Dompelpomp

ik heb het volgende probleem;

Ik heb een drainage rond mijn huis die uitmondt in een put.
In die put zit een dompelpomp van 750Watt.
Indien ik zonder elektriciteit val, loopt mijn kelder onder water.
Nu dacht ik aan een omvormer van 12V naar 230V.
Ik heb ook gezien dat er omschakelaars te koop zijn die dus omschakelen bij een stroompanne.
Ik heb uitgeteld dat die pomp 6X per uur ongeveer 1,5 minuut moet draaien.

Voordat ik mij die toch redelijke dure dingen aanschaf
wilde ik toch eerst even horen wat jullie er van denken.

Alvast bedankt, Gillis

Zou een klein aggregraat niet goedkoper zijn?
Een omvormer levert de stroom zolang als de accu kan leveren.En je zult nooit van tevoren weten hoelang de stroom uitvalt.De langste tijd die ik heb meegemaakt,was van 10.00 hr tot 21.00 hr.En dan heb je heel wat vermogen nodig.

Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk

Het zal wel te simpel zijn, maar eh... Zorgen dat die kelder niet volloopt? Zo'n pomp blijft mi. symptoombestrijding...

Met een stevige accu en een leuke omvormer wel te doen. Het gaat je wel elke zoveel jaar wat kosten aan accu. Tevens vraag ik me dan voorzichtig af of je ook minstens één reserve pompt hebt.

In Arosund ligt nog een woonschip op de kant. Werd op dezelfde manier boven gehouden in Kopenhagen. Tot de stroom er eens een halve dag af lag...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 18 augustus 2007 22:54:05 schreef Marco69:
Het zal wel te simpel zijn, maar eh... Zorgen dat die kelder niet volloopt? Zo'n pomp blijft mi. symptoombestrijding...

Kelder waterdicht maken?Mijn buurman heeft daar zo,n 5000 euro aan besteed en kwam er na een stevige regenbui achter dat het niet hielp.De gemeente heeft een jaar of twee geleden besloten om alle regenwater in de grond terug te voeren.Het grondwaterpeil werd hoger en ondanks de hoge ligging,komt het water van uit de keldervloer omhoog.De simpelste oplossing is dan toch weer gewoon wegpompen.Bij de gemeente vang je alleen bot of geen antwoord.
Overigens heb ik zelf een handpompje in de kelder.Dat ding was dacht ik zelf al niet meer nodig,nu dus wel weer.Maar ik ga er toch een elektropomp met nivoschakelaars inbouwen.Want bij mij en de andere buren hoor ik dezelfde problemen.Dan is toch wel zo gemakkelijk,om niet meer een half uur te gaan pompen.

Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk

moet het perse automatisch gaan? want als toevallig de stroom uitvalt...gebeurd niet zo vaak denk ik, en om daar nu een dure aggregraat voor te kopen,
is het niet mogelijk om bij stroomuitval 12 volt te tappen van een auto? en dat dan omvormen...spaart een boel accugeld + opladers e.d.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Ieder z'n eigen poldertje dus.
Klinkt dus als beroerde bouw. Een zwembad loopt ook niet leeg... Symptoombestrijding zal dan de oplossing wel zijn.
Is een 12V pomp niet wat? Accu, acculader ervoor en klaar.
Aan de andere kant... Als jij 10 minuten per uur een 750W pomp moet laten lopen om je poldertje droog te houden... Lekt het ding niet een beetje, maar loopt het gewoon vol...
Hoe dan ook: het blijft een kostbare / arbeidsintensieve hobby. Accuset die je regelmatig moet vervangen of een generator die je toch regelmatig moet laten lopen.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Wij hebben precies hetzelfde probleem. Enige is dat de vlotter van de pomp niet altijd even goed meer reageert en de kruipruimte weer onder water staat. Wij maken een soort van zwembadje in de stookruimte van de kelder waar een nood pomp komt te staan mocht alles weigeren.
Problemen hebben wij hoogstens bij ernstige regenval. Maar dit jaar is de kelder dus weer ondergelopen (voor het eerst in vele jaren gelukkig).

Ik vraag me zelf ook af waarom zo'n constructie nodig is. Maar haal je het weg dan loopt de kelder vol, dus dan liever maar pompen.

Op 19 augustus 2007 00:00:25 schreef maus0611:
moet het perse automatisch gaan? want als toevallig de stroom uitvalt...gebeurd niet zo vaak denk ik, en om daar nu een dure aggregraat voor te kopen,
is het niet mogelijk om bij stroomuitval 12 volt te tappen van een auto? en dat dan omvormen...spaart een boel accugeld + opladers e.d.

Mijn kelder is ook mijn werkruimte.
Normaal heb ik zelfs zonder die drainage maar weinig last van water in de kelder maarja, wat is nog normaal.
Ik doe het al 13jaar zonder die extra beveiliging maar vorige week liep het bijna fout.Ik heb van in het begin een alarm op het water niveaux staan en dat werkt prima.
Gaat het alarm dan is het emmertjes dragen en meestal is dat maar een kwart uurtje of zo maar vorige week was dat meer dan twee uur.
Maar wat als ik toevallig niet thuis ben....ik heb voor heel wat geld materiaal in mijn kelder staan en dat staat veilig tot zo'n halve meter hoog. Dus als mijn kelder vol loopt kost mij dat heel wat meer denk ik dan mij nu goed te beveiligen. Een groepje op diesel kan misschien ook wel
maar een groep die automatisch aanslaat als ik op verlof ben...? Dus lijkt mij een omvormer toch het beste.
De vraag is welke (hoe zwaar) en hoe automatiseren en hoe beveiligen wat de sinus betreft indien de stroom nu juist uit valt op het moment dat de pomp draait (kans is klein maar niet onbestaande).
Sorry voor de lange uiteenzetting maar een mens moet toch een beetje duidelijk zijn.
Gillis

Op 18 augustus 2007 22:54:05 schreef Marco69:
Het zal wel te simpel zijn, maar eh... Zorgen dat die kelder niet volloopt? Zo'n pomp blijft mi. symptoombestrijding...

Met een stevige accu en een leuke omvormer wel te doen. Het gaat je wel elke zoveel jaar wat kosten aan accu. Tevens vraag ik me dan voorzichtig af of je ook minstens één reserve pompt hebt.

...

Ik weet het maar eenmaal een huis gebouwd kunt ge niet meer altijd terug he.
Die drainage ligt er nu eenmaal en ik kan ze moelijk terug uit de grond halen :-(
Als zo'n accu voorzien is van een druppellader verslijt die dan ook zo gauw? En kan ik voor mijn doel geen ander soort accu nemen dan een gewone auto accu?
Gillis.

Als de pomp draaidt, is die neem ik aan toch al stuk...

Maar eh... De grote vraag met een omvormer is of het ding de aanloopstroom van die pomp trekt. En dan bij voorkeur niet 'net aan', maar 'ruimschoots'.

Voor je accucapaciteit even wat natte vinger werk:
750W (aangenomen dat die pomp dat ook trekt; even meten), 9 minuten per uur. Tel daar 30% voor je aanloop piek 6x, zit je op 12 minuten / uur. Je verstookt dus 150Wh per uur. Aangenomen dat je 24 uur autonoom wilt kunnen draaien... Kom je op 3.6kWh. Die omvormer heeft een rendement van 85% (even uitgaande van fatsoenlijke bekabeling en een redelijk model). Opgenomen is dan 4.2kWh.
Stel dat je het spul op 12V wilt stoken: 4.2kW doet dan 350A, ofwel 350Ah is benodigd. Die accu kun je voor niet meer dan 50-70% leeg trekken (capaciteit loopt terug bij verouderen; hij vindt het ook niet leuk), dus die moet een capaciteit van zo'n 500Ah hebben. Bij 24V is dat uiteraard de helft.

Voor wat betreft dat omschakelen: niet te moeilijk overdoen. Die pomp kan wel wat hebben en een beetje merk omvormer ook wel. Niet netjes, wel effectief. Als je het netjes wilt doen: iets met een omschakelvertraging.

Je zou nog een bolkgolf omvormer kunnen overwegen. Die zijn vaak wat goedkoper en als die motor alleen motor is zonder trucen als aanloop C en regelingen, zal het er wel op draaien. Koop in elk geval geen hakkie-takkie merk.
Zorg dat die accu's buiten staan. Knalgas is akelig spul, en je ontkomt toch niet aan constant onder lading houden.
Gel-achtige dingen hebben geen last van gassen, maar ja, die hebben andere prijskaartjes.

* Marco69 zou toch opteren voor een 2de hands diesel generatortje van 3-5kVA ofzo.

Als het in initiele aanschaf al niet goedkoper is, dan toch wel op termijn (elke paar jaar nieuwe accu's...).

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 19 augustus 2007 01:49:07 schreef Fire_IC:
Of je doet dit:

Lijkt mij interessant...maar wie komt er in de nacht(uitval gebeurt meestal snachts) aan dat koordje trekken als ik op verlof ben? ;-)

Gillis.

Sine

Moderator

Als pure noodvoorziening is het idee van Marco69 zo gek nog niet ...

12V dompelpompen zijn prima te krijgen ( zie hier bijvoorbeeld ), accutje aan de lader, en de vlotter hoger dan het niveau van je huidige pomp en je bent eigenlijk al klaar.

Je overschot aan water is natuurlijk ERG mooi om andere dingen mee te doen, ik denk aan het doorspoelen van de WC bijvoorbeeld ...

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 19 augustus 2007 12:14:19 (16%)

Op 19 augustus 2007 12:09:41 schreef gillis:
[...]
Lijkt mij interessant...maar wie komt er in de nacht(uitval gebeurt meestal snachts) aan dat koordje trekken als ik op verlof ben? ;-)

Gillis.

Nou, niemand. Wat dat is afgebroken volgens de text ;)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 19 augustus 2007 12:09:29 schreef Marco69:
Als de pomp draaidt, is die neem ik aan toch al stuk...

Dat snap ik niet goed.

Een accu van 500Ah bestaat dat?

Gillis.

of je plaatst er een UPS tussen

pointers don't kill programs, programmers kill programs

Op 19 augustus 2007 12:10:47 schreef Sine:
Als pure noodvoorziening is het idee van Marco69 zo gek nog niet ...

12V dompelpompen zijn prima te krijgen bijvoorbeeld ), accutje aan de lader, en de vlotter hoger dan het niveau van je huidige pomp en je bent eigenlijk al klaar.
...

Lijkt mij ook een prima idee.
Die pompen hebben wel geen vlotter.
Die gaan elke 2,5minuut 1 sec lang kijken of er water is.
Zo ja dan pompt die het water weg. Dus bij mij gaat de pomp dan elke 2,5 minuut water weg te pompen hebben.
Het zal dan niet zoveel zijn maar toch...is dat dan niet erg belastend voor de accu als die zo dikwijls aan- gesproken wordt of is dat juist goed?
Of moet ik er een nemen zonder dedectie en er zelf een waterniveaux systeem op bouwen?
Iemand ervaring met Jabsco Rule dompelpompen...is dat een goed merk?

Gillis.

Op 19 augustus 2007 12:41:14 schreef sven:
of je plaatst er een UPS tussen

Oeps....wat is dat...ik en afkortingen.
En hoe werkt zo iets?

Gillis.

Sine

Moderator

Op 19 augustus 2007 13:10:50 schreef gillis:
[...]

Of moet ik er een nemen zonder dedectie en er zelf een waterniveau systeem op bouwen?
Gillis.

dat zou ik doen ja, dan boven het niveau van je huidige pomp, dan zit je dubbel zeker, als de gewone pomp weigert ( om welke reden dan ook ) zal de 12V pomp het overnemen.

Ewel ik denk ook dat dit tot nog toe de beste oplossing is.
Ik zat daar ook al aan te denken...wat als er geen stroomuitval is maar gewoon de pomp om zeep.
En bij uw optie zit ik inderdaad altijd goed.
Heb natuurlijk een t-koppeling nodig en 2 terugslagkleppen.
Ik heb maar één uitgang aan mijn put.

Nu nog, welke accu en hoe zwaar voor een van deze:
Rule 1100 Dompelpomp 12V - 6A, 69 l./min.
Te gebruiken als lenspomp of om snel en efficiënt de bilge leeg te pompen.
Die zelfde pomp op 24volt heeft maar 2,5A nodig maar dan moet ik wel 2 accus kopen :-(
Ik denk een gel-accu van 40A dan moet ik toch toe komen.
Tenzij mijn 220V pomp kapot gaat als ik een week weg ben.

Ik ben Belg en weet niet precies wat "bilge" betekent.

Gillis.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 19 augustus 2007 22:57:24 (16%)

Sine

Moderator

De bilge is typisch het laagste punt van een schip waar het water blijft staan, van daar uit wordt het weg gepompt.

Die 1100 pomp is er ook in een 12V uitvoering, dus geen 24V nodig.

OK, bedankt iedereen voor de grote hulp.
Ik denk dat ik nu een goede beslissing kan nemen.

Nog een vraagje; waar moet ik vooral op letten als ik nu een acculader aanschaf?

Gillis.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 19 augustus 2007 22:57:35 (44%)

Sine

Moderator

geen ding van twee euro maar een druppel lader ... het laad vermogen hoeft niet enorm te zijn.

Nogmaals bedankt,
nu nog aanschaffen en monteren.
Nu kan ik met wat minder zorgen een paar dagen weggaan.
Ik zat er anders toch continu aan de denken als het weer
eens onweerde. :-(
Een mens is dan toch zo gerust hé.

Bedankt,

Gillis.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 19 augustus 2007 22:57:44 (29%)