uitleg bij de schakelingen

beste mods, kom jullie voor de zoveelste keer lastig vallen (de hobby van meesten op CO ;)). Ik wil namelijk nog altijd iets meer bijleren over de schakelingen.
En als jullie zeggen "pak je multimeter en meet" dan raak ik daar niet veel verder mee want ik meet wel een spanning enzo, maar ik zie er de logica niet van in. Met andere woorden; iets maken is niks, maar begrijpen wat je doet is iets anders.

En ik heb zo eens gelezen bij "het team" en de "info over de site" en daar stond toch bij dat jullie zowat een en ander willen aanleren aan de anderen.

Dus om het hele verhaal kort te houden zit ik met de vraag: kunnen jullie niet bij de meeste schakelingen zo'n paar tips geven en misschien eens een kleine berekening daarbij? -> bv. C1 is ontstoorcondensator met waarde 100nF. Die waarde is afkomstig van ...

Alvast erg bedankt!

Groeten Bart (gitaarstudentje)

Zoek eens bij wikipedia achter "farad" en "nanofarad"...
Krijg je deftige uitleg voor :)

Dat geld ook voor de overige componenten trouwens, zolang je maar de juiste zoektermen gebruikt!

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

Vraag even gericht dit is zo algemeen.

Die 100nF is een standaard waarde welke voortkomt uit:
Xc=1/2xPIxFxC
Xc= wisselspanningsweerstand
F=frequentie
C=waarde condensator in Farad

Hier zie je dus dat hogere frequenties minder weerstand habben en dus makkelijker naar GND afgeleid worden.

Amateur19

Overleden

Wat is je kennis van de gebruikte componenten in een schakeling?

Ken je alle symbolen die je in een schema kan tegenkomen?

Ben je bekend met de meest gebruikte formules van de elektronica?

Geef eens een voorbeeld schakeling hier op CO waar je dat van zou willen. Dan is het wellicht uit te leggen. Of niet.

:)

P.S. Uitleg van een schakeling is best wel te doen. Ik denk alleen dat het het soms nog onbegrijpelijker kan maken zonde kennis van wat ik hierboven vroeg.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op donderdag 23 augustus 2007 20:37:00 (20%)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Hoi Bart,

Ik begrijp wat je bedoelt, maar een paar dingen kun je zelf al doen:
stel vragen op het forum gericht omtrent een schakeling, veel leden willen je helpen als je maar laat zien dat je er zelf ook moeite voor doet.

Daarnaast zijn een paar zaken af te leiden uit de datasheets van bepaalde componenten. Met name IC's hebben "guidelines" omtrent het toepassen van ontstorings componenten zoals een condensator.
Lees dus de datasheets door, het is allemaal engels, daar zal je aan moeten wennen.

Er bestaan ook boeken van elektuur, die kosten relatief weinig (zie het maar als erg goedkope investering in de toekomst) en ze helpen je erg goed bij het leren van elektronica.

IF you can't convince them, then confuse them!
benleentje

Golden Member

Ik ben het enerzijds wel med de TS eens dat veel schakelingen een betere uitleg van de werking zouden moeten hebben.

Maar als je eenmaal de schakeling hebt opgebouwd en je snapt dan niet hoe je met een multimeter de schakeling kan nameten dat gaat toch te ver. Dan zul je zelf toch meer over elektonica moeten leren om de logica wat beter te snappen. Ook zou je met de zoekfunctie naar topics over de schakeling kunnen zoeken en als dat niet lukt zelf een vraag over een schakeling stellen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Om even op die ene gerichte vraag over die 100nF terug te komen... Die waarde is waarschijnlijk afkomstig uit de dikke duim. Pak 37nF, pak 470nF, werkt waarschijnlijk allemaal hetzelfde. Het is ook voor een deel ervaring...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Op 23 augustus 2007 20:34:43 schreef Amateur19:
Wat is je kennis van de gebruikte componenten in een schakeling?

Ken je alle symbolen die je in een schema kan tegenkomen?

Ben je bekend met de meest gebruikte formules van de elektronica? ...

Men voorkennis is 2 jaar, 2 uurtjes per week de theorie in't middelbaar, dus tot FET's ben ik in theorie gekomen... echter nooit de praktijk gezien dus dacht ik dat bij de schakelingen uitleg bijplaatsen een handige richtlijn zou kunnen zijn om in de praktijk toe te passen.

Maar als jullie die vragen willen beantwoorden op het forum dan zal ik er naar hartelust vragen op stellen.

@benleentje: ik kan wel meten of een transistor wel nog in goede staat is etc. maar waarom hij er staat, en waarom juist die bepaalde is hetgene ik zo graag zou weten. Echt alles eraan begrijpen dus :)

Soit bedankt allen en tot op de vraagstelling op't forum ;)