of je kabels doorheen een verwarmingskanaal trekken.

Ik geloof dat er genoeg dergelijke items circuleren op CO om een subafdeling van het forum op te starten: KO (knoeiers online) :-)

GD wat zou KO zijn zonder jou! :)

Henry S.

Moderator

Heerlijk GD antwoord.
Spijkerzekering? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Of eh.......versterkers maken met buizen. http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gif

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Sine

Moderator

Of tfkabelblokken kableren met je bankkaart.
Scheelt weer een dure tang.

Hmm ... dat kon zelfs nog wel eens werken, als noodhulp een idee :)

fred101

Golden Member

KO, is iets voor mij, waar kan ik me opgeven. Bij gebeuren altijd vreemde dingen. In de electuur halfgeleider gids van vorig jaar lieten ze een bc547 enorm versterken, kan hem zo snel niet vinden maar ik dacht 10.000 keer. Gaaf experiment Eat

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@GD: Het gebruiken van onderdelen voor een doel waar ze niet voor zijn gebruikt is niets mis mee. Neem bijvoorbeeld de vele zenders met FETs als de IRF540 erin. Die dingen worden ook misbruik voor audio en nog vele andere dingen. Dat zou volgens jou onmogelijk prutswerk zijn, en slechte producten opleveren. Waarschijnlijk mogen er bij jou alleen maar BLY'tjes in ofzo...

Het is nou eenmaal vaak mogelijk om onderdelen voor iets anders te gebruiken dan waarvoor ze bedoeld zijn, en dat hoeft echt niet iets op te leveren dat niet werkt. Het kan ook goed werken.

Op 7 juli 2007 16:57:07 schreef (Z)weetvoetje:
ja, dat klopt wel. Dit ding is namelijk bedoeld voor frequenties tot 20kHz ofzo. Bij 20MHz lijken die waarden dus nergens meer op.
Je kan beter 20MHz uit een kristal of een LC-osc halen. Da's het enige dat goed werkt op dergelijke frequenties, en betaalbaar is.

Ik was het niet, van die 20MHz uit een wienbrug. Dat was gewoon iemand die geen verstand had van HF. Moet je mij niet op aanspreken. Het is gewoon een vraag van iemand die schijnbaar niet helemaal snapt waar een wienbrug voor bedoeld is, en hoe het werkt. En om het dan meteen een knoeier te noemen. Hij heeft alleen een gebrek aan kennis van analoge electronica.

Ik stel dan ook meteen de sectie ZO voor, Zeikerds Online... :)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

een BC547 wordt in de databoeken niet als een LF transistor aangeprezen, wel als een general purpose, small signal.
Toch kan ik grotedikken in zijn reactie héél goed begrijpen.
Op mijn tubekes superlijm staat ook dat jer er alles mee kan lijmen. Tussen mijn bakstenen gebruikte ik nochtans cement dat je voor veel minder toepasingen kan gebruiken...

Mama look, -a-booboo

Rd12Tf poogde gelezen te worden en schreef:

Een aantal mensen hier, waaronder Grotedikken, stellen dat het gebruik van een LF transistor uit den boze is in een dergelijke VHF oscillator. En terecht, je verhuist immers ook geen Steinway vleugel met je opa's bakfiets ...

Toch was ik nieuwsgierig geworden, hoe hoog die BC547 nou kan gaan als oscillator en of dat nog een beetje op frequentie blijft staan. Andere zaken, als spectrale zuiverheid, kan ik hier helaas (nog) niet meten.

Wie haalt met zijn bug-oscillator met BC547, wel de 450 MHz?

(Je zelf citeren is meestal een slecht teken ...)

;(

fred101

Golden Member

Niks van aan trekken eat, was een leerzaam experiment en als er nooit mensen de dingen hadden gedaan die afwijken van het gangbare hadden we nooit radio gehad.

Keep up the good work.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

En was de aarde nog plat...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Jij begrijpt het Fred! Proberen en experimenteren, iets anders is er niet voor de hobbyist!!!

:)

@Henry:

En was de aarde nog plat...

Tja, dat stond toen in de datasheets van mama aarde!

:D

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op dinsdag 10 juli 2007 23:32:46 (37%)

@Rd12tf. ik had het uiteraard niet op jou gemunt. experimenteren is een leuke bezigheid en de limieten van een transistor opzoeken en benaderen is op zich een prettig avontuur, anderzijds is cement en zand mengen tot mortelspecie met behulp van je bankkaart niet iets wat je heel je leven wil doen :-)

Mama look, -a-booboo
Henry S.

Moderator

Op 10 juli 2007 23:31:29 schreef Rd12tf:
Tja, dat stond toen in de datasheets van mama aarde!

:D

Gedicteerde datasheets, bij afwijking daarvan een enkeltje vagevuur.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.