VHF-UHF oscillator met een BC547.

free_electron

Silicon Member

Op 10 juli 2007 23:31:13 schreef Henry S.:
En was de aarde nog plat...

a thousand years everyone knew the world was flat
five hundred years ago everyone knew the sun revolved around the earth
imagine what we'll know 500 or a thousand years from now ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 9 juli 2007 19:25:24 schreef Henry S.:
Nog veel meer, ik kijk net in de datasheet van de BF494/495 en dat is niet echt hoopgevend...
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/B/F/4/9/BF494.shtml

Let op, bij de BF494 is ft opgegeven voor 1 mA, voor de BF547 bij 10mA.

Mama look, -a-booboo

Op 11 juli 2007 00:35:55 schreef free_electron:
[...]

a thousand years everyone knew the world was flat
five hundred years ago everyone knew the sun revolved around the earth
imagine what we'll know 500 or a thousand years from now ...

Je klinkt als Stephen W. Hawking. :-)

Mama look, -a-booboo

Kennelijk kun je een BC547 als VHF oscillator gebruiken, echter daar is deze tor niet voor bedoelt. Waarschijnlijk wordt het moeilijk om een reproduceerbaar ontwerp te maken met deze tor (productie spreiding capaciteiten en versterking). In de datasheet wordt 'slechts' een minimale ft gegeven van 100MHz. Dat er exemplaren tussen zitten die factoren meer zijn zou dus kunnen. Misschien wel eens aardig om te kijken wat een torretje als de 2N3904 kan.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Hoi Xenobinol,
Doe dat! Pak die bout en zet je resultaten hier neer!

:)

Op 11 juli 2007 12:28:03 schreef Rd12tf:
Hoi Xenobinol,
Doe dat! Pak die bout en zet je resultaten hier neer!

:)

Alhoewel ik geen VHF ontwerp ervaring heb ga ik het zekers even proberen. Normaliter krijg je een colpitts oscillator tot 100MHz altijd wel aan de loop is mijn ervaring.
Daarboven heb ik het eigenlijk nooit geprobeerd, dus dat wordt nog fun. Ik zal eens vragen aan mijn baas of ik de frequentie teller een paar dagen mag lenen.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Kennelijk kun je een BC547 als VHF oscillator gebruiken, echter daar is deze tor niet voor bedoelt. Waarschijnlijk wordt het moeilijk om een reproduceerbaar ontwerp te maken met deze tor (productie spreiding capaciteiten en versterking).

Dat is ook net de crux, en wellicht de reden dat veel mensen ertegen waarschuwen.

Componenten buiten hun specs gebruiken kan prima in 1 exemplaar, maar het wordt vervelend als je bijv het schema daarvoor online gaat zetten en mensen proberen het na te bouwen. Of het in hun geval nog gaat werken is dan dubieus, zelfs al volgen ze precies de instructies op.

100 MHz bugjes zullen het vaker wel dan niet doen met een bc547, maar probleem blijft dat het ontwerp niet met -iedere- bc547 zal werken.

Hele hoge frequenties halen zal denk ik alleen lukken door torren te selecteren... beperkende factor is niet alleen Ft, maar zeker ook de inwendige capaciteiten van die dingen - de toleranties daarvan zijn vast groot.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

100 MHz bugjes zullen het vaker wel dan niet doen met een bc547,[...]

Dat is ook net de crux, veel van die bugjes, al of niet met bc547, lukt niet door de geringe ervaring van de bouwer.

Anoniem

Op 9 juli 2007 20:10:22 schreef Rd12tf:
GD wat zou KO zijn zonder jou! :)

Tja, daar heb ik niet van terug.:-)

Op 11 juli 2007 16:14:22 schreef Rd12tf:
Gaat werken, ik ben benieuwd!

Ik zit tussen de onderdelen bende te zoeken naar een stuk printplaat, ik moet ze hebben maar weet zo even niet meer waar. Altijd leuk om te spitten tussen de onderdelen want je komt altijd wel weer mooie onderdelen tegen :-D

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Ik heb ook zo'n zolder, ik moet daar niet te lang zijn anders ligt er weer een hoop zooi beneden!

;)

Henry S.

Moderator

Ik heb de werkbank boven ;)
En daar ga ik nu even rondneuzen :P

Edit: dus niet, m'n expertise is weer eens nodig...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 11 juli 2007 21:19:45 (30%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 juli 2007 17:29:49 schreef Rd12tf:
Op het forum komen veel "bugs" voorbij, de bekende en geliefde FM zendertjes die vriend en vijand in beroering brengen.

Resultaat:
Ik had het niet verwacht maar het werkte gelijk, ik kan het ding afstemmen van 241 MHz tot 365 MHz! Het heeft nog een pittige output ook, het koppellusje naar de frequentiemeter kan ik 8cm afstand tot L3 laten houden om een stabiele uitlezing op de meter te krijgen. Stabiliteit valt erg mee, na opwarmen ongeveer 1 kHz per 15m op 365 MHz.

Ik vroeg me af of je niet de 3de harmonische van je oscilator meet .... Dan nog haal je 120MHz en is het leuk voor een FM bug :-p

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Nee hoor, ik check dat eerst met mijn 'poor mans' SA, een golfmeter.
Een beetje meer vertrouwen in je mede amateur!

;)

Op 11 juli 2007 21:50:16 schreef Rd12tf:
Nee hoor, ik check dat eerst met mijn 'poor mans' SA, een golfmeter.
Een beetje meer vertrouwen in je mede amateur!

;)

ik vroeg het me maar af ;) Als de shack hier is opgeruimd zal ik ook eens even knutselen :-) als ik dan een BC547 rond die frequentie heb ga ik op het werk wel even meten op de spectrum analyzer ;)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Op 11 juli 2007 22:20:03 schreef Rd12tf:
Dat zou helemaal geweldig zijn!
:)

@rd12tf
Even offtopic, Ik probeerde een prive mail te sturen, maar je mail adres is verborgen. Zie jij kans om even mij op mijn mail adres te mailen ?

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

humm , had je ook proberen te mailen , maar lukt nie helaas

te gek JaH !!!

Op 11 juli 2007 22:25:42 schreef Rd12tf:
call-at-amsat.org

73
Pa2et

je hebt mail ;) als het goed is

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Amsat duurt altijd even ...
Voor Chris Duzz heb ik mijn mail aangezet in mijn profiel, voor even dan.

Henry S.

Moderator

Ik haal nu max 399,84MHz met 1mm zilverdraad. :P

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/BC547B400MHz.jpg

Volgens mij is het spectraal een ellende, allemaal plopjes op de scanner tijdens het trimmen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.