Beginner topics

Dit topic is gesloten

Anoniem

ik koop het toch liever in een winkel, het is zo duur !!

koop bij de speelgoedwinkel het goedkoopste ding met een electromotortje erin. (wij hadden vroeger van die bouwpakketjes voor een auto'tje, was 5 euro, en zat een leuk motortje in)

Een verwarmingselement kan ik je trouwens niet echt aanraden. Da's erg nutteloos, en je batterijen zijn heel snel leeg. Kan je beter een fietslampje nemen, dat wordt ook warm :P

Wat een beter idee is, is een oude philips EE-doos op de kop tikken. Een EE2003 bijvoorbeeld. Daar heb je nog VEEL meer plezier aan. Wat ook kan is een nieuwe doos. Het kost wel heel wat, maar het is toch 100% de beste methode om te beginnen, voor iemand van jou leeftijd.
De prijs is alleen wel vrij hoog...

Deze bijvoorbeeld: op http://www.marktplaats.nl/ staat een EE2003 aangeboden voor 25 euro... Maar tis wel in gelderland... Maar dat is echt een grote aanrader, als het aan mij ligt tenminste.
(zoek bij marktplaats op experimenteerdoos, ander vind je m niet)
http://fotos.marktplaats.nl/kopen/7/ce/42cQr+10aw6+sZylY3eNlw==.jpg

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

dunkuwel voor de goeie raad maar ik maak liever zelf iets, weet jij nog een andere verbruiker ??
maar als ik het toch goed bekijk is het toch interressant
wl wat veel geld

[Bericht gewijzigd door Maxim S op woensdag 28 februari 2007 19:08:55

pff, tja er zijn zo ontzettend veel dingen die stroom gebruiken...

Maar het leukste is toch om een echte electronische schakeling te maken. (niet het niveau 'lampje schakelaartje batterijtje', maar een versterkertje, een radio'tje, een knipperlichtje enz enz). Zeker voor een beginner is zo'n doos een geweldig leerzaam ding. Het stelt je namelijk ook in staat om zelf iets te bedenken, en het dan uit te testen zonder veel soldeerwerk enzo.
Je zou ook voor ene breadboard kunnen gaan, maar het leuke aan die EE dozen is dat je er een flinke hoeveelheid goed werkende schema's bij krijgt met uitleg. En de praktijk is nou eenmaal de beste leerweg. In je eentje ga je al die dingen niet kunnen bedenken.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

In Brugge heb je Elektro 8000 in de Langestraat. In Oostende heb je Gobbin Nieuwpoortsesteenweg 99 en de beste is: C.C.D. Deken Darraslaan 40 te 8700 TIELT- info@ccd.be. Deze laatste neemt nog de tijd om tegen zijn klanten te spreken en helpen, dus niet alleen verkopen en naar buiten. Zo nu kun je op verkenning gaan.

Henry S.

Moderator

Op 28 februari 2007 19:02:26 schreef elektrozoeker:
[...]
wl wat veel geld

Als die doos compleet is, is 25 euro een schijntje!

BTW als je 25 euro al veel vindt, dan heb je een verkeerde hobby gekozen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

halloooooooooo, ik ben nog maar 12 denk je misschien dat ik al mijn geld uitgeef!!!!!!!!!!

Als je 12 bent is het misschien beter om de theorie alvast aandagtig te bestudeeren... Of je kunt een baantje zoeken zodat je de onderdeeltje of bouwdozen wel kunt kopen... Tja ik ben nu 16 en ben eigenlijk pas sinds vorig jaar zomervakantie begonnen met geld uit te geven aan electronica onderdeeltjes...
Wat onze jonge electro "freak" ook kan doen is contracten op bouwen waar je misschien gratis onderdeeltjes kan krijgen.. (zo heb ik een paar jaar terug van het werk van mijn vader een doos met vanalles en nog wat gekregen.. Erg nuttig als je er iets van af weet :p (dus na de theorie ;p))..

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Daar zeg je iets ik vraag aan men ouders als ze het betalen !!?

Merci é,...

Greetz, elektrozoeker !!!!

Op 1 maart 2007 19:30:53 schreef elektrozoeker:
Daar zeg je iets ik vraag aan men ouders als ze het betalen !!?

Merci é,...

Greetz, elektrozoeker !!!!

zeuren ja:), is teminste speelgoed waar je nog wat aan hebt:) vroeger had ik zon philips doos me1200 op zijn minst 40 jaar oud ding, ik kon nooit wat bouwen wat op de beschrijvingen stond want moest en zou altijd zelf wat maken:)

Hallo,

Ken je me nog ?
Ik ben hier niet terug om te vragen wat dit en dat is,
NEE !! Door jullie heb ik heel wat bijgeleerd, en nu heb ik zelf een knipperlichtje gemaakt ( op schema )Niet dat dit zoveel voorstelt hoor :

http://img162.imageshack.us/img162/6978/knipperlicht1qf8.png
Voor het vergroten kan je er op klikken !

Uiteraard ga ik dit namaken

goed bezig!!
uitstervend ras..

KIS!!: Keep It Simple

Kheb nog een vraagje, hier komt ie : voor de weerstanden van men schema weet ik niet welke ik nodig heb ? zijn het koolfilmweerstanden of metaalfilmweerstanden ? ik had gedacht om 0.6 W metaalfilmweerstanden 1% te kopen

0,25w 5 of 10% moet het ook prima doen, het is een simpele schakeling, niets is erg kritisch lijkt me.
alleen bij erg hoge voedingsspanningen moet de led voorschakel R iets dikker zijn, maar dat kan je berekenen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 24 juli 2007 12:12:31 (66%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zal mijn componenten in elektro 8000 kopen, goeie winkel en kwoon er het dichtst bij

nog goede webshops zijn
www.elektronica-onderdelen.nl
www.dickbest.nl
bij dickbest kun je trouwens ook motortjes kopen

Lucky Luke

Golden Member

mischien heb je nog wat mijn homepage?

Een knippelichtje is inderdaad een goed project om mee te beginnen :)

ik kwam op CO voor verwarming op mijn fietsstuur in 2004. (is overigends niet gelukt). ergens daarvoor of daarna heb ik een knipperlichtje gebouwd (met 2 transistors zelfde schema dus) dat lukte wel. Daarna een voedingkje met LM317. daarna weet ik niet meer, toen sloeg het electronicavirus echt toe :)

Had voor mijn verschijning op CO al een intercom gebouwd door met een lange kabel de microfoon en speaker uit 2 oude telefoontoestellen in serie te zetten en te voeden met een 4,5V blok. (en 't werkte nog ook)

dus kijk een beetje uit met dat knipperlichtje, voor je het weet slaat het elektronicavirus toe! (maar 't is een leuke hobby, elektronica)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@buzzer : Zeer bedankt voor de sites !
@Lucky luck : ook bedankt voor de site ( dus de beste manier om te beginnen is pratijk ! :p)
nog een vraagje voor lucky luck :: ik zie dat je er al goed mee weg bet lucky nu is de vraag kan ik daar een potmeter bijsteken in men schema

[Bericht gewijzigd door Maxim S op woensdag 25 juli 2007 07:41:57 (35%)

Lucky Luke

Golden Member

de weerstanden van 10K aan de kant waarmee ze aan de + zitten loshalen, potmeter in serie zetten.

dus eerst de weerstanden van 10K aan elkaar hangen aan de bovenkant, dan een potmeter het ver-weg pootje verbinden met 1 van de 2 pootjes naast elkaar. deze 2 verbonen pootjes dan aan je weerstanden verbinden en het overgebleven pootje aan de +

wat ook kan, als je niet de frequentie wilt instellen maar de verhouding: de 10K weerstanden naar de + loshalen, deze aan de bij elkaar staande pootjes van de potmeter, het 3e pootje van de pot aan de +.

kijk ook even hiernaar:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/15

jij mag dan wat andere componentenwaardes hebben gebruikt, het principe blijft gelijk. Dus als je naar dat schema kijkt kun je zien hoe de potmeter zit. (een schematje is handiger dan een heel stuk typewerk)

experimenteer eens wat met 10K, 22K en 100K potmeters. gewoon een instelpot zonder asje, die kun je verdraaien met een schroevendraaier. (1tje met asje kan natuurlijk ook. 't kost iets meer (paar cent) maar werkt wel makkelijker)
maar je hebt dus geen dure audiopotmeter nodig voor dit schematje.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten