Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

zo, ik ben der ook weer

Moncha kende ik al langer
maar hij ondersteund alleen een eigen DAC
dus heeft het voor bijna niemand zin
of iedereen die mylaserpage of lumax heeft
zou 400 euro moet uitgeven en dat gebeurt niet

AVR powerd

Op 11 juli 2007 12:22:06 schreef Frixxion:
ff een vraagje over laser diodes uit DVD spelers/branders. Over hoeveel vermogen heb je het hierbij? (bij spelers en branders)

spelers 5 mW rood en denk ook 5 mW ir

branders
tot 200mW rood en tot 200 ir

Op 10 juli 2007 08:50:44 schreef haan:
10 euro met lens

Hmmm, daar kan ik er wel 2 van gebruiken, denk ik...

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

lol heb mezelf ff aan het twijfelen gemaakt. ik heb nu mot 2 steppers binnengekregen en ik heb die lpt dac (je weet welke lol) maar nou heb ik die startpagina ff langsgelopen dat had ik nl nog niet gedaan en nou kwam ik daar een mot1 driver tegen bij schema's volgens mij heb ik het niet nodig met die dac maar ik begin te twijfelen.....

die driver heb je niet nodig
altans ik heb hem niet nodig bij de mot-1

AVR powerd

dus gewoon op de dac aansluiten??

jup een spoel aan de dac
en eentje aan de remspanning

AVR powerd

hehehe en wat is de remspanning dan?? ik bedoel waar haal je die vandaan aangezien je speolspanning is ongeveer 12 volt.

Uitleg over de MOT2's:
(Bij de MOT1's zijn de draadkleuren anders)

Knip de rode en de oranje draad af, die heb je niet nodig.
Dit zijn de 'midden aftakkingen' van de spoelen in de MOT2.

De bruine en de blauwe draad aan massa hangen.
De witte draad aan de uitgang van je DAC hangen (X of Y out)
De groene draad aan de remspanning hangen.
Deze maak je dmv een LM317 IC en 2 weestanden en een potmeter. Zo kun je de remspanning variëren tussen 2 en 5 volt ofzo en je steppers optimaal afregelen.

Succes!

Ben FF weg, bij Sensation black de kunst afkijken... :)

Op 12 juli 2007 09:00:58 schreef haan:
imail je gegevens maar
gr jt

@ Haan;
Yep, maar ik wilde eerst nog FF weten:
zijn het alleen de diodes of zit er een driver bij?

[Bericht gewijzigd door Scoob op zaterdag 14 juli 2007 22:03:38 (14%)

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

het zijn alleen dioden
weerstandje en 7805 doen de rest
staat een filmpje van op you tube
http://www.youtube.com/watch?v=gLTJxl2tIKU
haan

Op 15 juli 2007 09:14:48 schreef haan:
het zijn alleen dioden
weerstandje en 7805 doen de rest
staat een filmpje van op you tube
http://www.youtube.com/watch?v=gLTJxl2tIKU
haan

@ Haan: Ik mail je !

Sensation Black ed. was goed voorzien van lasers. 8 Full color lasers rond de DJ-stage en in de ring rond de ArenA. Ronde trussen met elk 2 groene beamshows konden op en neer bewegen rond de DJ-stage. De show waren tamelijk tam. Eerste sets werden wel regelmatig beamshows gegeven, maar pas bij Vince, de 5e set, werd er aktief gelaserd. Veel later werd het alweer licht...
Het leek er een beetje op dat ze de brand-uren een beetje probeerde te sparen. Verder ook geen animatie of zo, maar wel goed live gearrangeerd. Ik heb er wel wat van opgestoken.
Heeft iemand ander het ook meegemaakt?

[Bericht gewijzigd door Scoob op maandag 16 juli 2007 00:06:27 (13%)

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

ok ik heb het schema gevonden voor het aanpassen van de remspanning ik neem aan dat je onderste gedeelte van het schema van dnst bedoeld wat staat bij schema's bij hobby laser startpagina

Heej, ik vroeg me af of jullie konde helpen, ik ben namelijk op zoek naar optiek om 2 groene stralen te combineren, maar kan tot nu toe alleen prisma's voor rood vinden.
Enig idee waar ik voor groen (en blauw) kan krijgen?

@ Arcch: nee, het schema van de remspanning staan niet in dit schema. Kom je er niet uit, zag het even, dan zoek ik het schema voor je.

Kan iemand mij hier een site met uitleg geven hou je van zon cdspeler laser nouw dan een gewone laser maakt ? had het ergens gelzen dat dat kon namelijk :)

bij deze zeg ik het lol. ik heb het ook niet over het hele schema alleen over het onderste gedeelte waarin die lm is gebruikt dat gedeelte word nl op de remspoel aangesloten. maar als je een schema hebt die wel goed is zou ik hem graag willen hebben lol

alvast bedankt

Gerwinh: dat kan niet. Een cd speler laser heeft de verkeerde golflengte om dat licht om te zetten in groen licht. Verder zou dat zonde zijn: de onderdelen die je daarvoor nodig hebt zijn behoorlijk duur, en een cd-speler laser is zo zwak dat er slechts enkele mW aan groen licht worden geproduceerd dan. Dan kan je toch beter een mooie 808nm paar Watt diode kopen en daar een kristal ed voorzetten.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Hallo terug van weg geweest.

Ruim een jaar bezich geweest met de laser projector heb ik de volgen de resultaten van 2 projector op gang.
Ze zijn nog lang niet dat super, teminste voor 1 ben ik nog actief bezich met de galvo ontwerp om ze sneller temaken.

Mijn eerste 10k
Tweede 7k
Ilda op 10K
Ilda op 7K
Anime plaatje
Driver board
10K galvo
7K galvo

Ze scannen op dit moment onder een hoek van 10graden, de tweede projector kan een grotere hoek scannen zonder dat de cirkel kleiner wordt. Maar goed deze galvo wordt vervangen naar een nieuwe die ik op dit moment aan het maken ben.

Ik heb in het begin veel problemen gehad met de versterker teminste de schema van lm675. Ik heb de volgende IC's gebruikt TDA2030 en de LM1876, beide deden geen wonderen je kunt de galvo van positie bewegen met je vinger gewicht wat normaal niet kan bij een goeie driver.

Nu gebruik ik de schema van de datasheet en daar doet hij wel op met 1 nadeel, de input gnd wil de X en Y kanalen met elkaar storen. Dus als X scant en Y niet, beweegt Y toch zachtjes mee dit zie je goed in vierkankjes en ilda test krijg ook lelijke krullen in hoeken.
Het probleem is iets op gelost als ik de gnd van de input niet aansluit. Maar toch snap ik het niet waarom. Wie heeft enig idee wat ik niet goed doe.

De eerste projector 10k heeft TDA2030 krijgt een voeding 2x17 volt op 1.6Ampere
De andere gebruikt de LM1876 en die krijgt een voeding van 2x22volt op 2.5Ampere

Eventueel als er hier mensen zijn die toch een goed resultaat hebben met de orginele schema van chan maar dan gebruik van de OPD hoor ik dat graag.

Ik ben teminste op zoek naar een verbetering van de servo versterkers.

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

@ Gerwin: dat is wel mogelijk, maar ipv eeen CD-speler gebruik je een DVD speler of -brander, die maakt gebruik van rood licht. Ik heb het ooit gedaan met een DVD-brander, waar 2 diodes in zaten; 1 voor de DVD met zichtbaar rood, en 1 voor de Cd, infrarood.

De DVD-diode: http://nl.youtube.com/watch?v=wDH_NBtSo7A

En de CD-diode: http://nl.youtube.com/watch?v=LlvWnJJZREM

Het lukte me uiteindelijk om een straal zo dun als een naald te krijgen over een afstand >10 meter, en daar lucifers mee aan te steken en auw te doen op mijn hand.
Ver kwam ie ook, ik overbrugde zo ongeveer heel Den Haag vanaf mijn flat (zichtbare reflectie).

Gewoon aangesloten met een Potmeter en wat voorschakelweerstandjes. De lenzen kwamen uit een fototoestel/oude laserpen. Ze begaven het echter snel vanwege slechte aansturing en gebrek aan koede koeling, maar 't was een interessant projectje :)

Met een DVD-diode kan dat inderdaad wel. Het verstandigste is om met een LM317 een stroombron te maken voor de diode, aangezien laserdiodes stroomgestuurd zijn.

@ The_PDI: het schema uit welke datasheet? Enne: als de X en Y input elkaar via de GND storen, dan zit er iets goed fout. Heb je alle GND-lijnen in je scanner met elkaar verbonden?
en hoe heb je die behuizing gemaakt?:)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Met een DVD-diode kan dat inderdaad wel. Het verstandigste is om met een LM317 een stroombron te maken voor de diode, aangezien laserdiodes stroomgestuurd zijn.

Hoeft niet per see LM317 te zijn, die is by the way spanning gestuurt. Je kan het evengoed met 2 transistoren doen. Zoiets als dit bijvoorbeeld, wat wel stroomgestuurt is (getest en goed werkende). BL hang je aan je dac en met potmeter regel je stroomtoevoer. De waarden van de transistoren maken eigelijk niets uit, zorg wel dat de uiterst rechtse op zijn minst 200mA kan leveren (een stroom die BC547C tegenwoordig ook al aankan)

Dit topic is gesloten