Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

hallo pdi
als je de galvo spiegel kunt bewegen dan is je terugkoppeling van je versterker te groot
De terugkoppel weerstand vergroten (potmeter) tot hij begint te trillen(komt van je massa van je galvo)
Ietsje terug draaien, opmeten en vervangen door een vaste weerstand.
haan

Op 22 juli 2007 16:17:07 schreef muddy:

@ The_PDI: het schema uit welke datasheet? Enne: als de X en Y input elkaar via de GND storen, dan zit er iets goed fout. Heb je alle GND-lijnen in je scanner met elkaar verbonden?
en hoe heb je die behuizing gemaakt?:)

Het schema komt van de IC's die ik gebruikte, dat zijn de TDA2030 en LM1876 en ik had alle Gnd lijnen met elkaar verbonden, maar juist daar begon het probleem. Pas wanneer ik de driverboard en de versterker met gnd input aansluit dan koppelt de signalen over mekaar. Het lijkt erop dat het via de gnd loopt.

Enne de behuizing heb ik op mijn werk gemaakt, ik ben op mijn werk als operator en programeur voor de laser snij machine in plaatwerk techniek. Dus lasersnij machine snijt laser projector :D, alle metaal onderdelen heb ik gesneden en gebogen.

@ Haan:
De terugkoppel weerstand (van de schema van Chan) had ik een keer vergroot naar 22k, hij houd hem wat beter vast dan die van 1k, maar scant nog steeds slecht en piept bij het afstellen.

Op dit moment gebruikt ik de schema van het datasheet (TDA2030 LM1876) waar aan ik nu een andere probleem heb met X en Y kanalen die met elkaar storen.

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

ok ik zoek dus nog steeds een schema om de remspanning te maken

Gewoon 5V of 12V opzetten, eventueel met een LM317 een regelbare spanningsbron maken.

@ martin de copain: een LM317 kan ook als stroombron gebruikt worden.

@ the_pdi: de signalen gaan niet via de gnd, alleen de signalen kunnen pas van A naar B lopen, als ook de gnd van A aan de gnd van B is gekoppeld. Probeer dit maar eens: pak een audiobron (mp3, cd, tape). Pak de audio output van 1 kanaal. Verbind alleen deze draad met de ingang van je versterker (dus niet de gnd van dat audio-signaal).
Als het goed is loopt er nu 1 enkel draadje van de bron (A) naar de versterker (B). Zet de bron aan, zet de versterker aan, en voila: geen geluid.
De storing zit ergens ande: pas als de gnds aan elkaar gekoppeld worden, komt er storing. Andersgezegd: de storing zit NIET in de versterker.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 23 juli 2007 18:27:24 schreef muddy:
Gewoon 5V of 12V opzetten, eventueel met een LM317 een regelbare spanningsbron maken.

@ martin de copain: een LM317 kan ook als stroombron gebruikt worden.

@ the_pdi: de signalen gaan niet via de gnd, alleen de signalen kunnen pas van A naar B lopen, als ook de gnd van A aan de gnd van B is gekoppeld. Probeer dit maar eens: pak een audiobron (mp3, cd, tape). Pak de audio output van 1 kanaal. Verbind alleen deze draad met de ingang van je versterker (dus niet de gnd van dat audio-signaal).
Als het goed is loopt er nu 1 enkel draadje van de bron (A) naar de versterker (B). Zet de bron aan, zet de versterker aan, en voila: geen geluid.
De storing zit ergens ande: pas als de gnds aan elkaar gekoppeld worden, komt er storing. Andersgezegd: de storing zit NIET in de versterker.

Inderdaad Muddy ik heb bij mijn 10k scanner de TDA's alleen de input kabels gebruikt van de driverboard. Daar was een groot deels opgelost er zit nog iets in als ik 1 kanaal uitzet.

Vandaag heb ik bij mijn 7k op 1 kanaal een luidspreker verbonden van de LM1876 en de andere X kanaal op de galvo. En je hoort de X signaal op de Y kanaal werken, en wanneer ik de input afhaal van de versterker, hoor ik de X kanaal heel zachtjes over de luidspreker. Dit gaat met de driverboard net zo, die had ik effu op me stereo versterker aangesloten.

Mijn idee is nu om de kanalen apart op print tebouwen met een eigen versterker, DNSTJE (mijn broertje) had het ook zo gebouwt met zonder problemen. Want de driverboard heb ik ook beide kanalen met de zelfde gnd en IC verbonden.

Dus ik ben benieuwt :) of het me lukt

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

Ik heb het volgende probleem gevonden en opgelost.

nadat ik de driverboard apart gebouwt heb werkt hij erg stabiel geen storingen over de beide kanalen.

Ondanks het probleem met de oude driverboard wilde ik deze nog gebruiken en hier de gnd verbindingen veranderen. Dus om tetesten heb ik gewoon op audio muziek getest, tot zover dede hij goed totdat ik het audio via de PD ingang (fotodiode) aansloot. ik hoor het muziek duidelijk over de andere kanaal, zelfs als de output van de PD niet was aangesloten hoorde je hem nog steeds!!

Dit betekent dat de PD gedraagt als een zender, en dat hij over de ander kanaal komt is ook omdat ik de TL074 IC's naast mekaar gebouwt hebt waar door dit storing onstaat.
De driverboard zelf had dit probleem niet, dus de storing begon vanaf de PD.

Ik geef dit info mee voor de mensen die het probleem misschien ook hebben, om het probleem tekunnen testen kan je met Ildatest het kleine vierkant expres in de overshoot projecteren als deze overshoot een lus is ipv een streep dan heb temaken met het probleem wat ik heb.

De ildatest kan je ook doen door 1 kanaal van je DAC af tekoppelen en kijk of je een rechte dunne laser lijn hebt inplaats van een dikke streep met een elips in het midden.

Succes!! :D

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

hoi,

heeft er al iemand met een setje mot2 geexperimenteerd?

Hoe heb je de spiegel aan/op het asje gekregen ?
hoe groot zijn je spiegeltjes ? ( wat is ideaal)
Kan ik voor beide mot's dezelfde remspanning gebruiken ?
(dus van 1 lm317 beide motoren van dezelfde spanning te voorzien)

Kwam laatst in de kast mijn mot1-scanner tegen, even aangesloten, doet het nog steeds :)

Ik ga hem van de hand doen, dus bij interesse mail ff naar liquid_Smoke7[at]hotmail.com

ik heb een andere as gemaakt voor over de as van de mot 2 steppers en daar een vlak stuk op geveild zo dat de spiegel er mooi op kon en ik het overschuifasje mooi op de hoofdas vast kon zetten.

ik heb 2 lm gebruikt om elke mot 2 een aparte remspanning te geven mocht er iets verschil inzetten kun je hem apart verstellen

[Bericht gewijzigd door arcch op dinsdag 31 juli 2007 23:21:38 (26%)

Vraagje:

als ik voor een klein buitenevenement een goede groene laser wil kopen, waar ik zelf nog het één en ander van eenvoudige figuurtjes in wil kunnen zetten (niet vereist), wat raden jullie me dan aan? Het is voor een feestje van m'n ma en ben nog student, dus alsjeblieft niet te duur.. ;)

Vind het zelf spelen met lasers supervet, maar heb er veel te weinig ervaring mee om ze zelf in elkaar te zetten, maar wil hier wel mee gaan beginnen een keer. Voor nu doel dus op een kant-en-klaar ding.

Omdat ik ook zelf op zoek ben: ik moet kijken naar het aantal watts, right? Hoeveel is voldoende voor buiten? 30mW?

Thnx bij voorbaat!

zelf figuren in zetten wordt duur
wat wil je buiten laten zien ?
een beamshow (in de lucht)
of een animatie op een muur
voor het laatste is 30 tot 50 mw genoeg (mits niet te veraf natuurlijk)
het andere is duur want dan heb je veel meer vermogen nodig

AVR powerd

valt wel mee hoor roelke lasers zijn niet zo duur meer

200 mw rood heb je al vanaf 59 dollar
100 mw groen al vanaf 140 dollar

iemand nog interessen in

220 mw rode laser pointers ;) of 405 nm uv pointers zijn nog in de maak

http://www.laser-man.co.uk/2006/index.php?option=com_content&task=…

Op 7 augustus 2007 11:24:47 schreef ledfreak:
valt wel mee hoor roelke lasers zijn niet zo duur meer

200 mw rood heb je al vanaf 59 dollar
100 mw groen al vanaf 140 dollar

iemand nog interessen in

220 mw rode laser pointers ;) of 405 nm uv pointers zijn nog in de maak

http://www.laser-man.co.uk/2006/index.php?option=com_content&task=…

het is meer dan alleen een laser he
zeker als je zelf figuren wilt tekenen
kom je al uit bij een DAC en software en galvo's
neem de K-1000+ van big dipper kost een 500 euro
en dan nog een dac + software
ik vind 600 - 700 euro toch veel geld hoor

AVR powerd

Op 7 augustus 2007 12:03:11 schreef roelke.nl:
[...]

het is meer dan alleen een laser he
zeker als je zelf figuren wilt tekenen
kom je al uit bij een DAC en software en galvo's
neem de K-1000+ van big dipper kost een 500 euro
en dan nog een dac + software
ik vind 600 - 700 euro toch veel geld hoor

Ahh joh dac en galvo's zijn ook best aan te komen voor niet te veel geld.

15k galvo's 150 euro
Lpt dac is meer dan genoeg voor die galvo's kost je ook maar 30 euro
software is gratis
En dan kom je een heel eind

ok als je het goed wilt doen dan ben je zowiezo veel geld kwijt

50k galvo's 1200-3000 dollar
1 watt 532 nm dpss 1200 dollar
pangolin dac 1500-3000 dollar
en dan de rest nog ;)

Heb nu zelf 15k setje
1x 80 mw 532 nm
1x 120 mw dpss 532 nm
1x 200 mw 650 nm

enigste wat me geld gekost heeft is de dac
de rest was gratis

verder nog wat pointers
leadlight 35 mw 532nm
newwish 50 mw 532nm
en een hoop 650 nm 220 mw pointers

Dan mag jij mij eens vertellen waar jij gratis lasers haalt:D

Ben een paar dagen geleden achter een enorm probleem gekomen. Ik heb een tijdje geleden verteld dat mijn opamp voeding (laag vermogen) geen -15V maar -21V gaf. Daardoor zijn alle opamps doorgebrand! Het stomme is dat dat meteen is gebeurd toen ik de laser voor de eerste keer aanzette... Al het werk daarna is dus vrijwel nutteloos geweest...

Anyway ik ga nu nieuwe opamps halen, nieuwe voeding zit er al in.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

hmm ik wil ook graag 2 15 k galvo setjes gratis
en een keer 80 mw groen gratis

popelscan is ook niet echt geweldig
mamba black is stukken beter

overgens mis ik bij jou berekening nog een laser van een 120 euro

en hij wou niet zelf bouwen
dus doe mij maar een K-1000+ (die is gratis)
dan bouw ik wel een dac op mijn kosten (ik heb lumax liggen)

AVR powerd

Ahh de verkoop van 220 mw pointers financeerd het grootste gedeelte van me laser spul
kost mij verder niks dus das altijd lekker natuurlijk

moet alleen nog een andere dac hebben
lpt dac is ruk
die haalt volgens mij niet meer dan 5-7 kpps

Over de LPT kan je niet gelijk geven dat deze tot 5-7 kpps kan scannen
DNST kon met zijn 30K ongeveer max 24kpps scannen via LPT. En we hadden nog een vriend die had eazylase daar konden we echt zien het verschil van 30kpps en 24kpps uit LPT.

Met mijn zelf bouw 10kpps op 10grade doet de LPT en mijn DAC moeiteloos zijn werk met Mamba Black. Kan verder weinig bij voorstellen dat de LPT dat zo traag is.

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

Op 8 augustus 2007 09:14:23 schreef ledfreak:
Ahh de verkoop van 220 mw pointers financeerd het grootste gedeelte van me laser spul
kost mij verder niks dus das altijd lekker natuurlijk

moet alleen nog een andere dac hebben
lpt dac is ruk
die haalt volgens mij niet meer dan 5-7 kpps

hmm lumax is niet meer te bouwen

AVR powerd

de dac 832 kan met gemak deze snelhied aan 25mhz
de beperking ligt in de snelheid van je computer

Je hebt inderdaad een snelle computer nodig. Hoger dan 1GHz. Het ligt er ook aan of je allerhande rommel op de achtergrond hebt draaien. Ideaal zou zijn een par GHz.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

nou snelheid is geen probleem dualcore 3.2 ghz maar heb het problem al gevonden dac is brak lol zit al een nieuwe op prob solved

Ook meteen ff een oude 100 mw dpss gefixt

Zit nu een nieuwe 1 watt cmount diode in
Nieuwe vermogen zit op 220 mw @ 23 graden na 15 min opwarmen

best netjes dacht ik zo

1 watt c mount 220 mw out !!zou je meter maar eens na zien

Op 9 augustus 2007 12:37:19 schreef haan:
1 watt c mount 220 mw out !!zou je meter maar eens na zien

klopt toch echt 1x coherent meter 220 mw 1x newport power meter 221.5 mw

En ja dr zit een ir filter op
Gewoon kwestie van mazzel hebben met de crystallen en goede uitlijning denk ik ;)
En de temp van de diode en ktp strak houden

[Bericht gewijzigd door ledfreak op donderdag 9 augustus 2007 13:12:53 (13%)

Dit topic is gesloten