wanneer een nieuw topic en wanneer niet?

Ik heb in het verleden (en het heden) nogal eens grote projecten gehad, waar meerdere hiaten in zaten.
Vaak was dit één topic waard en doorgaans vind ik de oplossing ook wel dankzij anderen.

Echter,
Soms heb ik meerdere problemen die welliswaar te betrekken zijn op hetzelfde project, maar die een heel ander deel bestieren.
Is dat dan een nieuw topic waard?
Ik heb hier al eens een discussie over gevoerd met menig moderator. Hetgeen me nu vaak onzeker maakt of ik nu wel of niet een nieuw topic moet starten voor die nieuwe probleem, of dat ik het nieuwe probleem moet "knopen" achter het oude.
Laatste lijkt me niet practisch aangezien de topictitel het eerste deel omschrijft.
Een ruimere topictitel zal niet het accent leggen op het werkelijkeprobleem waardoor men er gemakklijk over heel kijkt.

Kortom:
Waar ligt de grens voor het starten van een nieuw topic, wanneer er raakvlakken zijn met een eerder topic, zonder te crossposten of hoe dat ook maar heet?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

goede vraag
ben benieuwd naar het antwoord

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Henry S.

Moderator

Goede vraag!

Wanneer geen nieuw topic: (Ik ga er even van uit dat er vragen worden gesteld, kan natuurlijk ook wat anders zijn).

-als het een vervolgvraag is
-als het probleem niet met een zelfbedachte oplossing te realiseren is of als iemand een betere suggestie heeft.

Waarom niet? Omdat in het eerste topic hopelijk alle relevante info gegeven is, wat wel of niet geprobeerd is enzovoorts. Helaas zijn niet alle startposts niet bepaald duidelijk, dus blijkt na een paar posts dat de TS nog steeds aan het puzzelen is met z'n probleem uit z'n eerste topic, een crosspost met kans dat in beide topics geantwoordt wordt met grote kans op overlappingen.

Speciaal gevallen zijn natuurlijk de megatopics, die tellen door tot 31 pagina's.

Tweede deel van je vraag, wanneer wel een nieuw topic:

-Stel je bent met een megaproject bezig: (Ik geef als voorbeeld iets wat nu huize S. afspeelt)

*audio voorversterker: PIC, rotary encoder, LCD, TSOP, buizenversterkertrappen etc.
-voor audio sowieso een topic
-stel ik weet nog niet zo veel van PICs, dus daar open ik een topic over icm de rotary enc.

So far so good, maar dan de TSOP, als het om een probleem gaat dat de TSOP zijdlinks raakt dan in het oude topic. Wil ik iets specifieks weten of heb een probleem met het inlezen van de TSOP dan een nieuw topic.

Wat ook heel goed mogelijk is dat meteen de TSOP en RC5 besproken worden, en als het te verwarrend wordt het topic voor de duidelijkheid gesplitst wordt, met dank aan Jeroen.

Dit is zo een beetje de gedachtengang bij het oordelen of een nieuw topic op z'n plaats is.

Maar dubbeltopics zijn niet strafbaar, geen puntenaftrek oid.

Soms heb ik meerdere problemen die welliswaar te betrekken zijn op hetzelfde project, maar die een heel ander deel bestieren.

Conclusie: Mits goed omschreven en verwezen naar het relevante (hoofdtopic) ja, maar met voorbehoud: Dit is mijn gedachtengang, moderatie is geen te volgen cursus, ieder handelt naar eigen inzicht en misschien zal ik alsnog verwijzen naar het orginele topic.

Maar een belangrijke stelregel: Een goede topicstart is het halve werk en bepaalt heel erg de verdere gang van zaken.

Edit: Dit topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/52012 vind ik een goed voorbeeld van een extra topic.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Kijk, dat geeft al wat meer duidelijkheid.
Reden van mijn vraag is dat ik nu een topic had lopen wat meer duidelijkheid moest brengen over het SPI aansturen van een Sound IC.
Dit is een 3 pagina lang topic geworden waarin een stuk helderheid in is verschaft.

Vervolgens vraag ik me af hoe ik een bepaald ingangs (spannings-) nivo krijg wanneer ik alleen maar de 1v p-p uit mijn soundcard tot mijn beschikking heb.
Dit is ook opgelost.

Maar dan wéér een audio gerelateerd probleem, namelijk hoe ik de audiouitgang van hetzelfde IC moet zien qua impedantie.
Raakvlakken houden hier wel op bij "hetzelfde IC" en "allebij audio gerelateerd"

Vooral dit laatste topic was een twijfelaar voor me.

Zeker omdat in het verleden al eens een topic om minder gesloten werd.

Ik vind je uitleg helder en denk dat ik daar wel wat mee kan. ;-)

Op 30 augustus 2007 22:57:25 schreef Henry S.:
Edit: Dit topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/52012 vind ik een goed voorbeeld van een extra topic.

Juist. Die bedoelde ik. :-)
Onzekerheid weggenomen ;-)

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op donderdag 30 augustus 2007 23:11:49 (14%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)