Beginner topics

Dit topic is gesloten

thx

[Bericht gewijzigd door Maxim S op maandag 30 juli 2007 13:27:06 (58%)

Op 30 juli 2007 13:04:23 schreef elektrozoeker:
@ tecna : dit is een beginners topic dit hoort hier niet tuis houd dit in je eigen topic !

Nog een vraagje : hoe ziet de massa er in het echt uit ?

Ok. Sorry.

Bedankt voor uw reactie. Het mooie aan CO is dat het "open minded" is...

kwas misschien wat hard maar zo bedoelde ik het niet hoor
Nog een vraagje : ik wil me knipperlicht verwerken in iets maar in wat ? :p hebben jullie ideeen ??

[Bericht gewijzigd door Maxim S op maandag 30 juli 2007 19:51:43 (47%)

richtingaanwijzer voor op de fiets:P

Lucky Luke

Golden Member

hou er alleen wel rekening mee dat auto's dat niet zullen zien...

bergje felle witte LED's eraan en stroboscoopje maken?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Lucky schitterend !!!!! nog een bij erbij

Lucky Luke

Golden Member

je kan ook 1 van de LED's weglaten en de andere ergens (verzin wat leuks) inbouwen en er "alert" of "alarm" of "warning" of "error" (of "bomb" maar dan ben ik niet verantwoordelijk voor de gevolgend, al ben ik dat sowiso natuurlijk al niet) onder zetten met wrijfletters.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

goed idee lucky

maar dringende vraag voor galaxy !! als dat pakket doe komt zal ik dan geen portkosten moeten voor betalen ?

lucky kan ik niet zoiets maken dat als er een timer aftelt en op 0 staat da de lichtje beginnen flikkeren ?

galaxy kheb je pakket ontvangen ( jammer dat er geen leds inzitten ) maarja hoe kan ik nu testen als de condensators enzo werken ? ( en het is wel een wirwar boeltje hoor :p )

[Bericht gewijzigd door Maxim S op woensdag 1 augustus 2007 16:21:00 (27%)

Lucky Luke

Golden Member

natuurlijk kan je een timer maken dat als de tijd afgelopen is er een LEDje gaat knipperen.

bijvoorbeeld:
maak zo een knipperlicht maar dan met een hele hoge weerstand en een niet al te kleine condensator. (1M & 470uF bijv, weet niet hoe lang je die tijd wilt hebben?)
laat dit knipperlicht een flipflop setten
reset van de flipflop aan een knopje dat je 'm zelf kan reseten.
uitgang van de flipflop gebruiken om via een transistor/FET een sneller knipperlicht aan te sturen.
(begin maar weer met crocodile te klooien :P)

maar het kan op 1001 manieren zowat. (vast ook wel simpeler manieren)

over die LED's: ik heb er ooit een aardig stel per 100 gekocht, stuur me eens een mailtje ;) (stuk of 20 LED's moeten wel in een gewone envelop passen en de PTT krijgt ze echt niet plat gestampt, als er iets tegen stampen kan is 't een LED)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hoi,

kun je niet een looplicht maken zoals

http://www.technologystudent.com/elec1/count1.htm
en dan de laatste led doorkoppelen aan een transitor die zorgt dat het looplicht stopt om vervolgens een relais in te schakelen die jouw flikker instalatie doet flikkeren?

sorry, dit is gewoon onzinig. :r
Ik ben ook nieuw op CO |:(

Maar die site (vind ik tenminste) heel erg handig om bijv. een knipper- of looplicht te maken.

edit:
http://www.technologystudent.com/elec1/elecex.htm
dit is de 'electronic index page' waar een heleboel componenten en schakelingen worden afgebeeld en uitgelegd.

groeten

lucky luck kun je een schema maken ?? ;)

het is dus de bedoeling dat ik een schermpje heb, waarop vanaf 1 min word afgeteld naar 0 en dan komt er error op en tegelijkertijd moeten de knipperlichtjes werken is dit mogelijk ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 2 augustus 2007 19:00:07 (69%)

Op 1 augustus 2007 19:28:19 schreef elektrozoeker:
het is dus de bedoeling dat ik een schermpje heb, waarop vanaf 1 min word afgeteld naar 0 en dan komt er error op en tegelijkertijd moeten de knipperlichtjes werken is dit mogelijk ?

Alles kan :)

Maak een looplicht en breid het uit.

kan iemand een schema maken dan ? met knipperlicht of heeft iemand iets anders waar ik kan in verwerekn ?

http://www.technologystudent.com/elec1/count1.htm

In het midden zie je een schema, dat schema kun je gebruiken om een looplichtje te maken op bijv. een breadboard ('prikbord') ook kun je zien wat er 'gebeurt' in het schema.

De waarden vd componenten staan erbij

1x 4017b decade counter IC
1x n555 timer IC
2x 1k R
1x 10k R
1x 1k2 R
10x leds
1x switch
1x push switch
1x 9v battery snap

Geen looplicht liever een knipperlicht verwerkt in iets dat ikals beginner snap

op diezelfde site die ik al genoemd heb maar dan met n555:
http://www.technologystudent.com/elec_flsh/55ast1.html

hier staat het schema voor een knipperlicht
en als je (volgens mij) de weerstand links in het midden vervangt door een motmeter vd 15k dan zou je ook nog eens de snelheid van het knipperen kunnen regelen.
het gaat er ook om hoe snel de condensator (links onderin)
opgeladen word om vervolgens weer ontladen te worden aan de n55 timer chip.

ik hoop dat je hier iets aan hebt
groeten, stan

kerel ik heb dat knipperlicht schema al massas lang maar ik wil het in iets verwerken !!!!!!!!!!!!!!!

wil je nou eigenlijk ook die display met die error maken, of heb je die al?

nee heb ik nog niet maar hoe moe ik da makken ??

Om die display aan te sturen heb je wel een pic/avr/andere progameerbare zooi nodig he.
en dan moet de naam van dit topic aangepast worden;)

[Bericht gewijzigd door buzzer op woensdag 1 augustus 2007 22:14:39 (12%)

Op 1 augustus 2007 21:38:43 schreef elektrozoeker:
kerel ik heb dat knipperlicht schema al massas lang maar ik wil het in iets verwerken !!!!!!!!!!!!!!!

ah |:(

stom van me

dus 10,9,8,7,6..... etc
en dan 0 , dan komt er error op een scherm?

oké, het kan maar zou je niet eersteen wat simpeler onderwerp aanpakken.

meteen aan de gang gaan met microcontrollers is een beetje aan de moeilijke kant.

of zie ik het verkeerd en wil je error met leds maken,
dat is heel simpel;

pak je looplicht erbij en sluit op je laatste led geen led aan maar een relais dat een een bord met leds in de vorm van 'error' aan laat springen.

of je vraagt iemand anders die microcontroller te programmeren en je maakt er zelf je ontwerp omheen.

groeten stan

Als je 2 timers bouwt en deze achter elkaar zet. (Uitgang van de ene timer verbinden met ingang van de andere) kan je er een verkeerslicht mee maken.

OF

Als je de NE555 timer zijn uitgangen verbind met een relais kan je er zowat alles mee aansturen.

Bedankt voor uw reactie. Het mooie aan CO is dat het "open minded" is...

laat maar met die timer liever is makelijkers

ik weet eerlijk gezecht niet welke richting je in wilt;
ik heb al gelezen dat je geen tekort aan componenten hebt (bofkont;))
maar wil je iets uitproberen of wil je gewoon iets cools maken?
voor looplichten en allerlei andere schakelingen kun je gewoon op deze site bij schakelingen kijken...

dus...

mvg stan

Lucky Luke

Golden Member

Op 1 augustus 2007 18:38:12 schreef elektrozoeker:
lucky luck kun je een schema maken ?? ;)

het is dus de bedoeling dat ik een schermpje heb, waarop vanaf 1 min word afgeteld naar 0 en dan komt er error op en tegelijkertijd moeten de knipperlichtjes werken is dit mogelijk ?

het is mogelijk. maar als je dat error op een echt LCD schermpje wilt hebben word het wel wat lastiger (ik zou een microcontroller voor je kunnen programeren... Maar dan heb je de hele boel al zowat kant en klaar... ook niet leuk)

maar als een gewoon FEL ledje achter een papiertje met "ERROR" als tekst er op ook mag?

voor dat aftellen heb je toch echt een looplicht nodig wil je het simpel houden...

* Lucky Luke gaat eens kijken of 'ie eagle (of ander programma met zelfde doel) aan de praat kan krijgen...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten