Nulleiding verplicht afzekeren?

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb uit oude discussies geen éénduidig antwoord op mijn vraag kunnen halen:

In verband met het toevoegen van een aantal zwaardere apparaten ga ik binnenkort over van 1-fase 35 amp naar 3 x 25. Ik maak van de gelegenheid gebruik om de complete (nu nog smeltveiligheden) groepenkast te vervangen.

Ik woon dicht bij de Duitse grens, en zou graag Duitse automaten gebruiken. Deze zijn veel goedkoper dan hier (NLD) maar schakelen alleen de fase (of drie maal de fase ingeval van een krachtgroep).

Is het gebruik van deze automaten in Nederland toegestaan? De nulleiding wordt bij gebruik van deze automaten in de groepenkast apart doorverbonden.

Naar mijn gevoel moet het kunnen: De nul wordt wél onderbroken door de hoofdschakelaar die ik op het oog heb en ook door de ALS'n. Ik weet alleen niet of Essent daar ook genoegen mee gaat nemen.....

GJ_

Moderator

Ik zie het zo gauw nergens staan in de NEN1010. In principe zie ik ook geen verschil met een smeltveiligheid die ook alleen de fase afschakeld.

Zeker weet ik dit dus zeker niet: ik heb nooit met de NEN1010 te maken en ben er dus maar weinig bekent mee.

Schakelautomaten voor stroom begrenzing schakelen altijd alleen de fase. Automaten met aardlek beveiliging schakelen altijd fase en nul.
Enkel automaten waar geen aardlek op zit zijn gewoon toegestaan, maar dat stelt weer extra eisen aan de gebruikte aardweerstand van de installatie. Bij een 3 fasen installatie nooit de nul zekeren, dat geeft problemen als daar de zekering uit gaat.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Hans,

Jij stelt dat stroombeveiligers, zeg maar de huis- tuin en keukenautomaten, altijd alleen de fase afschakelen. Toch zijn deze in Nederland (en naar ik meen ook in België) altijd uitgevoerd met aansluitingen voor zowel P als N.

Betekent dit dat de N intern deze automaten domweg is doorverbonden? Als dat idd zo is zouden de N-aansluitingen er dus enkel voor het (aansluit)gemak opzitten en kan ik mijn gang gaan met die Duitse 1P (zonder N) automaten. Is dit een juiste interpretatie van jouw antwoord?

Vwb het afschakelen van N in een 3-P inrichting had al al zo'n beetje opgepikt dat dat geen goed idee is: Gebeurt dan ook alleen maar als de hele krachtgroep (d.t.v. de 3P+N ALS) er uit gaat.

GJ_

Moderator

Op 11 augustus 2007 17:26:09 schreef Zoef de Haas.:
Schakelautomaten voor stroom begrenzing schakelen altijd alleen de fase.

Zijn ook gewoon te koop met 1 of 3 fasen en nul. De nul word wel meegeschakeld (naijlend) maar kan zelf de automaat niet uitschakelen.

GJ,

Klopt, maar dat is dan de verkoop in Nederland. Waar het mij om gaat is of ik automaten die alleen de fase schakelen, dus zonder draadklemmen voor de N die je dan apart moet doorverbinden, in Nederland mag toepassen. Het zal wel ergens in de NEN 1010 staan maar die heb ik helaas niet en om nu € 150+ te besteden om er achter te komen......

Apart overigens, dat je zwaar moet investeren om te kunnen checken of je aan regelgeving voldoet. Zal wel zijn om de staatskas te ontzien ;)

DE OLDE

Overleden

Automaten fase + nul ( B 16amp )10,50 euro excl.BTW , valt nogal mee dacht ik.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
GJ_

Moderator

Ik kan het zomaar niet gevonden krijgen in de NEN1010.
@DE OLDE: wat voor merk/type is dat? Bij ABB zie nergens van die goedkope.

Er bestaan (of bestonden) 3F+N automaten, die enkel de fasen onderbreken. Ze zijn/waren duidelijk herkenbaar aan het feit dat de hendel --waarmee je in- of uitschakelt-- niet doorloopt op het nulleider-deel.

Wat de situatie in Belgenland betreft: bij Electrabel hebben we jaren lang klassieke zekeringen vervangen door automaten. De bestaande meterkast en meter bleef daarbij --zo mogelijk-- dienst doen. Bij 3F-meters was het gebruikelijk om de nulleider te laten zoals hij was, de eerste automaten waren immers uitgevoerd zoals hierboven beschreven. Toen er automaten in gebruik werden genomen die ook de nulleider schakelden, bleef die praktijk bestaan ( dat was immers minder werk :-) ).
Op zeker ogenblik werd dit verboden. De enige reden die werd opgegeven, was: "als de klant of de electricien de automaat uitschakelt, denkt hij dat ook de nulleider onderbroken wordt. Om misverstanden te vermijden, moet bijgevolg de nulleider ook daadwerkelijk onderbroken worden."

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

GJ & DE OLDE,

Om een idee te geven van de potentiële besparing - d.w.z. als 1P zonder N dus inderdaad mag hier - 16 amp B-kar automaten gaan bij de Oosterburen voor € 20,50 per 10 stuks over de toonbank. Gewoon bij de bouwmarkt dus......

Nog een aardige: Als er, zoals ik in een andere HT discussie oppikte, later dit jaar een nieuwe NEN1010 uitkomt die Europa-breed van kracht wordt wat gaat daar dan uitkomen? Moeten GER huisinstallaties massaal worden aangepast of zou het dan toch ook op hun manier mogen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 11 augustus 2007 19:11:25 (36%)

Die prijsverschillen kloppen wel - maar bijna alles is bij onze oosterburen 30% goedkoper...
Het probleem zit 'm denk ik in het gebruik als schakelaar. Voor een zekering zal het wel loslopen, maar je moet beide aders uit kunnen schakelen. Dat wil dus niet met een enkelpolige.
Bij een nieuwe norm is het doorgaans zo dat 'wat zit mag blijven zitten'.

Waarom wil je zo graag automaten? Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van die dingen. Zeker de B-variant kan niet tegen mijn lastrafo en mijn lab voeding...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
GJ_

Moderator

Op 11 augustus 2007 19:19:28 schreef Marco69:...Bij een nieuwe norm is het doorgaans zo dat 'wat zit mag blijven zitten'..

Uiteraard. Een norm is zowiezo al geen wet. Ik blijf een hekel hebben aan de NEN1010 in het bijzonder.

Ik kan er nou eenmaal slecht tegen dat het bedrijfsleven mij de wet voorschrijft. En de NEN1010 wordt nou eenmaal precies door die bedrijven gemaakt die ook de "vulling" van de meterkast maakt. Dat vind ik gewoon niet kunnen.

Op 11 augustus 2007 19:19:28 schreef Marco69:
Het probleem zit 'm denk ik in het gebruik als schakelaar. Voor een zekering zal het wel loslopen, maar je moet beide aders uit kunnen schakelen. Dat wil dus niet met een enkelpolige.

Nee, maar dat zou dan één schijf hoger met de ALS kunnen als er een keer geknutseld moet worden. Ik geloof niet dat je per sé per individuele groep moet kunnen schakelen.....

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 11 augustus 2007 20:12:41 (10%)

Volgens mij zit het in het feit dat eindgroepen in een huisinstallatie in alle polen moeten worden uitgeschakeld.
Met een smeltzekering en groepsschakelaar wordt dit bereikt, met een zgn alamat ook en ook met een dubbelpolige automaat.

benleentje

Golden Member

De norm is dat een groep volledig uitgeschakeld moet zijn op BEIDE polen, fase ende de nul.

Het is in nederland VERPLICHT om fase en nul te schakelen.

En in geval van een kookplaat groep waar er dus 2 fasen en 2 nullen in 1 buis zitten moet er dus een 4 polige schakelaar zijn in de groepenkast.

Enkelfasig zekeren dat mag echter wel want dat doen smeltpatronen namelijk ook. Maar dan dien je dus wel een extra dubbel polige schakelaar te plaatsen voor of achter de zekering.

Maar om je te zeggen waar dat in de NEN1010 staat ????. Weet wel dat mijn leraar dat erin gehamerd heeft en het ook in de nen heeft laten zien.

EDIT

text uit NEN1010 NL *8.462.101

8.462 SCheiden
8.462.100 Enkelpolig beveiligde tweeleiding groepem die geen deel uitmaken van TN-C stelsels moeten met behulp van DUBBELPOLIGEgroepsschakelaar kunnen worden geschakeld en gescheiden.

In een TN-C stelsel heb je een PEN leiding en geen aarde en nul apart.

In de algemene deel van de NEN1010 dus de bredere norm voor europa staat:

clc * 461.2
In TN-C stelsel mag de PEN-leiding niet worden geschakeld op gescheiden.
In TN-S stelsel behoeft de nul niet te worden geschakeld of gescheiden indien voldoende is verzekerd dat de nul ongeveer aard potentiaal behoudt.

En op het linker blad hebben ze daar dan een aanvulling op dat de nul niet meer dan 12v boven het aardpotentiaal mag komen.

Maar de NL norm is dubbelpolig.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 11 augustus 2007 21:54:18 (21%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Jup, in oude smeltzekering kasten had je ook altijd groepenschakelaars die dubbelpolig onderbroken.

benleentje

Golden Member

Het is de originele tekst uit de NEN1010 dus het staat er duidelijk. Maar die NEN1010 is zo vervelend om te lezen. Je begind in het voorste gedeelte een leest wat. Er wordt dan veel herverwezen naar andere artikelen in de norm, die je dan weer moet gaan lezen. Dan weer terug naar hetgeen waar je aan het lezen was.

Dan moet je achterin ook nog eens gaan lezen daar staan dan de aanvullende normen die specifiek voor nederland gelden.

Dus kan eigenlijk beter gelijk achterin lezen :p

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Groepenschakelaars en hoofdschakelaars zijn altijd meerpolig. Zekerheids automaten hoeven dat niet te zijn.
Als er een nieuwe 3 fasen hoofdschakelaar in moet, bezuinig dan niet op kwaliteit en koop die niet bij de bouwmarkt.
Erg belangrijk is, dat als deze wordt ingeschakeld dat EERST het nulcontakt sluit!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
chuckie

Honourable Member

En pas weer als laatste opengaat zoals bij de hoofdschakelaars INS van MG die ik altijd gebruik.

De nul dient overigens onderbroken te worden bij uitschakelen!

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 11 augustus 2007 17:26:09 schreef Zoef de Haas.:
Bij een 3 fasen installatie nooit de nul zekeren, dat geeft problemen als daar de zekering uit gaat.

Groetjes Hans.

Een NUL zekeren???????????

Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk

Lees even de titel van de topic!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
GJ_

Moderator

Op 12 augustus 2007 00:24:33 schreef chuckie:
De nul dient overigens onderbroken te worden bij uitschakelen!

Ik kan het nog steeds niet vinden in de NEN. Wel de groepenschakelaars, maar niet de apparaten ter voorkoming van overstroom.

De tekst die Benleentje heeft opgegraven uit de NEN1010

8.462.100 Enkelpolig beveiligde tweeleiding groepen die geen deel uitmaken van TN-C stelsels moeten met behulp van DUBBELPOLIGEgroepsschakelaar kunnen worden geschakeld en gescheiden.

is duidelijk. Bedankt voor het uitzoeken :), worden het toch dubbelpolige automaten vrees ik.
@ Zoef: Niks mis met de bouwmarkt componenten hoor, gewoon ABB......

GJ_

Moderator

Enkelpolige automaten mogen dus wel, dat staat er toch duidelijk?
Alleen de groepenschakelaars moeten dan dubbelpolig zijn.

Klopt, maar dan zou je voor iedere groep een automaat en een (dubbelpolige) schakelaar moeten inbouwen. Kost m.i. onnodig veel moduleruimte en geld.

Ik lees uit de tekst dat er per individuele groep dubbelpolig moet kunnen worden afgeschakeld. Het ideetje wat ik in mijn hoofd had om de schakelaarfunctie één niveau hoger te leggen (per max. 4 gpn) door de ALS als schakelaar te benutten lijkt daarmee onbruikbaar te zijn geworden.