VHF-UHF oscillator met een BC547.

Ik heb er ook eentje gebouwd. Bij 306MHz is de spoel herleid tot een stukje draad van 5 mm. De derde harmonische zit dus boven 900Mhz... Duidelijk dat mijn bc547 last heeft van eigencapaciteit, het is er dan ook eentje van een tweederangsmerk. Maar ondaks dit denk ik dat om vlot boven de 400Mhz te raken een gewone spoel niet meer voldoet. Een lecherlijntje, Stripline of afgestemde coax?

Mama look, -a-booboo
Henry S.

Moderator

De VHF/UHF handbook van de RSGB moet maar even open. Ik denk dat je niet onder een lecher/stripline uitkomt.

M'n trimmer is 3-9pF, met een Philips BC547B heb ik nu een regelbereik van 364,73 tot 399,84MHz.
Idd, klein bereik...

Maar dat zien we een andere keer, slaap!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@henry .Als je zoveel harmonische tegenkomt op je scanner zou het dan niet kunnen dat hij eigenlijk veel lager oscilleert? Ik heb er om die reden die 10 windingenspoel uitgesmeten. Die vormt met die 470pF een tweede kring ergens in de 30Mhz.
Hoedanook , mijn exemplaar raakt met buistrimmmer op 0 pf (maw hij is er uit)en spoel korte dan 1 cm tot 309 Mhz als fundamentele (gecontroleerd met spectrumanalyser). Zal eens een nos bc547 er in duwen... en een lechertje aanhangen.

Mama look, -a-booboo

Henry en J&W,
Leuk! Doe wat je wilt, houd je niet aan mijn ontwerp, als het maar met een 547 is. En ik weet dat de soort 547 erg uitmaakt ...

Het belangrijkste is:

Keep your iron burning!!!

;)

Henry S.

Moderator

Op 12 juli 2007 17:27:57 schreef jongensenwetenschap:
@henry .Als je zoveel harmonische tegenkomt op je scanner zou het dan niet kunnen dat hij eigenlijk veel lager oscilleert?

Nee, de teller pikt het sterkste signaal op, los gekoppeld via de massa met een krokobekje en het zijn geen harmonischen wat ik ontvang maar een groep draaggolfjes naast elkaar rond het sterkste signaal. Ik zal de scoop er eens aanhangen, daarop moet een lage frequentie van ~30MHz nog zichtbaar zijn.

Helaas nog steeds geen SA.
Dus wie o wie heeft een plaatje?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Aan het schema heb ik het volgende veranderd:
- C3 is een Sky trimmer
- L2 is een ferrietkraaltje met 6 wdg
- R3 is 100 ohm + trimmer 500 ohm
- (ik zie nu dat L1 ontbreekt bij mijn opstelling)
- C1 en C5 zijn schijfcondensatoren
- Q1 is een merkloze BC547B uit het bakje

Veel maakt het in het bereiken van de hoogste frekwentie niet uit overigens.

Ik zal wel nog proberen met een echte HFtor (BF494, BFR90) om te zien welke freq. hiermee kan gehaald worden.

De plaatjes:

SA, gecentreerd op de 2e harmonische 736MHz. span = 100MHz/div
Ik haal dus 368 MHz, iets hoger zit er nog in maar de output vermindert snel.
Er zijn geen andere oscillaties zichtbaar
http://home.scarlet.be/~on1aht/spec.jpg

De opstelling:
http://home.scarlet.be/~on1aht/opbouw.jpg

Edit: wie probeert met een BC557 zodat de spoel rechtstreeks aan massa kan?

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Henry S.

Moderator

Waarom heb ik die plopjes.... BTW, een scan over de band toont ze ook niet...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 12 juli 2007 20:52:30 (45%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Omdat de plopjes dan net buiten je raster liggen?

fred101

Golden Member

Zou nu wel willen dat ik een frequentieteller tot in het GHz bereik had en een echte SA (zie spectrum wel maar geen waardes) en een scoop die meer dan 10MHz is. Dan ging ik nu meebouwen, echt leuk, torretjes martelen :-) Wie gaat er met een standaard buis aan de gang ?

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Met een BC547B van Motorola, spoel iets meer dan 10mm ingekort en beide trimmers open: +-513MHz.
Op een IC-R5 klinkt de drager rustig in WFM, geen merkbaar last van handeffect.
In smalband FM klink de drager flink ruisig, en heb je handeffect vanaf +- 15cm.
Edit: de output blijft redelijk constant, er zit dus nog meer in. Op naar de 600MHz?

[Bericht gewijzigd door Pertinax op donderdag 12 juli 2007 21:50:37 (14%)

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Na een betere ontkoppeling van de basis (ik gebruikte hiervoor eerst een SMD waarvan ik niet zeker was of hij wel deugde voor hf) Geraakt de merkloze 547 ook tot 350 Mhz, meer zit er niet in. Hij draait wel stabiel. Met een echte BC547B gaat het dus veel beter lees ik?

Lijntje op top is marker. span 100kHz/div

http://img169.imageshack.us/img169/9955/p1043624rh2.th.jpg

Mama look, -a-booboo
rob007

Yarr, Matey!

Leuk zeg!
Een grappig experimentje!
Jammer genoeg kan ik niet mee doen,
Mijn metertje gaat maar tot 250mHz ongeveer.

@Pertinax
Ik wil ZEKER geen kritiek en/of commentaar geven want het ziet er erg leuk uit!
Maar je hebt wel te veel en te lange pootjes gelaten,
Althans lijkt mij.

@allemaal.
En het lijkt me dat je beter nog een smoorspoel en een ontkoppel Ctje er bij plakt.
En dan bedoel ik in de pluslijn.
Dit omdat ik hand effect ergens had gelezen.
Dit ook vanwege de voedingsdraadjes.

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@rob007. 'k denk dat pertinax alleen daar lange draden gelaten heeft in de gelijkstroominstelling en de aanvoerlijnen. daar kan het gene kwaad. Het HF gedeelte draait, zo te zien op de foto, héél kort.:-)

Mama look, -a-booboo
Henry S.

Moderator

Op 12 juli 2007 21:00:59 schreef Rd12tf:
Omdat de plopjes dan net buiten je raster liggen?

Achja, dat heb je dan ook weer...

Maar dat was het dus niet...
Het krengt draait nu gewoon op 68.xxxMHz met veel harmonischen :( Waarom ik weer! Ik pruts wel weer verder...

Idd is ook bij pertinax het HF gedeelte heel kort aangesloten, net onder de Sky trimmer zie je de tor liggen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

misschien die tientoerenspoel verwijderen?

Mama look, -a-booboo

Ik heb nog wat metingkjes gedaan met verschillende merken BC547.
Om niet tegen de limiet van de schakeling te zitten werd eerst een echte HF tor gebruikt (BF199 van Philips), en werd de spoel verder verkleind. Tevens werd de grijze trimmer vervangen door een Skytrimmer omdat die een lagere minimumcapaciteit hebben. Veel maakt dit niet uit, de minimum capaciteit van de grijze trimmers is voldoende klein.
Daarmee werd gemakkelijk 700MHz gehaald.

Vervolgens werden verschillende BC547's geprobeerd.
Merk f [MHz]
-----------------
merkloos : 368
Motorola1 : 513
Siemens1 : 440
Motorola2: 525
Philips : lukt niet
Siemens2: lukt niet

Voor deze laatste twee werd de originele spoel teruggeplaatst
Siemens2 : 280 (bij IC=20mA)
Philips: 368 (met veel moeite om die goed te laten oscilleren)

De metingen gebeurden op SA, en zijn dus niet erg nauwkeurig.
Bij afstemmen zie je de output minder worden naarmate de grens bereikt wordt, waarna de oscillator afslaat. De meting geeft de freq. waarbij de output ongeveer 10dB gezakt is tov. normale gebied.

De Motorola's zijn qua Ft duidelijk superieur met de andere geteste merken.

Tot slot de geteste torren op een rijtje, te lezen van rechts (merkloos) naar links (Siemens2).
De Philips heeft een plastieken behuizing, want die heeft een tikje met de bout niet ongeschonden doorstaan.

http://home.scarlet.be/~on1aht/bc.jpg

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Dus de motorola voldoet niet aan de specificatie! :-)

Mama look, -a-booboo
fred101

Golden Member

Schande, ik zou een boze mail naar motorola sturen :-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@pertinax. bedankt voor de info. 357Mhz was dus niet slecht voor een merkloze 547 (ttz het schakelinkje was ok) Genoeg gespeeld.

Iemand zin om daar nu eens een reactantietrap aan toe te voegen? Is eens wat anders dan dat eeuwige gezeur over varicaps. :-)

Mama look, -a-booboo

Hier ook een merkloze aanwezig, gaat met pijn en moeite (wel stabiel) tot 370 MHz bij Ic=18mA, de grootste invloed (zoals verwacht) heeft de transistor.

Henry S.

Moderator

Op 13 juli 2007 14:09:25 schreef jongensenwetenschap:
misschien die tientoerenspoel verwijderen?

Wat dacht je van een slechte doorvoer C... L1 en L3 in serie... lampje gaat denk ik al branden ;)

470pF tussen de twee spoelen naar de massa en oscilleert nu echt op 270MHz. Daarboven wordt de boel instabiel en heb ik een SA nodig, teller gaat op de loop en de gemiddelde uitlezing van de teller is niet de frequentie.

Philips tor! Ik zal eens een ander merk proberen en de doorvoercondensator vervangen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

Het valt wel op zeg!
Motorola,
Ik begreep vroeger niet waarom sommige bouwers nu zo graag Motorola wilden.
Maar als je dit zo eens ziet,
Toeval? Of . . . . . . ?

Nuttige INFO @RD lijkt mij toch wel.
Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 13 juli 2007 22:12:49 schreef Henry S.:
[...]
Wat dacht je van een slechte doorvoer C... L1 en L3 in serie... lampje gaat denk ik al branden ;)

470pF tussen de twee spoelen naar de massa en oscilleert nu echt op 270MHz. Daarboven wordt de boel instabiel en heb ik een SA nodig, teller gaat op de loop en de gemiddelde uitlezing van de teller is niet de frequentie.

Philips tor! Ik zal eens een ander merk proberen en de doorvoercondensator vervangen.

Je kan je de vraag stellen wat de funktie is van L1 als deze toch ontkoppeld wordt met een 470pF. Eruit is een geldig antwoord.:-)

Mama look, -a-booboo

[...]Je kan je de vraag stellen wat de funktie is van L1 [...]

Ik kan die vraag pogen te beantwoorden ... Want ik ben de auteur.
Het "koude eind" van de spoel, krijg je nooit helemaal ontkoppelt al neem je een kilo Farad als C, dat punt is namelijk zeer laag impedant! En dat klopt ook, want op dat punt staat voldoende spanning om mijn F-meter de juiste frequentie te laten zien...
Daarom stop ik daar vaak een extra spoeltje in, om er in ieder geval voor te zorgen dat er niet te veel HF naar de overige delen van de schakeling lekt.

Maar zoals reeds eerder gezegd, ieder heeft carte blanche! Dus doe wat je wilt.

;)

Ik heb vandaag even een SA geleend en een oscillatortje met een 2N3904 (national semiconductor) in elkaar gezet volgens Rd12tf zijn ontwerp.

http://www.uploadarchief.net/files/download/oscillator_2n3904.jpg

De trimmer is een teflon trimmer van philips 809 0x-serie, is dacht ik iets van 3..9pF. Als spoel gebruik ik een stuk koperfolie van 5mm breed, dat geeft een spoel met lage zelfinductie en redelijke Q. Als ontkoppel C gebruik ik 68pF parallel aan twee microwave condensatoren van 10pF, fabrikant ACT. Met de trimmer ertussen kan ik regelen tussen 214MHz en 396MHz, met de trimmer los oscilleert de schakeling op 430MHz (zie foto).

http://www.uploadarchief.net/files/download/sa430mc.jpg

Ik ga nu een BC548C er in solderen, eens kijken wat dat brengt.

edit: ik heb de spoel nog even wat kleiner gemaakt en haal nu al 515MHz. Toch maar even de BC548C er in zetten.

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op vrijdag 13 juli 2007 23:49:23 (12%)

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand