Beginner topics

Dit topic is gesloten

Op 26 juli 2007 16:36:49 schreef klein is fijn:
Doe niet teveel moeite en laat hem eerst eens dit doorlezen. ;)

Had ook gekund.
Maar ik heb op het forum eens gekeken naar wat de meest gestelde vragen waren.

Trouwens alvorens je dat allemaal hebt doorgelezen zit je een dag verder en er staan niet echt prakteikvoorbeeldjes in.

[Bericht gewijzigd door Tecna op donderdag 26 juli 2007 17:02:49 (16%)

Bedankt voor uw reactie. Het mooie aan CO is dat het "open minded" is...
klein is fijn

Moderator

Op 26 juli 2007 16:57:35 schreef Tecna:
Trouwens alvorens je dat allemaal hebt doorgelezen zit je een dag verder

En? Moet ik iets met Rome en 1 dag gaan quoten?

ik print alle dingen ( blaadjes af ) en dan ga ik vanavond eens doornemen ( een deel )

kheb al het een en ander doornomen van de site en kmoe zeggen dak al heel wat heb bijgeleerd, ma wat dat ik niet snap is
"de massa" en "symetrische voeding" en de amplitude is dat het maximum volt dat de ACstroom kan hebben ?

Mod-edit: En weer gebruik je CO als MSN... Gebruik de edit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 27 juli 2007 01:30:46 (64%)

Op 26 juli 2007 20:34:58 schreef elektrozoeker:
kheb al het een en ander doornomen van de site en kmoe zeggen dak al heel wat heb bijgeleerd, ma wat dat ik niet snap is
"de massa" en "symetrische voeding" en de amplitude is dat het maximum volt dat de ACstroom kan hebben ?

De massa:
---------
Bij een wagen is de - klem verbonden met de carraserie om draad te besparen. Men zegt de - klem is verbonden met de massa. De massa is bij andere toestellen vaak de behuizing OF de massa is een gemeenschappelijke koperen baan op een print.

Men gebruikt in schema's (of bij printen) ook vaak een massa. Door dit te doen bespaart men leidingen (koperbanen).

Meer daarover vindt je op deze site: (les 3.4 het éénleider systheem)
http://www.kta1-hasselt.be/content/projects/2003_2004/6TIW/leh3_de_el_…

Amplitude:
----------

De amplitude van een sinoïdale spanning is de grootste momentele waarde.

Met andere woorden de amplitude is de hoogste piek in je sinoïdale spanning.

Bedankt voor uw reactie. Het mooie aan CO is dat het "open minded" is...

@elektrozoeker: je mag mij ook best toevoegen op msn;)

Op 26 juli 2007 23:31:10 schreef Tecna:
[...]

De massa:
---------
blabla
Amplitude:
----------

De amplitude van een sinoïdale spanning is de grootste momentele waarde.

Met andere woorden de amplitude is de hoogste piek in je sinoïdale spanning.

De massa of beter GND (ground) is een referentie waarde/punt. Deze waarde hoeft niet perse 0V te zijn.

De amplitude is de top van een sinus. De effectieve waarde (dat is de waarde die je meet en waar je over het algemeen vanuit gaat) is de gemiddelde waarde van de sinus.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Op 27 juli 2007 00:42:12 schreef WilToyo:
[...]

De massa of beter GND (ground) is een referentie waarde/punt. Deze waarde hoeft niet perse 0V te zijn.

De amplitude is de top van een sinus. De effectieve waarde (dat is de waarde die je meet en waar je over het algemeen vanuit gaat) is de gemiddelde waarde van de sinus.

Dus niet Ueff != Ugem. Umax * 0.707 = Ueff en Umax * 0.636 =Ugem

Robin

ok, dus de massa is een soort van aarding ?
en amplitude is de hoogste spanning die je kan hebben bij AC-spanning

Lucky Luke

Golden Member

Op 26 juli 2007 23:39:28 schreef buzzer:
@elektrozoeker: je mag mij ook best toevoegen op msn;)

@elektrozoeker:
ik denk dat je als je mij al toegvoegd hebt een foutje hebt gemaakt met overtypen. 't is http://www.circuitsonline.net/forum/email/8231/msn.

zet anders je msn ff in je profiel.
edit: Ah, je gebruikt je mail ook als MSN. Toegevoegd.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

He elektrozoeker leuk dat er ook jonge mensen tussen zitten die zo zijn doet me deugd :D
Ik heb toen ik begonnen was zo;n beginners pakketje gepakt en meteen achteraan begonnen want dat was het leukste:P
Ik heb toen de soldeerbout van me pa afgepakt en als er apparaten kapot waren deed ik ze slopen niet met een hamer zoals mijn vriendjes altijd deden maar elk schroefje los en dan zoveel mogelijk interessante componenten eruit halen want die kan je gebruiken als je dat vaak doet dan hoef je bijna niks te kopen...
Tuurlijk komt het voor dat je dingen moet kopen maar componenten gebruiken die je zelf gesloopt hebt vind ik zelf leuker.

Ik heb dit jaar pas mijn grote onderdelen gekocht samen met Henrie en gebruik er niet veel van want ben er zuinig op maar ook omdat ik nog andere componenten heb liggen...
Werkt erg goed was iets van 25 euro voor veel componenten zoals weerstanden enzo

Veel plezier met je hobby, het is zeker niet goedkoop maar je leert er veel van en als je dit later gaat studeren zal je makkelijk aan werk komen want de mensen schreeuwen om technischie

veel succes!

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

@galaxy : kan je wat meer info geven hoeveel van elks wat zijn de waarden van de weerstanden enzo

Zoals gezegd; de hele E24 reeks. Minstens 10 per waarde.
potmeters; een paar van elke waarde. dan heb je er al gauw een stuk of 40.
Idem dito voor condensatoren, ic's, transistoren enz.
Ik ga geen uitputtende lijst voor je samenstellen, maar graai zo links en recht wat van de zolder vandaan.
Een kilootje electronica heb ik al snel voor je te pakken.
Stuur me maar een emailtje.

Edit: niet helemaal waar. Het is de E48 reeks geworden, maar sommige waarden waren zeldzaam. Geen 10 stuks dus.
Zelfde voor condensatoren.
Wel andere leuke dingen. Die kilo kom je wel aan.

[Bericht gewijzigd door ~Galaxy op vrijdag 27 juli 2007 17:46:55 (16%)

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

dit allemaal voor maar 10 euro ????????? echt bedankt

ben je misschien gestopt met je hobby ?

[Bericht gewijzigd door Maxim S op vrijdag 27 juli 2007 14:18:41 (42%)

Ach, ik heb ooit eens een complete reparatiewerkplaats opgekocht.
Ik heb gewoon enorm veel electronica.
Om je een voorstelling te geven: 2 muren van 5 bij 2,5 meter die helemaal volgeschroeft zijn met modulekasten.
En die kasten zitten propvol.

Ik ben meer de wereld van de microcontrollers ingedoken, dus zal ik niet meer zo snel naar een TTL-ic grijpen.
Dus als ik jouw er een lol mee kan doen, is het je gegunt.
Ik wil er alleen geen geld bijleggen. De portokosten zijn voor jou.

Als ik van een 12 jarige een tientje van z'n zakgeld zou inpikken zonder iets terug te geven, dan is het gerechtvaardigd als iemand me een kwartiertje kopje onder houdt.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

lees effe je mails
bericht verzonden !

[Bericht gewijzigd door Maxim S op vrijdag 27 juli 2007 14:31:50 (44%)

galaxy:

heb je ook nog wat voor mij liggen? voor een tientje/2 tientjes dan

mail me even of post het hier bedankt

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

@ E.Z. : Je pakje ligt klaar.
[Evil Grin] Trek er maar een paar dagen voor uit om alles uit te zoeken. [/Evil Grin]

Tip: Zorg dat je bij je electroboer een solderles breadboard haalt. Die ga je nodig hebben, en zeer intensief gebruiken.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

@ E.Z.: Dank voor je vertrouwen. Ik heb niet helemaal aan de "specs" kunnen voldoen, maar je zal niet teleurgesteld zijn.
Pakket gaat morgen weg.

@ T.J.: De vraag- en de responses van TS getuigen van een honger naar kennis. Niet naar "turnkey solutions"
Mijn actie was gebaseerd op "nostaligsche sentimenten"
Ik heb dagenlang in bibliotheken doorgebracht op zoek naar datasheets (internet was er toen nog niet).
Ik heb dagenlang rondgezworven in de dumpshop van Quakkelstein te Vlaardingen. Gewoon op zoek naar componenten.
Alle afgedankte electronische apparatuur heb ik gesloopt, en alle nuttige componenten er uit gehaald.

(ik heb ook eens op zakgeld moeten leven)

Die spirit zie ik bij E.Z. en mis ik bij jou.
Vandaar dat EZ componenten krijgt, en jij niet.

In the beginning there was nothing.... and even that exploded...

ik hoef het ook niet voor niets... wil er best wat voor neer leggen..

maar goed.. nee heb je en ja kun je krijgen in ieder geval bedankt

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 27 juli 2007 18:37:29 schreef ~Galaxy:
@ T.J.: De vraag- en de responses van TS getuigen van een honger naar kennis. Niet naar "turnkey solutions"
Mijn actie was gebaseerd op "nostaligsche sentimenten"
Ik heb dagenlang in bibliotheken doorgebracht op zoek naar datasheets (internet was er toen nog niet).
Ik heb dagenlang rondgezworven in de dumpshop van Quakkelstein te Vlaardingen. Gewoon op zoek naar componenten.
Alle afgedankte electronische apparatuur heb ik gesloopt, en alle nuttige componenten er uit gehaald.

(ik heb ook eens op zakgeld moeten leven)

Die spirit zie ik bij E.Z. en mis ik bij jou.
Vandaar dat EZ componenten krijgt, en jij niet.

1-0

galaxy kan je misschien eens een foto trekken van je pakje ? dan kan ik zien wat er in zit ! :p
laat effe weten wanneer je het verzend
welke afmeting heeft dat paketje ?? ;)
ik zal me alvast een kast aanschaffen met van die hokjes voor de componenten intesteken ! :p

[Bericht gewijzigd door Maxim S op zaterdag 28 juli 2007 10:27:44 (22%)

MOD EDIT: crosspost

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op maandag 30 juli 2007 13:14:50 (97%)

Bedankt voor uw reactie. Het mooie aan CO is dat het "open minded" is...

@ tecna : dit is een beginners topic dit hoort hier niet tuis houd dit in je eigen topic !

Nog een vraagje : hoe ziet de massa er in het echt uit ?

[Bericht gewijzigd door Maxim S op maandag 30 juli 2007 13:11:31 (25%)

klein is fijn

Moderator

Even de half verknipte crosspost van Tecna verwijdert.

Op 30 juli 2007 13:04:23 schreef elektrozoeker:
Nog een vraagje : hoe ziet de massa er in het echt uit ?

Uhm... Draadje? Printbaan? Aardrail? Behuizing? Pick one.

Dit topic is gesloten