Siemens T100 (Telex)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 oktober 2007 13:38:13 schreef Rd12tf:
Wind- richting en snelheid?

code:


PORT-SAID (32.1N 31.2E) SST: 26 C
SU 07. 12Z: N     2-3  /       0.5 M      //

Ja, en golfhoogte in meters.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Leuk man !
Vroegah ook es wat mee gedaan.
Ik heb het ding ooit gekregen en weer weggegegven.

Een maat van me wil nu zo'n rammelkast in zijn museumpje.
ik denk dat ik het simpel oplos en gewoon via een computertje aanstuur.
Met fft is het n.l. een stuk gemakkelijker en beter om die toontjes te decoderen dan met een echte decoder (nee, is geen onzin ! fft is echt heel indrukwekkend !)
Vervolgens gewoon met 50bd via de seriele poort uitspugen.

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Frederick E. Terman

Honourable Member

Startbit, 5 databits, geen parity, 11/2 stopbit. Zit dat nog steeds in die COM chippies?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Volgens mij kan de UART die (vroeger) in de ATX pc's zat
16450 o.i.d. geen 50 Bd doen,Ik dacht dat 75 Bd de laagste snelheid was (is.?)
Ik denk dat latere UART's alleen maar sneller zijn geworden.
Met de vroeger gebruikte AY-1015 werdt dacht ik de clockfrq.
verlaagd om aan de 50 of 45,45 Bd te komen.Want ook deze UART
had met een 1,8xx MHz x-tall 75 Bd als laagste baudrate.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 8 oktober 2007 17:14:42 (32%)

Met de oer-UARTS van de XT en AT kon het in ieder geval, of dat nog steeds zo is?
Ik had destijds een terminal van het merk TeleType, een groot grijs ding op een zuil met poten, in de zuil zat een 220V -> 110V trafo. Het geheel had iets weg van een kangoeroe zonder romp!

Alleen sprak het ding geen Baudot maar ASCII ...
UART hadden we toen niet maar wel een Z80, gewoon bitbangen dus twee LUT's voor LETS en FIGS, daarna weer uitrollen op 75 Baud in de current loop van de TeleType, geweldige tijd was dat!
En wat produceerde dat ding een hoop kabaal, vooral 's nachts! Dram Dram Dram Dram TAK TAK TAAK TAK Dram dram dram Kabam (wagen terug)... etc

Voor de liefhebbers: Het ding had geen hamertjes maar een soort cilinder waar de tekens op stonden, a la IBM.

Hubie

Special Member

@Rd12tf:Yep,das een daisy wheel printer.
Ik heb vroeger nog telex gedaan met een ZX81,dat ging gewoon met de standaard 1 k.Na 256 karakters op het scherm begon die weer bovenaan het scherm de eerdere karakters te overschrijven.
Later de commodore-64 ook nog gebruikt,dat was helemaal een feest,je zat dan gezellig de TOR-Interpol opsporingsberichten
mee te lezen uit o.a. Utrecht en andere Interpol buro's.
Heel de doopceel van het geboefte met naam en toenaam werdt zo de ether ingeslingerd,ongecodeerd.;)
Ook nog een echte telex gebruikt natuurlijk ,de Siemens T-100-C, Een loeizwaar bakbeest met zo'n vies geel\bruin kleurtje,die stond op zolder op de houten vloer,zodat de buren ook mee konden genieten van de hobby.;)

Aaaahrg dit is hem gewoon!:
http://www.cs.kuleuven.be/museum/varian/teletype.jpg
Alleen had ik een papierrol ipv een A4 feeder.

Die ZX81 had ik ook wat later met UART, had in een engels blad gestaan, maakte het "luisteren" wel een stuk aangenamer voor de buren , 's nachts ...

Voor telex ontvangst had je, ook voor ontvangst, speciale toestemming nodig van de toenmalige RCD ...
Ook luisterend kon je dus piraat zijn!

;)

Hubie

Special Member

@Rd12tf: Het lijkt wel of die ponsband breder is dan gebruikelijk,maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.

Nee geen gezichtsbedrog, is breder. ASCII!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op maandag 8 oktober 2007 18:20:02 (31%)

Bijna goed, dacht ik. Ik denk 7-bits maar kan mij vergissen na 25 jaar. Net op zolder geweest en onder een oude deken en een laag plastic de *TELETYPE* weer gevonden! Ik dacht dat ik hem had weggedaan, maar nee!!!! Oh, dat wordt weer een project, de Z80 maar vervangen door een PICje ...

Oh, memory lane ....

;)

//Edit: codering kan ook 7 bits EBCDIC (voor de jonkies hier: spreek uit: epsdik!)zijn geweest, geheugen laat mij in de steek ...
Nee toch ASCII, want dat is van oorsprong 7-bits, EBCDIC was 8-bits.

Hubie

Special Member

Ja,7 of 8 kan natuurlijk ook z.g.n. extended ascii,geld trouwens voor ebcdic ook dacht ik.of was die al 256 char.?
Toch eens een keertje opzoeken in de inmiddels antiek geworden leerboeken.

Wiki:

1963 and 1964 by IBM and was announced with the release of the IBM System/360 line of mainframe computers. It was created to extend the Binary-Coded Decimal encoding that existed at the time. It is an 8-bit character encoding, in contrast to, and developed separately from, the 7-bit ASCII encoding scheme.

Hubie

Special Member

Ja Wiki,gaat iets sneller dan opzoeken in een boek.;)

Mijn boeken liggen minstens ergens onder/achter de teletype verstopt... Is wel even zoeken!

Toch leuk van Brokencore om dit topic te starten! Bedankt joh!

;)

Hubie

Special Member

Ik heb brokencore al een tijdje niet meer gehoord,eeh gelezen,
Zit natuurlijk met die T-100 te spelen,weer een besmet.;)

Die zit allerlei SYNOPS data met de hand te decoderen! Eerst maar eens een audio interface maken voor de TS-830S, en dan met MMTTY aan de slag, RTTY is nog niet dood op de amateurbanden, stelt niet van die hoge eisen aan je eindtrap als dat MSN-PSK31 ...

Hubie

Special Member

Ja,inderdaad,als je je eindtrap eens goed op z'n staart wilt trappen moet je PSK31 gebruiken,dat wordt dan goed heet.
Nou ja,heet ? wat heet heet.?

Haha, ik ben er nog steeds hoor! Alleen ik heb nog steeds niks nuttigs uit de telex weten te krijgen. (vanuit de ether dan, wel vanuit de PC)

Ik denk vooral dat het tijdstip een probleem vormt. Onder schooltijd (overdag) worden er namelijk erg weinig signalen zie ik zoek (50Bd / 170Hz Shift) uit gezonden.

Met MixW heb ik echter wel erg veel succes, met RTTY als CW.

Ik probeer als een tijdje een oud-leeraar die ook veel van de telex af wist te berijken, maar hij reageert niet op mijn mail. Ik zal hem eens met een ander mail adres proberen te maken, maybe komt hij in zijn spam (lijkt me niet is gmail <> gmail).

Heb je het al andersom gedaan? Dus een signaal van Mixw naar de telex sturen met de juiste shift en zo? Dan kan je met een mooi schoon signaal testen!

@Hubie
PSK31 heeft een spectrum met twee zeer dicht bijelkaar staande 'tonen', dit stelt zeer hoge eisen ten aanzien van de intermodulatie eigenschappen van je eindtrap, mede door de fase sprongen zit er op het signaal ook nog een soort AM component, daarvoor moet je eindtrap ook zeer lineair ingesteld staan.

Voldoe je hier niet aan, dan krijg je een erg breed signaal ...
De Truc is om je modulatie zo af te stellen, dat je ALC meter net niet de (linker) hoek uit komt. Voor mijn FT-817 betekent dat ik maar met ca. 0,5 W uit kan komen ...

Met SSB FSK is dat anders, hier kan je meer spreken van een FM gemoduleerd signaal, zonder (nou ja ...) AM component, dit signaal kan je eigenlijk gewoon met een klasse C eindtrap versterken!

But, CMIIAW!
(Fet, brand mij maar af!)
( ;) )

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op maandag 8 oktober 2007 20:59:15 (73%)

Ja, dat heb ik dus al wel voor elkaar :-). Ik kan ook nog even proberen om vanuit de telex naar de PC te gaan, dat zou ook moeten lukken dan.

Alleen ik moest wel een 1:1 trafo gebruiken omdat ik anders een aardlus (denk ik?) kreeg.

Aardlussen krijg je snel met het verbinden van dat soort machines. Met vrucht kan je trafo's gebruiken, gesloopt uit analoge modems, kan je vaak krijgen of voor een prikkie opkopen.

Hubie

Special Member

Inderdaad FSK is FM.
Bracht vroeger veel verwarring bij amateurs die FAX gebruikten.
Op de kortegolf moest je dan de stand FM gebruiken en op 2 Meter de stand AM.
De meeste amateurs begrepen er geen pepernoot van,terwijl het
toch logisch is.

Oef! Nou maak je het heel ingewikkeld! ;)
Inderdaad FAX op de korte golf *kan* je met een FM detector detecteren, door de discriminator uitgang aan een AD converter te hangen kan je (CCITT) fax perfect ontvangen.

Mijn eerste fax converter was een TBA120 op 2kHz die, een met een produktdetector gedetecteerd signaal (audio dus) omzette naar een variabele gelijkspanning. was natuurlijk ook op 455 kHz mogelijk geweest.

AM als modulatie methode ken ik ik wel op de VHF, van de weer satellieten, maar dat is weer een AM gemoduleerde 2400 Hz toon, waarmee een 137.5 MHz zender *FM* gemoduleerd wordt!
Is een dergelijk systeem op 2m ook in gebruik geweest? Alleen dan met zuivere AM? Ik heb dat destijds gemist, ik had er alle spullen voor om dat te ontvangen!
Lijkt mij toch wel lastig zonder subcarrier.

Hubie

Special Member

Toendertijd waren er veel hardware Fax decoders op de markt,
DSH en Wraase bijvoorbeeld,deze kon je gebruiken voor de langegolf (persfoto's van DPA 137 KHz)maar ook voor weerkaarten op 137 Mhz en hoger.
Voor DPA op FM en voor VHF (amateur)fax op AM.
edit: Ik dacht Telereader toendertijd ook zo'n decoder had,ook met een mode schakelaar AM\FM.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 8 oktober 2007 21:42:32 (16%)