VHF-UHF oscillator met een BC547.

ben ik het mee eens, maar dacht dat je daarvoor de 100 ohm en de 100nf als rc filter geplaats had. Als de transistor maar genoeg terugkoppeling krijgt vindt hij het natuurlijk even plezant om te oscilleren op de frekwentie van L1 en de 470p.Enfin, mijn exemplaartje deed dat eerst . 'k heb het hem afgeleerd door zijn appendix te verwijderen. :-)

niemand zin in een reactantiecircuit?

Mama look, -a-booboo
free_electron

Silicon Member

Op 13 juli 2007 23:46:10 schreef Xenobinol:
Ik heb vandaag even een SA geleend en een oscillatortje met een 2N3904 (national semiconductor) in elkaar gezet volgens Rd12tf zijn ontwerp.

[afbeelding]

pruts eens met de weerstanden. je zit daar met metaalfilms. voor hoge weerstandwaarden kunnen die spiraalvormig gesneden zijn ... en das ene spoel ...

een ander leuk experiment zou zijn er een bc 847 in te zetten ... ( das een 547 maar in sot-23 verpakking.)
de verpakking geeft een andere koppeling.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 13 juli 2007 23:46:10 schreef Xenobinol:
Ik heb vandaag even een SA geleend en een oscillatortje met een 2N3904 (national semiconductor) in elkaar gezet volgens Rd12tf zijn ontwerp.
en tussen 214MHz en 396MHz, met de trimmer los oscilleert de schakeling op 430MHz (zie foto).

Je SA lijkt verdacht veel op de mijne...:-)

Mama look, -a-booboo

Op 13 juli 2007 23:55:27 schreef free_electron:
[...]
pruts eens met de weerstanden. je zit daar met metaalfilms. voor hoge weerstandwaarden kunnen die spiraalvormig gesneden zijn ... en das ene spoel ...

een ander leuk experiment zou zijn er een bc 847 in te zetten ... ( das een 547 maar in sot-23 verpakking.)
de verpakking geeft een andere koppeling.

Je kan het misschien niet zien (spoel zit ervoor) maar alle weerstanden zijn goed ontkoppeld voor VHF.

Ik heb net de BC548C (het is een Philips) uitgeprobeerd maar die slaat bij 303MHz nog net niet af, de vermogensproductie is zekers 20dB minder dan de 2N3904 bij 515MHz, dus ik denk dat die oscillator nog wel wat hoger gezet kan worden. Ik ga nu toch echt even op zoek naar een BC547 van een ander fabrikaat.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 14 juli 2007 00:00:36 schreef jongensenwetenschap:
[...]

Je SA lijkt verdacht veel op de mijne...:-)

Degene die ik te leen hebt gaat echter maar tot 530MHz, maar tot dusve is dat nog voldoende :-)

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Kon geen BC547 vinden, dus het werd een BC847C
http://www.uploadarchief.net/files/download/oscillator_bc847c.jpg

Ergens in het midden kun je hem misschien herkennen :-)

Het resultaat was dat de oscillator regelbaar was tussen 220Mc en 410Mc.

http://www.uploadarchief.net/files/download/sa410mc.jpg

Wat mij opviel was dat de 2N3904 tor beduidend meer vermogen produceerde (zekers 20dB meer) als de BC548 en BC847C (beiden Philips). Nu is dit waarschijnlijk goed te verklaren uit het feit dat de minimale Ft van een 2N3904 ligt rond de 300Mc en die van een BC547 op 100MHz. Een 2N3904 is daarom misschien ook wel beter geschikt voor gebruik in een FM-bug.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 13 juli 2007 23:47:00 schreef jongensenwetenschap:

niemand zin in een reactantiecircuit?

Bedoel je daarmee een Hartley variant op deze schakeling?

Ik ga nog ff sleutelen aan een variant op de oscillator met een 2N3904. Overigens een leuk document over het ontwerp van oscillatoren m.b.v. een simulator:

http://www.tetech.nl/divers/CC_CEoscALG.pdf

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Nou, jij hebt de smaak te pakken! :)
Niet gaan simuleren hé! :(
Echte schakelingen.

;)
Maak het niet te laat!

Op 14 juli 2007 00:58:44 schreef Xenobinol:
[...]

Bedoel je daarmee een Hartley variant op deze schakeling?

nee, ik bedoel een transistor die zodanig geschakeld is dat hij als regelbare capaciteit of spoel reageert. Door de komst van de varicap in de vergeethoek geraakt, behalve bij wobbelaars. :-)

Mama look, -a-booboo

Het is een beetje laat geworden, maar er bleef verbetering in zitten. En als je dan heel dicht in de buurt van de 548 MHz voor een BC548 komt wil je nog wel even verder tweaken, niet?

Eerst had ik een andere oscillator opgebouwd zoals je wel eens ziet in SHF VCO's. Maar daar had ik problemen met het bias gebeuren. Was erg kritisch en had last van opwarmen. De simulatie in SPICE was echter veelbelovend (hoge frequentie en hoge output).
Uiteindelijk heb ik in grote lijnen de originele schakeling van Rd12tf maar eens opgebouwd. Wel wat smd condensatoren en weerstanden ingezet om de draadjes kort te houden. Aan de BC548B kan ik niet aflezen welk merk het is.

Opbouw. De counter zit aangesloten op een extra serieweerstandje van de emittor. Ik heb daar trouwens geen spoel gebruikt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/bc548b001.jpg

Dus op naar de 548MHz. NB. er zit een :100 prescaler voor:
http://www.uploadarchief.net/files/download/bc548b002.jpg

Hieronder het absolute maximum van 568MHz, hierbij heb ik de voeding moeten verhogen naar 15V. Maar dat is eigenlijk te veel voor de smd emittor weerstanden:
http://www.uploadarchief.net/files/download/bc548b003.jpg

Mijn gebruikte prescaler (:100 van Kent):
http://www.uploadarchief.net/files/download/bc548b004.jpg

Chic Chic!!!!! Op naar de 1GHz!! Spijtig dat ik het apparatuur niet heb op meet te doen. :(

Een paar tips:
In SHF word een gemeenschappelijk basis gebruikt voor beter freq bereik. een paar link:
www.ece.ndsu.nodak.edu/~yuvaraja/EE421/E421-N-Colpitts%20Design1.DOC
www.ece.ndsu.nodak.edu/~yuvaraja/EE421/E421-N-LC%20Oscillator1.DOC
http://www.answers.com/topic/colpitts-oscillator?cat=technology
http://www.answers.com/topic/npn-colpitts-oscillator-collector-coil-pn…

Ik ga eens exprimenteren met ne 555. Die dingen gaan tot 500kHz. Lets try

Robin

Ik zat zelf meer hier aan te denken. Het komt uit een documentje van Mini-Circuits. Helaas kom ik met de gebruikelijke zoektermen meestal bij andere configuraties terecht.
Mijn eerste opgebouwde poging had ook last van een parasitaire oscillatie op ongeveer 200-250MHz waar ik hem niet makkelijk van af kreeg.
http://www.uploadarchief.net/files/download/commonbasevco.png

Op 15 juli 2007 08:57:53 schreef robint91:

Een paar tips:
In SHF word een gemeenschappelijk basis gebruikt voor beter freq bereik.

Het ontwerp dat hier gebruikt wordt is ook common-base

Ik ga eens exprimenteren met ne 555. Die dingen gaan tot 500kHz. Lets try

Robin

Een oscillator rond een 555 heet een relaxatie oscillator, dat is dus volgens een ander principe. Maar zekers niet minder leuk. Je zou ook nog even een relaxatie oscillator met behulp van een opamp of comparator kunnen bouwen.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

wow we zijn op weg naar de Ghz. Proficiat. Binnenkort kunen we eitjes koken. Is het dan niet met de geproduceerde microgolven, dan toch wel met de warmteafgifte van de BC547 zelf. :-)

Mama look, -a-booboo
Henry S.

Moderator

Niet met de BC547's die ik heb ;) De Flips vervangen door eentje van merk onbekend, max 320MHz. Spoel ingekort, geen sjoege, nog steeds max 320MHz (bij andere trimmerstand).

Ik ga nu nog even snel de 2p7 vervangen door een klein buistrimmertje.

Morgen/komende week kijken wat een BF494/495 doet.

Op 13 juli 2007 22:58:09 schreef rob007:
Het valt wel op zeg!
Motorola,
Ik begreep vroeger niet waarom sommige bouwers nu zo graag Motorola wilden.
Maar als je dit zo eens ziet,
Toeval? Of . . . . . . ?

Geen toeval, Motorola had 'patent' op torren met hoge HF versterking :)

Op 13 juli 2007 23:37:46 schreef Rd12tf:
Het "koude eind" van de spoel, krijg je nooit helemaal ontkoppelt al neem je een kilo Farad als C, dat punt is namelijk zeer laag impedant! En dat klopt ook, want op dat punt staat voldoende spanning om mijn F-meter de juiste frequentie te laten zien...
Daarom stop ik daar vaak een extra spoeltje in, om er in ieder geval voor te zorgen dat er niet te veel HF naar de overige delen van de schakeling lekt.

Idd, dat is ook mijn insteek, lekker laten zitten.
Ik heb een andere doorvoer-C gepakt en de boel is weer getemd.

Edit: Met buistrimmer 327MHz en onstabiel, nog een tikje verder en de oscillator gaat aan-uit-aan-uit...
De tor is de beperkende factor.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het lijkt er op dat er geen reacties meer komen. Langs deze weg wil ik iedereen bedanken die praktisch gezien, input hebben gegeven aan dit topic. Ik weet nu in ieder geval wie met een soldeerbout soldeert in plaats van met zijn mond ...
(Praatjes vullen geen (soldeer) gaatjes!)

;)

Ach, de hobby ligt nu even plat omdat ik bijna vakantie heb en dus omkom in het werk dat op tijd afmoet.
's avonds klim ik dan nog ff op de mountainbike en duik daarna op de bank. Ik ga binnenkort maar eens een oscillatorjet bouwen met een BFW16A, eens kijken of ik daar een betrouwbare oscillator mee kan bouwen.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Vast een prettige vakantie gewenst! Mijn vakantie zit er al weer op ...
Hou ons op de hoogte van je experimenten!

73

Op 26 juli 2007 17:53:58 schreef Rd12tf:
Het lijkt er op dat er geen reacties meer komen. Langs deze weg wil ik iedereen bedanken die praktisch gezien, input hebben gegeven aan dit topic. Ik weet nu in ieder geval wie met een soldeerbout soldeert in plaats van met zijn mond ...
(Praatjes vullen geen (soldeer) gaatjes!)

;)

Ja, jammer. Ik had het vermoeden dat het toch nog ietsjes hoger moest kunnen. Er kon hier en daar nog wel een millimetertje af van de draadjes. Maar de uitdaging blijft weg... ;-)

al iemand een hogere freq uit de tor getoverd?

kijk ook eens op het RF forum, http://www.fredsforum.nl

Ik heb voor de grap even nagebouwd met een hf tor bfr96.
en het gekke is ik krijg hem niet boven de 800 Mhz. L is ingekort tot 1,5cm 2mm zilverdraad. Condensator over ce, is gek genoeg niet kritisch, als ik hem heel klein maak < dan 1pf wil hij afslaan. Met een grotere C bijvb 2.2p regelt de trimmer netjes over een paar 100mhz zonder af te slaan. Ook een paar extra mm draad tussen de C en de tor werkt beter. Het gekke hij gaat niet echt veel lager met een iets grotere C.

Conclusie ik weet niet of je met dit schema wel hoger kunt. De HFoutput met de BFR is wel heel erg hoog. Heb wel pittige instelling. 47 Ohm naar ground. 33 Ohmin Collector.
Basis ligt met 560 Ohm aan ground en 1.8k aan+

Leuk dat je het topic weer omhoog kickt! :)
Van zoiets fraais willen we natuurlijk een foto zien ...
Misschien moet je wat experimenteren met de ontkoppeling van de basis (kleinere C b.v.) of misschien de emitter weerstand voorzichtig ontkoppelen (met een vaantje van blik) het is en blijft een Colpitts variant!
Probeer i.p.v. een draadje een strip van 1,5 cm lang en 5mm breed.
Veel stroom heeft die tor niet nodig om 'hoog' te gaan, het is immers een echte HF tor!

http://www.uploadarchief.net/files/download/cimg7550.jpg

Firma bak en braad! Hier even wat uitleg. De C tjes op de basis zij twee ATC condensatoren die direct tussen masaa en basis hangen. Hiervoor heb ik een chip C geprobeert, resultaat geen verschil, dus hf aarding van de basis moet wel goed zijn.

De lecher gaat door een ontkoppel c. Omdat ik niet zeker was, heb ik nog een ATC onder de lecher net voor de ontkoppel C gesoldeerd en nog een 10p erachter, geen verschil.

Verder het 1p5 Colector emitter C'tje doet het beter, als de draadjes van de c iets langer zijn. De Osc heeft een beter bereik en gaat gek genoeg niet omlaag in freq.

Trimmer is 5p teflon, zonder trimmer dan, oscilleert het niet.

Ik kom niet boven de 800Mhz, met dit ding. Wel stabiel en veel power.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 januari 2008 18:25:14 (1%)

Kijk, hier hebben we een goed voornemen voor het nieuwe jaar! ;-)
Misschien levert het een kwartslag draaien van je trimmer nog iets op. Dus haast parallel met je "spoel". Dan is de loop door de L/C kring wat compacter.

Kijk! De echte Die-Hards blijven over, ga ook meedoen, heb nog wat BFR96S liggen.
Misschien is de Colpitts mutant niet geschikt voor F>1GHz, we zullen zien!

;)