Beginner topics

Dit topic is gesloten

khad er nog nooit opgelet dat dit optsite stond

die link die je me gaf bij R2 en R 3 is dat 4.7 k ? ja he
nog eens bedankt voor de site

[Bericht gewijzigd door Maxim S op woensdag 25 juli 2007 08:12:07 (50%)

Lucky Luke

Golden Member

ja dat klopt. dat is hetzelfde schema :). met 10K werkt 't ook.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

kgraak der nie aan uit met die potmeter. is da gewoon een potmeter van 100 k ?

Lucky Luke

Golden Member

In 't schematje van CO wel. maar je kan ook een 10K potmeter pakken. al zal 't bereik waarin de knipperfrequentie te regelen is wel wat afnemen.

wat lukt er niet met die potmeter?

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 25 juli 2007 08:45:09 (26%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ik maak nu gewoon schema's maar binnenkort als men pa in verlof is ( volgende week ) ga ik achter materiaal naar elektro 8000 dus het misschien beter dat ik eerst koop en dan maak maar nu ben aant zoeken wat ik allemaal nodig heb, dus ik moet gewoon een potmeter van 100k vragen dan ? en de rest van men materiaal

lucky hoe kun je weten wanneer je een weerstand vooreen led moet zetten ? of moet dat alltijd ?

[Bericht gewijzigd door Maxim S op woensdag 25 juli 2007 09:20:09 (14%)

Lucky Luke

Golden Member

Een weerstand voor een LED moet eigenlijk altijd, tenzij de stroom door de led op een andere manier beperkt word.

En zelfs als de stroom door de led op een andere manier al voldoende beperkt word kan een weerstand meestal geen kwaad.

er is 1 uitzondering:

als je led's wilt laten doorbranden moet je geen weerstand gebruiken :P

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

als je led's wilt laten doorbranden moet je geen weerstand gebruiken

jah
en hoe moet je dat dan berekenen ? de weerstand ?

ok merci

http://img475.imageshack.us/img475/1691/potm1gw1.png
versie met potmeter
deze ga ik maken

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 26 juli 2007 19:25:48 (87%)

@ elektozoeker:

Als je mij een tientje stuurt (ter dekking van de portokosten), dan stuur ik je een hele vracht componenten.

Wat te denken van:

potmeters: alle gangbare waarden.
Veeeel weerstanden.
Veeel condensatoren.
Veel transistoren
Veel TTL-IC's
Veel lineaire ic's
En nog wat meer, wat ik zoal in mijn bakjes vind.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

???

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 juli 2007 20:04:35 (99%)

Henry S.

Moderator

Wat is er niet duidelijk aan? Er wordt je een mooi startpakket aangeboden!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 25 juli 2007 20:05:05 schreef Henry S.:
Wat is er niet duidelijk aan? Er wordt je een mooi startpakket aangeboden!

aha, euhmm een tientje hoeveel euro is dat ?
En stel dat ik koop wil ik eerst wel wat meer info, hoeveel,wat,...

Een lijsje wat ik wel wil aankopen :

50 groene leds
50 rode leds
50 gele leds
E-12 reeks van weerstanden van elks 20
Transistors BC 547 A,BC 547 B van elks 10 stuks
condensators 100 µF en 22 µF van elks 10 stuks
Rol Kopertape
3 potmeters liefst draaipotmeters met versnijdabre kop
3 draaiknoppen voor potmeters
150 led fittingen

daarom niet voor een tientje he,...

ic moet ik niet want ksnap daar nog nieks van

Maar ik moet echt wel werkend materiaal hebben, hoe kan ik je vertrouwen ? waar ergens woon je ?

[Bericht gewijzigd door Maxim S op woensdag 25 juli 2007 20:33:11 (48%)

Lucky Luke

Golden Member

Op 25 juli 2007 18:33:01 schreef elektrozoeker:
[afbeelding]
versie met potmeter
deze ga ik maken

op die manier kan het ook nog met de potmeters! alleen heb je er dan 2 nodig. Je kan zo ook allebij de led's min of meer appart regelen (maar dat zal je wel al doorhebben)

Ik zou alleen wel 1k8 in serie met de potmeters zetten, want als je ze nu naar 0 Ohm draait... (je tekent in crocodile, dus test maar gelijk even. en vink "indestructable components" uit!)

150 LED's is best veel, ik heb er ooit 300 (100 per kleur, rode, groene, gele) gekocht (3 jaar terug oid) en heb er nog iets van 260 :). Moet er nog altijd een leuk projectje mee doen :).

20 stuks per waarde in een E12 reeks is ook vrij veel, maar als je ergens een goedkope set kan vinden: doen. (pessimistische visie: maar wat je net nodig hebt is toch altijd op en wat je nooit gebruikt betaal je wel voor met zo'n set)

En met IC's: kijk eens naar de NE555 en de 4017. Best begrijpelijke IC's. Je kan er onder andere een looplichtje mee bouwen, of een dobbelsteen. Zoals je ziet nog veelzijdig ook.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Wat moet je met 'kopertape'?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

waar heb je die ledfittingen voor nodig??
je hoeft echt niet elke led in een fitting te doen:P

en galaxy is heus wel te vertrouwen, weet zeker dat het allemaal werkend spul is wat hij je aanbied.

[Bericht gewijzigd door buzzer op donderdag 26 juli 2007 11:56:30 (35%)

je hebt gelijk het is allemaal wat veel wat ik wil en fittingen heb ik nodig voor iets in een houten doosje te bouwen, maar eigenlijk geen 150
wat dachten julliee van

10 groene leds
10 rode leds
10 gele leds
E-12 reeks weerstanden van elks, 5 of 10 ?
2 potmeters
2draaiknoppen voor potmeters
2 condensators van 22µF en 2 van 100 µF
2 transistors : BC 547 A en 2 BC 547 B
20 led fitingen

en lucky met die 1k8 ervoor in serie gaat gewoon ietrs trager maar kvind wel goed

@lucky : ic's ik weet niet wat het inhoud kheb er nog niet overgeleerd dus kweet aan geen kanten waar ik iets moet aansluiten
Heb je msn ?

Op 25 juli 2007 19:10:08 schreef ~Galaxy:
@ elektozoeker:

Als je mij een tientje stuurt (ter dekking van de portokosten), dan stuur ik je een hele vracht componenten.

Wat te denken van:

potmeters: alle gangbare waarden.
Veeeel weerstanden.
Veeel condensatoren.
Veel transistoren
Veel TTL-IC's
Veel lineaire ic's
En nog wat meer, wat ik zoal in mijn bakjes vind.

heb je materiaal te veel ?? :p
en hoeveel is een tientje in euro ?? 10 euro ?

Mod-edit: Over MSN gesproken: Je zit hier niet op MSN dus denk om je postgedrag, aanvullingen binnen een dag toevoegen aan je laatste post zolang niemand anders gepost heeft.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 26 juli 2007 19:29:54 (15%)

Tientje is 10 euro idd. Ik zou dat maar doen als ik jouw was, heeeel veel voor heeel weinig.

ennuh, boven in de hoek van elke post staat een icoontje om je post te editten.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

@galaxy : kan je wat meer info geven hoeveel van elks wat zijn de waarden van de weerstanden enzo

hier trouwens een schakeling van NE555 nagemaakt

http://img263.imageshack.us/img263/7272/ne555li4.png

Lucky Luke

Golden Member

Op 26 juli 2007 12:59:36 schreef elektrozoeker:
@galaxy : kan je wat meer info geven hoeveel van elks wat zijn de waarden van de weerstanden enzo

hier trouwens een schakeling van NE555 nagemaakt

[afbeelding]

Dan weet je nu hoe de 555 gebruikt kan worden. Er zit ook een 4017 in crocodile, kijk eens naar "looplicht" bij "schakelingen"

IPV die opamp kun je ook je 555 schakelingetje aan de klok-ingang hangen.

suc6 :)

Ik heb MSN ja, adres: zie mijn profiel (klik op mijn naam naast mijn post)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

kan er iemand zeggen wat ik als beginner zeker moet kennen ?
zoals :
wat zijn verbruikers
wat is de afkorting van Led
hoe gebruik je weerstanden
hoe bereken je weerstanden
wat zijn condensators
... ezovoort
ik denk voor een beginner als ik
dat ik veel moet kennen van :
weerstanden
verbruikers
bronnen
condensators
transistors
transfo's
NE555
4017
als beeginner als ik he
alleen weet ik nog daar een paar dingen niet van
ik ken wel iets van :
weerstanden
verbruikers
bronnen
condensators
potmeters
klein beetje van transistoren
en tis al kweet dat weinig is maja
dus wie kan mij uitlegge wat transistors zijn en transfo's om te beginnen ?? en nog ees herhalen wat condensators zijn a.u.b ?

Wat zijn weerstanden?

We gebruiken een weerstanden om de stroom te beperken of om een bepaalde spanning over een bepaald componnent te bekomen.

Wet van Ohm makkelijk bekeken: (nodig om zowat alles te berekenen)

Ik onthoud steeds R*I=U hier kan je makkelijk I en R uit halen. ;)

Wat zijn transistors?

hier vindt je wel wat: http://www.on4cp.org/cursus/sc/transi.htm

Wat zijn en transfo's?

defenitie: Transfo's zijn stilstaande (geen bewegende delen) toestellen die het spanningsniveau van elektrische energie veranderen.

Samengevat: Een transformator kan je gebruiken om van een lage pulserende spanning (v b 5V) een hogere pulserende spanning te maken (vb 10V).
OF
Een transformator kan je gebruiken om van 220 V ~ 24 V ~ te maken. Bijvoorbeeld: een bel trafo.

kijk ook op: http://www.circuitsonline.net/forum/view/50816

wat zijn condensators?

Een condesator is een componnentje dat energie kan opslaan en terug kan afgeven.

De condensator op DC:

Sluit je paralel op een baterij een condensator aan dan laad deze op. Na een tijd is de condensator opgeladen. wanneer je nu de baterij vervangt door een lamp (lamp paralel over de condensator dan ontlaad de condensator over de lamp.(het lampje zal branden tot de condensator leeg is)

Je kan een condensator dus eigelijk vergelijken met een (supper kleine) oplaadbare baterij.

OPGELET: Sommige condensatoren hebben een polariteit.

De condensator op AC:

De condensator laad op tot de effecieve spanning (piekspanning). wanneer de spanning over de condensator daalt zal deze zijn spanning opnieuw afgeven.

OPGELET: Sommige condensators hebben een + en een - Deze mag je niet op wisselspanning gebruiken.

Meer op: http://sevilla.khbo.be/~peuteman/condensator.htm

Wat is een diode?

Een diode is een componnent dat de stroom maar in 1 richting doorlaat.
In de andere richting laat de diode geen stroom door. (buiten een kleine lekstroom)

De spanningsval over een diode bedraagt ongeveer 0,6 volt als ze stroom doorlaat (in doorlaat)

OPGELET: Bij een diode moet een weerstand staan die de stroom door de diode begrenst. Anders brand de diode stuk.

Wat is een LED?

Een led is een lichtgevende diode.
De benodigde spanning over een led hangt af van de kleur van de led.

Note: Bij leds hoort een voorschakelweerstand. Anders brand ze stuk. Witte en blauwe leds zijn duurder dan andere leds.

Meer op: http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/ch05s03.html

De NE555 timer:

Deze is ship ideaal om knipperlichtjes mee te maken.
Elke beginnende elektronica fannaat gebruikt deze componnent. Hij mag dus zeker niet aan jouw lijstje ontbreken.
voorbeeld: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/13

Dat is volgens mij alles wat een beginnend elektronicus moet weten.

Bedankt voor uw reactie. Het mooie aan CO is dat het "open minded" is...

amai kzal hier zeker een preek verwachten ? :p

klein is fijn

Moderator

Doe niet teveel moeite en laat hem eerst eens dit doorlezen. ;)

klein is fijn, thx dat zal ik grondig doornemen

Dit topic is gesloten